پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار فارس: تمدن ایران با صلح درآمیخته است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- استاندار فارس با بیان این که تمدن ایران با صلح درآمیخته است، گفت: ما ایرانی و از دیار کوروش کبیری هستیم که 2500 سال قبل در جهانی پر از خشونت یک امپراتوری بر مبنای صلح و عشق بنا کرد.
به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار شامگاه سه شنبه در آیین گشایش کنگره بین المللی سلامت برای صلح در شیراز با اشاره به منشور حقوق بشر کوروش افزود: این کتیبه از مهم‌ترین اسنادی است که در تاریخ حقوق بشر باید مطالعه شود.
استاندار فارس گفت: تمدن و فرهنگ ایران با بشردوستی و ترویج تسامح، مدارا، پرهیز از خشونت، خونریزی و جنگ آمیخته شده است.
کوروش، بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود که از سال 559 تا 529 قبل از میلاد به مدت 30 سال بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت کرد.
منشور کوروش که به عنوان کهن ترین و نخستین بیانیه حقوق بشر در جهان شناخته شده در سال 1258خورشیدی (1879میلادی) هنگام کاوش های باستان‌شناسی هیات بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین به دست آمد.
سازمان ملل متحد، مفاد این منشور را در سال 1971میلادی، به 6 زبان رسمی دنیا منتشر کرد.
** تجلی فرهنگ بشردوستانه ایران در شعر
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ستارگان آسمان ایران به ویژه بزرگان ادبیات عرفانی از حافظ و مولوی و عطار گرفته تا سعدی و ناصر خسرو، نمایندگان فرهنگ بشردوستانه ایرانی هستند، ابراز داشت: پیام این فرهنگ در این شعر سعدی که آیینه‌دار عشق و صلح است تجلی یافته است که می‌فرماید: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.
وی گفت: صلح واقعی به معنای نبود جنگ و شرایطی آرام و بی دغدغه اطلاق می‌شود که حاصل صلح درونی است و حرص، کینه‌توزی و خودخواهی علت اصلی خشونت و جنگ است و تا زمانی که افراد جامعه با چنین ضد ارزش‌های اخلاقی رفتار می‌کنند نمی‌توان امیدِ صلح و سلامت داشت.
تبادار با بیان اینکه آنچه در ساحت پیدای تاریخ دل را می‌آزارد، محرومیت و سیاه‌بختی آدمیان است، گفت: محرومیت زنان و مردان و کودکانی که اسیر هوای قدرت‌های حاکم بوده‌اند، با وجود تاسیس سازمان ملل متحد که از دستاورد‌های مثبت بشری است، از صلح واقعی مبتنی بر عدالت کمتر اثری دیده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بررسی شرایط امروز آدمیان نشان می‌دهد که وضع سلامت جهان خوب نیست.
استاندار فارس با اشاره به تداوم فقر گسترده، افزایش بی خانمان‌ها، مهاجرت، پدیده بیکاری، شیوع تروریسم، افزایش رفتار‌های شرارت بار و وحشت از خشونت‌هایی که اکنون نقاط مختلف جهان از جمله سوریه و یمن را هدف قرار داده، بیان داشت: نشانه‌هایی از این نارسایی‌ها در سراسر جهان دیده می‌شود که علت بسیاری از آن‌ها صرف نظر از خودکامگی حاکمان بی توجهی به ریشه صلح یعنی برقراری عدالت در جهان است.
** عدالت، آرمان دیرپای بشریت
استاندار فارس افزود: برای صلح جهانی باید به آرمان دیرپای بشریت یعنی عدالت پاسخ گفت و مهم‌ترین اصل صلح پایدار دعوت به دوستی است.
تبادار اظهار داشت: جنگ وخشونت ریشه در انسان‌هایی دارد که از نعمت انسان‌دوستی بی بهره‌اند و اکسیر اعظم که کیمیاگران دنبال آن بوده‌اند محبت و صلح است؛ همان چیزی که جوهر ادیان بوده است.
وی بهشت جاودان را از نظر قرآن خانه صلح یا دارالسلام دانست و افزود: پیامبر اسلام پیامبر صلح و محبت و عدالت است و ما مسلمانیم و از قول پیامبر در قرآن آمده که رسالت همه پیامبران در دعوت انسان ها به برقراری داد است.
استاندار فارس اظهار داشت: صلح تمام‌عیار علاوه بر صلح میان انسان‌ها شامل صلح میان انسان و طبیعت نیز می‌شود و بر همین اساس آدمی باید از غلبه بر طبیعت دست بر دارد و در آینده بیشتر بر هماهنگی میان انسان و طبیعت تاکید کند.
وی با بیان اینکه حفظ محیط ‌زیست به مثابه میراث مشترک طبیعی از مهم‌ ترین اولویت‌های قرآنی است، افزود: باید بر نقش خانواده زنان و جوانان در ساختن فردایی بهتر تاکید کنیم.
تبادار با بیان اینکه خانواده بستر بی‌بدیل رشد جامعه بشری و اعتلای شخصیت فردی و اجتماعی انسان است، ابراز داشت: در روزگار ما به ویژه در جهان صنعتی پایه‌های خانواده به شدت لرزان شده و خطر فروپاشی آن تهدید بزرگی برای زندگی سالم مادی معنوی و عاطفی بشر است.
** سلامت در خدمت صلح
استاندار فارس افزود: امروز به رغم تصویب اسناد بین المللی و فعالیت بسیاری از صلح طلبان شاهد افزایش جنگ و خشونت هستیم؛ گرچه برنامه سازمان جهانی بهداشت با عنوان سلامت به مثابه پلی برای صلح و تلاش‌های سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان ملل تا حدودی توانسته نشان دهد که این رویکرد می تواند در صلح گستری موفق باشد.
وی خاطرنشان کرد: ارزش‌های انسانی پزشکی و جایگاه مورد احترام فعالان و سازمان‌های عرصه سلامت ایجاب می‌کند متخصصان سلامت برای توسعه گفتمان صلح به عنوان یکی از مسئولیت‌های مهم حرفه‌ای خود تلاش کنند و ضمن توجه به درمان و کاهش آلام بیماران در رسیدن به جامعه سالم موثر باشند.
تبادار با بیان اینکه کارکنان حوزه سلامت می‌توانند خلاقانه از هر سازو کاری برای کاهش رنج انسان بهره گیرند، افزود: ترویج این تفکر که با جنگ به عنوان یک مساله بزرگ سلامت عمومی و از راه پیشگیری رفتار شود را می‌توان در برنامه درسی رشته‌های دانشگاهی مرتبط گنجاند.
استاندار فارس با تاکید بر اینکه ضمن توجه به سلامت عمومی در کشور باید به رسالت فعالان این حوزه در تبیین و تقویت عوامل اجتماعی موثر بر ترویج فرهنگ صلح و دوستی تکیه کرد، ادامه داد: ضروری است با تکیه بر غنای فرهنگ و انسانی خویش تلاش کنیم تا فرصتی برای گسترش گفتمان صلح در جهان ایجاد کنیم.
نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح با حضور صاحب‌نظران و فعالان اجتماعی و فرهنگی و استادان دانشگاه شامگاه سه شنبه 22آبان‌ماه جاری در شیراز آغاز به کار کرد.
شبکه‌سازی سازمان‌های غیردولتی برای صلح از طریق سلامت، همکاری بین‌المللی سازمان‌های سلامت‌محور برای صلح، نقش دولت‌ها و نظام‌های ملی سلامت در ایجاد صلح، ارزش‌های انسانی، اخلاق پزشکی و صلح‌گستر، نقش متخصصان سلامت در صلح گستری و سلامت برای صلح در خاورمیانه ازجمله محور‌های اصلی این کنگره است.
این کنگره سه روزه، پنجشنبه 24 آبان ماه جاری به کار خود پایان می دهد.
7375/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق

«فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

رشد 107 درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ 55 هوابرد برگزار شد

‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از 800 نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو