پیام فارس

آخرين مطالب

بخش خصوصی، نسخه ای شفا بخش برای پویا شدن اقتصاد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- حرکت منظم و مطلوب چرخ های اقتصادی در هر جامعه ای نیازمند برنامه ریزی و حمایت های مستمر است و نقش بخش خصوصی برای فعال شدن این چرخ ها بسیار تعیین کننده است به گونه ای که می توان گفت، این بخش نسخه ای شفا بخش برای پویاتر شدن فعالیت های اقتصادی است.
به گزارش ایرنا، الگوهای مختلفی برای اقتصاد در نظر گرفته شده که یکی از آنها، اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است، بازاری که بخش خصوصی عرضه و تقاضا را در آن مشخص خواهد کرد، در این بازار نقش قابل توجه ای را بنگاه های اقتصادی خصوصی ایفا می کنند.
واحد های اقتصادی در قالب بازار آزاد، فعالیت های خود را در 2 بخش داخلی و بازار های صادراتی دنبال می کنند، در گام نخست اقدام به تولید و اغنای بازار های داخلی می کنند پس از آن توسعه فعالیت ها در بازارهای بین المللی را پی می گیرند در این میان اولین و مهمترین ترین ویژگی که صادرات دارد، ورود ارز به کشور و تزریق آن به چرخه اقتصادی است.
بنگاه های خصوصی، مولد پویایی اقتصاد اند و برای توسعه اقتصادی باید حمایت های مختلفی از آنها صورت گیرد با همین رویکرد، سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف حمایت از صنایع تولیدی و رونق تولید و اشتغال، برنامه هایی را ارایه کرده است.
اهم این برنامه های حمایتی شامل، طرح یارانه دستمزد است که این طرح، طرحی کوتاه مدت و برپایه اشتغال جوانان دانش آموخته اما بیکار است، دیگری طرح توسعه اشتغال در بخش صنعت است که در 2حوزه صنایع کوچک، خوشه‌های صنعتی اشتغالزا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی استوار است.
**تنها صنعت خودرو از حمایت های یارانه ای برخوردار است
نماینده مردم شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد ارایه یارانه به صنعتگران گفت: بخشی از یارانه های صنعت به صنعتگران اختصاص داده شد لیکن تنها صنعت خودرو از آن بهره مند شده است.
بهرام پارسایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 200 میلیارد تومان یارانه تولید بود که تنها به حوزه صنعت خودرو اختصاص داده شد و سایر صنایع به سبب اینکه بعد از صنعت خودرو قرار گرفته اند از عدم پرداخت یارانه ها متضرر شده اند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعطیلی برخی از واحدهای اقتصادی یکی از مصادیق بارز متضرر شدن بنگاه های اقتصادی از عدم پرداخت یارانه هاست البته در استان فارس با توجه به اینکه در گذشته رویکردها به حوزه کشاورزی بیشتر از صنعت بوده، این حوزه در فارس همچنان با عدم توسعه مواجه است.
وی تاکید کرد: اگر مشکلی وجود داشته باشد باید با دیدگاه ملی نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنیم زیرا تولید و اشتغال بخشی از منافع ملی است.
** آنگونه که باید از صنعتگران حمایت نمی شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در مورد حمایت از واحدهای تولیدی به ایرنا بیان داشت: هیچ زمینه ای برای حمایت از صنعتگر و تولید کننده وجود ندارد اما واردات، رانت و سوء استفاده از واحدهای تولیدی مواردی است که بعضا در چرخه صنعت مشاهده می شود و زمینه برای برخی از افرادی که قصد حرکت در این مسیر را دارند باز است اما شرایط برای تولید کنندگان و صنعتگران آن گونه که باید باز نیست.
جمال رازقی اضافه کرد: برخی با ایجاد موسسه های مالی و اعتباری، با جذب سرمایه های مردم و خارج کردن این سرمایه از چرخه پولی و مالی باعث شدند تا رونق از کسب و کار خارج شود و سرعت گردش پول و حجم نقدینگی در جامعه و به ویژه حوزه تولید کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر چه دولت برای جبران زیان افرادی که از این موسسه ها متضرر شده اند از طریق پرداخت از بیت المال مشکل مالی آنها را برطرف کرد اما برخی از صنعتگران به دلیل دریافت تسهیلات کوتاه مدت، میان مدت و بدهی های معوقه در این زمینه، هم اینک در زندان بسر می برند.
رازقی افزود: این بدهی های معوق مروبط به سیاست گذاری های نادرست اعمال شده است و این در‌حالی است‌که در نقطه مقابل شاهد افزایش واردات در تمامی حوزه ها هستیم.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار کشور، همچنین در مورد وضعیت صادرات و واردات بیان کرد: هیچ خبری از ارز چهار هزار و 200 تومانی نیست و کالایی با این ارز به بازار های کشور وارد نشده است و این در حالی است که نه تنها صادرات بلکه تولید و صنعت رونق به خود ندیده اند.
رازقی افزود: حال با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه محصولات، اگر یک تولید کننده صنایع غذایی، قیمت تمام شده محصول خود را گران تر کند آیا دستگاه های حکومتی به سراغ این تولیده کننده خواهند رفت یا خیر؟
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس همچنین در مورد تزریق نقدینگی به چرخه اقتصاد اظهار داشت: برخی از منابع غیر رسمی بیان کرده اند که 370 میلیارد ریال به سپرده گذاران موسسه های مالی غیر رسمی پرداخت شده آیا این پول نمی توانست نسخه شفا بخشی برای اقتصاد و زمینه سازی برای توسعه فعالیت های اقتصادی در ایران و به ویژه در حوزه صنعت باشد؟
رازقی ادامه داد: این حجم از نقدینگی اگر به اقتصاد تزریق می شد می توانست تقویت کننده زیر ساخت های اقتصادی کشورمان باشد.
** شمار تولید کنندگان بسیار بیشتر از مصرف کنندگان است
مدیر عامل شرکت مبین بتن هم در مورد وضیعت صنعت در استان فارس به ایرنا بیان داشت: عرضه و تقاضا در شهر شیراز به گونه ای است که شمار تولید کنندگان بیشتر از مصرف کنندگان است و همین مساله عاملی برای بر هم خوردن تعادل در چرخه اقتصادی تولید کنندگان است.
محمد صادقی گفت: یکی از راهکارهای حمایت از تولیدکنندگان، صدور مجوز بر اساس نیازسنجی بازار است و این موضوع می تواند تاثیر اساسی در چرخه اقتصادی تولید کنندگان داشته باشد.
وی اضافه کرد: مشکلات داخلی در‌ کنار موانعی که بر سر راه تولید است، بیشتر از تحریم های بین المللی بر اقتصاد تاثیر گذار است و اگر در پی توسعه تولید در تمام سطوح اقتصادی جامعه هستیم باید مشکلات داخلی را ریشه کن کنیم.
صادقی، همچنین در باره پاره ای از موانع داخلی که موجب کُند شدن چرخه تولید شده است، گفت: عدم تخصص گرایی در مدیریت واحدهای اقتصادی فعال در حوزه کانی های غیر فلزی باعث شده تا معادن مختلفی در استان فارس و شهر شیراز به دلیل کاهش تولید، مبادرت به تعدیل نیروی انسانی کنند.
ع.پ /6118

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/67886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل