پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

محور جهرم- لار نیازمند توسعه بیشتر اقتصادي

محور جهرم- لار نیازمند توسعه بیشتر

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- پس از بهره ‌برداری از فاز نخست جاده دو بانده جهرم - شیراز، ساخت این بزرگراه شتاب فیزیکی بیشتری گرفته، هرچند توسعه ریلی این محور نیز دور از نظر مسئولان نبوده است.
حمل و نقل در ابعاد مختلفی می‌تواند در توسعه استان فارس اثرگذار باشد و هم از این رو، مسئولان استان فارس بر روی راه، راه‌آهن و فرودگاه هدف‌ گذاری ویژه داشته‌اند.
محور جهرم - لارستان - بندرعباس یکی از محورهای ده ‌گانه ترانزیتی، پرتردد، پرخطر و یکی از محورهای شریانی مهم کشور است.
مسیر جهرم- لارستان پس از محور جهرم- شیراز، دومین محور پرخطر شهرستان جهرم است.
آمار تاسف‌ بار تصادفات، کشته‌ها و مصدومان این محور، لزوم شتاب‌ بخشی به این پروژه را ضروری می‌سازد.
بنا به اعلام سازمان اورژانس جهرم در سال 1396 حوادث رانندگی محور جهرم- لارستانٰ فقط در حوزه‌ جهرم بیش از 230مصدوم و 13فوتی برجای گذاشته است.
از گذشته تا کنون نیز دشواری و سختی این مسیر آنچنان زبانزد بوده که در اشعار محلی فارس نیز به این موضوع اشاره شده است:
تو کَمونْ‌ابرو نکش اِیقَ کمون زُر و پِر
تا نگم گردنه‌هِی جاده‌ی لاره تو دلُم!
** میزان توسعه بزرگراه جهرم -لارستان
هم ‌اکنون ساخت بزرگراه جهرم - لار در دوفاز در حال ساخت است. 55کیلومتر از این مسیر 157 کیلومتری در محدوده‌ شهرستان جهرم است که فاز نخست آن به بهره ‌برداری رسیده و پیش ‌بینی می‌شود 15کیلومتر دیگر آن نیز تا دهه فجر به بهره ‌برداری برسد.
رئیس اداره راه و شهرسازی جهرم گفت: قطعه دوم مسیر جهرم لارستان به طول 25کیلومتر، 15درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمدحسن شعبانی، افزود: این مسیر با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی در دست ساخت است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 40 کیلومتر از ساخت باند دوم مسیر از سمت جهرم در دست اجراست که قطعه اول به طول 15کیلومتر با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد ریال 80درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس اداره راه و شهرسازی جهرم گفت: کار مطالعه و طراحی باند دوم محور جهرم لارستان از سال 1394 آغاز شده است، کار مطالعه و طراحی قطعه سوم این مسیر نیز انجام شده است که به زودی مناقصه آن برگزار می‌شود.
محمد رضایی نماینده شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با تعیین پیمانکار به زودی تمام جاده لار-جهرم دوبانده می‌شود.
وی افزود: چهار قطعه از باند دوم لار جهرم به طول 50 کیلومتر تشریفات برگزاری مناقصه آن انجام شده و به زودی پیمانکار آن مشخص خواهد شد که با بهره برداری از این پروژه ها کلیه مسیر لار - جهرم دوبانده خواهد شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هدف‌گذاری کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت بزرگراه جهرم- لارستان مسیر به گونه‌ای است که تا 5سال آینده اتصال شیراز به استان هرمزگان از طریق بزرگراه انجام شود.
** مسیر راه‌آهن جهرم-لارستان کددار است
احداث و توسعه راه‌آهن در استان فارس همچنین از نظر صرفه‌جویی زمانی، اقتصاد، مباحث زیست محیطی، مباحث امنیتی و هم جلوگیری از تلفات جاده‌ای(به عنوان یکی از معضلات) بسیار حائز اهمیت است.
اتصال شهرهای تولیدی استان فارس از طریق لارستان- بندرعباس تا اسکله شهید رجایی هرمزگان نیز قطعاً در توسعه استان فارس اثرگذار خواهد بود.
عنایت‌الله رحیمی، معاون عمرانی استان فارس نیز درباره وضعیت راه‌آهن راه آهن شیراز- جهرم- لارستان- بندرعباس گفت:راه آهن شیراز جهرم- لارستان- بندرعباس و یا در واقع سروستان- جهرم- لارستان- بندرعباس سال گذشته کددار شد، البته از قبل هم مصوب بوده است و این کددار شدن،خود یک گام ما را به جلو هدایت می‌کند.
وی افزود: البته به این مهم هم باید توجه کنیم که اعتبارات و منابع محدود است و بایستی از این اعتبارات محدود، بهترین استفاده کنیم.
نماینده جهرم نیز با بیان اینکه در قانون بودجه، 2 مسیر راه‌آهن برای جهرم تعریف شده است اظهار داشت: یک مسیر، مسیر شیراز- جهرم- لار -بندرعباس و مسیر جدیدی که امسال در بودجه آورده شده است راه‌آهن جهرم- سروستان- شیراز و در نهایت به سمت تهران است.
محمدرضا رضایی افزود: مسیری که قبلاً پیش‌بینی شده و مدتی کار اجرایی آن انجام شده است از منطقه کوار به راه‌آهن شیراز به سمت بوشهر متصل می‌شود، اما این پروژه به‌خاطر مسائل مالی کشور متوقف بوده و بیشتر از 10 درصد کار نشده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر اتصال جهرم به راه‌آهن از این مسیر در نهایت به جایی منتهی می‌شود که راه‌آهنی وجود ندارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسیر جدید اتصال جهرم به راه‌آهن ملی اضافه کرد: مسیر راه‌آهن شیراز به سمت گل گهر کرمان تا سروستان کار آن انجام شده است و جهرم از این نقطه که نزدیک به 80 کیلومتر فاصله دارد، به راه‌آهن ملی متصل می‌شود.
وی با بیان اینکه راه‌آهن شیراز- لار- جهرم- بندرعباس نیز کماکان در قانون بودجه ردیف دارد افزود: با حمایت‌های دولت و سازمان برنامه و بودجه مسیر جدید نیز تعریف و مشاور آن مشخص شده و در حال مطالعه مسیر است که در 3 ماهه اول سال مناقصه آن برگزار می‌شود.
رضایی گفت: بخش خفر جهرم از مسیر راه‌آهن حذف نشده است،راه ‌آهن قبل وجود دارد و ارزش راه‌آهن در یک منطقه به ایستگاه آن است و ایستگاهی که قبلاً در فتح‌آباد خفر پیش‌بینی شده بود در راه‌آهن جدید نیز در همان مکان قبلی وجود دارد.
شهرستان جهرم در فاصله‌ 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هیچ مشکلی برای پرداخت تسهیلات اجرای طرح آبیاری نوین نداریم

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/10/27

یارانه نقدی چه کسانی حذف می‌شود؟

افزون بر 15 هزارهکتار در فسا به کشت پاییزه اختصاص یافت

تصویب 6210 طرح اشتغال فراگیر و روستایی در فارس

آخرین وضعیت متراژ مسکن در تهران

هویت مهمترین دغدغه‌ سیاستگذاران شهرهای جدید است

قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/10/26

قیمت سه پرس کباب لاکچری؛ 744 هزار تومان!

برداشت دانه روغنی کینوا در شهرستان جهرم آغاز شد

تلاش بانک های فسا برای دادن تسهیلات قابل توجه نیست

وجود 15 هزار کارگر در زرقان، ظرفیت مهمی برای این بخش است

6 هزار طرح اشتغال روستایی و فراگیر در فارس تصویب شد

مطالبه گری جوانان بهبود شرایط اقتصاد را تسریع می کند

بخشودگی یا تمدید تسهیلات کشاورزان در فارس

کاهش قدرت خرید مسکن در دهک‌های مختلف

گازرسانی به روستاهای فارس، دستاورد 40 سالگی انقلاب

جذب 84 درصدی اعتبارات تسهیلات اشتغالزا

پراید، ارزان‌ترین خودروی جهان

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/10/25

واردات خودرو بدون انتقال ارز ممنوع شد

جرائم 3 سال تاخیر وام های کشاورزان خسارت دیده فارس بخشیده شد

آتش افروختن در باغ برای جلوگیری از سرمازدگی محصول موثر نیست

اختصاص مشوق به سرمایه‌گذاران در کازرون

بهره‌برداری از کارخانه کاغذ زاگرس به زودی در فارس

پیشنهاد عدم افزایش حقوق مقامات در سال 98

جزئیات سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس

بازار مسکن در رکود کامل

مهمترین عوامل جهش تورم در تابستان امسال

تاثیر طرح کاهش صفر‌های پولی ملی بر اقتصاد

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/10/24

بسته حمایتی فقط به یارانه‌بگیران تعلق می‌گیرد

چرا ناگهان مرغ گران شد؟

بازار خودرو در شوک فرو رفت

کاهش 18 درصدی سطح اشغال هتل‌های فارس

یارانه کودکان بازمانده از تحصیل افزایش می‌یابد

استاندار فارس: تنوع کالای صادراتی مورد توجه باشد

تک نرخی کردن ارز، راه برون رفت از مشکلات است

تنوع بخشی به محصولات صادراتی فارس

تک نرخی شدن ارز بهترین راهکار خروج از بحران است

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/10/23

کاسبی برخی نهاد‌ها از عوارض شخص ثالث

انجمن گل نرگس تشکیل شد

صدور 147 پروانه استاندارد در فارس

بزرگترین پروژه شهری کشور در پایان مسیر

هشدار جهادکشاورزی فارس به باغداران/ سرمای شدید در راه است

احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی فارس وجود دارد

احتمال افزایش پلکانی حقوق‌های 98

600 هزار دستگاه تلفن همراه با ارز دولتی وارد بازار می‌شود