پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

نگهداری از بیماران مزمن روانی وظیفه سازمان های حمایتی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بسیاری از بیماران روانی رها می شوند و دانشگاه علوم پزشکی شیراز بار نگهداری از این بیماران را بر دوش دارد از سازمان های حمایتی خواست مسئولیت خود در نگهداری از بیماران مزمن روانی را بپذیرند.
دکتر علی بهادر گفت: مسئولیت تامین سلامت روان جامعه فراتر از یک سامانه تخصصی تحت عنوان وزارت بهداشت و یا دانشگاه های زیرمجموعه آن است و این مهم به هماهنگی و همکاری بین بخشی و کمک دستگاه های حمایتی نیاز دارد.
وی اظهار داشت: شناسایی، درمان ومراقبت از اختلالات روانپزشکی، آموزش مهارت های فرزندپروری و مهارت های زندگی، پیشگیری از خودکشی، حمایت های روانی و اجتماعی در بلایا و حوادث غیرمترقبه و خدمات سلامت روان جامعه نگر از مهمترین برنامه های حوزه سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد است که با مشارکت دانشگاه ها در حوزه سلامت دنبال می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ضرورت توجه به نقش آموزش مهارت های زندگی اجتماعی در کاهش بار بیماری های سلامت روان تاکید کرد و سلامت را یک مقوله جامع، شامل سلامت جسم، روان و اجتماع معرفی کرد که باید از همه ابعاد، مورد توجه قرار گیرد.
وی سلامت روانی را یک طیف گسترده دانست که از یک افسردگی ساده و کوتاه مدت تا یک بیماری طولانی و مزمن روانی را دربرمی گیرد و آمارهای مختلف نیز نشان دهنده اهمیت توجه به این بیماری هاست.
بهادر افزود: انسان مولد شخصی است که از هر جهت سالم باشد زیرا هزینه های زیادی در دنیا برای شناسایی و درمان بیماری های روانی انجام می شود؛ درمان های بیماری های روانی نیز متفاوت است که از ایجاد نشاط، ایجاد پارک ها و مراکز اجتماعی تا ایجاد بیمارستان های بزرگ را شامل می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیش بینی حضور یک کارشناس بهداشت روان در هر مرکز بهداشتی، برای شناسایی و درمان مسایل این حوزه، ادامه داد: یکی از افتخارات نظام سلامت کشور این است که در سیستم سلامت کارشناسان سلامت روان داریم و در سال های گذشته تعداد آنها بیشتر شده و در مراکز بهداشتی درمانی خدمات دهی می کنند.
بهادر گفت: خدمات رسانی به بیش از 100 بیمار مزمن روانی در بیمارستان های فارس انجام می شود که به دلیل نبود زیرساخت های لازم در سازمان های حمایتی، طی سال های اخیر در بیمارستان ها بستری شده اند و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته اند.
وی از خیرین و سازمان های حمایتی خواست در این زمینه به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند و مکان ویژه ای را برای اسکان بیماران مزمن روانی فراهم کنند تا با خالی شدن تخت های اشغال شده بیمارستان ها، خدمات دهی به سایر بیماران با سهولت بیشتری انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پوشش بیمه ای بیماران مزمن روانی گفت: پوشش بیمه ای این بیماران تنها برای چهار ماه در نظر گرفته شده است و پس از این بازه زمانی، بار مالی خدمات آنان به این دانشگاه تحمیل می شود.
بهادر به نقش نشاط اجتماعی در کاهش بار بیماری های روانی اشاره کرد که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود و همچنین رشد آگاهی مردم از این بیماری ها، امنیت شغلی، ارتقای امنیت شهری، ارتقای امنیت سلامت، کاهش تنش های اجتماعی، رشد شبکه های بهداشتی درمانی، آموزش مهارت های زندگی اجتماعی و مهارت های فرزندپروری به والدین، شناسایی اختلالات و آموزش پیشگیری از خودکشی از دیگر تاکیدات این مقام است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارتقای آموزش عمومی را در کاهش اثرات بیماری های روانی موثر دانست و اضافه کرد: در سال گذشته 141 هزار نفر از مردم استان فارس در کلاس های آموزشی که کارشناسان سلامت برگزار کردند حضور یافتند که این آمار نسبت به سال 95 حدود 43 درصد افزایش داشته است.
بیماران روانی در 30 تخت بیمارستان حافظ ، 15 تخت روانپزشکی در بیمارستان شهید چمران، 27 تخت روانپزشکی در بیمارستان سپیدان، 25 تخت در بیمارستان سعادت شهر، 14 تخت در بیمارستان اشکنان لامرد و 15 تخت در بیمارستان شهید مطهری مرودشت خدمات روانپزشکی دریافت می کنند.
تعداد کل تخت های روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون 819 تخت، شامل 126 تخت در بیمارستان های عمومی و 693 در بیمارستان های تخصصی است.
16 هزار تخت روانپزشکی برای کشور پیش بینی شده که 850 تخت سهم حوزه های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و از این تعداد اکنون 819 تخت فعال شده است.
بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر 95 روانپزشک در استان فارس و زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالند که 77 نفر در شیراز و 18 نفر در شهرستان ها به بیماران خدمات رسانی می کنند.
با توجه به جمعیت 4.5 میلیونی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 2.1 روانپزشک به ازای10 هزار نفر جمعیت دراستان فارس خدمات رسانی می کنند در حالی که استاندارد جهانی، 11 روانپزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون

فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

مهم‌ترین خبر‌های پلیس فارس در 24 ساعت گذشته

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس اعلام شد

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

زنگ خطر رکود غیرتورمی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز

راه‌های گسترش سرمایه‌گذاری در فارس بررسی شد

رفع تصرف 700 میلیارد ریال اراضی ملی در استهبان

محور خور و بیابانک به سمت اردستان و نائین مسدود شد

توقیف لودر 90 میلیارد ریالی در فراشبند

برپایی نمایشگاهی از دست سازه‌های دانش آموزان آباده ای

اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آلومینیوم-پرسپولیس در جام حذفی بدون تماشاگر!

کشف سکه‌های تاریخی از یک متهم در مسافرخانه ای در فسا

جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد

تمدید خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوسرانی شیراز

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است