پیام فارس

آخرين مطالب

كشت زعفران در بستر هیدروپونیک و محیط بسته برای نخستین بار در كشور علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- برآورد‌ها و ارزیابی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که حدود 90 درصد از زعفران جهان در نقاط مختلف ایران تولید و به بازار عرضه می‌شود و در این بین خراسان در شمال غربی و فارس در مرکز ایران، بیشترین و مرغوب‌ترین انواع از زعفران را تولید می‌کنند.

علی‌رغم این واقعیت، ایران باید در رتبه نخست فهرست تولید و صادرکنندگان زعفران که به طلای سرخ مشهور است، قرار داشته باشد، اما حقیقت آن است که به دلایل مختلف نام جمهوری اسلامی ایران در رتبه هفدهم تجارت جهانی زعفران قرار دارد.

اگرچه راهکارهای ارتقاء جایگاه ایران در عرصه تجارت جهانی این محصول به شیوه‌های بسته بندی و بازاریابی آن باز می‌گردد، اما تولید زعفران نیز همچنان یک موضوع با اهمیت تلقی می‌شود که نباید از نظر دور داشت .

اکنون و در راستای افزایش حجم تولید زعفران و تسهیل در این مسیر و ایجاد بستری برای قرار گرفتن تولید این محصول در رده مشاغل خانگی، پژوهشگران جهاددانشگاهی استان فارس، گامی مهم را برداشته‌اند .

مدیر مركز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی شهرستان فیروزآباد و مجری پروژه کاشت زعفران در محیط بسته، گفت:  طی دو سال گذشته تحقیقاتی زیادی برای كاشت زعفران در محیط‌های تاریك و بسته انجام شد .

محمد صادق فرهنگ‌دوست افزود: با كشاورزان زیادی در این باره مشورت كردم اما بسیاری از آنها معتقد بودند كه چنین كشتی به جز در خاك و یا محیط گلخانه تحت شرایط خاص، امكان حصول نتیجه ندارد .

وی با بیان اینکه علی‌رغم مطالب ناامید کننده مطرح شده در مشورت‌ها و تحقیقاتی كه در این مدت انجام شد، ما نا امید نشدیم، گفت: با همكاری جهاد دانشگاهی فارس بدون استفاده از آب و خاك مستقیم اقدام به كشت زعفران در محیط كاملا بسته با استفاده از شیوه هیدروپونیک كردیم .

مدیر مركز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد یك كولر آبی، سه تخته چوبی و یك دماسنج را تنها امكاناتی عنوان كرد كه برای توسعه پیازهای زعفران به كار گرفته است .

فرهنگ‌دوست خاطرنشان كرد: این نوع كشت توسط چینی‌ها نیز انجام می‌شود اما با این تفاوت كه آنها در گلخانه و ما در محیط بسته و تاریك پیازهای زعفران را برای كشت روی تخته‌های چوبی قرار دادیم .

وی با بیان اینكه در این نوع كشت، زعفران بدون آب و خاك مستقیم روی گل‌های شاداب و خوشبو به ثمر می‌رسد، عنوان كرد: این نوع كشت به وسعت زیادی نیاز ندارد و در فرصت یك تا دو ماهه به نتیجه می‌رسد .

مدیر مركز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد با یادآوری این موضوع كه هر پیاز زعفران قابلیت گل‌دهی به میزان ٤ بار دارد، گفت: هر پیاز چهار بار و یك روز در میان قابلیت گل‌دهی دارد و پس از چهار بار گل‌دهی، پیاز به خاك منتقل می‌شود و با تغذیه مناسب قابلیت استفاده به مدت هفت سال دارد .

فرهنگ‌دوست با اشاره به اینکه در ابتدای کشت پیاز نیاز به نور ندارد و با رشد گل نور بسیار كمی باید به آن تابانید، تاکید کرد که برای حفظ رطوبت محیط تاریكی كه تخته‌های حامل پیاز زعفران در آن قرار دارد، آب بسیار كمی پاشیده می‌شود، گفت: بازدهی در زمان بسیار كم، هزینه كم و مقرون به صرفه و  سوددهی بالا از مزایای كشت زعفران در محیط بسته و تاریك است .

مدیر مركز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد  اظهار كرد: این نوع كشت برخلاف محیط‌های دیگر كشت زعفران، برداشت روزانه و در هر ساعتی از شبانه‌روز امكان پذیر است .

فرهنگ‌دوست مدعی شد که این روش برای نخستین بار در ایران و شاید در دنیا به شکل موفقیت آمیزی اجرایی شده و زعفران کشت شده به ثمر نشسته است.

وی دمای محیط كشت زعفران در محیط بسته را ١٠ تا ١١ درجه سانتیگراد اعلام كرد و گفت: این پروژه برای اولین بار توسط جهاد دانشگاهی فارس به عنوان پایلوت انجام شده و از این پس این مجموعه آمادگی راه‌اندازی مکان‌های كشت زعفران در محیط های بسته و تاریك گلخانه‌ای را دارد .

مدیر مركز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد تاکید کرد: انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر موثر و هوشمندانه، زمینه لازم برای ارتقای کیفی صنعت بسته بندی در ایران، به خصوص در بخش تولید زعفران، امکاناتی فراهم شود که در صورت حصول این امر شاهد رونق و شکوفایی فزاینده‌ای در این عرصه باشیم .

  آنچنان که شواهد نشان می‌دهد برخی از کشور‌های همسایه همچون افغانستان در صدد سبقت از ایران است و این زنگ خطری است که در صورت غفلت و کم توجهی، آسیب‌ها و خسارات اقتصادی بسیاری را متوجه تولید کنندگان زعفران خواهد کرد که در صورت متحمل شدن چنین خساراتی، صادرات غیر نفتی ایران (حداقل در بخشی که به تولید و صادرات زعفران متکی است) تضعیف خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65581/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی