پیام فارس

آخرين مطالب

مردمان خاکستری اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - روزنامه شیرازنوین چاپ شیراز در شماره 538 یادداشتی با عنوان "مردمان خاکستری" به مناسبت هفته کودک منتشر کرده است.
در این یادداشت به قلم سعیدرضا امیرآبادی آمده است: مدرنیته سوغات خوبی برای کودکان به ارمغان نیاورد. نسل بچه های کوچه رو به پایان است و در خیابان ها کمتر نشانی از شادی های کودکانه به چشم می آید. دیگر چرت پیرمرد همسایه با غریوهای کودکانه پاره نمی شود و در بقالی محل، که جای خود را به هایپرمارکت داده، نشانی از توپ های پلاستیکی خوشرنگ نیست. بچه های محله با حسرت، به یگانه دوچرخه سوار کوچه شان نگاه نمی کنند و کمبود رهگذران خردسال در معابر شهر آزار دهنده شده است. دیگر هیچ کودکی در میان تپه های شنی به دنبال ساخت تونل و اتوبان نیست و همه ماجراجویی های آنها، در سرزمین های دیجیتال به وقوع می پیوندد. در میان همه قحطی های کودکانه، نشانی از بازی های راه مدرسه هم نیست. همان کودکان اندکی هم که از سرویس جامانده اند، به سان والدینشان در دنیای صفر و یک ها غرقه اند و هیچ کس گاهی به آسمان نگاه نمی کند.
مدرنیته سوغات خوبی برای کودکان به ارمغان نیاورد. شاید کودکان ما از یاد برده باشند که در حال پشت سر گذاشتن بهترین ایام زندگی شان هستند و روزهای شاد و پرشور و شعفی در آینده انتظارشان را نمی کشد. در روزهای معاصر، هر آن چه پمپاژ می شود کوچک تر شدن سفره ها، بداخلاقی ها و مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی است. آنها باید بر این حقیقت اشراف یابند در زمانه ای که سرانه اعتیاد، بیکاری، تورم، طلاق، فساد، ارزش گریزی و هنجارستیزی در اوج قرار دارد، شاید دوران کودکی یگانه فصل شادزیستن باشد. در فصل کودکی، سرنوشت برجام و لایحه های مبارزه با پول‌شویی نباید اهمیت چندانی داشته باشد و جای گفتمان های راست و چپ در مهدکودک و دبستان نیست. اما به یمن رکودی که بر سر خانواده های ایرانی سایه افکنده، حتی کودکان نیز به جای تماشای کلاه قرمزی و عموهای فیتیله ای، آلوده اخبار شده اند.
مدرنیته سوغات خوبی برای کودکان به ارمغان نیاورد. اگر در دهه های شصت و هفتاد با کودکان کار در مراکز خرید سنتی روبرو می شدیم، در روزگار معاصر کودک چهارساله ای در میان زباله ها به دنبال غذا است و در حالی که انگشتش توسط موش ها جویده می شود، برای خانواده اش روزی حلال برده و هزینه های اعتیاد پدر را تامین می کند. کودکانی که در پستوی فراموشی هتک حرمت می شوند و تا انتهای عمر نه چندان طولانی خود، از درد ایدز و هپاتیت به خود می پیچند. حاشیه نشینان خردسالی که به همراه خانواده های خود از جنگ داخلی گریخته و پناهنده ایران شده اند هم سرنوشت خوبی ندارند. حضور کودکان در حاشیه کلانشهرها آن قدر آبستن حوادث است که دریده شدن یکی از آنها توسط سگ های ولگرد، به سرعت از افکار عمومی پاک شود. به راستی برای چند درصد از کودکان کار و خردسالان حاشیه نشین می توان آینده روشنی متصور شد؟ آیا کشتن سگ ها تنها راه در امان نگهداشتن خردسالان حاشیه شهرهاست؟
مدرنیته سوغات خوبی برای کودکان به ارمغان نیاورد. برای پدر و مادر چاره ای جز ساعات کار طولانی باقی نمانده است و سطح درآمد آنها هیچ سنخیتی با نرخ تورم و هزینه ها ندارد. کودکی که از جبر زمانه به درونگرایی گرویده، ساعت ها پشت پنجره می نشیند و اتومبیل ها را می شمارد؛ به امید آنکه پدر با پراید رنگ و رو رفته اش از راه برسد و به ناگفته هایش اندکی توجه کند. فضای کوچک آپارتمان، فعالیت های کودکانه را از او دریغ می کند و هیچ یک از همسایه ها هم حوصله ای برای بانگ های دوست داشتنی اش ندارند. کودک خردسال همه شور و شعف های کودکی را فرو می بلعد و از صمیم قلب آرزو می کند با غروب خورشید و از راه رسیدن والدین، حوصله ای برای پاسخ به پرسش های او مانده باشد. آخر، پدر و مادر مدت های زیادی است که در حد ضرورت با یکدیگر سخن می گویند و نشانی از محیط گرم خانواده نیست. غوطه وری در فضای مجازی به یگانه پناهگاه هر دوی آنها بدل شده و حرفی برای گفتن نیست. چراغهای رابطه تاریک‌اند.
مدرنیته سوغات خوبی برای کودکان به ارمغان نیاورد. کودکان نسل فردای ایران را افسردگی تهدید می کند. آنها در شاداب ترین فصل زندگی شان به فضای مجازی گرویده و رخوت پیشه کرده اند. بسیاری از والدین از سر بی حوصلگی و بی مایگی، آرزو می کنند فرزندانی ساکت و ایستا داشته باشند. به گواه آمار و ارقام، وضعیت تغذیه بسیاری از آنها مناسب نیست. گروه عمده ای در اسیدهای تراس فست فودها غوطه ور شده اند و بسیاری از کودکان کار و خردسالان محله های حاشیه نشین و فقیرنشین، ماه ها و سال هاست که از تغذیه سالم بی بهره اند. کودکان و خردسالان، مردمانی هستند که روح لطیفشان به سان بزرگسالان در معرض آسیب ها و چالش های محیط پیرامون خاکستری نشده و در صورت بذل توجه به آنها و سرمایه گذاری روی توانایی‌هایشان، شاهد تبلور جوانه های امید خواهیم بود.
شاید گذر ایام سوغات خوبی برای هیچ یک از نسل ها، طیف های سنی و مردمان خاکستری به ارمغان نیاورده باشد.
پی نوشت:
8 اکتبر روز جهانی کودک نام گذاری شده است. در پیام یکی از بنیانگذاران روز جهانی کودک آمده است: «بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند چون بچه‌هایشان هستیم؛ اما آیا آنها می‌دانند چه دنیایی برای ما به وجود می‌آورند؟ اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ ای آنها رخ دهد، ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.»
منبع: روزنامه شیرازنوین
9877/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/59481/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند