آخرين مطالب

معاون آموزش و پرورش فارس:

دولت برای هر دانش‌آموز 35 میلیون ریال هزینه می‌کند علمي

دولت برای هر دانش‌آموز 35 میلیون ریال هزینه می‌کند

  بزرگنمايي:

پیام فارس - معاون آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه دولت به ازاء هر دانش آموز قریب به سه و نیم میلیون تومان در طول سال تحصیلی هزینه می‌کند، توسعه فضاهای آموزشی غیردولتی را راهکاری برای صرفه‌جویی در این هزینه دانست!!
به گزارش ایسنا منطقه فارس، در حالیکه تمام کشورهای جهان به دنبال راهکارهایی برای توسعه آموزش و کاهش تعداد افراد بازمانده از تحصیل بوده و بالاترین سهم از بودجه‌های سالانه را به آموزش در مقطع عمومی، تخصیص می‌دهند، معاون آموزش و پرورش فارس اعتقاد دارد که باید به دنبال صرفه‌جویی در این هزینه‌ها بود.
غلامعلی حق‌شناس، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس در کارگاه آموزشی سامانه‌های مشارکت مردمی، گفت: با ایجاد یک مدرسه غیردولتی علاوه بر صرفه‌جویی مستقیم در این بخش در بخش‌های دیگری مثل فضاها و امکانات مورد نیاز مدارس نیز به کمک دولت آمده و برای بسیاری از افراد شرایط اشتغال فراهم خواهد شد که در نهایت شاهد رفع بسیاری از مسائل و مشکلات موجود خواهیم بود .
او اعتقاد دارد که آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت بخش اعظمی از یک سیستم را در بر می گیرد لذا دولت‌ها به تنهایی قادر به اداره کردن آن از لحاظ منابع و امکانات مالی و اعتباری و انسانی نیست!!
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس افزود: یکی از وظایف دولت فراهم کردن زیرساخت ‌ های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش با استفاده از راهکارهای مناسب و تصویب قوانین لازم در این خصوص است.
حق شناس گفت: نوع نگاه دولت و مسئولین آموزشی و پرورشی به مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش در تحقق اهداف تعلیم و تربیت کشور بسیار تاثیر گذار است و عدم همکاری با افرادی که قصد سرمایه گذاری و مشارکت در آموزش و پرورش دارند آسیبهای شدیدی را به آموزش و پرورش و حتی دولت می رساند .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 14 ونیم درصد از دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند گفت: با توجه به اعداد و رقم های موجود متوجه خواهیم شد که این مراکز کمک شایانی به دولت و خصوصا آموزش و پروش کشور دارند.
وی گفت: اگر خواستار توسعه و ارتقاء آموزش و پرورش هستیم باید با تمام توان بکوشیم برای مشارکت دادن هرچه بیشتر بخش خصوصی در حوزه آموزش و پرورش و فراهم کردن شرایط مشارکت افرادی که مایل به سرمایه گذاری در این حوزه هستند .
حق شناس یاد آور شد: در کنار فراهم کردن زیرساخت ‌ ها و راهکارهای مشارکت بخش خصوصی لازم است نظارتمان نیز در این بخش بیشتر شود و با حساسیت ویژه ای خصوصا در حوزه بکار گیری نیروهای انسانی و محتواها و سیستم های آموزشی بر فعالیت ‌ های این مدارس نظارت کامل داشته باشیم تا قوانین و مقررات در این مدارس به خوبی اجرا شوند تا اهداف تعلیم و تربیتی مد نظر محقق شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه راه دیگری نداریم مگر اینکه بخش خصوصی به کمک آموزش و پرورش بیاید، گفت: نگاه ها به حضور بخش خصوصی در آموزش و پرورش متفاوت است اما باید بدانیم هر کسی که نگاهش به این بخش منفی باشد مشکلات و ساختار آموزش و پرورش را به خوبی درک نکرده و به نوعی خیانت به آموزش و پرورش کرده است .
وی با اشاره به اینکه بطور کلی در 3 محور می توانیم آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دهیم گفت: اولین محور بحث بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش است که با توجه به گستردگی آموزش و پرورش متاسفانه اعتبارات و بودجه فعلی اصلا با نیازها و گستردگی آن سازگاری ندارد. لذا اگر خواستار توسعه آموزش و پرورش هستیم لازم است همچون کشورهای توسعه یافته حد اقل 16 درصد بودجه عمومی کشور را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم تا جوابگو باشد .
حق شناس همچنین از ساختار و تشکیلات سازمانی به عنوان دومین محور تاثیر گذار در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: هر سازمانی متناسب با شرح وظایفش یک ساختار تشکیلاتی دارد که باید به نحو احسن آن را مدیریت کند که متاسفانه در آموزش و پرورش این ساختار متناسب با شرح وظایف و نیازها نیست به نحوی که با ساختاری بزرگ و تنبل مواجه هستیم که نمی تواند خیلی از کارها را مدیریت کند و بعضا سیاستهایی وجود دارد که هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارند.
وی با اشاره به اینکه سیستم و محتوای آموزشی سومین محور در بررسی آموزش و پرورش است گفت: با توجه به پیشرفتهای علمی و گسترش فناوری های نوین شیوه های آموزشی و محتواهای آموزشی ما جوابگو نیستند و طرح هایی هم که اجرا می شود نمی تواند کاری از پیش ببرد لذا لازم است نوع نگاه ما به کتب و منابع ومحتواهای آموزشی عوض شود و متناسب با شرایط روز تغییر یابد .
حق‌شناس با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل امروز که تنها مشکل آموزش و پرورش هم نیست بحث اخلاق است، گفت: متاسفانه به علت توجه صرف به بحث آموزش شرایطی فراهم شده که آموزش و پرورش از اخلاق در حال فاصله گرفتن است؛ در گذشته معلم ارج و قرب زیادی داشت و حرف اول و آخر را معلم به عنوان یک مرجع مورد احترام می زد اما امروز چنین دیدگاهی در بین جامعه وجود ندارد و نگاه به جایگاه و شان معلم و آموزش و پرورش آنگونه که شایسته آنها باید باشد، نیست .
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دانشگاه شیراز رشته‌های نو در حوزه ایران پژوهی دائر کند

برگزاری نخستین کنگره ملی "آیت و حکمت" در شیراز/ پیش بینی جایزه سالانه تحفه محی‌الدین

راه‌اندازی نخستین خانه جامعه و صنعت‌ در دانشگاه شیراز

برگشت نخبگان از خارج،سرعت گرفته است

آغاز برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری از 24 آذرماه در فارس

پژوهش و فناوری، زیربنای توسعه همه جانبه است

شبکه خدمت گرا «شعا» در پی عدالت علمی در ایران است

اصلاح سبد غذایی 40 درصد از ابتلای به سرطان پیشگیری می کند

اختصاص 3.5 میلیارد دلار ارز به شرکت‌های دارویی

مسیر تائیدیه‌های مراکز تولیدی باید کوتاه شود

استیضاح وزیرعلوم به صلاح نیست

اجرای تحقیقات علوم پزشکی شیراز و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان

بسیاری از شهدا با مطالعه آثار شهید دستغیب مسیر را پیدا کردند

استاندار آینده به رونق توریسم علمی نگاهی ویژه داشته باشد

اطلاع از ایدز، درمان و کنترل آن را آسان تر می کند

رونمایی از ترجمه انگلیسی گلستان سعدی در دانشگاه شیراز

امضای تفاهمنامه بین دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و پواتیه فرانسه

صندوق کارآفرینی در دانشگاه آزاد جهرم ایجاد می‌شود

برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی فارس

دانشجویان فارغ از سیاسی‌کاری‌ها عاشق وطن هستند/ تمام تشکل‌های دانشجویی انقلابی‌اند

انعقاد قرارداد تحقیقاتی بین شرکت توزیع و دانشگاه شیراز

نمک دریا مصرف خوراکی ندارد

دولت برای هر دانش‌آموز 35 میلیون ریال هزینه می‌کند

حضور جهاد دانشگاهی فارس در هفدهمین نمایشگاه الکامپ

رونمایی از 21 طرح دانش بنیان در فارس

وحشت از بدنامی مانع شناسایی مبتلایان به ایدز است/ افزایش درصد زنان بیمار طی سال‌های اخیر

مرگ بیش از 23 درصد کودکان در فارس به دلیل ناهنجاری بدو تولد

بررسی فرآیندهای صدور پروانه ساختمانی در ایران و جهان

رابطه قهوه و لاغری

افتتاح یک آموزشگاه خیرساز در شیراز

بازدید مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای فارس از جهاددانشگاهی استان/ تفاهم برای گسترش همکاری‌های آموزشی

توسعه همکاری‌های علمی دانشگاه‌های شیراز و درسدن آلمان

سالانه هفت هزار مورد ابتلا به سرطان در شیراز ثبت می شود

همایش خاک در شیراز برگزار می‌شود

عزم مسئولان برای کاهش تلفات تصادفات جزم است

آغاز به کار نخستین کنگره بین المللی جراحی سرطان در شیراز

تریاک از عوامل مهم بروز سرطان است

آغاز به‌کار کنفرانس متخصصان فضای سایبری کشورهای اسلامی در شیراز

فرایند عقیم بارورسازی ابرها در ایران

برگزاری همایش "تغییرات اقلیم و مهاجرت" در شیراز

زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوانزا/ آیا مصرف دیفن هیدارمین خطرناک است؟

کوچک شدن سیستم راهکار رفع چالش‌های بخش درمان

تیم رباتیک شیراز رتبه دهم رقابت های جهانی تایلند را کسب کرد

گردش مالی سیصد میلیاردی بیمارستان نمازی/ درآمد کمتر از هزینه‌ها است

دانشجوی فوت شده دانشگاه اهواز در شیراز به خاک سپرده شد

بیش از 70 فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند

طراحی نرم‌افزار اطلاع‌رسانی ویژه دانشجویان استان فارس

تحقق شعار شهر انسان محور در شیراز با اجرای طرح اتاف

برگزاری نخستین کارگاه ارزیابی تاثیرات اجتماعی فرهنگی پروژه‌ها در فارس

بزرگداشت بینانگذار علم چینه و فسیل شناسی ایران در شیراز