پیام فارس

آخرين مطالب

امام جمعه شیراز:

راست‌گویی را در جامعه نهادینه کنیم/ اخلاق رسانه مد نظر قرار گیرد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - امام جمعه شیراز با اشاره به روایات ائمه و معصومین، بر لزوم ترویج و نهادینه کردن راست‌گویی و امانت‌داری در تمام ارکان جامعه را متذکر شد و بر اهمیت توجه به این موضوع تاکید کرد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه 25 آبان شیراز، با یادآوری روایاتی و احادیثی از ائمه به‌خصوص امام حسن عسکری(ع) و حضرت امام صادق(ع)، تصریح کرد که مسلمان خصوصا شیعه باید تقوا و ورع داشته باشد زیرا بخش اعظمی از مشکلاتی که برای انسان‌ها ایجاد می‌شود از حرام‌خواری و گرفتار شدن به این معضل است.
او گفت: چقدر خوب است که انسان تقوا و ورع داشته باشد، انسان‌های با تقوا در این دنیا گرسنه نماندند اما آخرت خود را به نیکی گره زدند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه بسیاری از اوقات تلاش‌های ما برای خودمان است و تلاش برای خدا انجام نمی‌دهیم، گفت: آیا در همین فضایی که متدینین هستند، در کشوری که جمهوری اسلامی است، تلاش‌هایی که برای رسیدن به مقام انجام می‌شود تلاش برای خدا هست یا برای خودمان؟ اینکه آنقدر دعوا می‌شود، فرد خودش را می‌کشد که به مقامی دست پیدا کند، فکر می‌کنید برای خدا کار می‌کند؟
او گفت: برخی رفتارها وقتی از حد اخلاق خارج شد باید اطمینان داشت که برای خدا نیست؛ وقتی مردم نان ندارند، زندگیشان به هم ریخته است و تو به کار دیگری مشغولشان کرده‌ای این درست نیست.
امام جمعه شیراز با تاسی به فرمایشات معصومین مبنی بر اینکه نجات در راستی است، گفت: باید در دنیا و آخرت بر راستی گفتار و رفتار پای‌بند بود. سیاست‌مداران راستگو باشند؛ ما مدعی مسلمانی و پیروی اهل بیت(ع) هستیم بنابراین باید برای ترویج راستگویی تلاش کنیم.
آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه بنا نیست همه مسائل گفته شود، تصریح کرد که اگر قرار بر گفتن موضوعی باشد باید راست گفت؛ حفظ اسرار عیب ندارد اما اگر بنا شد حرفی بزنیم باید راست بگوییم.
او با تصریح اینکه امروز هم ما باید راست گفتن را به عنوان یک رفتار عمومی در کشور نهادینه کنیم، گفت: امروز که دشمن در حال سیاه‌نمایی است و دروغگویی می‌کند، ما هم بهانه‌ای به دست آنان می‌دهیم.
آیت‌الله دژکام همچنین بر لزوم امانت‌داری به‌عنوان یک رفتار انسانی تاکید و تصریح کرد: کسی که امانت‌دار نباشد، انسان نیست، نه اینکه مسلمان یا مومن نباشد، بلکه اصلا انسان نیست؛ اگر امانتی از کسی نزد ما هست، ولو اینکه صاحب آن امانت بد باشد، باید امانت را سالم بازگرداند.
او با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی پیش ما امانتی است که 300 هزار شهید آن را تحویل ما داده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز مدیرانی که پشت میزها نشسته و ریاست می‌کنند، حواسشان باشد که آنچه به آنان سپرده شده، امانت است، باید امانت را سالم برگردانید، کاری نکنید که حیثیت این نظام لطمه بخورد؛ شما امانت دار شهدایی هستید که خیلی‌هایشان سر نداشتند.
آیت‌الله دژکام تاکید کرد که شهدا برای اسلام و خدا تلاش کردند و راست می‌گفتند، لذا من و شما هم امروز اگر راست نگوییم و کارهایمان برای خدا نباشد، فردا پیش خدا بی آبرو می‌شویم.
امام جمعه شیراز همچنین با بیان اینکه توصیه‌ی ائمه این است که همسایه‌های خوبی باشیم، گفت: در تمدنی که بر پایه اهل بیت(ع) می‌خواهیم بنا کنیم، برای اینکه پیروان سایر ادیان الهی هم در کنار ما از حسن جوار برخوردار باشند، وجود دارد، در گذشته تاریخ شیراز و قدس نشانه‌هایی از این حسن همجواری داریم، تا زمانیکه پای صهیونیست‌ها به قدس باز نشده بود، پیروان تمام ادیان الهی در کنار هم با صلح و آرامش زندگی می‌کردند اما امروز به مسلمانان اجازه نمی‌دهند که برای اقامه نماز به مسجدشان بروند.
خطیب جمعه‌ی شیراز در خطبه‌ی دوم نماز، به موضوع سلامت اجتماعی پرداخت و گفت: ما نیاز داریم به سلامت و سلامت اجتماعی به این معنی است که ما بتوانیم با هم دیگر ارتباط سالم، اخلاقی و مفید داشته باشیم؛ اجتماع سالم اجتماعی است که مردم در آن روابط سالمی با هم داشته باشند.
آیت‌الله دژکام گفت: اگر سلامت اجتماعی به هم بخورد، مسلما یک ملت نمی‌تواند خود را در دنیا به عنوان ملتی سربلند و موفق نشان دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید آنچه سلامت اجتماعی را بر هم می‌زند، شناسایی کرد و نسبت به آنها حساس بود، تاکیدات امیرالمومنین علی(ع) در خطبه‌های مختلف نهج‌البلاغه پیرامون این موضوع را یادآور شد و گفت: یکی از مسائل تاثیرگذار در این موضوع، توجه به حقوق افراد نسبت به یکدیگر است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در هر جامعه‌ای مسلما عده‌ای مدیر و عده‌ای مدیریت شونده وجود دارد، گفت: مدیر یک حقی بر گردن مردم و مردم حقی بر گردن مدیر دارند.
او بر لزوم رعایت احترام نسبت به مدیر و توجه به توصیه‌های مدیریتی تاکید و اضافه کرد: یکی از حقوق مسلم افراد حقوق انسانی است، حیثیت و آبروی فرد باید محفوظ بماند؛ اما متاسفانه گاهی تخریب‌هایی انجام می‌دهیم و وقتی نگاه کنیم می‌بینیم گناه ما هم که موضوعی را نشر داده‌ و عنوان کرده‌ایم، کمتر از کسی که رفتار غلطی را انجام داده، نیست، امکان دارد فردی یک رفتاری انجام داده که غلط بوده اما تخریب کردن فرد خطاکار هم درست نیست.
امام جمعه شیراز گفت: متاسفانه بعضی رسانه‌ها که قصد ندارم به رسانه خاصی از این میان اشاره کنم، گاهی انگار نقشی جز تخریب بر عهده ندارند، همین فضای مجازی که رسانه‌های مکتوب هم در آن فعال شده‌اند، ببینید چه می‌کنند؛ برخی از اینها دلشان می‌خواهد که ما سلام و علیک هم با هم نداشته باشیم؛ دشمن همین را دنبال می‌کند و بعضی از رسانه‌های داخلی نیز نادانسته و ناآگاهانه این رفتار را دنبال کرده و گل به خودی می‌زنند.
او با اشاره به آیات و روایاتی در خصوص اینکه اگر انسان می‌دانست در نامه عمل افراد دیگر چه نوشته شده، هیچ کس حاضر نبود دیگری را حتی دفن کند، گفت: بنا نیست پرده برداری و آبرو ریزی کنیم.
آیت‌الله دژکام تصریح کرد: در ضمن اینکه آزادی در بیان و انتقاد کردن رسانه‌ها باید حفظ شود، باید که پایبندی به اخلاق رسانه داشته باشند و کاری نکنند که حیثیت یک فرد خصوصا فرد مومن از بین برود؛ مسلما افراد بدی در جامعه داریم، بعضی جاها خدای متعال اجازه داده که اگر شخصی بدی را از حد گذرانده باشد، آبرویش برود، قانون هم دارد؛ اما خارج از قانون و اخلاق اگر کاری کنیم که آبروی فردی برود، بسیار بد است؛ چرا باید یکدیگر را تخریب کرد و آبروی افراد را ببریم.
امام جمعه شیراز گفت: احترام به دیگران و احساس مسئولیت در قبال جامعه باید تقویت شود، نباید فرض کنیم که تنها خودمان هستیم.
آیت‌الله دژکام با اشاره به لزوم تسهیل دسترسی‌ها به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، گفت: بارها گفته‌ام باز هم می‌گویم که امکانات دسترسی به حرم کم است، این مسئولیت بر عهده افرادی است که رای می‌آورند و انتخاب می‌شوند برای مسئولیتی، آنها وظیفه دارند که ببینند در شهر چه خبر است برای رفع مشکلات طراحی مناسب داشته باشند، البته طراحی شهری یک تخصص و رشته تحصیلی محسوب می‌شود.
امام جمعه شیراز تاکید کرد که از جنوب تا شمال یک محدوده شهری، جزو شهر محسوب می‌شود و باید برای همه این محدوده، برنامه‌ریزی داشت.
آیت‌الله دژکام در عین‌حال تصریح کرد که اگر جایی کار خوب می‌شود باید آن را مطرح کرد، نه اینکه کار خوب را کسی تعریف نکند و کار بد را همه در بوق کنند. باید به سلامت اجتماعی کمک کرد تا قادر باشیم اهداف بزرگ را محقق کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟