پیام فارس

آخرين مطالب

مقاومت دربرابر رای دیوان لاهه، آمریکا را بی اعتبار می کند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- دکتر افشین جعفری  افزود: بر اساس ماده 59 اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری (مستقر در لاهه)، آرای دیوان تنها نسبت به کشورهای طرف دعوا و در موردی که موضوع حکم بوده‌اند، لازم‌الاجراست؛ همچنین طرفین دعوی بر اساس ماده مذکور و مطابق بند 1 ماده 94 منشور سازمان ملل متحد، متعهد به متابعت از آرای دیوان هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان فارس اظهار داشت: بر این اساس، چنانچه کشوری از اجرای تعهداتش به موجب رأی صادره از دیوان استنکاف کند، طرف دیگر می‌تواند به استناد بند 2 ماده 94 منشور سازمان ملل متحد موضوع را به شورای امنیت گزارش دهد و شورای امنیت در صورت ضرورت توصیه یا تصمیماتی اتخاذ کند.
جعفری یادآور شد: اگر کشوری که از اجرای تصمیمات دیوان سر باز زده، یکی از اعضای دائم شورای امنیت باشد احتمال سوء استفاده از حق وتو وجود دارد؛ اما باید در نظر داشت که استفاده از حق وتو در صورتی امکان پذیر است که شورا تصمیم به صدور قطعنامه بگیرد.
دیوان بین المللی دادگستری در حکم اولیه خود که مهرماه به نفع ایران صادر شد، به آمریکا دستور داد که تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی علیه ایران را تعلیق کند.
جمهوری اسلامی ایران در درخواستی که به دادگاه ارائه کرده بود، تحریم های ضد ایرانی 15 مرداد آمریکا را ناقض عهدنامه مودت 1955 دانسته و خواهان تعلیق آنها شده بود.
وکلای ایران، آمریکا را متهم کردند که با خروج از برجام، پیمان مودت را نقض کرده و از دادگاه خواستند تا دستور موقت تعلیق تحریم های آمریکا و خودداری از اعمال تحریم های دیگر را در کنار صدور دوباره مجوز خرید قطعات و هواپیما صادر کند.
جمهوری اسلامی ایران شکایت دیگری هم درخصوص توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی‌ های بانک مرکزی ایران در آمریکا در دادگاه لاهه به ثبت رسانده است.
دیوان بین المللی دادگستری 25 مهرماه گذشته با صدور بیانیه‌ای در ادامه روند بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا درخصوص نقض عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی، مهلتی برای دریافت ادله دو طرف تعیین کرد.
دولت ایران بر این اساس باید تا تاریخ 10 آوریل 2019 (21 فروردین 1398) دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد و طرف آمریکایی هم تا تاریخ 10 اکتبر آینده (18 مهر 1398) فرصت خواهد داشت تا دفاعیات مکتوب خود را به ثبت برساند.

** مبنای دادخواست ایران علیه آمریکا قانونی است
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به دستور رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید اتباع و شرکت‌های ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل در 16 جولای 2018 (25 تیرماه 1397) دادخواستی در خصوص موارد نقض معاهده مودت 1955 ایران و ایالات متحده آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رساند.
جعفری اظهار داشت: همزمان با این دادخواست، ایران درخواستی مبنی بر صدور اقدامات موقتی بر اساس ماده 41 اساسنامه و همینطور مواد 73، 74 و 75 آیین دادرسی دیوان ارائه کرد که در آن خواسته‌ شده بود آمریکا باید به تعهدات خود مبنی تعلیق تحریم‌های صادره قبلی و عدم اجرای تحریم‌های جدید و تعهد به عدم اخلال در نظام اقتصادی داخلی و بین المللی ایران پایبند باشد و دستورات جدید را نیز لغو یا تعلیق کند و از اتخاذ هر اقدام دیگری که به حقوق ایران، شهروندان و شرکت‌های ایرانی به موجب معاهده مودت در خصوص هر تصمیم اتخاذی توسط دیوان در مرحله ماهیتی لطمه بزند، خودداری کند.
وی گفت: در امور حقوقی هرگاه که کار به مراجع قضایی واگذار شود، اولین اقدامی که هر حقوقدان می‌تواند به عنوان وکیل مدافع مدعی‌علیه انجام دهد، ایراد به صلاحیت دادگاه است تا شاید روند رسیدگی با مشکل موقت یا دائمی مواجه شود.
این استاد حقوق بین‌الملل با بیان اینکه به رغم ادعاهای آمریکا مبنی بر فقدان صلاحیت دیوان در این پرونده، لاهه در 3 اکتبر 2018 ( 11 مهر 1397 ) قرار موقت را صادر کرد، افزود: جالب اینجاست که در ماجرای گروگان‌گیری دیپلمات‌های ایالات متحده در تهران در سال 1358، آمریکا علیه ایران در دیوان بین‌المللی شکایتی را مطرح کرد که معاهده مودت به عنوان یکی از مبانی صلاحیت دیوان در آن دعوی ذکر شده بود.

** مانعی بر سر راه خروج یکجانبه آمریکا از پیمان مودت با ایران
این استاد دانشگاه در ادامه به تأثیرات خروج آمریکا از پیمان مودت 1955(1334) اشاره و گفت: از آنجا که مبنای حقوقی دادخواست ایران علیه ایالات متحده آمریکا، پیمان مودت 1955 بوده است، این کشور برای تغییر مسیر رسیدگی به این پرونده و ایجاد اختلال در رسیدگی به آن، با استناد ماده 23 ( بند 3 ) این پیمان، خروج خود از این عهدنامه را اعلام کرده است.
جعفری افزود: به فرض پذیرش خروج آمریکا از این پیمان، در این معاهده بازه زمانی یک ساله به‌منظور خروج یکی از اطراف معاهده تعیین شده که این خود می‌تواند مبنایی برای ادامه کار رسیدگی دیوان به این پرونده باشد.
این استاد حقوق بین‌الملل اضافه کرد: البته طبق اصول کلی حقوقی، اعمال حقوقی تابع قانون زمان انعقاد عقد و وقایع حقوقی تابع قانون زمان دادخواست است؛ از همین رو به نظر می‌رسد احتمال متوقف شدن رسیدگی دیوان به بهانه خروج آمریکا از پیمان مودت 1955 منتفی باشد؛ البته باید دید نظر دیوان در این خصوص چیست.
جعفری با اشاره به اینکه آمریکا برای پیشگیری از خدشه دار شدن وجهه بین المللی خود اعلام کرده بدون توجه به رای دیوان لاهه به استثنائات موجود، مجوزها و سیاست‌هایی که در حال حاضر برای معاملات مربوط به ایمنی پرواز وجود دارد، پایبند خواهد بود، به بند سوم اجرایی قرار موقت استناد جست که بر اساس آن هر دو طرف باید از هر اقدامی که می‌تواند اختلاف نزد دیوان را وخیم یا گسترده سازد خودداری کنند، به همین دلیل به اعتقاد وی این بند از قرار موقت نیز می‌تواند موقتاً جلوی خروج آمریکا از پیمان مودت را بگیرد.

** پیامدهای نقض معاهدات بین المللی برای آمریکا
این عضو هیات علمی دانشگاه در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید بر اینکه مبنای حقوقی برجام بر حسن نیت استوار است، گفت: این توافق بین المللی با خروج آمریکا کاملاً از سوی این کشور نقض شده است.
جعفری گفت: آمریکا در برجام، متعهد شده بود نهایت تلاش خود را برای دوام برجام و پیشگیری از اختلال در تمتع ایران از مزایای لغو تحریم‌ها به خرج دهد.
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پیام نور شیراز درباره پیامد‌های خروج یک‌جانبه آمریکا از پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی در نظام جهانی و تأثیر آن بر منافع ایالات متحده در طولانی مدت گفت: با توجه به سخنرانی‌ها و عملکرد آقای ترامپ تا به امروز می‌توان متوجه علاقه خاص وی به نقض و نسخ قوانین پیشین داخلی و معاهدات بین المللی شد.
جعفری با اشاره به اقدامات آنی ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید، افزود: ایجاد محدودیت و لغو بیمه‌ همگانی اوباما، دستور خروج آمریکا از یک پیمان اقتصادی فرامنطقه‌ای و خروج از معاهدات بسیار مهم بین المللی برای عملی‌کردن وعده های انتخاباتی خود که که تحلیلگران از آن به "تعلیق در نظام بین الملل" یاد کرده اند، از اقدامات رئیس جمهور آمریکاست.
وی با تاکید بر تبعات موضوع تعلیق در نظام بین‌الملل اظهار داشت: با آنکه به گفته تحلیلگران، آمریکا خود دومین مقصر افزایش گرمای زمین و تغییرات آب و هوایی است، رئیس جمهور این کشور، در روز یکم ژوئن 2017 انصراف از توافق پاریس را که درباره تغییرات آب و هوایی و موسوم به "توافقنامه پاریس" است، اعلام کرد.
این استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد: از دیگر شاهکارهای ترامپ، کناره گیری از یونسکو و پیمان جهانی سازمان ملل برای "بهبود مهاجران و پناهندگان" است؛ همچنین نباید تهدید به لغو تعهدات "پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بین آمریکا و روسیه" را از قلم انداخت.
جعفری با بیان اینکه ترامپ در نظر دارد در مفاد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) با کانادا و مکزیک بازنگری کند، عنوان کرد:با این اقدامات، ترامپ همچنان در زمینه لغو معاهدات بین المللی یکه‌تازی می‌کند و اعلام خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در زمره همین چالش جدیدی است که در عرصه حقوق بین‌الملل ایجاد کرده است.
وی افزود: همچنین در بند 29 همین توافق، آمریکا متعهد شده بود از هرگونه تأثیر منفی در عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران خودداری کند؛‌ اما اقدامات اخیر این کشور، خود مؤید نقض تعهدات مندرج در برجام و تعهدات بین المللی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه با استناد به ماده 56 کنوانسیون وین در زمینه حقوق معاهدات، گفت: چنانچه در یک معاهده و توافق بین‌المللی تصریحی بر خروج از آن نباشد، این خود قرینه‌ای است بر اینکه طرفین جز با رضایت دیگر اطراف معاهده، حق خروج از آن را ندارند؛ هرچند که ماهیت برجام خود تعیین‌کننده عدم تجویز خروج یکجانبه است.
وی با توجه به قواعد و مقررات مندرج در منشور ملل متحد و نظام حقوقی سازمان‌های بین المللی به برجام افزود: در برجام تصریح شده این توافق بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار گرفته؛ از همین رو دولت‌ها براساس ماده 25 و مفاد فصل 7 منشور سازمان ملل ملزم به اجرا و تبعیت از تصمیمات شورای امنیت هستند، بنابراین آمریکا به‌عنوان عضو سازمان ملل متحد مقررات حاکم بر نظام ملل متحد را نقض کرده است.
جعفری همچنین با اشاره به ماده 34 منشور ملل متحد، خاطرنشان کرد: براساس این ماده در هر وضعیتی که منجر به اصطکاک بین‌المللی شود و صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای را تهدید کند، قطعاً شورای امنیت باید رسماً وارد عمل شود و نمی‌تواند دست روی دست بگذارد.
این استاد حقوق بین‌الملل افزود: افزون بر این، ماده 35 منشور ملل متحد به هریک از دولت‌ها این اختیار را می‌دهد که در مقابل وضعیتی که حادث شده و می‌تواند زمینه تهدیدی در صلح و امنیت باشد وارد عمل شود؛ از همین رو ضروری است نظام حقوقی جامعه بین‌المللی به بی‌اعتنایی آمریکا نسبت به موازین حقوق بین‌الملل که در چارچوب سازوکار‌های تعریف شده در منشور سازمان ملل متحد است؛ اقدام کنند، چرا که ماهیت سند برجام ارتباطی کاملاً مستقیم با مفهوم تهدید صلح و امنیت بین‌المللی دارد که در حقوق بین‌الملل یک قاعده آمره محسوب می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65746/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر