پیام فارس

آخرين مطالب

میزان مجاز خرید 8 کشور از نفت ایران سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - کشورهایی که از تحریم نفت ایران معاف شدند از نظر اقتصادی منفعت فراوانی را نصیب خود کردند و توانستند از دیگر کشورهای مشمول این تحریم ها جدا شوند
میزان مجاز خرید 8 کشور از نفت ایران
کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان از سوی آمریکا از تحریم نفتی ایران معاف شده اند و می توانند به خرید خود از ایران ادامه دهند. این کشورها در این دوران که می توانند همچنان نفتشان را از ایران تامین کنند دچار ضرر و زیان نمی شوند و مانند دیگر کشورهایی که از این تحریم ها متضرر شده اند آسیب نمی بینند.
بنابراین گزارش، هند به عنوان اولین منتفع تحت این معافیت‌ها، اجازه دارد حداکثر 300 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند که کمتر از حدود 560 هزار بشکه در روز وارداتی است که امسال از ایران داشته است. طبق آمار کشتیرانی که از سوی بلومبرگ گردآوری شده است، هند در سال 2017 تقریبا 450 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود.
براساس اطلاعات دیگر بلومبرگ، چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، اجازه یافته تحت معافیت‌ها 360 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند. این میزان شامل نفتی که در پروژه‌های تحت مشارکت چینی‌ها در ایران تولید می‌شود، نیست.
اگرچه چین در 9 ماهه امسال حدود 658 هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرده بود اما پکن پیش از آغاز تحریم‌ها از دو شرکت نفتی دولتی خواسته بود خرید نفت ایران را متوقف کنند. این تصمیم پیش از دیدار شی جین پینگ، رییس جمهوری چین با «دونالد ترامپ»، همتای آمریکایی وی گرفته شده بود و با تشدید جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن مصادف شده بود. کشتی‌های چینی بارگیری نفت ایران را متوقف کرده اند.
همچنین برای ژاپن نیز «هیروشیگه سیکو»، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو اظهار کرد: به‌دنبال تصمیم آمریکا برای اعطای معافیت به ژاپن، پالایشگاه‌های ژاپنی سرگرم آماده‌سازی برای از سرگیری واردات نفت ایران هستند.
شرکت JXTG هولدینگ که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن است، تایید کرد به‌دنبال تحولات اخیر، سرگرم بررسی از سرگیری واردات نفت ایران است. با این حال به میزان خرید خود اشاره نکرد. شرکت‌های ژاپنی تحت فشار آمریکا، خرید نفت ایران را در اکتبر متوقف کرده بودند.
«تارو آسو»، وزیر دارایی ژاپن نیز اظهار کرده بود این کشور خریدش از ایران را به منظور دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا قطع کرده بود.
علاوه براین، رییس شرکت فورموسا پتروکمیکال که تنها پالایشگاه نفت دولتی تایوان است با وجود دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، به نظر نمی‌رسد عجله چندانی برای خرید نفت ایران نداشته باشد.
«چن بائو لانگ» گفت: ما پس از تهدید ترامپ جرات نداریم قراردادهای بیشتری امضا کنیم.
این در حالی است که کره جنوبی سومین خواستگار نفت ایران و نخستین کشوری بود که واردات خود از ایران به صفر رسانده بود. بعد از این‌که آمریکا به این کشور معافیت داد، شرکت SK Innovation اعلام کرد در حال آماده‌سازی برای از سرگیری واردات میعانات پارس جنوبی ایران در اوایل ژانویه است. این شرکت که به همراه «هانوآ توتال» یکی از دو خریدار بزرگ کره‌ای نفت ایران است، تا ماه ژوییه حدود یک میلیون بشکه در ماه میعانات پارس جنوبی را وارد کرد.
حدود 70 درصد از نفت ایران که از سوی کره جنوبی خریداری شده، میعانات پارس جنوبی بوده و بیش از نیمی از واردات نفت فوق سبک کره جنوبی، از میدان گازی پارس جنوبی ایران بوده است.
خریداران نفت کره جنوبی در ماه‌های اخیر خرید نفت از ایران را کاهش داده و به منابع دیگری مانند نفت آمریکا و آفریقا روی آورده بودند. واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر برای نخستین بار از سال 2012 به صفر رسید. بنابر آمار شرکت ملی نفت کره در 9 ماهه سال میلادی جاری، واردات کره جنوبی از ایران حدود 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 58.2 میلیون بشکه رسید.
کره جنوبی پیش از تحریم‌ها 300 هزار بشکه در روز میعانات در سال 2017 از ایران خریداری می‌کرد که معافیتی که از طرف آمریکا اخذ کرده 200 هزار بشکه در روز است.
اما در مورد ترکیه نیز وزیر انرژی ترکیه می‌گوید آمریکا تنها درصد کمی از واردات نفتی ترکیه از ایران را از تحریم‌ها معاف کرده است.
«فاتح دؤنمز» جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ان.تی.وی» گفت که این کشور تنها توانسته است برای 25 درصد از واردات نفتی از ایران معافیت تحریمی‌ اخذ کند.
او گفت که پالایشگاه نفتی «توپراش» برای اجتناب از هرگونه مشکلات در بازار ملی، به دنبال جایگزین می‌گردد و هنوز آنکارا از واشنگتن «رقم دقیقی» برای معافیت خود از تحریم‌ها دریافت نکرده است.
به گزارش شبکه «هابر ترک»، وزیر انرژی ترکیه در مورد قراردادهای نفتی کشورش با ایران نیز گفت که این قراردادها پنج تا شش ساله بوده و ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.
همه این ها در حالی است که یونان و ایتالیا نیز جزو کشورهایی هستند که امکان خرید نفت از ایران را خواهند داشت و طبق آمار منتشر شده از قبل یونان در سال 2014 خرید نفت از ایران را که از 2012 قطع کرده بود از سر گرفته و ایتالیا نیز 20 هزار میلیارد یورو قرارداد نفتی با کشورمان دارد که بخشی از این میزان طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا از تحریم ها معاف شده است اما هنوز آمار رسمی در مورد میزان معافیت این 2 کشور از تحریم نفتی ایران منتشر نشده است.
منبع: shabestan.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

امداد رسانی به عشایر در آباده

دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

بازداشت کلاهبردار رسیدساز جعلی در شیراز

30 فروردین، بازدید از اماکن تاریخی فارس رایگان است

مراسم رژه روز ارتش، شیراز

رفع تصرف 2 هزار و 700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

آدم‌ربایی در محور ارسنجان-مرودشت نافرجام ماند

بارش شدید باران در کازرون

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است

قدردانی صداوسیمای فارس از فرمانده سپاه فجر فارس

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

اعزام 11 تیم امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود

پایش صلاحیت حرفه‌ای 270 نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس

نیروهای ارتش از خالص‌ترین افراد انقلاب هستند

فوت شهروند کازرونی بر اثر سقوط در جوی آب

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود

‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود

کشف یک دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

سرپرست جدید راه و شهرسازی فارس منصوب شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی