پیام فارس

آخرين مطالب

کنگره بین المللی سلامت برای صلح در شیراز گشایش یافت اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح شامگاه سه شنبه با حضور جمعی از مسئولان، صاحب نظران و استادان دانشگاه در شیراز گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، این کنگره با پخش پیام ویدیویی دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و دکتر رضا ملک زاده معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.
در این آیین همچنین استاندار فارس و مشاور وزیر بهداشت و شمار دیگری از مسئولان به سخنرانی پرداختند.
بنا بر اعلام دبیر علمی این کنگره، همکاری های بین المللی برای تثبیت صلح از جمله نشست های تخصصی است که در این کنگره با حضور جمعی از اعضای پزشکان بدون مرز و صلیب سرخ جهانی و نهادهای مشابه برگزار می شود.
به گفته دکتر علیرضا صالحی، در مدت سه روز برپایی این کنگره، نقش تشکل های مردمی در گفتمان سلامت برای صلح نیز در این کنگره تبیین و همچنین درباره سلامت روان و گفتمان سلامت برای صلح در این کنگره بحث می شود.
بر این اساس، نقش دولت‌ها و نظام‌های ملی سلامت در ایجاد صلح، ارزش‌های انسانی، اخلاق پزشکی و صلح‌گستر، نقش متخصصان سلامت در صلح گستری و سلامت برای صلح در خاورمیانه از دیگر محورهای اصلی این کنگره است.
** ملت ایران با وجود تحریم‌های 40ساله در مسیر صلح گام برداشته است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سخنانی در آیین گشایش این کنگره گفت: ملت ایران 40سال است که خشونت ایالات متحده و متحدانش را تحمل می کند اما به واسطه نوع دوستی که در فرهنگ اصیل ایرانی است، همواره در مسیر صلح حرکت کرده است.
دکتر علی بهادر با اشاره به ابعاد مهرآمیز و انسانی دین اسلام افزود: خداوند دینی غیر از مهر و محبت به انسان هدیه نمی کند و افتخار ما این است که پیامبر ما، رسول رحمت برای جهانیان است.
وی اظهار داشت: افرادی مانند ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و گروهک تکفیری داعش درکی از انسانیت ندارند و دشمنان، ایرانی را جنگ طلب می خوانند اما ایرانیان چگونه می توانند جنگ طلب باشند؟ آیا ایرانی ها به جرم آنکه می خواهند پیشرفت کنند، باید تحریم شوند؟
بهادر با طرح این پرسش که چگونه ایرانیانی که پیرو دین رحمت هستند، می توانند جنگ طلب باشند، ابراز داشت: ایرانیانی که مدام این شعر حافظ را زمزمه می کنند:«آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/با دوستان مروت با دشمنان مدارا» نمی‌توانند جنگ‌طلب باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در آیات مختلف قرآن به محبت و مهربانی سفارش شده است، جنگ و خشونت را ناشی از دور شدن از خدا دانست و افزود: کسانی که پیروان راستین اسلام را جنگ طلب می خوانند، درکی درستی از اسلام ندارند و در مقابل، گروهک هایی مانند داعش نیز هیچ گاه اسلام واقعی را درک نکرده‌اند.
وی ادامه داد: جنگ طلبی های سیاستمداران قدرت طلب دنیا موقعیتی را ایجاد کرده که سلامت انسان را به خطر انداخته است.
** تحریم دارویی، مصداق خشونت علیه بشریت است
بهادر افزود: منظور از جنگ و خشونت تنها جنگ و خون ریزی نیست و انواع تحریم های ظالمانه و ناعادلانه پزشکی، اقتصادی، دارویی و غذایی را نیز شامل می شود؛ تحریم هایی که مصداق خشونت علیه بشریت است و متاسفانه مورد تایید یا سکوت مجامع بین المللی قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امروز کسانی که درکی از انسانیت ندارند، فرد یا افرادی که برخلاف معیارهای انسانی رفتار می‌کند را صلح‌طلب نامیده می‌نامند.
وی خاطرنشان کرد: کج روی و انداختن کشورها به جان هم موقعیتی را فراهم کرده که سلامت انسان را مورد هدف قرار داده است.
بهادر گفت: نیروهای بخش سلامت در فضای ناعادلانه خون‌ریزی و جنگ نقش مهم مهیا کردن ارائه خدمات سلامت در مواقع بحرانی ناشی از جنگ و خشونت را بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نخستین بار در کشور، در مسیر صلح و سلامت اجتماعی حرکت کرده و کنگره سلامت برای صلح نیز در همین راستا برگزار شده است و امیدواریم با ایجاد یک دبیرخانه دائمی گامی برای شناساندن نقش ضابطان سلامت در مواقع جنگ و بحرانی تثبیت شود.
** سلامت و قوام جامعه به توسعه و پیشرفت پایدار می‌انجامد
رئیس دانشگاه شیراز نیز در سخنانی در این آیین با بیان اینکه سلامت و قوام جامعه به توسعه و پیشرفت پایدار می‌انجامد، ادامه داد: کشتی بشریت امروزی در سایه جنگ‌های خانمان سوز و پر هزینه رو به فناست و براین اساس باید زندگی در فضایی صلح‌آمیز را با مناسبات مبتنی بر صلح تمرین کرد.
دکتر حمید نادگران با اشاره به ایجاد دبیرخانه صلح در دانشگاه شیراز، گفت: این گردهمایی به بهانه ترویج صلح در عالمی که نیازمند اخوت و دوستی است برگزار شده است.
وی افزود:همکاری مجدانه دانشگاه‌های استان و مخصوصاً دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی نشان میدهد صلح یک بحث بین رشته ای همگانی و از مقوله نیازمندی‌هاست.
نادگران با بیان اینکه طبیب در گذشته حکیم نیز بوده است، ابراز داشت: خانه و ماوای او همیشه به روی مردم عاصی از مناسبات بد اجتماعی و انواع مظالم باز بوده است و از همین رو تعبیر صلح و سلامت به گونه ای ترویج صلح، حکمت، وحدت و مردم‌داری است.
کنگره بین المللی سلامت برای صلح پس از برگزاری نشست های تخصصی و آیین های فرهنگی و ادبی به همین مناسبت پنجشنبه 24 آبان به کار خود پایان می دهد.
شیراز از آن رو میزبان برگزاری این رویداد فرهنگی ، اجتماعی سیاسی شده که هم کانون تسامح و همزیستی و مهد شاعران و اندیشمندان مروج صلح است و هم به عنوان قطب علوم پزشکی در جنوب کشور جمع زیادی از فعالان عرصه سلامت را در خود جای داده است.
بنا بر اعلام دست اندرکاران برگزاری این کنگره، فعالان عرصه سلامت در این کنگره سه روزه بر تسامح و همزیستی در عرصه بین المللی تاکید می کنند و پیام مظلومیت ملت ایران را که درسالهای گذشته قربانی تروریسم و خشونت و جنگ بود و در سالهای اخیر با تحریم های ظالمانه آمریکا و استکبار دست و پنجه نرم می کند به گوش جهانیان خواهند رساند.
7375 / 2027/ 6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65730/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!