پیام فارس

آخرين مطالب

عالمی دینی که از تخت جمشید حفاظت کرد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- یک روحانی با سوابق مبارزات انقلابی در شهرستان مرودشت زندگی می کند که شاید اگر نقش آفرینی وی در روزها و ماه های آغازین پیروزی انقلاب نبود، تخت جمشید به عنوان اثری جهانی دچار آسیب و گزند می شد.
آیت الله سید محمود موسوی نژاد رئیس حوزه علمیه امام صادق (ع) مرودشت از شاگردان امام خمینی (ره) است که سال ها است خدمات مذهبی و فقهی به مردم این شهرستان ارائه می کند، خدماتی که عمدتاً بی نام و نشان بوده و چندان مجال رسانه ای شدن نیافته است.
14 مهرماه پارسال، زمانی که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به استان فارس، وقت جداگانه و ویژه ای برای دیدار با این عالم دینی در منزلش در شهر مرودشت اختصاص داد، باری دیگر نگاه ها را به بیت این عالم فرزانه معطوف کرد.
جایگاه این عالم دینی به حدی است که حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور به همراه جمعی از علما و شخصیت های مذهبی استان فارس در آیین تجلیل و نکوداشت وی حضور یافت. در این آیین اعلام شد که آیت الله موسوی نژاد استاد آقای قرائتی در برخی دروس حوزوی بوده است.
** شاگردی امام در قم
آیت الله موسوی نژاد در بیان خاطرات خود گفته است: من از سال 1338که از مشهد به قم آمدم از علما پرسیدم که چه کسی را برای استادی قبول کنم در آن زمان دونفر معروف بودند یکی سید محمد میرداماد محقق بود که داماد آیت الله حائری بود و یکی هم حاج آقا روح الله بود. بعداز اینکه به قم آمدم درس امام راانتخاب کردم و پای درس ایشان نشستم.
موسوی نژاد افزود: من در آن زمان کتب خارج اصول و خارج فقه رو نزد امام خمینی(ره) فرا گرفتم. از سال 1338 تا سالی که تبعید شدند، در قم درس اخلاق و خارج ایشان حاضر شدم و این کتب، فوق العاده سنگین بود.
وی اظهار داشت: خصوصیات امام منحصر و مخصوص خودشان بود و به بهترین خصوصیت ایشان که می توان اشاره کرد اخلاق حضرت امام(ره) بود و درس اخلاق امام بهترین درس اخلاق در آن زمان بود.
** تبلیغ در مرودشت
آنگونه که حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله پرهیز مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) مرودشت روایت کرده است، آیت‌الله موسوی‌نژاد حدود یک دهه قبل از انقلاب اسلامی، در زمانی برای تبلیغ به مرودشت آمد که این شهرستان دارای 20 روستا بود که نه در این شهر و نه در روستاهای آن پنج مسجد هم وجود نداشت و کل منطقه هم بیشتر از پنج روحانی نداشت؛ از این رو زمانی که این عالم دینی، محرومیت‌ها و نیازهای دینی این منطقه را مشاهده کرد، تصمیم گرفت که در این شهر سکونت گزیند.
شهروندان مرودشت به نیکی به یاد دارند، روی گشاده و پاسخ های روشنگر این عالم دینی، زمانی که به وی حضورا مراجعه می کردند و یا این که تلفنی با بیت وی تماس می گرفتند.
بررسی کارنامه آیت الله موسوی نژاد در شهر مرودشت نشان از آن دارد که خدمات این عالم دینی به حوزه و درس فقه محدود نشده و دامنه ای گسترده از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر گرفته است.
ساخت مساجد و مکان های عام المنفعه مانند حمام های عمومی، راه اندازی صندوق حمایت از نیازمندان حضرت ابوالفضل (ع)، عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و ... از کارهای نیکی است که از این عالم دینی در مرودشت به یادگار مانده است. برخی، شمار مساجدی که این روحانی برجسته بانی ساخت آنها بوده است را افزون بر 20 باب عنوان کرده اند.
حوزه علمیه مرودشت که امروز یکی از معدود مراکز حوزوی است که درس های خارج فقه در آن تدریس می شود نیز به همت و تلاش این عالم دینی شکل گرفته است.
شرکت و هدایت مبارزه های انقلابی مردم مرودشت به تاسی از امام راحل و مبارزه با فرقه های ضاله همچون بهاییت نیز در کارنامه این عالم دینی ثبت شده است.
** صیانت از آثار تاریخی
آثار تاریخی تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و صیانت از آن همواره یکی از دغدغه های مردم ساکن در مناطق همجوار آن از جمله شهر مرودشت در 10 کیلومتری این اثر تاریخی بوده است.
در این زمینه، آیت الله موسوی نژاد از فعالیت هایش در راستای صیانت از تخت جمشید به نیکی یاد می کند و این همان موضوعی است که رویکرد اعتدال را در شخصیت این عالم دینی پر رنگ می کند.
او با اشاره به شکل گیری کمیته ای به ریاست وی در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی در شهر مرودشت، در گفت و گویی اظهار داشته است: در طبقه دوم مسجد ابوالفضل مرودشت پایگاهی تشکیل دادیم تا ضمن حفاظت از امنیت شهر از ابنیه و اماکن تاریخی هم مراقبت کنیم که در رأس آنها تخت جمشید بود.
وی ادامه داد: گاهی به ما اطلاعاتی می‌دادند که تخت جمشید و چادرهای اطراف آن همچنین ایستگاه تلویزیونی در مخاطره است برای همین لازم بود تا از این ابنیه حفاظت شود و از این رو، گشت های شبانه نیز داشتیم.
آیت الله موسوی نژاد افزوده است: یکی دو ماه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که تظاهرات و اغتشاشات در اوج خودش بود و کمتر کسی توجه به این ابنیه داشت به نوعی فضا برای فرصت‌طلبان باز بود. ما عهده‌دار این وظیفه شدیم تا اوضاع کم کم آرام شود و متصدیان، مسئولیت این کار را به عهده بگیرند، زیرا در آن شرایط سازمان میراث فرهنگی عملاً کارایی نداشت؛ همه یا فرار کرده یا به دلیل وابسته بودن به رژیم سابق دستگیر شده بودند.
وی اظهارداشت: کارمندان، دکتر کارشناس و معاون اداره تخت جمشید نیز توسط نیروهای انقلابی بازداشت شده بودند ولی من بعد از بررسی آنها را آزاد کردم زیرا آنها تنها پرسنل اداره میراث فرهنگی در زمان طاغوت بودند.
آیین تجلیل از آیت الله موسوی نژاد روزهای اخیر در شهرستان مرودشت برگزار شد و از تعدادی از کتاب های تالیف شده توسط این عالم دینی رونمایی شد.
9873/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/59230/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد