پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

زیباکلام: بنزین هزار تومانی پوپولیسم است سياسي

زیباکلام: بنزین هزار تومانی پوپولیسم است

  بزرگنمايي:

پیام فارس - صادق زیباکلام . استاد دانشگاه تهران نوشت:تصور نمی‌کنم کسی با این نظر که «عرضه بنزین هزارتومانی تیشه بر ریشه منافع ملی کشور است»، مخالفتی داشته باشد. قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب دی‌ماه 88 و قانون برنامه پنجم (90-94) دولت را موظف کرده بود تا پایان آن برنامه قیمت حامل‌های انرژی، یعنی نفت، گاز، آب، برق، بنزین، گازوئیل و... را به قیمت تمام‌شده آن برساند
فروش بنزین لیتری هزار تومان چگونه در حال برباددادن منافع ملی مملکت است؟
اگر آقایان احمدی‌نژاد و روحانی قانون را اجرا کرده و در 9 سال گذشته به‌ تدریج قیمت‌ها را واقعی می‌کردند، امروز بهای بنزین هزار تومان نبود؛ اما هیچ‌کدامشان حاضر نشدند گامی در آن راستا بردارند. به همان دلیلی که آنها حاضر نشدند مصیبت افزایش قیمت بنزین و... بر گردنشان بیفتد، سایر دستگاه‌های مسئول نیز به روی خودشان نیاوردند.
بگذارید نگاهی به فروش بنزین لیتری هزار تومان بیندازیم که چگونه به‌مثابه تیشه بر ریشه منافع ملی‌ ما عمل می‌کند. اعداد و ارقامی که ارائه شده، به کمک برخی از دوستان خبرنگار، شاگردانم، سازمان برنامه و وزارت نفت گردآوری شده است.
قیمت تمام‌شده بنزینی که لیتری هزار تومان فروخته می‌شود، چقدر است؟ پاسخ این سؤال در گرو قیمت نفت خام و اینکهیک دلار را چند هزار تومان فرض بگیریم، است. قیمت تمام‌شده بنزین بر اساس نفت بشکه‌ای متوسط 65 دلار، 56 سنت است. البته قیمت فوب خلیج‌فارس در مهر حدود 60 سنت بود. حسب اینکه دلار را چقدر بگیریم، بهای تمام‌شده بنزین از حداقل سه‌ هزار تا بیش از هفت‌ هزار تومان در نوسان است.
من کمترین را گرفته‌ام؛ بنابراین قیمت واقعی تمام‌شده بنزین نمی‌تواند کمتر از سه ‌هزار تومان بشود.هر وقت از افزایش قیمت بنزین صحبت شده است، بسیاری مخالفت کرده و استدلال می‌کنند اگر در اروپایا حتی ترکیه قیمت بنزینیک دلار است، باید درآمد را هم در آن کشورها در نظر گرفت که سخن درستی است؛ بنابراین من قیمت بنزین را نه بایک‌دلار‌و 30 سنت که میانگین قیمت جهانی آن است، بلکه بر اساس بهای آن در کشورهای همسایه‌مان که درآمدهایشان اگر کمتر از ما نباشدیقینا بیشتر هم نیست، مقایسه کرده‌ام:
بهای بنزین به دلار در کشورها: اروپا 30/1، پاکستان 85 سنت، افغانستان 75 سنت، عراق 65 سنت، ایران 24 سنت (دلار چهارهزارو 200 تومانی)، ایران 12سنت (دلار هشت‌‌هزار‌تومانی)
فروش بنزین لیتری هزار تومان چگونه در حال برباددادن منافع ملی مملکت است؟
دیدیم که با حداقل قیمت‌های نفت خام و دلار در برابر ریال، قیمت تمام‌شده بنزین و گازوئیل در ایران نمی‌تواند کمتر از سه‌ هزار تومان در لیتر باشد. بنابراین هر لیتر بنزین با دو هزار و هر لیتر گازوئیل را با دوهزارو 700 تومان تخفیف به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
روزانه 105میلیون لیتر گازوئیل عرضه می‌شود کهیارانهیک‌ساله آن می‌شود بیش از صد هزار میلیارد تومان. از آنجا که مصرف گازوئیل عمدتا برای حمل بار و مسافر است، ما این صد هزار میلیارد تومان را می‌گذاریم به حسابیارانه حمل‌ونقل عمومی. ضمن آنکه به واسطه تفاوت قیمت خیلی زیاد با کشورهای همسایه، میلیون‌ها لیتر به این کشورها قاچاق می‌شود.
فاجعه ملی درخصوص بنزین است. مصرف بنزین در حدود 90 میلیون لیتر در روز است (بخشی از آن واردات است).یارانه بنزینیا درست‌تر گفته باشیم دوهزارتومان‌هایی که نظام برای بنزین نمی‌گیرد، در سال بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان می‌شود. برای درک حجم این مقدار درآمدی که دولت هدر می‌دهد، من چند رقم را آورده‌ام تا اهمیت آن درک شود.
کل بودجه عمرانی کشور برای سال 1396، 38 هزار میلیارد تومان، بودجه عمرانی کردستان 600 میلیارد تومان، بودجه سازمان محیط زیست 500 میلیارد تومان و بودجه عمرانی سیستان‌و‌بلوچستان 350 میلیارد تومان است.
این را هم اضافه کنم که بسیاری از این بودجه‌ها، به واسطه «کسری بودجه» دولت، در عمل تحقق پیدا نمی‌کنند. برای مثال، در هشت ماه نخست سال 96، کل بودجه عمرانی که هزینه شده، صرفا هشت ‌هزار میلیارد تومان بیشتر نبوده است. دولت به‌ واسطه کمبود مالییا به‌اصطلاح «کسری بودجه»، به بسیاری از وزارتخانه‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی، تأمین اجتماعی، بازنشستگی، صف گسترده‌ای از پیمانکاران و... بدهکار باقی می‌ماند.
آنچه به‌هدررفتن این 65 هزار میلیارد تومان را دردناک‌تر می‌کند، توزیع ناعادلانه آن است. اینجا دیگر نیازی به آمار و ارقام نیست. هرقدر خانواده‌ها اتومبیل بیشتری داشته باشند، سهم بیشتری از این مبلغ دریافت می‌کنند. بالطبع خانواده‌هایی که دویا سه دستگاه اتومبیل دارند، سهم خیلی بیشتری از این 65 هزار میلیارد نصیبشان می‌شود تا خانواده‌هایی که فاقد اتومبیل هستندیا حداکثریک دستگاه دارند. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد سه دهک ثروتمند جامعه، 25 برابر سه دهک فقیر جامعه ازیارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.
می‌رسیم به دشوارترین بخش اینیادداشت؛ مسئولیت این فاجعه ملی، این هدررفت ثروت ملی بر عهده کدام نهاد است؟ اگر از جنبه مصرف بی‌محابای انرژی نگاه کنیم، بنزین مفت باعث شده میانگین مصرف سوخت در ایران حتی بیشتر از کشورهای ثروتمند اروپایی بشود. اگر از منظر آلودگی محیط زیست نگاه کنیم، مصرف بالای بنزین ازیکی، دو هفته دیگر و با سردشدن هوا، مصیبت سالانه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خواهد شد.
اگر از نظر حقوق نسل‌های آینده در نظر بگیریم، آیا مصرف بی‌رویه بنزین در نسل ما، تجاوز به سهم آیندگان نیست؟ اگر از نظر ترافیک نگاه کنیم، آیا مفت‌بودن بنزین باعث نمی‌شود شهروندان بی‌محابا از وسیله نقلیه شخصی‌شان استفاده کنند؟ اگر از نظر قاچاق سوخت نگاه کنیم، آیا مفت‌بودن قیمت بنزین باعث نشده مقادیر زیادی از بنزین و گازوئیل به کشورهای هم‌جوار قاچاق شود؟
وزیر نفت معتقد است حداقلیک‌پنجم تولیدات سوخت کشور قاچاق می‌شود و آقای مؤیدی، رئیس «ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و ارز»، اعلام کرده در تابستان به‌تنهایییک میلیارد لیتر سوخت از کشور قاچاق شده است. هزینه‌ای هم که برای آن می‌پردازیم، باورنکردنی است؛ دیدیم، چندین برابر بودجه عمرانی سالانه کشور. بالاخره از نظر عدالت هم دیدیم که مصیبت‌بار بود و بیشترین سهم آن از آنِ اقشار و لایه‌های مرفه‌تر جامعه می‌شود.
این تصویر درست است، پس چرا هیچ مقام، مسئول و نهادی پا پیش نمی‌گذارد و جلوی این طاعون بر منافع ملی را نمی‌گیرد؟ چرا نه دولت، نه مجلس، نه مجمع تشخیص نظام و نه هیچ نهاد و تشکیلات دیگری اقدامی نمی‌کنند؟
پاسخ متأسفانه روشن است؛ چون هیچ دستگاه و مقامی نمی‌خواهد با طرح افزایش قیمت بنزین، چهره‌اش نزد مردم خراب شود. همه‌شان قبول دارند بنزین هزارتومانی چگونه در حال برباددادن منافع ملی کشور است؛ اما هیچ‌کدامشان حاضر نیست هزینه سیاسی اصلاح آن را به گردن بگیرد.
حاضر هستند منافع ملی به تاراج برود؛ اما گامی برندارند که باعث نارضایتی مردم شود. دولت با ترس و لرز در نظر داشت در لایحه بودجه 97 آن را به هزارو 500 تومان افزایش دهد؛ اما تا مختصر سروصدای اعتراضی بلند شد، آن را بایگانی کرد.
آیا به‌جز اطلاق مدیریت به روش پوپولیسم، نام دیگری بر آن می‌توان نهاد؟
منبع:sharghdaily.ir





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

حاشیه‌های شورای شهر شیراز در روزی که تعطیل اعلام شده بود

خدشه‌ای بر انتخاب هیئت رئیسه شورای شیراز وارد نیست

برای تبلیغ الزامی به سخنرانی نیست/ طلاب زبان خارجه فرابگیرند

پلیس: هزار نفر طی یک‌سال در جاده‌های فارس کشته‌ شدند

فرماندار: انتخابات هیات‌رئیسه شورای شهر شیراز بدون اشکال است

تبلیغ دین باید اغنا کننده باشد/ مبلغان امیدآفرین باشند

فعالیت طلاب و مبلغان در فضای مجازی تخصصی شود

لزوم افزایش اعتبارات اشتغال فارس با هدف بهبود وضعیت استان

جشنواره مالک اشتر نماد تکریم نیروی انسانی است

غدیر معرفی خط اسلام ولایت است

دکتر امیر محبیان

لزوم افزایش اعتبارات اشتغالزای فارس با هدف بهبود وضعیت استان

فرماندار: انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز بدون اشکال است

طرح‌هایی که هفته دولت در کازرون به بهره‌برداری می‌رسند

وضعیت بازار خودرو هفته آینده تغییر می‌ کند

معاون استاندار فارس:‌ شهرداری‌ها برای حمایت از ورزش به میدان بیایند

حکومت اسلامی ایران جلوه‌ای از حاکمیت ولایی است/ اگر غدیر را پاس می‌داشتیم به عاشورا نمی‌رسیدیم

متن و حاشیه انتخاب هیات رئیسه شورای شهر شیراز

حاشیه‌های انتخاب هیات رئیسه شورای شهر شیراز به روایت متن و تصویر

نقطه نهایی توسعه یافتگی رسیدن به شاخص‌های مد نظر قرآن است

جوانان کشتی فرنگی ایران حریفان جهانی خود را شناختند

کشتی گیر شیرازی مقام سوم جهان کسب کرد

مسئولان: انتخابات هیات رئیسه شورای شیراز طبق قانون برگزار شد

هیات رئیسه موقت شورای پنجم شهر شیراز انتخاب شدند

رئیس و نایب رئیس شورای شهر شیراز در سمت خود ابقا شدند

عبدالرزاق موسوی رئیس شورای شهر شیراز شد

انتخاب موسوی به عنوان رئیس شورای شیراز

جلسه انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز بدون رئیس برگزار شد

نشستی که گره از مشکل سمن‌های فارس گشود

لزوم استفاده از توان داخلی برای اجرای طرح هویت‌گذاری دام

اصلاح‌طلبان بهانه‌تراشی می‌کنند

تخلف شوراها کمتر از دیگر دستگاه ها است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور به فارس سفر می کند

جانشین مهدی حاجتی در شورا: از زندانی شدن او «کمی ناراحت» هستم

فعال اصلاح‌طلب: از شورای شهر شیراز نومید نیستیم

آیا فرایند جانشینی «حاجتی» در شورای شهر شیراز قانونی است؟

ساخت و سازها اصولی و برمبنای الگویی واحد نیست

شیعه علی شدن نیازمند هدایت و جذبه الهی و همراهی فرد است

هنرمندان تئاتر خیابانی کودک از 11 استان کشور مهمان شیراز می‌شوند

دبیرخانه جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک در شیراز آغاز به کار کرد

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک شیراز پایان یافت

آرامش امروز مرهون فداکاری پاسداران و جانبازان است

باغ‌موزه دفاع‌مقدس شیراز و 2 دهه انتظار برای بهره‌برداری

انتقاد از آقازاده‌ها و دفترچه درمان در نشست صمیمی آزادگان با استاندار فارس

هزینه 250 میلیون دلاری برای طراحی صندوق پژو 206

غول تجاری سازی، سد راه شرکت های دانش بنیان فارس است

رسانه‌‎ها و خبرنگاران دغدغه‌های رهبری را فراموش نکنند

رای مردم بر نگاه حزبی ارجحیت دارد

دکتر امیر محبیان: «انحصار قدرت» از آفات نظام حزبی است

فجرسپاسی شیراز و فرصت های پیش رو برای بازگشت به لیگ برتر