پیام فارس

آخرين مطالب

دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز گردهم می آیند فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو به پیشنهاد اولیه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از یکشنبه بیستم آبان‌ ماه به مدت دو روز در شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، طرح برگزاری این نشست در اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی که آبان‌ماه 1395 در مراکش اجرا شد، به تصویب رسید.
آیسسکو (ISESCO) سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی ( Islamic Educational Scientific and Cultural Organization) وابسته به سازمان همکاری اسلامی (OIC) است که در سال1979 تاسیس شد و 57 کشور اسلامی در آن عضویت دارند.
** برجسته سازی مرجعیت علمی کشور در اجلاس شیراز
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفت ‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه این اجلاس با هماهنگی‌های انجام شده توسط کمیسیون ملی آیسسکو در ایران و همکاری دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران و این پایگاه استنادی برگزار می‌شود، از این گرد‌همایی با عنوان اقدامی اثرگذار در عرصه بین‌المللی سازی ISC یاد کرد.
محمدجواد دهقانی با اشاره به جایگاه آیسسکو افزود: با عنایت به اینکه تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با همکاری و مساعدت این سازمان صورت گرفته و ISC به منزله نهاد وابسته به آیسسکو به‌شمار می‌رود، برگزاری این اجلاس در این سطح و در محل ISC اهمیتی ویژه دارد.
وی هدف از برگزاری این اجلاس را برجسته‌سازی مرجعیت علمی کشور از ابعاد مختلف خواند و ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشور‌های عضو آیسسکو از دیگر اهداف این اجلاس خواهد بود.
دهقانی اظهار داشت: این اجلاس برای ارتقای کیفیت تحقیق و ایجاد شبکه پیوسته علمی در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نیز زمینه‌سازی سیاست‌گذاری های صحیح علمی و همکاری ثمربخش میان دانشگاه ها و دانشمندان حوزه های مختلف در کشورهای عضو این سازمان بین المللی فرصتی مناسب ایجاد خواهد کرد.
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مهمترین دستاوردهای برگزاری این اجلاس را معرفی دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران در 20 سال اخیر به منظور تاثیر گذاری بر جامعه بین المللی و ایجاد ارتباط با متخصصان و دانشمندان کشورهای دنیا عنوان کرد.
دهقانی همچنین به ارتقای سطح دانش و ظرفیت دانشگاه ها و افزایش همکاری میان دانشگاه‌های کشورهای عضو و تشویق برای تبادل تجارب، اطلاعات و برنامه ها در زمینه های آموزشی، علمی و فناوری و همچنین حمایت و ارتقا سطح پژوهش علمی در راستای نیاز دانشگاه های کشورهای عضو اشاره کرد.
وی اظهار داشت: ایجاد زمینه لازم به منظور معرفی ظرفیت کشور و اخذ بورس‌های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی برای پژوهشگران با هدف افزایش مشارکت‌های بین المللی و نیز تقویت جایگاه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشورهای اسلامی در سطوح ملی و بین المللی از دیگر دستاورد‌های این نشست خواهد بود.
** شرکت‌کنندگان اجلاس آیسسکو در شیراز
بنا بر اعلام دبیرخانه برگزاری این اجلاس، کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس در سطوح وزارت، سفارت و معاونت‌های علمی و دانشگاهی در ایران حضور خواهند یافت.
جایگاه کشورهای حاضر در این رویداد جهانی بر اساس رتبه بندی QS 2019 مشخص شده است. اطلاعات مربوط به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها (QS: Quacquarelli Symonds) را نشریه آموزش عالی تایمز لندن واقع در انگلستان انجام می دهد و همه ساله فهرستی از دانشگاه های برتر دنیا را منتشر می‌کند.
کشور مالزی از شرکت‌کنندگان در این رویداد است که در سطح معاون وزیر سیاست و وزارت روابط بین‌الملل در این رویداد شرکت می‌کند. این کشور از نظر علمی در میان کشورهای اسلامی قدرتمند است و در رتبه بندی QS 2019 با برخورداری از 13 دانشگاه دارای بیشترین تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی است.
برونئی از دیگر کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست است که در سطح دستیار معاون و دانشگاه تکنولوژی در این رویداد شرکت می‌کند. این کشور با دو دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی رتبه نهم را ازلحاظ تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی دارد.
عراق دیگر کشوری است که در این گردهم‌آیی بین‌المللی حاضر می‌شود و سطح دبیر کل کمیسیون ملی آموزش و پرورش، فرهنگ و علم در این رویداد حضور می‌یابد. این کشور نیز با برخورداری از چهار دانشگاه در رتبه بندی جهانی رتبه هفتم تعداد دانشگاه‌ها را در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.
پاکستان دیگر عضو آیسسکو است که در سطح سفیر در این اجلاس حضور می‌یابد. پاکستان با هفت دانشگاه در رتبه بندی جهانی، رتبه پنجم را از لحاظ تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی دارد.
همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده در رتبه بندی جهانی، دانشگاه های این کشور بعد از دانشگاه های کشورهای مالزی، عربستان سعودی، قزاقستان، اندونزی، لبنان ، امارات و برونئی دارای بالاترین امتیاز کلی در میان کشورهای اسلامی است.
تاجیکستان دیگر میهمان این اجلاس جهانی است که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی این کشور در یونسکو و ایسسکو در شیراز حضور می‌یابد؛‌ هرچند دانشگاه های تاجیکستان تاکنون نتوانسته اند در رتبه بندی های معتبر جهانی جایگاهی به خود اختصاص دهند.
از دیگر کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی کشورهای عضو آیسسکو، قطر است که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی آموزش و پرورش، فرهنگ و علم در این اجلاس حضور می‌یابد؛ ‌همچنین مشاور بین المللی مطالعات، کمیسیون ملی آموزش و پرورش، فرهنگ و علم قطر نیز در این اجلاس حاضر خواهد شد.
قطر با یک دانشگاه در رتبه بندی جهانی، رتبه دهم را از لحاظ تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.
همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده در رتبه بندی جهانی QS در 2019، این کشور بعد از کشورهای مالزی، عربستان سعودی، قزاقستان، اندونزی، لبنان ، امارات، برونئی، پاکستان، ترکیه و ایران بالاترین امتیاز کلی دانشگاه را در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.
بورکینافاسو کشور دیگری است که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی این کشور در ایران حاضر می‌شود و از منظر جایگاه علمی تاکنون در رتبه بندی جهانی جایگاهی نداشته است.
کشور کویت که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی آموزش و پرورش، علم و فرهنگ این کشور در این اجلاس حاضر می‌شود نیز با یک دانشگاه در رتبه بندی جهانی، رتبه دهم را از لحاظ تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی دارد.
نیجر از دیگر کشورهای شرکت کننده در اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو است که در سطح مسئول اجرایی، کمیسیون ملی یونسکو و ایسسکو در این اجلاس حاضر خواهد شد. دانشگاه‌های این کشور نیز جایگاه معتبری در سطح جهانی ندارد.
کشور اردن که در سطح مدیر اجرایی و خدمات کمیسیون ملی آموزش، فرهنگ و علم در این نشست شرکت می‌کند با 3 دانشگاه در رتبه بندی جهانی، رتبه هشتم تعداد دانشگاه را در میان کشورهای اسلامی دارد.
همچنین تونس، از دیگر کشور‌های حاضر در این رویداد جهانی که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی آموزش، علم و فرهنگ حضور خواهد یافت در زمره کشور‌هایی است که تاکنون موفق به کسب رتبه جهانی در سطح دانشگاهی نشده است.
یکی از کشورهای شرکت کننده در اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو، بنگلادش است که در سطح کارشناس برنامه کمیسیون ملی یونسکو در شیراز حضور خواهد داشت. این کشور با برخورداری از 2 دانشگاه در رتبه بندی جهانی، دارای رتبه نهم تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی است.
کشور گامبیا از دیگر کشورهای شرکت کننده در اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو است که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در این اجلاس حاضر خواهد شد. دانشگاه های گامبیا نیز تاکنون نتوانسته اند در رتبه بندی های معتبر جهانی جایگاهی به خود اختصاص دهند.
کشور فلسطین که در سطح معاون دبیر کل کمیسیون ملی آموزش، فرهنگ و علم در ایران حاضر خواهد شد با برخورداری از یک دانشگاه در رتبه بندی جهانی، دارای رتبه دهم تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی است.
دیگر کشور شرکت کننده در این رویداد علمی موریتانی است که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی آموزش، فرهنگ و علم در این اجلاس حضور دارد. دانشگاه های این کشور نیز فاقد رتبه‌بندی جهانی هستند.
لیبی از دیگر کشور‌هایی است که میهمان ایران و شیراز در این اجلاس است. این کشور در سطح دبیرکل کمیسیون ملی در این گردهم‌آیی شرکت خواهد کرد. دانشگاه های لیبی نیز رتبه‌ای درخور در سطح جهانی ندارند.
گینه بیسائو نیز که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در این کشور در ایران حضور خواهد داشت، تاکنون نتوانسته است در رتبه بندی جهانی جای گیرد.
کشور ساحل عاج از دیگر دعوت‌شدگان به این نشست است که در سطح عضو شورای اجرایی ایسسکو، وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی این کشور در این اجلاس حاضر می‌شود و فاقد رتبه بندی معتبر جهانی است.
کشور نیجریه نیز که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی ایسسکو در این کشور در ایران حضور خواهد یافت جایگاه شایان توجهی در سطح جهانی ندارد.
اما کشور عمان که دبیر کل کمیسیون ملی آموزش و پرورش، فرهنگ و علم این کشور را به این اجلاس خواهد فرستاد با یک دانشگاه در رتبه بندی جهانی، دارای رتبه دهم تعداد دانشگاه در میان کشورهای اسلامی است؛ همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده در رتبه بندی جهانی QS در 2019، دانشگاه های این کشور بعد از دانشگاه های کشورهای مالزی، عربستان سعودی، قزاقستان، اندونزی، لبنان ، امارات ، برونئی، پاکستان، ترکیه ، ایران ، قطر و مصر بیشترین امتیاز کلی را در میان کشورهای اسلامی دارند.
یکی دیگر از کشورهای شرکت کننده در اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو، مالی است. این کشور در سطح دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و آیسسکو در شیراز حاضر می‌شود و دانشگاه های این کشور تاکنون نتوانسته اند در رتبه بندی های معتبر جهانی جایگاهی به خود اختصاص دهند.
اوگاندا نیز از کشورهای شرکت کننده در اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو، است که در رتبه بندی های معتبر جهانی دانشگاه‌ها در سال 2019 جایگاهی ندارد.
کشور مالدیو که در سطح دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و ایسسکو در این اجلاس حضور خواهد یافت نیز در رتبه‌‌بندی‌های جهانی هنوز به مقامی درخور دست نیافته است.
از دیگر مهمانان این اجلاس جهانی کشور مراکش است که در سطح مدیر دبیرخانه کمیته اجرایی کنفرانس های عمومی و تخصصی وزارتی در این گر‌دهم‌آیی شرکت می‌کند.
مراکش با یک دانشگاه در رتبه بندی جهانی، رتبه دهم تعداد دانشگاه را در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.
این اجلاس با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و نماینده کمیسیون ملی ایران در آیسسکو از صبح فردا یکشنبه آغاز خواهد شد. نخستین نشست این رویداد با ارائه گزارش از تلاش‌های مبتنی بر همکاری‌ در تجاری‌سازی و آموزش کارآفرینی و نیز ارائه گزارش در موضوع رصد علوم، فنون و نوآوری در جهان اسلام برگزار می‌شود.
در بخش دوم این اجلاس در روز نخست که از ساعت 14 برگزار می‌شود، گزارش نقش شبکه آموزش و تحقیق جزایر اقیانوس آرام در افزایش سهم کشور‌های عضو در تحقیقات علمی ارائه می‌شود؛ همچنین ارائه گزارش درباره شاخص‌های عملکرد کلیدی در تحصلات تکمیلی کشور‌های اسلامی از دیگر برنامه‌های این اجلاس در روز نخست است.
نشست روز دوم از ساعت 30: 8 با سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نماینده جایزه "مصطفی" و دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو با موضوع برنامه‌های ملی برای ارتقای علم، فناوری و نوآوری، بهبود عملکرد تحقیقاتی و افزایش انتشارات علمی برگزار می‌شود.
افزون بر این ارائه گزارش درخصوص جایگاه علمی حال حاضر دانشگاه‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و ارائه راهکاری‌های ارتقای رتبه در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی پایگاه استنادی جهان اسلام از دیگر موضوعاتی است که در این روز صورت می‌گیرد.
این اجلاس بین المللی پس از تصویب پیشنهاد‌های مطرح شده در نشست ها، عصر دوشنبه 21 آبان‌ماه جاری به کار خود پایان می دهد.
7375/ 2027
گزارش از: سیده سمیرا متین نژاد

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

حریق گسترده انبار کالا در میدان مهارت + فیلم

آتش سوزی گسترده در انبار کالا در شیراز

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس

(تصاویر) اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف آباد شیراز

آماده باش کامل گروه های عملیاتی و سیمبانان در فارس

آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در میدان مهارت شیراز

آغاز فروش ون‌ اینرودز توسط بهمن موتور (+ جدول فروش و قیمت)

ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی انبار محصولات در میدان مهارت شیراز

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

بارش‌های زیبای بهاری در فارس؛ با برکت، بدون خسارت

محل تامین بودجه واحد‌های مسکن مهر اعلام شد