پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

علی اصغر تجویدی، هنرمند برجسته فارس:

تحلیل های غیراصولی از نگارگری ایرانی تفسیر به رای است فرهنگي

تحلیل های غیراصولی از نگارگری ایرانی تفسیر به رای است

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- علی اصغر تجویدی هنرمند نگارگری ایران و دارنده نشان عالی هنر معتقد است که تحلیل های غیراصولی از نگارگری ایرانی تفسیر به رای است.

به گزارش خبرنگار مهر ، مینیاتورهای جام الست، شیخ صنعان و دختر ترسا، شور مستی، آفتاب می، دختر و اژدها، خیال نقش تو، ترنم، یوسف و زلیخا، آهنگ چنگ، شیرین و فرهاد، دختر غمگین، فردوسی، معراج، پیل در شب تار، ایوان مدائن، محرم راز، همای سعادت، جنگ دریایی و … مینیاتورهای شاخص تجویدی به‌شمار می‌روند؛ مژده بهار، مژده وصال، زمزمه، پیر خرابات، تالار آپادانا، بردیده، حوران بهشتی، جشن آب پاشان، فرش پازیریک، ترنم، اردویسور آناهیتا، گل آدم، عکس رخ یار، هنگام صبوح، زال و سیمرغ، یوسف، تخت جمشید و اسبها از تابلوهای نقاشی علی اصغر تجویدی است.
این هنرمند 70 ساله که بارها از سوی مجامع جهانی مورد تقدیر قرار گرفته در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سنت در پاره موارد خوب است، با این وجود می گوید: لیکن امروزه خیلی از موارد این سنت دیگر قابل قبول نیست.
وی در خصوص بُعد سوم در نگارگری ایرانی عنوان می کند: درخصوص ژرف نمایی یا پرسپکتیو چنانچه از دید واقع گرایانه به هنرها نگاه کنیم و تعصب را کنار بگذاریم، اکثر تابلوهایی که در گذشته خلق شده رامورد آنالیز قرار دادم و تجزیه و تحلیل کردم؛ با صراحت و اطمینان می گویم در پاره ای از موارد هنرمندان ما از این موضوع ها، شناخت نداشتند.
تجویدی با اشاره به نگارگری شاهنامه فردوسی می گوید: هنرمند در پاره ای موارد این شناخت را نداشته که در ایران باستان شمشیر هلالی یا کلاه مغولی نداشتیم و اگر در داستان برفرض از کیومرث یا پادشاهان پیشدادی سخن گفته می شود، نرفته است مطالعه کند که در آن زمان از چه نقش ها و فرم هایی استفاده می شده است.
این پیشکسوت هنر ایران ادامه می دهد: حال این داستان در دوره اسلامی هم روی می دهد و از همان شیوه هایی که در گذشته استفاده می کردند، بهره برده اند سپس در نگارگری ایرانی به ویژه آنان که سنت گرا هستند، دچار چنین رویکردی شدند.
تجویدی با این حال تصریح می کند: من پیرو سنت نیستم و از آنجا که مجسمه ساز هستم و آناتومی و پرسپکتیو و رنگ را می شناسم نمی توانم مانند دوره صفویه که جامی دست یک موضوع داده می شد، دوباره استفاده کنم.
وی حفظ چنین سنت هایی را اشتباه دانسته و می افزاید: من وقتی می بینم هنرمند دوره صفویه و تیموریان به بند انگشت سوژه توجهی نکرده چگونه می توانم بگویم شناخت داشته، اما نخواسته به کار بگیرد.
تجویدی تعبیرها و تفسیرهای غیراصولی از نگارگری را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: اینها به نظر من تفسیر به رای است؛ یعنی ما خودمان یک سری قواعد برای این کارها آفریدیم.
این هنرمند فسایی در ادامه می گوید: فضای دو بعدی و غنا بخشیدن به اثر توسط هنرمند ایرانی برای نشان دادن زیبایی برای پرهیز از فضای سه بعدی موضوعی است که مورد اشاره قرار می گیرد، اما باید در نظر گرفت ما چرا امروزه از فناوری های غرب استفاده می کنیم، اما هنگامی که می خواهیم اثر هنری به وجود بیاوریم چه ایرادی دارد که از پرسپکتیو غربی استفاده کنیم.
تجویدی که تابلو نوروز در تخت جمشید را خلق کرده می گوید: برای این اثر که 4 سال ثمره عمرم هست، یکسال روی آثار پروفسور پوپ، آندره گدار، گریشمن و دیگر مورخان تحقیق جمعی داشتم و پرسپکتیو دو نقطه ای بکار بردم اما همان دقتی که در فاصله دور بکار بردم در فاصله نزدیک هم بکار گرفتم و هرکس که آنرا می بیند هم به هنر ایرانی و هم درست دیدن را مورد توجه قرار می دهد.
این هنرمند پیشکسوت که در جشنواره ها و دوسالانه های نگارگری حضوری توانمند و همیشگی دارد یادآوری می کند: درحالیکه در دانشگاه ها آموزش صحیح داده نمی شود، می بینم که حتی شاگرد نسبت به استاد در راه رفتن هم تلاش می کند شبیه باشد.
وی با بیان اینکه نگارگری، هنری کاملا سوررئال است عنوان می کند: با این وجود، نگارگری واقعی تر از واقعی هم هست، درحالیکه امروزه در جامعه مدرن، هنر هایپررئالیسم آمده است که دوربین عکاسی را در جیبش گذاشته است.
تجویدی ظرافت و ریزه کاری ها هایپررئالیسم را مورد ستایش قرار می دهد و می افزاید: از دید مجسمه سازی، واقع گرایانه و... نباید فقط متکی به هنرمندان گذشته بود، زیرا هنرمند باید محقق باشد؛ در زمینه نگارگری زمانی به من خرده می گرفتند که چون شاگرد استاد فرشچیان بودم کارهایم مانند ایشان است، اما سعی کردم در آثارم آناتومی، بُعد نمایی، پرسپکتیو و رنگ باشد و کاری را ارایه دهم که مورد توجه بینندگان قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه هنر باید متحول شود، می افزاید: امروزه نگارگری ایرانی مورد بی احترامی قرار گرفته زیرا زیرمجموعه صنایع دستی قرار گرفته است.
تجویدی با تاکید بر ایرانی اندیشیدن درعین حال تصریح می کند: هنر ایران بعد از ساسانیان دوره قهقرایی طی می کند و دوره اول و دوم هجری زمان خلفای بنی عباس و بنی امیه کاری که انجام می شد، تصویرگری بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر ، تجویدی دارای نشان درجه یک هنری از سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 1384، تدریس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تدریس در دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز، شرکت در نمایشگاه‌های نگارگری ایرانی پاریس، مسقط، عشق‌آباد، استکهلم، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و همچنین نمایشگاه‌های صنایع دستی شیراز، همدان، تبریز و… را در کارنامه هنری خویش دارد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

قطعه 10 پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز با حضور وزیر راه کلنگ‌زنی شد

آیین نامه ایجاد گذرهای فرهنگی و هنری تدوین شده است

شورای شهر شیراز از احداث موزه پزشکی حمایت می کند

دفتر یوسرن علوم پزشکی شیراز فعال ترین دفتر کشور در سال 2018

اعتبار ١٣ میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات مدارس فنی و حرفه ای

کتاب «آه ماهی» به چاپ دوم رسید

محیط‌های دانش آموزی به فضای انزجار تبدیل نشود

تولد 30 هزار نوزاد مبتلا به سندرم در ایران

دومین نمایشگاه شکسته نویسی آغازشد/انتقاد به میزان جایزه تجسمی فجر

مدیرکل آموزش و پرورش فارس: 10 هزار نیرو سال آینده کم داریم

سودای دنیاطلبی هنر خوشنویسی را تهدید می کند

جایزه خوشنویسی فجر، توهین به خلاقیت است

آیت الله مکارم: تقویت زیرساخت‌های حوزوی در شیراز ضروری است

جام کتاب نخوانی

عملکرد 40 ساله نظام در حوزه تعلیم و تربیت چشمگیر است

تجلیل از شیشه‌گر، استاد کاشی هفت رنگ شیراز

لزوم اصلاح توزیع زمانی و مکانی سفرها

فرصت حضور و فعالیت خانواده شهدا و ایثارگران در فارس فراهم شود

پیکر پاک و مطهر 3 شهید تازه تفحص شده وارد شیراز شد

جشن گل نرگس، سرشماری پرندگان و درختکاری در قرار سبز چهارم دی ماه

میزان بارش های اخیر در فارس/ سپیدان رکوردار بارش باران

روزهای آلوده هوای شیراز به 10 روز نمی رسد

رفتارهای قرآنی را در بین مخاطبان نهادینه کنید

مدارس اسلامی حوزه هنر در شیراز راه اندازی می شود

نمایشگاه نقاشی اعضای انجمن ناشنوایان

2 کشته و 5 مجروح نتیجه تصادف دو دستگاه خودرو در فارس

دومین مرحله اردوی تیم ملی اسکواش پسران کشور در شیراز آغاز شد

کاروانسرای برد شیراز به رصد خانه تبدیل می شود

چرا 4 روزنامه فارس سیاه و سفید چاپ شدند

رفتارهای قرآنی هنوز در جامعه نهادینه نشده است

بوفه‌های مدارس باید از سازمان دانش آموزی مجوز بگیرند

تبدیل کاروانسرای برد شیراز به رصد خانه

تاسیس مدارس اسلامی هنر در شیراز

مطالبه گری جوانان بهبود شرایط اقتصادی فارس را تسریع می کند

مهلت ارسال آثار به جشنواره ادبی ریحانه تمدید شد

دستاورد‌های 40ساله حوزه فرهنگ و هنر چشمگیر بوده است

آیین بزرگداشت پاسبان لهجه شیرازی برگزار می شود

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ریحانه‌النبی

نمایش خیابانی مانع به جشنواره منطقه ای خلیج فارس راه یافت

توقیف محموله هروئین و شیشه در سپیدان

سرشماری 69 راس گوزن زرد در زیستگاه‌های استان فارس

سپاه در راستای احساس وظیفه و کمک رسانی وارد موضوعات می شود

کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص) پاسخگوی نیاز خنج نیست

تمدید مهلت ارسال آثار به سومین دوره جایزه ادبی «ریحانه»

راهکارهای هم افزایی خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بررسی شد

42 میلیون مترمربع باید به فضای آموزشی کشور افزوده شود

وزارت بهداشت با ایجاد یک رشته نوین پزشکی در فسا موافقت کرد

غزل، عرصه اندیشه عاشقی شیخ اجل است/سعدی در پی راهی برای جاودانگی

نیاز نگارخانه بزرگ و قدیمی شیراز به تعمیرات اساسی

چهره های علمی، فرهنگی و هنری فارس در جلد دوم کتاب «صدسال»