پیام فارس

آخرين مطالب

هیچ کس دور از خطر ابتلا به ایدز نیست اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- هر سال، اول دسامبر(برابر با 10 آذر) را روز جهانی ایدز نامگذاری کرده‌اند و فرصتی است تا دوباره انسان، به یکی از مهم‌ ترین چالش‌های تهدید کننده بهداشت و سلامت جهانی فکر کند.
بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی بیماری است که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونت‌ها نیست.
امروزه درمان بیماری ایدز اصلی‌ترین چالش پیش روی پزشکان است. ایدز را می‌توان از جمله خطرناک‌ ترین بیماری هایی دانست که سلامت انسان را تهدید می‌کند. شمار مبتلایان به HIV (ویروس ایدز) مثبت در سراسر جهان در حال افزایش است و به نظر می‌رسد به رغم بالارفتن آگاهی عمومی از شیوه‌های ابتلا و پیشگیری از این بیماری مهلک، همچنان طیف‌های مختلفی از جامعه درباره آن چیز زیادی نمی‌دانند.
اول دسامبر هر سال، یادآور بیماری مهلکی است که تا کنون جان میلیون‌ها نفر را در نیم‌ قرن اخیر گرفته است .هنوز افراد زیادی معتقدند که ایدز فقط برای دیگران است و فقط برای افراد فاسد و منحرف پیش می‌آید. این باورهای نادرست، عمیقاً به تلاش‌های بهداشتی برای اشاعه‌ اطلاعات واقعی درباره‌ ایدز لطمه می‌زند. از سویی موجب تقویت انگ و تبعیضی می‌شود که مانع جست و جوی اطلاعات یا کمک به افراد مبتلا خواهد شد و از سوی دیگر، انکار در این مورد را قوی‌ تر می‌کند و باعث می‌شود که افراد زیادی در جامعه خود را در امنیت و آرامشی بپندارند که دور از واقعیت است.
آمارها نشان می‌دهد که در دنیا بیش از 36 میلیون نفر یعنی حدود نیم‌ درصد جمعیت کره‌ زمین به طور خوش‌ بینانه، مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند که تنها 46درصد از آن‌ها از بیماری خود اطلاع دارند و درصد اکثریتی نیز از بیماری خود آگاه نیستند و طبیعتاً به فکر درمان و کنترل آن هم نخواهند بود.
روز جهانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت مسئولان و جامعه برای حرکتی تاثیرگذار برای کنترل ایدز است و هفته آموزش و اطلاع‌ رسانی (16-10 آذر) حر کتی همسو در اطلاع‌ رسانی عمومی و جلب همیاری و بازتاب فعالیت‌های انجام شده است.
** مراحل عفونت HIV
عفونت حاد، دوره نهفتگی ایدز: عفونت حاد برای چند هفته به طول می‌انجامد و علائمی مانند تب، لنفادنوپاتی، فارنژیت، راش، درد عضله، ناراحتی و گلودرد به همراه دارد.
دوره نهفتگی بدون علائم ایدز: دوره نهفتگی بدون علائم یا با علائم کم است و بسته به فرد، از دو هفته تا بیست سال ممکن است طول بکشد.
مرحله آخر ایدز: زمانی معنی پیدا می‌کند که شمار سلول‌های CD4+ T به کمتر از 200 سلول در هر میکرولیتر برسد یا بیماری‌های خاص مرتبط با عفونت HIV رخ دهد.
** ایدز در ایران
کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت ‌وگو با ایرنا گفت: در ایران، نیمی از مبتلایان به اچ‌آی‌وی،‌ در گروه سنی 21 تا 35 سال قرار دارند و با توجه به فوت برخی از مبتلایان، 24 هزار و 361 نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی و زنده هستند.
دانیال فرهیخته افزود: طبق اعلام مسئولان، قریب به 70 درصد مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی، 18 درصد از طریق انتقال جنسی و حدود 1.5 درصد از طریق مادر به کودک منتقل شده است.
وی اظهار کرد: اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت اخیراً اعلام کرده بود که درصد زنان مبتلا نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و الگوی انتقال نیز از تزریق مواد مخدر به انتقال جنسی تغییر یافته و این روند صعودی به نظر می‌رسد.
وی ادامه داد: باید بدانیم که تشخیص زودهنگام و مراقبت و درمان کمک خیلی زیادی به بهبود فرد مبتلا می‌کند که در این زمینه مراکز و پایگاه مشاوره زیرمجموعه‌ وزارت بهداشت و درمان، مراکزی هستند که در نهایت رازداری و محرمانگی، آموزش و مشاوره و آزمایش را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهند و در صورت تشخیص ابتلای فرد به ویروس، مراقبت و درمان به طور کامل انجام می‌شود.
** آیا راهی برای درمان ایدز وجود دارد؟
در حال حاضر درمان‌های مفیدی برای بیماری ایدز شناخته شده که در ایران هم بیماران از این درمان ها استفاده می‌کنند. البته درمان ها به ریشه کنی کامل ویروس از بدن منجر نمی شود، اما باعث می شود ویروس در خون غیرقابل شناسایی شود. روش های درمان ایدز تا حد زیادی بیماری را کنترل کرده، باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود و طول عمر را نسبت به کسانی که درمان ایدز انجام نداده اند، بیشتر می کند.
** تغییر الگوی شیوع ایدز در ایران
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از 66 هزار نفر تخمین زده می‌شود، تاکید کرد: شیوع و ابتلا به بیماری ایدز از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک به فرم انتقال مقاربتی تغییر پیدا کرده است همچنین روند ابتلا به HIV تا پایان شهریور 97 از طریق روابط جنسی رو به افزایش و از طریق اعتیاد تزریقی رو به کاهش بوده است. درحالی‌که این آمار در سال‌های گذشته برعکس بوده است.
وی افزود: موارد بروزHIV در برخی کشورها به‌خصوص کشورهای آسیای میانه مانند آذربایجان، گرجستان و کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، امارات و حوزه خلیج فارس متاسفانه رو به افزایش است.
** برای اطلاع درباره بیماری ایدز
فرهیخته اظهار کرد: مردم می‌توانند به آدرس اینترنتی: www.AIDS.ir مراجعه کنند و اطلاعات مربوط به ویروس اچ ای وی و بیماری ایدز را با زبان ساده و غیر تخصصی در اختیار گیرند.
وی بیان کرد: در این سایت همچنین مطالب آموزشی خوبی درباره ایدز، شیوع و اصول پیشگیری و درمان آن در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. یکی از بخش‌های جالب این پرتال، بخش پاسخگویی به سوالات است.
** برای آزمایش ایدز چه کنیم؟
درمان ایدز در ایران رایگان است و وزارت بهداشت داروهای بیماران مبتلا به ایدز را تامین می‌کند. چندین مرکز در سطح کشور داروها را برای بیماران و تحت نظر پزشک ارائه می‌دهند. درمان ایدز هرچه زودتر و در مراحل اولیه بیماری شروع شود به نفع بیمار است اما توصیه می‌شود حتی اگر زمان زیادی از بیماری گذشته است اما باز هم برای درمان اقدام شود.
در گذشته گفته می‌شد بیماران صبر کنند تا بیماری کمی پیشرفت کند، اما الان گفته می‌شود احتمالا هرچه درمان بیماری ایدز سریع‌تر آغاز شود، بهتر است.
فرهیخته در این باره گفت: تست خودارزیابی ایدز هم‌اکنون در برخی مراکز استان‌ها و به زودی در تمام داروخانه‌های کشور عرضه می‌شود.
وی اظهار کرد: بر اساس سیاست‌هایی که وجود داشت، تاکنون مجوز آزمایش‌های خودارزیابی در کشور وجود نداشت، اما از این پس با ارائه این کیت‌های آزمایش، اگر کسی رفتار پرخطر داشته یا مشکوک به ابتلاست می‌تواند از این تست‌ها استفاده کند.
وی بیان کرد: این تست‌ها تحت کنترل وزارت بهداشت در داروخانه‌های سراسر کشور عرضه می‌شود و خود فرد می‌تواند با استفاده از این کیت‌های آزمایش ارزیابی ابتلا به ایدز را انجام بدهد.
فرهیخته گفت: آزمایش رایگان و محرمانه ایدز در شهرستان جهرم نیز انجام می‌شود و همشهریان می‌توانند به مرکز مشاوره امید واقع در چهارراه حافظ مراجعه کنند.
روز جهانی ایدز (اول دسامبر) و هفته اطلاع‌رسانی ایدز (10-16 آذرماه) است.
9910 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/67949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود

ریزش سقف واحد مسکونی در آباده و حضور امدادگران

خطوط شبانه اتوبوس‌رانی شیراز همچنان برقرار است

زنده‌گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

بارندگی‌ها برای فارس خطر و خسارتی نداشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

فارس با ظرفیت‌های متعدد به اکسپو 2024 ایران می‌رود

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین

حضور 16 هزار بوشهری در کنکور/ 63 درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند

تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد