پیام فارس

آخرين مطالب

عضو شورای شهر شیراز:

حدود 20 درصد طرح‌‌های تفصیلی در شیراز اجرا شده است علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد از بی‌توجهی‌ به اجرای کامل و دقیق طرح‌های تفصیلی گفت: کمتر از 20 درصد طرح‌های تفصیلی در کلان‌شهر شیراز عملیاتی شده است .
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی فارس، سیروس پاک‌فطرت در مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، گفت: عدم تطابق وضعیت ساخت و سازها با طرح‌های تفصیلی کلان‌شهر شیراز، مشکل ساز شده بنحوی که در تصمیم سازی‌ها توجه به نگاه مردم وجود ندارد و ضعف بی توجهی به سیما و منظر شهری قابل مشاهده است.
پاک‌فطرت با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها نظیر آموزش و پرورش و علوم پزشکی قوانینی دارند که با طرح‌های تفصیلی همگن و همراه نیست، افزود: در این زمینه باید چاره اندیشی ویژه شود و نگاه شهرسازان باید با محوریت توجه به نگاه و دید مردم باشد، اگر مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها نباشد به بن بست خواهیم خورد.
پاک‌فطرت با بیان اینکه اجرایی نشدن مدیریت واحد شهری هنوز به عنوان یک چالش اساسی به شمار می‌رود گفت: این مهم توسط شورای عالی استان‌ها در دست پیگیری است که امیدواریم نمایندگان مجلس به این لایحه با دید مثبت نگاه کنند و در این راه نیز شاهد حمایت پژوهشگران و دانشجویان شهرساز باشیم.
محمدکاظم کاوه‌پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز گفت: باید شهرهایی طراحی شود که در آن آرامش ذهن به مردم داده شود و فرد را از تنش‌ها و اضطراب‌های جامعه جلوگیری کند.
او گفت: دنیای امروز هر چقدر که به جلو حرکت می‌کند یک دغدغه بیشتر در ذهن اندیشمندان شکل می گیرد، آن هم دغدغه آسایش و آرامش ذهن است.
رئیس دانشگاه آزاد واحد شیراز گفت: مدرنیته هرچقدر توانسته زندگی را راحت‌تر کند، اما کماکان با معضل آرامش ذهن مشکل دارد، شهرهای امروز توانسته تکنولوژی را به خانه‌ها بیاورد و آسایش و راحتی را از نظر فیزیکی بیشتر کند اما بشر امروز مجبور است برای آرامش ذهن از شهر فرار کند و به روستا برود و پارک‌ها علیرغم اینکه با هدف آرامش ذهن به وجود آمدند اما هنوز نتوانسته اند جای بیابان‌ها و صحراها را که در پیشینه ما بوده را پر کنند.
وی افزود: نیاز به این همایش‌ها این است که ما بتوانیم برای بشر و دنیای امروز شهرهایی را طراحی کنیم که در درون آن شهرها آرامش ذهن به مردم داده شود. شهرهایی که بتواند فرد را از اضطراب ها، تنش‌ها و استرس‌های دنیای امروز راحت کند.
محمدعلی جلالی‌نسب، دبیر همایش و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، نیز گفت: تغییرات اقلیمی و تاب آوری امروزه با وجود ریختن فاضلاب‌ها به دریا، فرونشست زمین، خشکسالی، ریز‌گردها، گرمایش زمین و ... به چالش تبدیل شده و تراکم انسان‌ها در شهرها بیشترین عامل در تولید گرمایش زمین است.
وی گفت: در گذشته هدف از به وجود آمدن شهرسازی و مطالعات شهری، ایجاد بستری مناسب برای رشد انسان‌ها بود و امروزه باید بگوییم که شهرسازی باید به فکر بقاء بشر باشد.
الهام امان‌زادگان، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد شیراز نیز گفت: ما شهرسازان معتقدیم که با هم فکری می‌توانیم مسائل مهم و بزرگ شهری را پیدا و راه حل‌های عملیاتی برای مسائل پیش روی شهرسازی ابداع کرد.
امان‌زادگان افزود: این روز روزی است که ما می توانیم دغدغه ها و نگرانی‌های این حوزه را بیان کنیم و یکپارچگی و انسجام در پاسخگویی را به نیازهای اجتماعی نشان دهیم.
مهیار اردشیری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز سخنان خود را با طرح یک سئوال آغاز کرد و گفت: از یک نظریه پرداز شهری پرسیدند مدیران شهری چه کسانی هستند؟ پاسخ داد، هر شهروندی که دغدغه شهر را داشته باشد و احساس مسئولیت کند مدیر شهری است.
وی در خصوص شعار تاب آوری شهری بیان کرد: امروزه شهرهای ما در مقابل بحران‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستند، تاب آوری در علوم مختلف مطرح است، تاب آوری هرگاه تغییر یا فشاری ایجاد کند و آن پدیده از حالت اولیه خودش خارج شود و به حالت اولیه خود برگردد تاب آوری گفته می شود. تاب آوری کمک می کند تا مکانیزم هایی به وجود آوریم که امکان بدهد تا در مقابل تحدیدها و بحرانها، تعادل و توازن سیستم های شهری را مراقبت و محافظت کنیم.
امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس سخنران دیگر این همایش بود که گفت: تاب آوری شهری و حفظ یکپارچگی شهر، هویت و کاربری شهر در مقابل بحران‌ها است.
وی با تاکید براینکه مدیریت و برنامه ریزی شهری می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر تاب آوری شهری داشته باشد، گفت: شهرسازی در کشور و شهر ما مظلوم واقع شده و یکی از دلایل آن خود شهرسازان هستند که کمتر دخالت داده شده‌اند، نبود شهرداران و اعضای شورای شهر با مدرک شهرسازی یکی دیگر از این مشکلات است.
جمشیدی افزود: دانشجویان شهرسازی علاوه بر ورود به طراحی‌های شهری باید در تصمیم‌گیری برای شهر نیز مشارکت و احساس مسئولیت داشته باشند و به شکل رسمی یا غیررسمی تاثیرگذار باشند.
در این مراسم از استادان و دانشجویان ممتاز و فعال گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/66282/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید