پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

علی اصغر تجویدی، هنرمند برجسته فارس:

تحلیل های غیراصولی از نگارگری ایرانی تفسیر به رای است فرهنگي

تحلیل های غیراصولی از نگارگری ایرانی تفسیر به رای است

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- علی اصغر تجویدی هنرمند نگارگری ایران و دارنده نشان عالی هنر معتقد است که تحلیل های غیراصولی از نگارگری ایرانی تفسیر به رای است.

به گزارش خبرنگار مهر ، مینیاتورهای جام الست، شیخ صنعان و دختر ترسا، شور مستی، آفتاب می، دختر و اژدها، خیال نقش تو، ترنم، یوسف و زلیخا، آهنگ چنگ، شیرین و فرهاد، دختر غمگین، فردوسی، معراج، پیل در شب تار، ایوان مدائن، محرم راز، همای سعادت، جنگ دریایی و … مینیاتورهای شاخص تجویدی به‌شمار می‌روند؛ مژده بهار، مژده وصال، زمزمه، پیر خرابات، تالار آپادانا، بردیده، حوران بهشتی، جشن آب پاشان، فرش پازیریک، ترنم، اردویسور آناهیتا، گل آدم، عکس رخ یار، هنگام صبوح، زال و سیمرغ، یوسف، تخت جمشید و اسبها از تابلوهای نقاشی علی اصغر تجویدی است.
این هنرمند 70 ساله که بارها از سوی مجامع جهانی مورد تقدیر قرار گرفته در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سنت در پاره موارد خوب است، با این وجود می گوید: لیکن امروزه خیلی از موارد این سنت دیگر قابل قبول نیست.
وی در خصوص بُعد سوم در نگارگری ایرانی عنوان می کند: درخصوص ژرف نمایی یا پرسپکتیو چنانچه از دید واقع گرایانه به هنرها نگاه کنیم و تعصب را کنار بگذاریم، اکثر تابلوهایی که در گذشته خلق شده رامورد آنالیز قرار دادم و تجزیه و تحلیل کردم؛ با صراحت و اطمینان می گویم در پاره ای از موارد هنرمندان ما از این موضوع ها، شناخت نداشتند.
تجویدی با اشاره به نگارگری شاهنامه فردوسی می گوید: هنرمند در پاره ای موارد این شناخت را نداشته که در ایران باستان شمشیر هلالی یا کلاه مغولی نداشتیم و اگر در داستان برفرض از کیومرث یا پادشاهان پیشدادی سخن گفته می شود، نرفته است مطالعه کند که در آن زمان از چه نقش ها و فرم هایی استفاده می شده است.
این پیشکسوت هنر ایران ادامه می دهد: حال این داستان در دوره اسلامی هم روی می دهد و از همان شیوه هایی که در گذشته استفاده می کردند، بهره برده اند سپس در نگارگری ایرانی به ویژه آنان که سنت گرا هستند، دچار چنین رویکردی شدند.
تجویدی با این حال تصریح می کند: من پیرو سنت نیستم و از آنجا که مجسمه ساز هستم و آناتومی و پرسپکتیو و رنگ را می شناسم نمی توانم مانند دوره صفویه که جامی دست یک موضوع داده می شد، دوباره استفاده کنم.
وی حفظ چنین سنت هایی را اشتباه دانسته و می افزاید: من وقتی می بینم هنرمند دوره صفویه و تیموریان به بند انگشت سوژه توجهی نکرده چگونه می توانم بگویم شناخت داشته، اما نخواسته به کار بگیرد.
تجویدی تعبیرها و تفسیرهای غیراصولی از نگارگری را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: اینها به نظر من تفسیر به رای است؛ یعنی ما خودمان یک سری قواعد برای این کارها آفریدیم.
این هنرمند فسایی در ادامه می گوید: فضای دو بعدی و غنا بخشیدن به اثر توسط هنرمند ایرانی برای نشان دادن زیبایی برای پرهیز از فضای سه بعدی موضوعی است که مورد اشاره قرار می گیرد، اما باید در نظر گرفت ما چرا امروزه از فناوری های غرب استفاده می کنیم، اما هنگامی که می خواهیم اثر هنری به وجود بیاوریم چه ایرادی دارد که از پرسپکتیو غربی استفاده کنیم.
تجویدی که تابلو نوروز در تخت جمشید را خلق کرده می گوید: برای این اثر که 4 سال ثمره عمرم هست، یکسال روی آثار پروفسور پوپ، آندره گدار، گریشمن و دیگر مورخان تحقیق جمعی داشتم و پرسپکتیو دو نقطه ای بکار بردم اما همان دقتی که در فاصله دور بکار بردم در فاصله نزدیک هم بکار گرفتم و هرکس که آنرا می بیند هم به هنر ایرانی و هم درست دیدن را مورد توجه قرار می دهد.
این هنرمند پیشکسوت که در جشنواره ها و دوسالانه های نگارگری حضوری توانمند و همیشگی دارد یادآوری می کند: درحالیکه در دانشگاه ها آموزش صحیح داده نمی شود، می بینم که حتی شاگرد نسبت به استاد در راه رفتن هم تلاش می کند شبیه باشد.
وی با بیان اینکه نگارگری، هنری کاملا سوررئال است عنوان می کند: با این وجود، نگارگری واقعی تر از واقعی هم هست، درحالیکه امروزه در جامعه مدرن، هنر هایپررئالیسم آمده است که دوربین عکاسی را در جیبش گذاشته است.
تجویدی ظرافت و ریزه کاری ها هایپررئالیسم را مورد ستایش قرار می دهد و می افزاید: از دید مجسمه سازی، واقع گرایانه و... نباید فقط متکی به هنرمندان گذشته بود، زیرا هنرمند باید محقق باشد؛ در زمینه نگارگری زمانی به من خرده می گرفتند که چون شاگرد استاد فرشچیان بودم کارهایم مانند ایشان است، اما سعی کردم در آثارم آناتومی، بُعد نمایی، پرسپکتیو و رنگ باشد و کاری را ارایه دهم که مورد توجه بینندگان قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه هنر باید متحول شود، می افزاید: امروزه نگارگری ایرانی مورد بی احترامی قرار گرفته زیرا زیرمجموعه صنایع دستی قرار گرفته است.
تجویدی با تاکید بر ایرانی اندیشیدن درعین حال تصریح می کند: هنر ایران بعد از ساسانیان دوره قهقرایی طی می کند و دوره اول و دوم هجری زمان خلفای بنی عباس و بنی امیه کاری که انجام می شد، تصویرگری بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر ، تجویدی دارای نشان درجه یک هنری از سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 1384، تدریس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تدریس در دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز، شرکت در نمایشگاه‌های نگارگری ایرانی پاریس، مسقط، عشق‌آباد، استکهلم، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و همچنین نمایشگاه‌های صنایع دستی شیراز، همدان، تبریز و… را در کارنامه هنری خویش دارد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

حوادث چهارشنبه آخرسال فارس 72 مصدوم برجا گذاشت

فارس نوروز بارانی در پیش دارد

علی دریای معرفت است

آیین اعتکاف در فارس آغاز شد

برگزاری مراسم سال تحویل در جوار خواجه اهل راز/ اجرای بیش از 50 عنوان برنامه فرهنگی

خاطره بازی با نوروز/ یاد ایامی که کارت پستال هدیه می دادیم

جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بعد از ٢٢ سال به شیراز رسید

تشکیل تیم بانوان امدادگر هلال احمر فارس برای ایام نوروز

خاطره بازی با نوروز/ یادی ایامی که کارت پستال هدیه می دادیم

عید در عید شیراز در پرتو میلاد علوی

1200 نفر امسال در حوزه فرهنگ و هنر فارس شاغل شدند

همه ابواب خیر بر روز خادمان حرم‌های شریف گشوده می‌شود

شهر راز مهیای میزبانی از میهمانان بهاری

ششمین دوره جشنواره ملی عکس شیراز امروز تابستان 98 برگزار می‌شود

حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و برنامه های فرهنگی تحویل سال نو

جلوه جدید گردشگری فارس در نوروز 98

سهم 2 درصدی معادن در ارزش افزوده/ ٣٥٠ بسته سرمایه گذاری تعریف شد

تصویربرداری فیلم کوتاه دیوار خالی به پایان رسید

شیراز بی زباله پذیرای میهمانان نوروزی

فعالیت های فرهنگی هنری بنیادین و ماندگار باشد

دستگاه های متولی درعدم آنتن دهی جاده هابه تعهدات خودعمل نکرده اند

نباید بقعه متبرکه جدیدی در فارس بنا شود

طرح آرامش بهاری در 500 بقعه متبرکه فارس اجرا می شود

مسیر دسترسی به شاهچراغ (ع) در شان سومین حرم اهل بیت نیست

بهره‌برداری از ساختمان کتابخانه عمومی قطب‌آباد

زائرسرای آستان احمدی و محمدی(ع) سال آینده راه‌اندازی می‌شود

هیچ ملکی به نام آستان احمدی و محمدی(ع) مصادره نشده است

برگزاری هشتمین سال طرح آرامش نوروزی/400 کمپ اقامتی برای زائران

برگزاری روز طبیعت با حضور مبلغان مذهبی در استان فارس

جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان فارس برگزار می‌شود/انتشار فراخوان

حقوق اساسی جمهوری اسلامی به درستی تبیین نشده است

فعالیت های جهادی جوان انقلابی در محله سنگ سیاه

کمبود خیریه‌های تخصصی در شهرستان خرامه

آمادگی مراکز سلامت فارس برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی

سپیده دم زندگی در روزهای سنگ سیاه/ جوانی که نقش مهربانی می‌زند

دام هایی برای ثروت

درآمد اجرای موسیقی به انجمن بیماران کلیوی جهرم اهدا شد

سه ضلع مثلث فعالیت های فرهنگی ارشاد؛ حساسیت ها و امکانات

صفحات متفاوت فرهنگ فارس در تقویم 97

چهارشنبه سوری و ضرورت نگاه نو

ترقه دست ساز در شیراز کودک دو ساله را مصدوم کرد

رونمایی از اثر 3 نسل از ادبیات فارس در حوزه هنری

جوان انقلابی معرفی می شوند

کتاب«ردپا»رونمایی شد/کشف پستوی ناگفته های سیروس رومی

سقوط تابلوی ورودی یک شهرک بر روی خودرو/ 4 نفر مصدوم شدند

فیلم طنزخوش وبش در فسا درحال ضبط است

راه اندازی 200 پایگاه نوروزی جاده‌ای و شهری اورژانس در فارس

انجام 1411 بازدید ازمراکز تهیه و توزیع غذا ازسوی علوم پزشکی شیراز

افتتاح ایستگاه وکیل متروی شیراز

گلایه استاندار از صادرات و کارگروه صادرات فارس