پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس:

سه میلیارد دلار فاینانس برای طرح های فارس گشایش یافته است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفت: بیش از 10 طرح سرمایه گذاری خارجی هم اکنون در این استان فعال است که از این تعداد، هفت طرح با اعتباری بیش از سه میلیارد دلار از محل اعتبارات طرح های فاینانس (تسهیلات خارجی) تامین اعتبار شده است.
به گزارش ایرنا بابک دایی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین سه طرح دیگر با اعتبار یک میلیارد دلار در نوبت گشایش اعتبار اسنادی خارجی قرار دارد.
وی اضافه کرد: 11 طرح جدید نیز با اعتباری افزون بر 2 میلیارد و600 میلیون دلار در اولویت گشایش اعتبارات فاینانس قرار گرفته است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس بیان داشت: در هدف گذاری پذیرش سرمایه خارجی، سقف مشخصی برای سرمایه گذاری در این استان در نظر گرفته نشده است.
دایی ادامه داد: در سال 96 بیش از 100هیات خارجی برای سرمایه گذاری به این استان وارد شدند اما شمار این هیات ها از ابتدای سال 97 تا کنون 12هیات بوده و در برخی از استان ها هیچ هیاتی برای سرمایه گذاری مراجعه نکرده است.
وی در مورد وضعیت اقتصادی استان فارس در حوزه جذب سرمایه گذار بیان کرد: فارس نسبت به سایر استان ها شرایط بدی در حوزه جذب هیات سرمایه گذار و سرمایه های خارجی ندارد اما در مقایسه با سال 96 استان فارس شرایط مطلوبی ندارد.
او افزود: کشور های چین، چک، لهستان، کنیا، ارمنستان، جمهوری ایرلند و قطر کشورهایی بوده اند که به صورت هیات های سرمایه گذار خارجی به استان فارس وارد شده اند.
دایی گفت: نتایج سفر هیات های اقتصادی کشورهای یاد شده به استان فارس، انعقاد هفت طرح با اعتباری بیش از
150 میلیون دلار است که همه آنها محقق شده و از جمله مهمترین این طرح ها می توان به ساخت قوطی های فلزی، نیروگاه تولید برق چهار مگاواتی، کرومیت آلومینیوم، آزمایشگاه مرکزی شیراز و انرژی خورشیدی اشاره کرد.
وی افزود: بیشترین تعداد طرح های سرمایه گذاری در استان فارس با اعتباری افزون بر 18میلیون و 700 هزار دلار متعلق به کشور چین است و کشور اتریش با حجم سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی را در فارس دارد.
دایی اضافه کرد: کشورهایی دیگری نظیر بلژیک و مالزی نیز در فارس طرح های سرمایه گذاری دارند همچنین فردی با ملیت ایرانی که ساکن آمریکاست طرحی با اعتبار چهار میلیون و 600 هزار دلار در این استان در دست اجرا دارد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس ادامه داد: از ابتدای سال 97 تا کنون، هشت طرح سرمایه گذاری خارجی مصوب و بیش از 92 میلیون دلار جلب سرمایه گذاری خارجی در این استان صورت گرفته و طرح هایی که پیشتر جذب سرمایه گذاری آنها انجام شده هم اینک روند فعالیت های عمرانی آنها در حال پیگیری است.
به گفته دایی، در سال 96 برای بیش از 14طرح با اعتباری بیش از یک میلیارد و هشت میلیون دلار سرمایه جلب شده و 105 میلیون دلار نیز جذب شده است.
** نقشه راه سرمایه گذاری استان فارس تدوین شده است
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود با بیان این که تدوین نقشه راه سرمایه گذاری استان به پایان رسیده است، اظهار داشت: نقشه راه سرمایه گذاری این استان با طراحی برنامه عملیاتی (Action Plan) بیش از 27 میلیارد دلار طرح های سرمایه گذاری در استان فارس تدوین شده و این نقشه راه نیز در حال به روز رسانی است.
دایی افزود: یکی از مزیت هایی که این نقشه راه دارد این است که افزون بر مشخص کردن چگونگی تامین مالی طرح ها با مشخص کردن سرفصل نوع تامین منابع مالی، کمک شایان توجه ای به جذب سریع تر سرمایه در گردش می کند.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفت: امنیت سرمایه گذاری و بازده اقتصادی از جمله موارد بسیار مهمی است که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این استان و به صورت کلان تر در ایران به آن نیازمند هستند.
*** سرمایه گذاران بدون حمایت قانون می توانند سرمایه گذاری کنند
دایی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: منعی برای این که سرمایه گذاران خارجی باید حتما تحت حمایت قانون اقدام به سرمایه گذاری کنند وجود ندارد اما اگر به دنبال تحقق سود سرمایه گذاری و انتقال آن به خارج از ایران باشند باید حتما تحت حمایت قانون و وزارت اقتصادی و دارایی قرار گیرند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس همچنین در مورد ساخت هتل از سوی سرمایه گذاری خارجی در شیراز نیز بیان کرد: یکی از این سرمایه گذاران خارجی مشکلاتی با شهرداری ها در این زمینه داشت که با مراجعه به این اداره کل این مشکل برطرف شد و روند فعالیت های عمرانی این طرح در حال پیگیری است.
او گفت: چنین طرح هایی جزو سرمایه گذاری های ثبت نشده اداره کل امور اقتصادی و دارایی است اما تلاش هایی صورت گرفت تا این طرح ها نیز مورد حمایت قرار گیرند و از مزایای حمایت های وزارت اقتصاد بهره مند شوند، از جمله مهمترین این حمایت ها می توان به حمایت های مالی برای انتقال سود سرمایه گذاری و عدم از بین رفتن اصل سرمایه گذاری اشاره کرد.
وی، در مورد تسریع روند سرمایه گذاری در فارس بیان داشت: با توجه به ظرفیت هایی که این استان در جذب و جلب سرمایه گذاری های خارجی دارد، توانسته ایم موانع و مشکلات ابتدایی هر سرمایه گذار را برای اخذ مجوز های لازم کاهش دهیم.
دایی افزود: همچنین با توجه به تعهدات حمایتی که نسبت به سرمایه گذاران قانونی داشته ایم، نظارت هایی نیز در روند انجام فعالیت های عمرانی نیز صورت گرفته و اگر مشکلی وجود داشته باشد ابتدا در کارگروه های مرتبط با استان بررسی شده و اگر مشکل ملی باشد ضمن انعکاس آن به مدیران ملی نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام خواهیم کرد.
** آلومینیوم لامرد جزو پنج طرح برتر کشور است
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس همچنین در مورد منطقه انرژی بر شهرستان لامرد بیان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، یک طرح با حمایت وزارت اقتصاد با استفاده از تسهیلات خارجی (فاینانس) در حال اجراست.
دایی افزود: افزون بر سرمایه گذاری خارجی از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی نیز برای اجرای طرح ها در این منطقه ویژه اقتصادی بهره گرفته شده و آلومینیوم لامرد در زمره پنج طرح برتر ملی است.
بنا به گفته مسئولان منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد، امکان تولید سالانه آلومینیوم با ظرفیت حدود یک میلیون تن، سیمان با ظرفیت 10میلیون تن، منیزیم با ظرفیت 60هزار تن، نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی، پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن، پالایشگاه میعانات گازی، زنجیره تولید بوتان، تولید پروپیلین از پروپان، صنایع پشتیبان، صنایع پایین دست فولاد در این منطقه فراهم است.
شهرستان لامرد در فاصله 464 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارایه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
ع.پ/ 6118

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/66631/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

خطیر: استقلال انشاالله برای قهرمانی سوم در آسیا آماده می‌شود

بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس

خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود

منبع حماس: 30 افسر شاباک اسیر حماس هستند

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود

علی خطیر: امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال بعد از قهرمانی آسیا رقم خورد

آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی

صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز

بارش شدید تگرگ در شیراز /آمادگی تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان

بارش باران رگباری در شیراز

جامعه المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است

جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است

جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف هوایی محتاج هیچ کشوری نیست

هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعه المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی

فرودگاه بین المللی شیراز موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری شد

سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان

کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند/ شهروندان از تردد در حاشیه کنارگدر‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند

سپاه پاسداران با حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل غاصب دنیا را متحیر کرد

مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا

‌کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

از علائم تا درمان سرطان تخمدان

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

سبقت شکلات از طلا!

اعزام 8 کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی

خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد

توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور

خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در فارس

‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز

کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه

تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی

خطیر: چه باشم چه نباشم برای استقلال خوشحالم

خطیر: تغییر حق مالک جدید است

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد