پیام فارس

آخرين مطالب

کاهش تلفات رانندگی درفارس به دلیل فرهنگ سازی و اقدامات موثر اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در فارس همواره در صدر بوده ولی بنا به اعلام مسئولان این استان، آمار هفت ماه سال 97 در مقایسه با پارسال نشان می دهد 59 نفر در این استان کمتر قربانی این حوادث شده اند.
سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی فارس معتقد است این کاهش تلفات به دلیل عزم جزم مسئولان برای مهار این حوادث بوده و نتیجه اقدامات بازدارنده و پیشگیری و فرهنگ سازی بوده است.
تلفات جاده ای یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایران به شمار می رود و سهم فارس براساس آمار از سایر استان های کشور بیش تر است به گونه ای که این خطه در سالیان گذشته اغلب در جایگاه نخست سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از آن قرار داشته است.
سرهنگ مصطفی عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس هم گفت: کاهش تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در اثر اقدامات متعددی نظیر اجرای برنامه ریزی های فرهنگی،ارتقای سطح کیفی زیرساخت ها،کنترل و اعمال مقررات بین بخشی دستگاه های مختلف است.
**کاهش بیش از 6 درصدی فوتی تصادفات
مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آمار تلفات انسانی ناشی از سوانح ترافیکی استان فارس در هفت ماه سال 96 جمعا 924 نفر فوتی بوده که این تعداد در مدت مشابه سال 97 به 865 نفر رسیده که این آمار کاهش شش و چهار دهم درصدی را نشان می دهد.
سعید غلامزاده افزود: تعداد زنانی که در سوانح ترافیکی در هفت ماه 96 فوت کرده اند 193 نفر بوده که این تعداد در مدت مشابه سال 97 به 188 نفر رسیده که این آمار کاهش دو و شش دهم درصدی تلفات این قشر را در سال جاری نشان می دهد.
وی ادامه داد: تعداد مردانی که بر اثر سوانح ترافیکی هفت ماه سال 96 فوت کرده اند 731 نفر بوده که این تعداد در مدت مشابه سال جاری به 677 مورد رسیده که مشاهده این آمار کاهش هفت و چهار دهم درصدی را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: در هفت ماه سال گذشته 249 نفر در سوانح ترافیکی درون شهری در این استان جان خود را از دست داده اند که این تعداد در مدت مشابه سال 97 به 192 نفر رسیده که مقایسه این آمار نیز کاهش 22 و نه دهم درصدی تعداد فوت شدگان حوادث ترافیکی درون شهری را در سال جاری نشان می دهد.
وی تعداد فوتی های ناشی از تصادفات برون شهری فارس را در هفت ماه سال گذشته 675 نفر عنوان کرد که این تعداد در مدت مشابه سال جاری به 673 نفر کاهش یافته است.
** افزایش مصدومان فارس
مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس اظهار داشت: تعداد کل مصدومین ناشی از سوانح ترافیکی فارس در سال گذشته 14 هزار و 969 نفر بوده که این تعداد در سال 97 به 15 هزارو 866 نفر رسیده که مقایسه این آمار افزایش شش درصد تعداد مصدومین تصادفات این استان را نشان می دهد.
وی تعداد مردان مصدوم شده در سوانح ترافیکی این استان در هفت ماه سال 96 را 10 هزار و 532 نفر عنوان کرد و گفت: تعداد مصدومین مرد ناشی از تصادفات در فارس از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه گذشته به 11 هزار و 321 نفر رسیده که این آمار نیز حکایت از افزایش هفت و نیم درصدی تعداد مصدومین مرد سوانح ترافیکی در سال 97 در فارس دارد.
غلامزاده عنوان کرد: آمار زنان مصدوم شده از سوانح ترافیکی استان فارس در هفت ماه سال 96 چهار هزار و 437 نفر بوده که این تعداد در مدت مشابه سال جاری به چهار هزار و 545 نفر رسیده که مقایسه این آمار افزایش دو و چهار دهم درصدی را نشان می دهد.
**کاهش تلفات ناشی از هماهنگی بین بخشی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کاهش تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان فارس نتیجه اقدامات فرهنگی و همکاری های بین بخشی سازمان های دخیل است.
سرهنگ مصطفی عباسی افزود: برای اصلاح نقاط حادثه خیز اقدامات خوبی در سالهای گذشته انجام شده بگونه ای که با اقداماتی از جمله اصلاح نقاط پرخطر و هندسه معابر ،ایمن سازی مسیرهای پرخطر،نصب علائم هشدار دهنده ،اقدامات زیرساختی و فرهنگی با همکاری و تعامل دستگاه های مربوط و خصوصا رسانه ها، آموزش و پرورش و کنترل ترافیک و حمل و نقل شهرداری شیراز، کاهش تلفات را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: اقدامات فرهنگی نظیر اجرای تئاترهای خیابانی ،آموزش نوجوانان و جوانان و خصوصا رانندگان متخلف و کسانی که خودرو آنها براثر عدم رعایت قوانین رانندگی توقیف می شود و آموزش برای رانندگان پرخطر نیز برای ارتقای سطح آگاهی مردم در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی اضافه کرد: گشت های کنترل رانندگان خطرناک در شب نیز از جمله اقداماتی بوده که برای کاهش آمار تلفات سوانح ترافیکی در فارس انجام شده بگونه ای که رانندگان پرخطری که در شب اقدام به انجام حرکات پرخطر با خودرو می کنند توسط دوربین های نظارتی و همچنین گشت های محسوس و نامحسوس شناسایی و اعمال قانون می شوند که این کار خصوصا در شهر شیراز تاثیر بسیار خوبی در بهبود وضعیت ترافیکی داشته که تصادفات درون شهری منجر به فوت و جرح را به اندازه چشمگیری کاهش داده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس اظهار داشت: طرح کنترل موتور سیکلت سواران متخلف که تقریبا بخش قابل توجهی از کشته شدگان حوادث رانندگی درون شهری را تشکیل می دهند نیز از ابتدای سال 97 تشدید شد که تاثیر خوبی بر وضعیت کاهش تعداد تلفات و مجروحین تصادفات این استان داشته است.
وی با اشاره به استفاده بعضی از جوانان از موتورسیکلت خصوصا در حمل و نقل درون شهری گفت: متاسفانه بعضی افراد بعضا از موتورسیکلت بعنوان وسیله ای تفریحی با حرکات نمایشی استفاده می کنند و قوانین و مقررات ایمنی را رعایت نمی کنند.
عباسی بیان کرد: درصد بالایی از کشته شدگان سوانح ترافیکی در حوزه موتورسیکلت سواران به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی است و توصیه دارم که راکبین موتور سیکلت ،رانندگان و عابرین پیاده نکات ایمنی را رعایت کنند که کمتر شاهد حوادث تلخ در این زمینه باشیم.
**مشارکت مردم عامل اصلی کاهش تصادفات
وی در ادامه مشارکت و همراهی مردم را در حوزه فرهنگی سازی ترافیکی اساسی ترین عامل کاهش تلفات رانندگی دانست و گفت: با توجه به اینکه تعداد کشته های تصادفات در استان فارس در سالهای گذشته کمی از استانهای دیگر بیشتر بوده و در پی جلب توجه عمومی به این موضوع و اجرای اقدامات فرهنگی ،همگی باعث شده درک مردم افزایش یابد و در نتیجه آن دستیابی به هدف کاهش آمار تلفات میسر شده است.
عباسی اظهار داشت: وجود دوربین های ثبت تخلفات رانندگی و کنترل سرعت خصوصا در شهر شیراز باعث شده فرهنگ رعایت قانون و مقررات نهادینه شود و قطعا در روند کاهش آمار تلفات رانندگی نیز اثرگذار بوده است.
وی با اشاره به اینکه اگر دستگاه های متولی این حوزه روال کنونی تعاملات بین دستگاهی را خصوصا در زمینه کنترل مکانیزه و نصب و افزایش دوربین های ثبت تخلفات تداوم بخشند روند کاهشی آمار تلفات همچنان ادامه خواهد داشت،بیان کرد: عوامل زیادی در بروز تصادف دخیل است اما عامل انسانی مهمترین آن است،شاید وسیله نقلیه مناسب و راه مناسبی نداشته باشیم اما استفاده کننده از این امکانات انسان است و می توان با رعایت کامل مقررات تلفات ناشی از این حوزه را کاهش داد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس عنوان کرد: در حوزه درون شهری امسال چهارمین سال متوالی است که آمار تلفات روند کاهشی را نشان می دهد و اگر اعلام می شود تعداد کشته شدگان سوانح ترافیکی فارس در سطح کشور مقام نخست را به خود اختصاص داده این مساله باید با توجه به وسعت استان و گستردگی جاده های بین شهری و روستایی و همچنین قرار گرفتن فارس در مرکز اتصال جنوب و شمال کشور و در طول مسیر بودن این استان نیز در نظر گرفته شود.
وی عنوان کرد: درصد زیادی از تلفات ناشی از حوادث برون شهری را افراد غیربومی تشکیل می دهند که به مسیرهای این استان آشنایی نداشته اند.
عباسی عنوان کرد: شهروندان باید درک کنند که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به نفع خود آنها و جامعه خواهد بود و مردم باید به بهبود شرایط در این زمینه کمک کنند.
9873 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است