پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد:

توسعه وقف نیازمند درک صحیح از نیاز انسان‌ها است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید دارد که توسعه وقف نیازمند ایجاد درک صحیح از نیاز انسان و جامعه انسانی است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی چهارشنبه بیست و سوم آبان در همایش یاوران وقف که با هدف تجلیل از واقفان و خادمان و یاوران اوقاف و امور خیریه استان فارس برگزار شد، با بیان اینکه وقف یک انفاق انسانی در حیات انسان بوده است، گفت: هر چیزی که انسانی است، الهی است و هرچه با فطرت انسان آشناست ریشه در الهیات انسان دارد .
وی با تأکید بر اینکه وقف یک حقیقت اسلامی نیست بلکه یک حقیقت انسانی است که در ادیان الهی پیش از اسلام نیز وجود داشته است، افزود: قوانین اسلام یا تأسیسی است یا تأکیدی یعنی یا نوبنیاد و یا استحکامی است به عنوان مثال نماز یک حکم تأسیسی نیست و هیچ نبوده است مگر اینکه نماز در آن بوده است .
آیت‌الله ملک‌حسینی با بیان اینکه وقف یک انفاق و صدقه جاریه‌ای است که در همه ادیان الهی حضور دارد، گفت: حقیقت وقف یک حقیقت مطلوب و جاری در میان انسان‌ها متناسب با فطرت الهی است .
وی گفت: وقتی قرآن کریم توصیه می‌کند که انفاق و اطعام کنید، کافران می‌گویند که ما به کسانی که خدا اگر می‌خواست به آنان اطعام دهد، نداده است، کمک نمی‌کنیم لذا قرآن می‌گوید ما کافران را شایسته نمی‌دانیم که به انفاق وداریم چون کفر وجودی آن‌ها مانع انفاق می‌شود .
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: انسان میل به ابدیت دارد و اگر از مرگ وحشت دارد به این دلیل است که مرگ را پایان کار خود می‌داند و اگر انسان مرگ را پایان نداند، مرگ برای او از جذاب‌ترین مراحل زندگیش محسوب می‌شود و بر عکس آن؛ رمز این میل و نفرت ریشه در این دارد که انسان میل به ابدیت دارد .
آیت‌الله ملک‌حسینی گفت: به بهانه ابدیت گرایی است که شیطان توانست آدم را بفریبد و ما بسیار می‌خوریم تا بمانیم و بسیار می‌دهند تا بمانند و در فرهنگ وقف این مفهوم ارائه می‌شود که نخور بلکه بگذار بخورند تا بمانی .
وی گفت: این سئوال مطرح می‌شود که آیا میل به ابدیت با معارف دینی ما سازگار است یا خیر؟ زیرا در آیات قرآن می‌خوانیم که همه طعم مرگ را می‌چشند؛ پاسخ این است که خیر؛ ابدیت را باید یافت و پایان حیات مادی و انسان می‌تواند هم به وجودش و هم به آنچه متعلق به اوست ابدیت پیدا کند .
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: علم، مال، فرزند، ایمان از تعلقات انسان است و انسان متحد با اینهاست اما اگر بخواهد ابدیت پیدا کند، باید که انفاق کند .
وی ادامه داد: طبق روایات اسلامی اگر انسان بمیرد دستش از همه چیز کوتاه می‌شود به جز 3 چیز؛ یکی دانشی که آیندگان از آن استفاده کنند، دوم صدقه جاریه و مالی که دیگران از آن استفاده کنند و سوم فرزند صالح است که اگر صحیح تربیت شود انقطاع انسان رخ نمی‌دهد .
آیت‌الله ملک‌حسینی بیان کرد: یک سنت هدایتی و یک تفکر ایمانی که بنا نهاد و پس از او انسان‌ها به این آموزه ایمانی عمل می‌کنند یعنی ابدیت انسان در ایمانش، علمش و مالش و فرزندش رقم زده می‌شود و این توسعه مربوط به فرهنگ اسلام است و این مفهوم در ادیان گذشته نیست .
رئیس مدرسه خانه شیراز با بیان اینکه وقف به هدف انسانی و خدمت زیباست و یک نوع شکر نسبت به نعمت است، گفت: ابدیت یافتن و استمرار در آنچه که متعلق به انسان است در زبان پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار آمده است .
وی با تصریح اینکه در فرهنگ دینی اسلام این مفهوم هر بار که آمده با یک ویژگی همراه بوده است، افزود:‌ یک درک از مال وجود دارد؛ انسان‌های که مال را حسب می‌کنند ما به عنوان انسان‌های مال دوست می‌شناسیم که در حقیقت آنان دشمن مال هستند چرا که مال را حبس می‌کنند در حالی که مال دوست کسی است که اجازه رهایی به مال را می‌دهد و حضرت علی(ع) به این معنا، مال‌دوست‌ترین انسان بود چون مال را می‌شناخت و آن را اسیر نمی‌کند و آزادش می‌کرد تا جاری شود .
آیت‌الله ملک‌حسینی با تأکید بر اینکه درک درست از مال و نیاز انسان‌ها توسعه وقف را به دنبال دارد، گفت:‌ در قرآن کریم آمده است کسی می‌تواند مسجد را در دو معنای ظاهری و معنویت عمران کند، که ایمان به خدا، معاد، آخرت، زکات و غیره داشته باشد و به سرزنش و شماتت دیگران اهمیتی ندهد .
عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه در جامعه‌ای که انسان‌های دون مایه وجود دارد، شماتت نسبت به انسان‌های خیر و خیر وجود دارد و باید از این هم عبور کند، گفت: این‌ها همه آغاز یک اتفاق بزرگ در وجود انسان است و آن چیزی است که در روایات ما به آن اشاره شده است .
وی در ادامه خطاب به واقفان گفت: اینکه مال می‌دهید و نیازی برطرف می‌کند، بزرگ است و این کرامت شما را شایسته تکریم می‌کند اما چیزی که تعظیم فرشتگان را به دنبال دارد، برای خدا بودن آن است و این مفهومی است که اگر باشد رمز جاودانی وقف است یعنی سپردن به خدا .
آیت‌الله ملک‌حسینی اضافه کرد: انسان آنگاه که برای خدا کاری کرد به خدا سپرده است و جاودانگی و ماندگاری و پایداری زمانی است که در نزد خدا به ودیعت نهاده شود و این جز با این تعبیر حضرت علی(ع) محقق نمی‌شود که فرمود نکردم مگر برای رضایت خدا .
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: آنچه که به ذات انسان پایداری و ماندگاری و احدیت مطلوب می‌دهد، نیت است چون برخاسته از وجود انسان است .
وی در ادامه باز هم با یادآوری اینکه وقف یک حقیقت انسانی است، گفت:‌ وقف باید در مصرفی که مدنظر است، انجام گیرد و برداشتن از آن به مصاف دیگر یعنی خلاف وقف عمل کردن، حکم شرعی را شکستن و بی اعتمادی ایجاد کردن و انگیزه‌ها را کاهش دادن و آینده وقف را با خطر روبه‌رو کردن .
آیت‌الله ملک‌حسینی با تأکید بر اینکه نسل‌ها باید بدانند که از وقف آن‌ها صیانت می‌شود، بیان کرد: اگر در جامعه انسانی رحم و حقوق شهروندی برداشته شود، خدا این جامعه را شایسته رحم نمی‌داند و اگر به همدیگر رحم کنیم، شایسته رحم خواهیم شد .
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تقوا رعایت حقوق انسان‌هاست، گفت: اگر قاضی‌ ظلم نکند، مدیر خدمت کند، وکیل مدافع از حق دفاع کند نه از مدعی و منکر اینها یعنی رعایت حقوق شهروندی و اگر هر کدام این حقوق را رعایت کردیم، یک جامعه متقی خواهیم داشت .
به گزارش ایسنا، در این مراسم ضمن تجلیل از یاوران، همراهان و خادمان وقف در استان فارس، از 50 مورد وقف جدید ثبت شده، رونمایی شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65770/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید