پیام فارس

آخرين مطالب

یار مهربان، تنهاتر از هر زمان فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- با وجود توصیه‌های مکرر اسلام و پیشینه فرهنگی کتابخوانی در ایران، هنوز سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است و در زندگی اغلب مردم، مطالعه جایی ندارد اما می‌توان با تغییرات کوچکی، کتاب را در زندگی روزمره جای داد.
کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمی‌دهیم.
عام ‌ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه‌ روز است. در این حالت میزان مطالعه همه افراد جامعه هدف با هم جمع و سپس نتیجه بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای درنظر گرفته ‌شده تقسیم می‌شود.
آمارهای مطالعه روزانه در ایران از 2 تا 79 دقیقه متغیر است اما سرانه مطالعه در ایران بر اساس اطلاعات داده‌شده، کمتر از 13 دقیقه است در حالی که مردم هند هر هفته به طور متوسط 10 ساعت و 42 دقیقه وقت خود را با خواندن سپری می‌کنند.
** کتاب و کتابخوانی در گذشته
کتاب و کتابخوانی در اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد. اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزه پیامبر اکرم از نوع کتاب است و در این کتاب هم اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند.
در گنجینه ادبیات فارسی نیز جملات و اشعار و پندهای بسیاری درباره کتاب وجود دارد که در بسیاری موارد اشاره به ارزش آن دارد و مخاطب را به خواندن کتاب تشویق و توصیه می‌کند تا آنجا که ابوالفضل بیهقی، دبیر و مورخ گرانمایه‌ ایرانی در کتاب تاریخ خود می‌نویسد: «..هیچ نبشته نیست که آن به یک ‌بار خواندن نیرزد... که آخر هیچ حکایت از نکته‌ای که به کارآید، خالی نباشد...».
شاعران کهن هم واژه «کتاب» را در اشعار خود به معناهای متفاوت گرفته‌اند که از کتاب آسمانی یعنی قرآن، حساب، کتاب روز قیامت، نامه و... از آن جمله‌اند. گاه هم دفتر با کتاب مترادف و به جای آن آورده شده است. با همه این تفاصیل، در اغلب اشعار قدیم و معاصر درباره کتاب به معنای امروزی آن، مقام کتاب بزرگ شمرده شده است:
انیس کنج تنهایی کتاب است
فروغ صبح دانایی کتاب است...
ایرانیان به اندازه‌ای در گذشته کتابدوست و کتابخوان بوده‌اند که گفته شده کتابخانه و به روایتی فهرست کتاب‌های کتابخانه صاحب بن عباد، وزیر دانشند دیلمیان را چهارصد شتر می‌کشیدند یا شهر نیشابور از مراکز کتابخانه‌های بزرگ و آبادان و پر از کتاب پیش از حمله مغول بوده است که فقط در کتابخانه مسجد عقیل این شهر بیش از پنج هزار کتاب وجود داشته است.
یاقوت حموی، مورخ و جغرافیدان نامی اسلامی نیز درباره آبادانی کتابخانه‌های شهر مرو در نیمه دوم قرن پنجم ‌نوشته است: من سه سال در مرو بودم. در این شهر ده گنجینه از کتب موقوفه بود که از جهت کثرت و نیکویی نظیر آن را در دنیا نیافتم... استفاده از این کتابخانه‌ها بی‌نهایت آسان بود. همواره بیش از دویست مجلد از این کتب با اینکه دویست دینار ارزش داشت، بدون ودیعه در خانه من بود.
بسیاری از دانشمندان بزرگ ایرانی نیز خود از رؤسای کتابخانه‌ها بوده‌اند؛ مثل ابن ‌مسکویه دانشمند ایرانی که در قرن چهارم و پنجم رئیس کتابخانه ابن‌عمید بود و به لقب «خازن» نیز ملقب شد.
** کتابخوانی در روزگار حاضر
سؤال اینجاست با این همه سفارش دینی و تجلیل مقام کتاب و کتابخوانی در متون کهن و جدید فارسی و...، چرا این میل و اشتیاق دیگر وجود ندارد؟ به عبارت دیگر در حال حاضر ما ایرانی‌‌ها چقدر اهل کتاب خواندن هستیم؟ بی‌تعارف، چرا کتاب نمی‌خوانیم و به کتاب‌ خواندن اهمیت نمی‌دهیم؟ ما اوقات خود را چگونه می‌گذرانیم و چرا در این گذشت اوقات، کتاب و مطالعه جایی ندارد؟
این سؤال‌ها خیلی کلانند. برای اینکه نتیجه بگیریم باید تحقیق بزرگی را سامان بدهیم. با مصاحبه با شهروندان هم نتیجه‌ای عاید نمی‌شود چون گزاره‌هایی مثل چرا کتاب نمی‌خوانیم، بی‌تعارف، بی‌معنا هستند و معمولاً به نتایج یکسانی چون: وجود شبکه‌ها‌ی مجازی، عدم فرهنگ‌سازی و کتاب‌ گریزی، عدم حمایت مسئولان از خریداران و کتاب‌فروشان، نبود مسئولان فرهنگی آگاه و متخصص، گرانی کتاب، نداشتن صرفه‌ اقتصادی، عدم تولید کتاب‌های پرمحتوا و پیدایش پدیده‌ کتاب‌سازی، جولان متشاعران و شبه‌ نویسندگان و... می‌انجامد.
بخش بزرگی از مشکلات کشور ریشه در ندانستن دارد و آگاهی و دانش و دانایی ثمره خواندن است؛ کاری که بسیاری از مردم انجام نمی‌دهند و گاهی به آن احساس نیاز هم نمی‌کنند.
باور کنیم که بین کسی که سواد خواندن ندارد و کسی که کتاب نمی‌خواند تفاوت زیادی نیست!
پس باید چه کنیم؟!
در سراسر کشور، این روزها، راه‌های خوبی برای مطالعه با کمترین هزینه وجود دارد.
یکی از آنها عضویت در کتابخانه‌هاست، کتابخانه‌های عمومی نسبتاً غنی‌اند؛از کتابخانه‌های بزرگ و قدیمی گرفته تا کتابخانه‌های بخش‌های مختلف شهر و روستاها یا کتابخانه‌های مراکز علمی و مساجد و پایگاه‌های بسیج. به کتابخانه‌ها برویم و سری به کتاب‌های قدیم و جدید بزنیم یا دور هم جمع شویم و کتاب بخوانیم. فراموش نکنید که با اهدای کتاب به همدیگر آگاهی هدیه می‌کنیم. به تعبیر ویکتور هوگو: خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد، یا کتاب‌های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.
راه دوم این است که از کتاب‌های دست دوم استفاده کنیم یا در جاهای مختلف مثل ایستگاه‌های کتاب با یکدیگر کتاب مبادله کنیم.
استفاده از کتاب‌های الکترونیک یا گوش‌ دادن به کتاب‌های صوتی نیز یکی از روش‌های مطالعه است. با این روش می‌توانیم کتاب‌های خود را فشرده‌سازی کنیم و در واقع امکان ذخیره هزاران کتاب فراهم خواهد شد. البته خرید کتاب الکترونیکی با عنوان کتاب و نام نویسنده نیز بسیار راحت و آسان است.
یک راه دیگر اینکه می‌توانیم بهترین کتابی را که خوانده‌ایم به دیگران پیشنهاد کنیم. همه ما در عمرمان حداقل یک بار به رایگان تبلیغ غذای یک رستوران، فست‌ فود و... را کرده‌ایم، اما چند بار برای یک کتاب خوب، برای یک کتابفروشی خوب تبلیغ کرده‌ایم و از دیگران خواسته‌ ایم بخوانند یا اگر نبینند نصف عمرشان بر فناست.
راه دیگر اینکه برای تشویق کودکانمان کتاب بخوانیم، برای دوستانمان کتاب بخریم و برای خاطر خودمان کتاب بخریم و بخوانیم. آینده یک کشور را کتاب می سازد و کودکانی که دل به فرهنگ و اندیشه داده‌اند.
در این وضع ناخوش فرهنگی کتاب‌ها این یاران مهربان، خسته‌اند، وقت کردید قلقلکی به آنها بدهید.
9910 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید