پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس:

قانون حمایت از معلولان در بودجه 98 نادیده گرفته شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس گفت:عدم تخصیص بودجه برای قانون جامع حمایت از معلولان در سال 98 اتفاقی ناگوار برای جامعه معلولان است که دلیلی برای تبریک روز جهانی معلول باقی نمی گذارد.
به گزارش ایرنا، سعید فانی دوشنبه در آیین مراسم روز جهانی معلولین با شعار توانمند سازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیر سازی و برابری امروز دوشنبه‌ 12 آذرماه در شیراز افزود:چهل سال انتظار کشیدیم تا قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت به تصویب برسد، مرحله اول تصویب این قانون 26 سال قبل و مرحله بعد اردیبهشت ماه 97 بود اما بعد از آن خبر آمد که بودجه ای برای اجرای این قانون نیست.
وی گفت:با وجود مشکلات و تلاش‌ها این قانون عملا به نتیجه نرسیده، شهرها استانداردسازی نشده، زمینه اشتغال آن‌ها فراهم نشده و آمارها بسیار ناامیدکننده و نگران کننده است.
فانی ادامه داد: بسیاری از معلولان همچنان صاحب خانه نیستند و برای تامین هزینه‌های یک اتاق اجاره ای در مانده اند؛ همچنین فزونی قیمت لوازم پزشکی و تجهیزات مورد نیاز با وضعیت حاکم بر بازار عملا معلولان را در تنگنا قرار داده است.
وی افزود: لایحه بودجه 98 درحالی به تصویب هیات دولت رسیده است که سازمان بهزیستی کشور متولی ندارد و کسی در هیات دولت برای دفاع از حقوق معلولان نیست.
در این مراسم معلولان با قرائت بیانیه ای که شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولین استان فارس تهیه کرده بود، اعتراض خود را از وضعیت موجود اعلام کردند.
رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس این بیانیه را خواند و گفت: در روزهای مانده به روز جهانی معلولان که طبق معمول با شنیدن وعده های و قول های تکراری اندکی سرخوش می شویم، خبر عدم تخصیص بودجه به قانون جامع حمایت از معلولان کام همه را تلخ کرد.
وی افزود: در روزگاری که عموم مردم با هجمه ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی در گیر هستند، شاید این خبر قابل تامل نباشد اما برای میلیون ها معلول خبری بسیار متاثر کننده است.
فانی در این بیانیه خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: اگر خدای ناکرده جنابعالی یا یکی از عزیزانتان به یکی از انواع معلولیت دچار بود، آیا باز هم نگاه اینچنینی به اجرای قانون داشتید؟
وی بیان داشت: آیا از هزاران میلیارد اعتباری که در بودجه 98 دیده شده، سهم اندک اجرای این قانون که می‌توانست با وجود نقایص، کام معلولان را شیرین کند، اینقدر بار دولت را سنگین می‌کرد؟ آن هم در شرایطی که معلولان ایرانی از حداقل حقوق قانونی برخوردار نیستند.
رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس با بیان اینکه در وضعیتی که افراد با درآمد کمتر از سه میلیون تومان زیر خط فقر محسوب می‌شوند، اضافه کرد: در این شرایط افرادی که با مستمری 150 هزار تومانی و هزینه‌های بالای زندگی زندگی می گذرانند، زیر چه خط فقری هستند؟
وی در ادامه با اشاره به مشکلات معلولان در حوزه‌هایی همچون تحصیل، اشتغال و تشکیل زندگی اشاره کرد و گفت: این افراد باید به چه دلخوش باشند وقتی هنوز نگرش مردم و مسئولان به آنان تغییر نکرده است و آنان شهروند درجه دوم و سربار و مصرف کننده به شمار می‌روند و با تمام تلاش های انجام شده و تشکیل تشکل های مختلف معلولان هنوز امکان پذیرش معلولان در جامعه وجود ندارد.
رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس ابراز داشت: بسیاری از دستگاهای دولتی زیر بار تعلق سهم سه درصدی اشتغال معلولان نمی‌روند.
فانی ابراز امیدواری کرد که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در فرصت باقی مانده برای تصویب بودجه 98 در آن تجدید نظر کند و در این خصوص دستورات لازم را صادر کند؛ در غیر این صورت تشکل های معلولان و سایر نهادها حق خود را در پیگیری این موضوع از طرق قانونی محفوظ خواهند داشت.
این بیانیه به امضای جامعه معلولین استان فارس، انجمن معلولین ضایعات نخاعی شیراز، انجمن بیماران ام. اس استان فارس، کانون ناشنوایان فارس، انجمن خانواده ناشنوایان شیراز، انجمن حمایت از کودکان استثنایی پویا شیراز، انجمن نابینایان فارس و دیگر تشکل های فعال در زمینه حمایت از معلولان رسیده است.
مدیر کل بهزیستی فارس در این مراسم با بیان اینکه نیازمندی ها، انتظارات بحق، توانمندی ها و حقوق شهروندی معلولان با نگاهی به گذشته و امید به آینده شناسایی شده است، گفت: بهزیستی سازمانی است با 182 شرح وظیفه که همه آنها از سخت ترین وظایف جامعه است.
سید مرتضی موسوی ابراز داشت: فعالیت در بهزیستی بسیار دشوار و پرمسئولیت است و خوشبختانه در مسیری حرکت کرده ایم که سازمان های مردم نهادی شکل گرفته اند و نمایندگان شما حرف های بحقی زدند و براین اساس تقریبا به درک مشترکی از مسائل و مشکلات رسیده ایم و این را می پذیریم.
** تغییر در نگرش به معلولان ضرورت جامعه است
وی اضافه کرد: راهکار مشترکی باید رقم بخورد و هیچ وقت نباید امید را از دست داد. اولین کار تغییر نگرش‌ هاست که به تدریج شکل می‌گیرد.
موسوی با بیان اینکه قانون جامع حمایت ازافراد دارای معلولیت که در ابتدا توسط مجلس ششم مصوب شد،درسال گذشته بازنگری شد، ادامه داد: در این زمینه پیگیری های مجدانه ای صورت گرفت و لایحه ای جامع و کامل در ابعاد مختلف از اردیبهشت 97 مصوب شد و بر این اساس از این به بعد ما مطالبه گر هستیم و پیگیر مطالبات به حق شما هستیم.
وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید توجه بسیار خوبی به اقشار آسیب پذیر شده است و پس از اقتصاد مقاومتی به مسائل و مشکلات آسیب های اجتماعی رسیدگی شد.
مدیرکل بهزیستی فارس گفت: هنوز نگرش مردم به معلولان تغییر نیافته است و در این زمینه مسئولان کشور باید بدانند فرد دارای معلولیت چگونه زندگی می کند.
موسوی با بیان اینکه نگرش های غلط محدودیت ها را به دنبال دارد، گفت: با قهر و شکایت و تحصن کاری پیش نمی‌رود و باید برای دستور العمل های محدودکننده چاره ای اندیشید.
در حاشیه این مراسم، از معلولان توانمند و موفق تجلیل شد همچنین نمایشگاهی از توانمندی های معلولان در حوزه‌های مختلف برگزار و توماری برای تخصیص بودجه قانون جامع رسیدگی به معلولان در سال 98 امضا شد.
7375 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید