پیام فارس

آخرين مطالب

شهر فرزانگان در مدارس شیراز باقی می‌ماند فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- "شهر فرزانگان" عنوان طرحی است که از سال 1393 با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری شیراز و آموزش و پرورش فارس با هدف آموزش فرهنگ شهروندی به کودکان مقطع دبستان امضا شد، چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر توقف این طرح عنوان شد که تکذیب دست‌اندرکاران این طرح را به همراه داشت.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، هدف از انعقاد تفاهم‌نامه طرح فرزانگان، ایجاد همکاری‌های لازم در زمینه‌های توانمندسازی و ارتقای سطح دانش و مهارت معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان در حوزه‌های فرهنگ شهروندی، علمی، اطلاع‌رسانی، آموزش و تبادل اطلاعات است.
این طرح در 24 زمینه همکاری بزرگ‌ترین طرح آموزش فرهنگ شهروندی در کشور است که در همه موضوعاتی که لازمه زندگی شهری است، تدوین شده است. در سال گذشته برای اجرای این طرح 830 معلم در یک دوره آموزش ضمن خدمت 6 ساعته شرکت کردند و آموزش های لازم را فراگرفتند.
این آموزش ها درقالب 13 موضوع به معلمان ارائه شد که شامل، مسئولیت شخصی و فردی، مسئولیت اجتماعی و قانون مداری، حفاظت و نگهداری از اموال عمومی، آداب همسایه داری و آپارتمان نشینی، پسماند و بازیافت مواد پسماندی و رعایت فرهنگ رانندگی و قوانین و مقررات است؛ افزون بر این موضوع زیارت و گردشگری، آرامش و پیشگیری از خشونت، بحث بهینه و درست مصرف کردن، صرفه جویی و پس انداز از دیگر موضوع هایی است که به معلمان شرکت کننده در این طرح آموزش داده شد.
چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر توقف این طرح به‌علت عدم تحقق بودجه آن مطرح شد و از آنجا که اجرای این طرح از ضروریات تحقق فرهنگ شهروندی و اشاعه آن به شمار می‌رود نگرانی‌هایی را در میان فرهنگ‌وران ایجاد کرد.
** احتمال توقف طرح به دلیل مسائل مالی
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز درخصوص احتمال توقف طرح شهر فرزانگان در سال جاری گفت: این طرح در زمره طرح های مصوب این سازمان است و در سال گذشته نیز کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مشاوران شهرداری بر اجرای آن تاکید کردند.
ابراهیم گشتاسبی راد افزود: ممکن است اعلام کنند که به علت کمبود بودجه آن را اجرایی نمی کنیم؛ اما ادعای حذف این طرح تکذیب می شود.
وی با بیان اینکه شورای شهر شیراز هزینه لازم برای اجرای طرح شهر فرزانگان را در قالب بودجه سال 1397 تصویب کرده است، ادامه داد: این طرح برای تخصیص بودجه باید در هیات مدیره و شورای سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز بودجه لازم برای این طرح را حدود 200 میلیون تومان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: این برنامه طرحی فراگیر است که حدود 30 هزار دانش آموز و 1200 تن از معلمان و مدیران را دربر می‌گیرد و در مجموع در 330 مدرسه شیراز اجرا می‌شود.
گشتاسبی راد با اشاره به اینکه مدارس بهترین مکان برای آموزش مهارت‌های شهروندی هستند، ادامه داد: جمعیتی که به‌صورت متمرکز برای آموزش این اصول وجود دارد،‌ تنها در مدارس یافت می‌شود و فضای مناسب دیگری برای آن نیست؛ درحال حاضر نیز برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم که دربرگیرنده آموزش‌های اینچنینی است؛‌ اما تاثیر اجرای این طرح‌ها در مدارس بیش از دیگر سازمان‌هاست.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری این طرح جزو اولویت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز است، گفت: درحال برنامه‌ریزی برای برگزاری این طرح هستیم؛ اما ممکن است شورای شهر به دلیل مشکلات مالی به‌گونه‌ای با آن موافقت نکند؛ اما به هر روی این موضوع در اولویت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز است.
** تاکنون موضوع لغو یا توقف طرح شهر فرزانگان مطرح نشده است
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز درخصوص طرح شهر فرزانگان اذعان داشت: این برنامه طرحی شایسته است که طی چهار سال گذشته به صورت مستمر توسط شهرداری شیراز و با محوریت حوزه معاونت و سازمان فرهنگی اجتماعی برگزار شده است.
سیروس پاک‌فطرت با بیان اینکه مشارکت شهرداری و آموزش و پرورش در اجرای این طرح با استقبال دانش‌آموزان نواحی چهارگانه همراه بوده است، افزود: کتاب‌های بسیاری مفیدی برای ارائه این طرح در مدارس تدوین شد که به صورت مشترک در موضوع مباحث شهروندی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه این طرح در سال گذشته نیز آغاز و پایان خوبی با حضور شهردار شیراز داشته است، خاطرنشان کرد: به عنوان عضوی از شورای شهر شیراز و کمیسیون فرهنگی آن بر اجرای این طرح تاکید می‌کنیم و تاکنون نیز بحثی مبنی بر توقف یا لغو این طرح مطرح نشده است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز با بیان اینکه لغو این طرح به صورت یک‌طرفه یا دوطرفه بدون نظر شورا غیرممکن است، بر ضرورت اجرای آن در سال جاری تحصیلی نیز تاکید کرد.
پاک‌فطرت اظهار داشت: با وجود رویکرد فرهنگی مدیریت جدید آموزش و پرورش فارس و نیز ریاست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز زمزمه‌های لغو یا توقف این طرح را تکذیب می‌کنم و چنانچه زمینه لغو آن در هر زمان و به هر نحوی فراهم شود تذکر داده خواهد شد و پیگیر اجرایی و عملیاتی شدن آن خواهیم بود.
وی با بیان اینکه بودجه عملیاتی کردن این طرح چندان چشم‌گیر نیست، بیان داشت: از آنجا که طرح شهر فرزانگان به‌صورت مشترک انجام می‌شود و در بودجه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز دارای ردیف خاص است، لغو آن به دلیل کمبود بودجه تایید نمی‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه هیچ امری مهم‌تر از فرهنگ‌سازی نیست، ابراز داشت: فرهنگسازی باید از کودکان و دانش آموزان آغاز شود و از همین رو ادامه و تداوم طرحی موفق که طی سال‌های گذشته مورد تاکید نیز قرار گرفته است توجیهی ندارد.
** طرح شهر فرزانگان طبق روال هر سال برگزار می‌شود
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز  بر برگزاری این طرح تاکید کرد و گفت: به محض فراهم‌شدن تدارکات ابتدایی و برگزاری دوره برای معلمان ابتدایی این طرح آغاز خواهد شد.
علی عسکر جمشیدی بیان کرد: تاکنون دو جلسه برای اجرای طرح فرزانگان در مدارس برگزار شده و با شهرداری نیز تفاهم‌نامه ای امضا شده است تا براساس آن طبق روال هر سال برنامه آموزش فرهنگ شهروندی برای دانش آموزان پایه سوم دبستان انجام شود.
وی با بیان اینکه احتمال عدم تحقق بودجه این طرح بعید است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های ابتدایی صورت گرفته است و بودجه چاپ کتاب، برگزاری جلسه پایانی، تشویق معلمان و مدیران و دانش‌آموزان در آن لحاظ شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

8 کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب

8 کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر

هشدار شدید باران در 21 استان

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ 3 نفر در حادثه رانندگی در فارس

هشدار باران شدید در 21 استان

کشف بیش از 60 سکه‌های تاریخی در فسا

حمایت علمای اهل سنت خاش از عملیات تنبیهی وعده صادق

70 هکتار از اراضی ملی در استهبان رفع تصرف شد

نجات کودک‌ بازیگوش از سازه آسانسور در شیراز

روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون

فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

مهم‌ترین خبر‌های پلیس فارس در 24 ساعت گذشته

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس اعلام شد

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند