پیام فارس

آخرين مطالب

دخالت در امور پزشکی جرم است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - بسیار شنیده ایم که کسی در زیر زمین خانه اش کار دندانپزشکی و دندانسازی کرده یا در آرایشگاهی مطب طب سنتی یا کاشت مو و ناخن به راه انداخته ، این موارد مصداق دخالت در امور پزشکی توسط غیر متخصص قلمداد می شود و از نظر قانونی جرم است.
نمونه این نوع جرایم در جامعه ما کم نیست ، طیف وسیعی از خدمات در حوزه زیبایی و پوست و مو ، جراحی های کوچک برداشتن زائده های پوستی و فعالیت های دندانپزشکی و طب سنتی و بسیاری دیگر از زیر رشته های حوزه سلامت توسط غیر متخصصین در پستوها و زیر زمین ها به صورت کاملا غیر مجاز انجام می شود.
افرادی که مبادرت به دخالت در امور پزشکی می کنند و زیر پوست شهر و در هیاهوی زندگی ماشینی به نیازهای پزشکی و بهداشتی مردم گاه با قیمتی کمتر و گاه زیر پوشش اسم و رسم هایی که برای خود دست و پا کرده اند می پردازند از نظر قانون مجرم هستند.
بنابر این استقبال مردم از این نوع خدمات و فریب قیمت و تبلیغات حاشیه ای آن را خوردن به منزله آن است که ما راه را برای جرم بیشتر و ارتکاب تخلف بیشتر برای این افراد باز گذاشته ایم.
کسی که حاضر است پوست خود را به دست یک آرایشگر در زیر زمین خانه ای بسپارد تا مثلا از شر جوش ها و آکنه ها راحت شود و با طب سنتی و در شرایطی کاملا غیر بهداشتی به یک آرایشگر اعتماد می کند در واقع به یک مجرم اعتماد کرده است.
او خود را دست یک مجرم سپرده و دور از چشم قانون به ارتکاب جرم میدان داده است ، بنا بر این راه اول و اصلی برای پیشگیری از بروز تخلفات بهداشتی و سد کردن راه کسانی که بدون هیچ تخصصی درامور پزشکی دخالت می کنند عدم استقبال عمومی از این نوع فعالیت ها است.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال جاری با 882 مورد تخلف بهداشتی ، درمانی و دارویی در استان فارس برخورد قانونی کرده است، مجرای این برخوردها کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی است که با شماره تلفن شبانه‌ روزی 1819 و 190 با شهروندان ارتباط می گیرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نماینده وزیر بهداشت، در کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی دراین زمینه گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون 882 پرونده‌ تخلف در حوزه بهداشت، درمان و دارو در این کمیسیون مطرح شده که طی هماهنگی‌ با مسئولان دستگاه قضایی استان فارس و شهرستان شیراز و پیگیری‌های مستمر این کمیسیون، منجر به دستور قضایی شد.
دکتر عبدالخالق کشاورزی افزود: از این تعداد، 770 پرونده به تعزیرات حکومتی استان، 57 پرونده به دادگاه عمومی و انقلاب، 11 پرونده به سازمان نظام پزشکی و تعدادی از پرونده ها نیز به سازمان ها و نهاد های مرتبط ارجاع داده شد.
او ادامه داد: امسال 19 مرکز غیر مجاز شامل مرکز پوست، مو و زیبایی، طب سنتی، مطب پزشکان، لابراتوار دندانپزشکی و دندانسازی، عینک فروشی و کافی شاپ عرضه کننده گاز های بیهوشی، توسط کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی دانشگاه با دستور مقام قضایی دراستان فارس مهر و موم شد.
کشاورزی، بیان کرد: موضوع آرایشگاه ها و مراکز غیر مجاز لیزر درمانی، الویت اصلی سال جاری در کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی دانشگاه به شمار می رود که با جدیت در دستور کار قرار دارد و در صورت مشاهده با هماهنگی معاونت بهداشتی و اصناف و همکاری دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی استان فارس و شهرستان شیراز، برخورد می شود و در این راه تمام تلاش خود را به کار می بریم.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به اینکه دریافت تعرفه یا هر گونه وجه اضافه از بیماران، خط قرمز دانشگاه محسوب می شود، اظهار کرد: هرگونه وجهی فراتر از تعرفه وزارت بهداشت و خارج از بیمارستان، از بیمار جهت اعمال درون بیمارستانی ممنوع است.
کشاورزی گفت: یکی از کمیسیون های مهم در دانشگاه علوم پزشکی کشور، کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی است که این کمیسیون نظارت بر فرایندهای بهداشتی، درمانی، دارو و هر بخش مرتبط به سلامت مردم و حتی پرداختی های مردم در بیمارستان ها را برعهده دارد.
او ادامه داد: تیم کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی دانشگاه وظیفه دارد، مواردی که نیاز به پیگیری و بررسی حقوقی و قضایی دارد، از معاونت ها جمع آوری و با حضور رئیس یا معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان، تصمیم گیری و به مقام قضایی ارجاع می شود.
نماینده وزیر بهداشت در کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر افرادی غیرپزشک و یا غیر از کادر پزشکی، در حوزه پزشکی مداخله کنند، به عنوان تهدیدکنندگان سلامت محسوب می شوند و با آنان طبق مقررات و با دستور قضایی برخورد می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: برخورد قانونی با متخلفان و فعالان سودجو در حوزه بهداشت، درمان و دارو، به عنوان تهدیدکنندگان سلامت جامعه، امری بسیار ضروری است و این موضوع نیاز به پیگیری مستمر و جدی دارد که به عنوان یکی از اولویت های اصلی با جدیت در دستور کار قرار دارد.
کشاورزی با بیان اینکه ارتقای سلامت نیازمند همکاری هموطنان است، اضافه کرد: از عموم مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه بهداشت، درمان و دارو، در اسرع وقت با شماره تلفن شبانه‌روزی 1819 و 190 تماس بگیرند.
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/66019/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید