پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

محور جهرم- لار نیازمند توسعه بیشتر اقتصادي

محور جهرم- لار نیازمند توسعه بیشتر

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- پس از بهره ‌برداری از فاز نخست جاده دو بانده جهرم - شیراز، ساخت این بزرگراه شتاب فیزیکی بیشتری گرفته، هرچند توسعه ریلی این محور نیز دور از نظر مسئولان نبوده است.
حمل و نقل در ابعاد مختلفی می‌تواند در توسعه استان فارس اثرگذار باشد و هم از این رو، مسئولان استان فارس بر روی راه، راه‌آهن و فرودگاه هدف‌ گذاری ویژه داشته‌اند.
محور جهرم - لارستان - بندرعباس یکی از محورهای ده ‌گانه ترانزیتی، پرتردد، پرخطر و یکی از محورهای شریانی مهم کشور است.
مسیر جهرم- لارستان پس از محور جهرم- شیراز، دومین محور پرخطر شهرستان جهرم است.
آمار تاسف‌ بار تصادفات، کشته‌ها و مصدومان این محور، لزوم شتاب‌ بخشی به این پروژه را ضروری می‌سازد.
بنا به اعلام سازمان اورژانس جهرم در سال 1396 حوادث رانندگی محور جهرم- لارستانٰ فقط در حوزه‌ جهرم بیش از 230مصدوم و 13فوتی برجای گذاشته است.
از گذشته تا کنون نیز دشواری و سختی این مسیر آنچنان زبانزد بوده که در اشعار محلی فارس نیز به این موضوع اشاره شده است:
تو کَمونْ‌ابرو نکش اِیقَ کمون زُر و پِر
تا نگم گردنه‌هِی جاده‌ی لاره تو دلُم!
** میزان توسعه بزرگراه جهرم -لارستان
هم ‌اکنون ساخت بزرگراه جهرم - لار در دوفاز در حال ساخت است. 55کیلومتر از این مسیر 157 کیلومتری در محدوده‌ شهرستان جهرم است که فاز نخست آن به بهره ‌برداری رسیده و پیش ‌بینی می‌شود 15کیلومتر دیگر آن نیز تا دهه فجر به بهره ‌برداری برسد.
رئیس اداره راه و شهرسازی جهرم گفت: قطعه دوم مسیر جهرم لارستان به طول 25کیلومتر، 15درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمدحسن شعبانی، افزود: این مسیر با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی در دست ساخت است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 40 کیلومتر از ساخت باند دوم مسیر از سمت جهرم در دست اجراست که قطعه اول به طول 15کیلومتر با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد ریال 80درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس اداره راه و شهرسازی جهرم گفت: کار مطالعه و طراحی باند دوم محور جهرم لارستان از سال 1394 آغاز شده است، کار مطالعه و طراحی قطعه سوم این مسیر نیز انجام شده است که به زودی مناقصه آن برگزار می‌شود.
محمد رضایی نماینده شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با تعیین پیمانکار به زودی تمام جاده لار-جهرم دوبانده می‌شود.
وی افزود: چهار قطعه از باند دوم لار جهرم به طول 50 کیلومتر تشریفات برگزاری مناقصه آن انجام شده و به زودی پیمانکار آن مشخص خواهد شد که با بهره برداری از این پروژه ها کلیه مسیر لار - جهرم دوبانده خواهد شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هدف‌گذاری کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت بزرگراه جهرم- لارستان مسیر به گونه‌ای است که تا 5سال آینده اتصال شیراز به استان هرمزگان از طریق بزرگراه انجام شود.
** مسیر راه‌آهن جهرم-لارستان کددار است
احداث و توسعه راه‌آهن در استان فارس همچنین از نظر صرفه‌جویی زمانی، اقتصاد، مباحث زیست محیطی، مباحث امنیتی و هم جلوگیری از تلفات جاده‌ای(به عنوان یکی از معضلات) بسیار حائز اهمیت است.
اتصال شهرهای تولیدی استان فارس از طریق لارستان- بندرعباس تا اسکله شهید رجایی هرمزگان نیز قطعاً در توسعه استان فارس اثرگذار خواهد بود.
عنایت‌الله رحیمی، معاون عمرانی استان فارس نیز درباره وضعیت راه‌آهن راه آهن شیراز- جهرم- لارستان- بندرعباس گفت:راه آهن شیراز جهرم- لارستان- بندرعباس و یا در واقع سروستان- جهرم- لارستان- بندرعباس سال گذشته کددار شد، البته از قبل هم مصوب بوده است و این کددار شدن،خود یک گام ما را به جلو هدایت می‌کند.
وی افزود: البته به این مهم هم باید توجه کنیم که اعتبارات و منابع محدود است و بایستی از این اعتبارات محدود، بهترین استفاده کنیم.
نماینده جهرم نیز با بیان اینکه در قانون بودجه، 2 مسیر راه‌آهن برای جهرم تعریف شده است اظهار داشت: یک مسیر، مسیر شیراز- جهرم- لار -بندرعباس و مسیر جدیدی که امسال در بودجه آورده شده است راه‌آهن جهرم- سروستان- شیراز و در نهایت به سمت تهران است.
محمدرضا رضایی افزود: مسیری که قبلاً پیش‌بینی شده و مدتی کار اجرایی آن انجام شده است از منطقه کوار به راه‌آهن شیراز به سمت بوشهر متصل می‌شود، اما این پروژه به‌خاطر مسائل مالی کشور متوقف بوده و بیشتر از 10 درصد کار نشده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر اتصال جهرم به راه‌آهن از این مسیر در نهایت به جایی منتهی می‌شود که راه‌آهنی وجود ندارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسیر جدید اتصال جهرم به راه‌آهن ملی اضافه کرد: مسیر راه‌آهن شیراز به سمت گل گهر کرمان تا سروستان کار آن انجام شده است و جهرم از این نقطه که نزدیک به 80 کیلومتر فاصله دارد، به راه‌آهن ملی متصل می‌شود.
وی با بیان اینکه راه‌آهن شیراز- لار- جهرم- بندرعباس نیز کماکان در قانون بودجه ردیف دارد افزود: با حمایت‌های دولت و سازمان برنامه و بودجه مسیر جدید نیز تعریف و مشاور آن مشخص شده و در حال مطالعه مسیر است که در 3 ماهه اول سال مناقصه آن برگزار می‌شود.
رضایی گفت: بخش خفر جهرم از مسیر راه‌آهن حذف نشده است،راه ‌آهن قبل وجود دارد و ارزش راه‌آهن در یک منطقه به ایستگاه آن است و ایستگاهی که قبلاً در فتح‌آباد خفر پیش‌بینی شده بود در راه‌آهن جدید نیز در همان مکان قبلی وجود دارد.
شهرستان جهرم در فاصله‌ 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سیلاب خللی در سلامت آب آشامیدنی شیراز وارد نکرد

مصرف بنزین در استان فارس 13 درصد افزایش یافت

وضعیت تردد در جاده های استان فارس عادی است

راه نجات اقتصاد کشور رابطه جهانی است

رشد13 درصدی مصرف بنزین در فارس

اقتصاد فارس در سال 97 / از محاکمه ها تا همکاری با جهان

آماده باش نیروهای اتفاقات برق شیراز در ایام نوروز

زمینه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد وجود دارد

سه سایت مخابراتی در جهرم افتتاح شد

خرمای جهرم به کشورهای آسیایی صادر شد

آفت سن گندم در مزارع جهرم کنترل شد

2100 تن میوه در طرح تنظیم بازار فارس عرضه شده است

2هزارو 100 تن میوه درطرح تنظیم بازار فارس عرضه شده است

فارس در رتبه پنجم تردد جاده‌ای کشور

60 هزار فقره تسهیلات کشاورزی در فارس مشمول مهلت شده است

برگزاری طرح آرامش بهاری در 500 بقعه متبرکه

فارس در رتبه پنجم تردد جاده‌ای کشور

رد پای سیاست‌گذاران در نابسامانی‌های اقتصادی/ تحریم بازیگر نقش اول نیست

روند توسعه منطقه ویژه اقتصادی لامرد شتاب گیرد

بازار را کاملا رصد می‌کنیم/ کمبود کالا نداریم

فضای رخوت و سستی بر صادرات فارس حاکم است

صادرات فارس از نظر ارزی 35 درصد افزایش داشته است

نوید گره گشایی از مشکل کارخانه آزمایش مرودشت داده شد

عرضه میوه طرح تنظیم بازار در فارس آغاز شد

آغاز به کار اولین نمایشگاه روستاگردی فارس در شیراز

ایجاد تشكل‌های تخصصی كسب و كار از سال 98 در اتاق فارس

بیانیه گام دوم تکلیف مدیران و سیاستگزاران را مشخص کرده است

گام دوم انقلاب مشخص کننده مسیر انقلاب است

بهره برداران به سمت کشاورزی دانش بنیان بروند

آماده تامین سوخت خودروی هموطنان در سفر به فارس هستیم

ارزان‌ترین تسهیلات کشاورزی مربوط به گلخانه‌هاست

حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بینان یک الزام است

عرضه میوه طرح تنظیم بازار 25 اسفند در فارس آغاز می شود

180هزار میلیارد ریال به اشتغال روستایی کشور اختصاص یافته است

همه فعالیت های دستگاه ها پیوست اشتغال داشته باشد

افزایش 15 درصدی مصرف بنزین در ایام نوروز/ تامین سوخت به اندازه نیاز

حمایت از بخش خصوصی مورد تاکید بیانیه گام دوم انقلاب است

وصول بیش از 310 میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن فارس

وصول 310 میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن فارس

فارس و بازار خرید در آستانه نوروز

ناگزیر از اعمال محدودیت در کشاورزی هستیم

وابستگی کامل زیرساخت‌ها به انرژی برق ضعف است

نرخ مصوب آجیل و خشکبار در شیراز اعلام شد

مسافران از سایت های نامعتبر بلیت نخرند

جاده‌های فارس 170 نقطه حادثه‌خیز دارد

افتتاح سه پروژه آبخیزداری در فارس

2 طرح آبخیزداری در کازرون به بهره برداری رسید

بهبود وضعیت معابر شیراز برای نوروز/ کارگاه‌ پروژه‌ها کوچک می‌شود

محدودیت و ممنوعیت‌های ترافیکی فارس در نوروز 98

برنامه ریزی جامع برای تامین سوخت در نوروز شده است