پیام فارس

آخرين مطالب

آغاز کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح در شیراز/ تبادار: پیشگیری از جنگ باید درس دانشگاهی باشد علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح، شامگاه سه‌شنبه 22 آبان با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌های ایران و برخی کشورهای جهان در شیراز آغاز به‌کار کرد.
به گزارش ایسنا منطقه‌‌ی فارس، نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح، با هدف نشر پیام دوستی و صلح برای جهانیان و با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی، در شیراز، شهر راز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آغاز به‌کار کرد و تا روز 25 آبان، در زادگاه حافظ و سعدی شیرازی، ادامه خواهد داشت.
استاندار فارس به عنوان یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه با تاکید بر اینکه پیشگیری از جنگ و پیامدهای آن باید در برنامه درسی رشته‌های دانشگاهی مرتبط گنجانده شود، خاطرنشان کرد: باید با تکیه بر غنای فرهنگی تلاش کنیم تا فرصتی برای گسترش این گفتمان صلح در سطح جهان ایجاد کنیم .
اسماعیل تبادار که آخرین روزهای مسئولیت خود به‌عنوان مدیر ارشد استان و نماینده عالی دولت در فارس را طی می‌کند، با این تاکید که جنگ و خشونت در طول تاریخ محرومیت و سیاه بدبختی آدمیان را به دنبال داشته، محرومیت زنان و کودکانی که اسیر قدرت‌های حاکم بوده‌اند را از محصولات جنگ‌های ناروایی دانست که همواره از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون شاهد آن بوده‌ایم و گفت: به‌رغم تاسیس سازمان ملل متحد اما از صلح واقعی مبتنی بر عدالت کمتر اثر دیده می‌شود .
استاندار فارس با بیان اینکه بررسی شرایط امروز نشان می‌دهد وضع سلامت جهان خوب نیست، خاطرنشان کرد: برای صلح جهانی باید به آرمان دیرپای بشریت یعنی عدالت پاسخ گفت .
تبادار با بیان اینکه مهمترین اصل صلح پایدار دعوت به دوستی است، گفت: جنگ و خشونت ریشه در فزون طلبی انسان‌هایی دارد که از نعمت انسان دوستی بی‌بهره هستند .
وی با بیان اینکه ما ایرانی هستیم و از دیار کوروش کبیر، اضافه کرد: کوروش همانی است که در دو هزار و ٥٠٠ سال پیش در فضایی پر از خشونت یک امپراتوری پر از عشق و محبت را بنا کرد .
استاندار فارس که معتقد است تمدن و فرهنگ ایرانی با بشر دوستی و ترویج تسامح و پرهیز از خشونت آمیخته است، اضافه کرد: ستارگان آسمان ایران به ویژه ادبای عرفانی نمایندگان این فرهنگ بشر دوستانه هستند .
تبادار با تاکید بر اینکه صلح تمام عیار شامل صلح میان انسان و طبیعت هم می‌شود، گفت: انسان باید از غلبه و استیلا بر طبیعت دست بردارد. محیط زیست به مثابه میراث مشترک طبیعی از مهمترین اولویت‌های قرن آتی است.
وی ادامه داد: خانواده بستر بی‌بدیل رشد جامعه بشری انسان است و در روزگاری که پایه‌های خانه و خانواده به شدت لرزان شده، باید همت جانی برای جلوگیری از خطر برانگیخته شود تا در برابر تندبادهای هوس پرستی و مادی گرایی به خاموشی گراید .
استاندار فارس حرص، کینه توزی و خودخواهی را علت اصلی خشونت و جنگ دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که جامعه با این ضد ارزش‌ها رو به‌رو است، نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت .
تبادار با ابراز تاسف از اینکه علی‌رغم تصویب اسناد بین‌المللی اما همچنان شاهد گسترش جنگ و خشونت در جهان هستیم، بیان کرد: ارزش‌های انسانی و اخلاقی پزشکی ایجاب می‌کند که متخصصان سلامت در بنای صلح گستری و گفتمان صلح تلاش کنند .
استاندار فارس خاطرنشان کرد که کارکنان حوزه سلامت می‌توانند خلاقانه از هر ساز و کاری برای جلوگیری از رنجش انسان از جنگ استفاده کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: کجروی و انداختن کشورها به جان هم موقعیتی را فراهم کرده که سلامت انسان را مورد هدف قرار داده است .
دکتر علی بهادر با بیان اینکه خداوند در ١٤٠ آیه از صلح سخن گفته است، گفت: خشونت و جنگ ناشی از دوری از خداوند، دین و اسلام است پس آیا می توان این دین را جنگ ستیز دانست؟
وی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی، مسیحیت و یهودیت دین آرامش و دعوت به صلح هستند، افزود: کسانی مانند ترامپ و داعش درکی از انسانیت ندارند چه برسد به درک از دین خود .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با طرح این پرسش که چگونه انسان‌هایی که پیرو پیامبر مهربانی هستند جنگ‌‌‌طلب می‌شوند؟ گفت: امروز کسانی که درکی از انسانیت ندارند، فرد یا افرادی که برخلاف معیارهای انسانی رفتار می‌کند را صلح‌طلب نامیده می‌نامند .
بهادر عنوان کرد: نیروهای بخش سلامت در فضای ناعادلانه خون‌ریزی و جنگ نقش مهم مهیا کردن ارائه خدمات سلامت در مواقع بحرانی ناشی از جنگ و خشونت را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکن جنگ تنها خشونت و خون‌ریزی و لشکرکشی نیست که تحریم‌های اقتصادی در بخش غذا، تجهیزات و دارو نوعی جنگ و خشونت است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای اولین بار در ایران نقش حرفه‌ای متخصصان سلامت در کاهش خشونت و گسترش صلح گستری را ایجاد کرده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد که با ایجاد یک دبیرخانه دائمی گامی برای شناساندن نقش ضابطین سلامت در مواقع جنگ و بحرانی تثبیت شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهره مندی500 نفر از اهالی روستای فیروزآباد شهرستان چهاربرج از خدمات درمان تخصصی جمعیت هلال احمر

راه‌حل معمای امنیت در خاورمیانه

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

ببینید | ویدئوی جدید القسام دربارۀ اسرای صهیونیست

در نمایشگاه کتاب امسال، همراه «مهر بان» باشید

اسرائیل زیر منگنه پذیرش آتش‌بس

یورش همه‌جانبه ارتش اسرائیل به رفح

فرجام دوئل داغ اصولگرایان

شوک دوم به شانا

سپرهسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟

یک اقتصاددان: تعریف دولت از مردم آنهایی است که می‌توانند جت شخصی بخرند

الگوی چینی ترک برداشت

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

اجرای 80 برنامه توسط کاروان خادمین حرم حضرت معصومه(س) در گلستان

اجرای 500 عنوان برنامه در ایام دهه کرامت در استان فارس

لزوم ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر برای جلوگیری از حاشیه نشینی

جشنواره امام رضا(ع) مسیر پر افتخاری را طی کرده است/ رویدادهای موثر و جریان ساز نقش مهمی در اعتلای مفاهیم انسانی و عدالت خواهانه اهل بیت(ع) دارند

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید

عوامل موثر در بروز آرتروز زانو

توصیه‌ای مهم به والدین دارای فرزند مبتلا به تشنج

فروردین خاموش مسکن تهران

وزیر صمت: تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

لیست هزینه اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران؛ پاسدارن 140متری، 3 میلیارد و 400 میلیون رهن کامل

حضور استاندار گیلان در تحریریه خبرگزاری مهر

اختصاص 17 هزار تن قیر رایگان به شهرداری‌های استان زنجان

سازمان تامین اجتماعی در تحقق شعار سال نقش کلیدی دارد

محمد مهاجری: چرا تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنید؟

روزنامه اصولگرا: «افعی تهران» احوال بخشی از طبقه متوسط پس از شکست‌های نمادین سیاسی است

حذف معلم‌بلاگرها؛ حریم شخصی کودک از ادعا تا واقعیت

روایت «فارن افرز» از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان

تردید در سلامت آب‌های معدنی!

ترفندهایی برای سرحال شدن بعد از خواب شبانه

نقش ژنتیک در بروز اختلالات تشنجی

اگر این بیماری‌ها را دارید غذای کنسروی نخورید

کاهش قیمت سکه و طلا؛ دلار ثابت ماند

رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد

بازدید از کیفیت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن

با خرید 100 خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

آغاز برنامه‌های دهه کرامت با حضور سفیران کریمه اهل‌بیت(ع) در یزد

تالار حافظ شیراز میزبان200 هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود

بهترین نوجوانان و جوانان مسابقات کشوری وزنه برداری مشخص شدند

آبرسانی به مناطق مناطق محروم لامرد به همت سپاه در حال انجام است

شیراز میزبان 200 هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

رافائلِ رفت و برگشت

کاهش غیرواقعی آمار جدایی

توهم «جامعه مدنی» از سر آمریکا و جهان پرید

خواص و مضرات دانه چیا را بخوانید