پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

معاون آموزش و پرورش فارس:

دولت برای هر دانش‌آموز 35 میلیون ریال هزینه می‌کند علمي

دولت برای هر دانش‌آموز 35 میلیون ریال هزینه می‌کند

  بزرگنمايي:

پیام فارس - معاون آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه دولت به ازاء هر دانش آموز قریب به سه و نیم میلیون تومان در طول سال تحصیلی هزینه می‌کند، توسعه فضاهای آموزشی غیردولتی را راهکاری برای صرفه‌جویی در این هزینه دانست!!
به گزارش ایسنا منطقه فارس، در حالیکه تمام کشورهای جهان به دنبال راهکارهایی برای توسعه آموزش و کاهش تعداد افراد بازمانده از تحصیل بوده و بالاترین سهم از بودجه‌های سالانه را به آموزش در مقطع عمومی، تخصیص می‌دهند، معاون آموزش و پرورش فارس اعتقاد دارد که باید به دنبال صرفه‌جویی در این هزینه‌ها بود.
غلامعلی حق‌شناس، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس در کارگاه آموزشی سامانه‌های مشارکت مردمی، گفت: با ایجاد یک مدرسه غیردولتی علاوه بر صرفه‌جویی مستقیم در این بخش در بخش‌های دیگری مثل فضاها و امکانات مورد نیاز مدارس نیز به کمک دولت آمده و برای بسیاری از افراد شرایط اشتغال فراهم خواهد شد که در نهایت شاهد رفع بسیاری از مسائل و مشکلات موجود خواهیم بود .
او اعتقاد دارد که آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت بخش اعظمی از یک سیستم را در بر می گیرد لذا دولت‌ها به تنهایی قادر به اداره کردن آن از لحاظ منابع و امکانات مالی و اعتباری و انسانی نیست!!
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس افزود: یکی از وظایف دولت فراهم کردن زیرساخت ‌ های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش با استفاده از راهکارهای مناسب و تصویب قوانین لازم در این خصوص است.
حق شناس گفت: نوع نگاه دولت و مسئولین آموزشی و پرورشی به مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش در تحقق اهداف تعلیم و تربیت کشور بسیار تاثیر گذار است و عدم همکاری با افرادی که قصد سرمایه گذاری و مشارکت در آموزش و پرورش دارند آسیبهای شدیدی را به آموزش و پرورش و حتی دولت می رساند .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 14 ونیم درصد از دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند گفت: با توجه به اعداد و رقم های موجود متوجه خواهیم شد که این مراکز کمک شایانی به دولت و خصوصا آموزش و پروش کشور دارند.
وی گفت: اگر خواستار توسعه و ارتقاء آموزش و پرورش هستیم باید با تمام توان بکوشیم برای مشارکت دادن هرچه بیشتر بخش خصوصی در حوزه آموزش و پرورش و فراهم کردن شرایط مشارکت افرادی که مایل به سرمایه گذاری در این حوزه هستند .
حق شناس یاد آور شد: در کنار فراهم کردن زیرساخت ‌ ها و راهکارهای مشارکت بخش خصوصی لازم است نظارتمان نیز در این بخش بیشتر شود و با حساسیت ویژه ای خصوصا در حوزه بکار گیری نیروهای انسانی و محتواها و سیستم های آموزشی بر فعالیت ‌ های این مدارس نظارت کامل داشته باشیم تا قوانین و مقررات در این مدارس به خوبی اجرا شوند تا اهداف تعلیم و تربیتی مد نظر محقق شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه راه دیگری نداریم مگر اینکه بخش خصوصی به کمک آموزش و پرورش بیاید، گفت: نگاه ها به حضور بخش خصوصی در آموزش و پرورش متفاوت است اما باید بدانیم هر کسی که نگاهش به این بخش منفی باشد مشکلات و ساختار آموزش و پرورش را به خوبی درک نکرده و به نوعی خیانت به آموزش و پرورش کرده است .
وی با اشاره به اینکه بطور کلی در 3 محور می توانیم آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دهیم گفت: اولین محور بحث بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش است که با توجه به گستردگی آموزش و پرورش متاسفانه اعتبارات و بودجه فعلی اصلا با نیازها و گستردگی آن سازگاری ندارد. لذا اگر خواستار توسعه آموزش و پرورش هستیم لازم است همچون کشورهای توسعه یافته حد اقل 16 درصد بودجه عمومی کشور را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم تا جوابگو باشد .
حق شناس همچنین از ساختار و تشکیلات سازمانی به عنوان دومین محور تاثیر گذار در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: هر سازمانی متناسب با شرح وظایفش یک ساختار تشکیلاتی دارد که باید به نحو احسن آن را مدیریت کند که متاسفانه در آموزش و پرورش این ساختار متناسب با شرح وظایف و نیازها نیست به نحوی که با ساختاری بزرگ و تنبل مواجه هستیم که نمی تواند خیلی از کارها را مدیریت کند و بعضا سیاستهایی وجود دارد که هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارند.
وی با اشاره به اینکه سیستم و محتوای آموزشی سومین محور در بررسی آموزش و پرورش است گفت: با توجه به پیشرفتهای علمی و گسترش فناوری های نوین شیوه های آموزشی و محتواهای آموزشی ما جوابگو نیستند و طرح هایی هم که اجرا می شود نمی تواند کاری از پیش ببرد لذا لازم است نوع نگاه ما به کتب و منابع ومحتواهای آموزشی عوض شود و متناسب با شرایط روز تغییر یابد .
حق‌شناس با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل امروز که تنها مشکل آموزش و پرورش هم نیست بحث اخلاق است، گفت: متاسفانه به علت توجه صرف به بحث آموزش شرایطی فراهم شده که آموزش و پرورش از اخلاق در حال فاصله گرفتن است؛ در گذشته معلم ارج و قرب زیادی داشت و حرف اول و آخر را معلم به عنوان یک مرجع مورد احترام می زد اما امروز چنین دیدگاهی در بین جامعه وجود ندارد و نگاه به جایگاه و شان معلم و آموزش و پرورش آنگونه که شایسته آنها باید باشد، نیست .
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دعوت از سی ساله‌ها برای خوداظهاری در طرح بسیج کنترل فشارخون

برگزاری نشت تخصصی پروژه‌های شهری در جهاددانشگاهی فارس

دریافت عضو از بیماران مرگ مغزی یا اقوام نزدیک انجام می شود

برپایی برنامه های هفته نجوم در مراکز کانون پرورش فارس

دومین فستیوال “معمار شیراز” 29 اردی‌بهشت آغاز به کار می‌کند

روابط عمومی علمی را دریابیم

45 پیوند مغز استخوان در بیمارستان آنکولوژی امیر شیراز

زوج جهرمی دستگاه کاهنده خطا در آزمایش های شیمی اختراع کردند

محصولات لبنی سالم تضمین کننده سلامت است/ کشک تاثیرگذارترین محصول لبنی

انجام 45 پیوند مغز استخوان سال گذشته در بیمارستان امیر شیراز

آغاز نخستین پویش "دانش آموز ایرانی"ویژه فرهنگیان و دانش آموزان فارسی

ابتلای 22 درصد از جمعیت بالای 30 سال فارس به فشارخون

رویکرد مسئله محوری اتاف پاسخگوی نیازهای سازمان‌ها است

بیماران مبتلا به ام اس از داروی ایرانی استفاده کنند

استاد دانشگاه: رادار هواشناسی شیراز را از حصار امواج رادیویی نجات دهید

بیماران مبتلا به ام اس از داروی ایرانی استفاده کنند

توسعه همکاری‌های دانشگاه پوآتیه فرانسه با دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پویش کنترل فشارخون بالا ، نجات بخش خانواده هاست

افزایش 10 تا 60 درصدی جوایز تحصیلی مستعدان برتر

97 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود

روایت های متفاوت از تخریب لانه پرندگان در شیراز

لانه دهها پرنده در هرس بی موقع درختان شیراز تخریب شد

افتتاح مجتمع آموزشی فرهنگی غیر دولتی پسرانه هدایت شیراز

نقش کم تحرکی و مصرف فست فود در بیماری آسم/ شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان

«هفته حرفه؛ هنرمند» در شیراز برگزار می‌شود

پیشرفت هر کشوری حاصل فکر و اندیشه معلمان است

سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه منصوب شد

آغاز ثبت‌نام سنجش هوش پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان

مهمترین مشکلات رایج در روزه داری و راهکارهای رفع آنها

برگزاری اجلاس بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در شیراز

رشد تولید علم در ایران 5.5 برابر متوسط جهانی است

استاد دانشگاه به خاطر 5 دهه فعالیت ادبی در شب شعر شیراز تجلیل شد

اساتید دانشگاه دانشجویان را به سمت نیازهای واقعی جامعه هدایت کنند

معلم تاثیرگذارترین مولفه در توسعه متوازن است

همکاری های دوجانبه بین دانشگاههای ایران و مجارستان قابل توسعه است

کشور از فقدان گفت و گو رنج می‌برد/ باید از تنگ نظری‌ها پرهیز کرد

مراسم اختتامیه پنجمین کارگاه سابقه قوام الدین شیرازی برگزار شد

چگونه از آلرژی‌های فصلی در امان باشیم؟

تاکید بر استفاده از خیران در تامین منابع طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها

اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در ٢٣ استان

تعطیلی 360 واحد دانشگاه علمی کاربردی/ جذب مدرس شهریورماه انجام می شود

افزایش سطح همکاری‌ علمی دانشگاه‌های فارس و مجارستان

امکان تدریس در دانشگاه علمی کاربردی محدود می‌شود

خلیج عربی پروژه‌ای هدف‌دار برای اعمال تفکرات نفتی است

راه‌اندازی دبیرخانه مطالعات خلیج فارس در دانشگاه‌های بزرگ

بازاندیشی مطالعات خلیج فارس کتابخانه‌ای نشود

توسعه نیافتگی؛ اشتباه یا انتخاب

تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی به روز رسانی می‌شود

آغاز به کار هفتمین همایش ادبیات کودک در دانشگاه شیراز

آغاز به کار کنگره بین‌المللی راینولوژی خاورمیانه در شیراز