پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

معاون آموزش و پرورش فارس:

دولت برای هر دانش‌آموز 35 میلیون ریال هزینه می‌کند علمي

دولت برای هر دانش‌آموز 35 میلیون ریال هزینه می‌کند

  بزرگنمايي:

پیام فارس - معاون آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه دولت به ازاء هر دانش آموز قریب به سه و نیم میلیون تومان در طول سال تحصیلی هزینه می‌کند، توسعه فضاهای آموزشی غیردولتی را راهکاری برای صرفه‌جویی در این هزینه دانست!!
به گزارش ایسنا منطقه فارس، در حالیکه تمام کشورهای جهان به دنبال راهکارهایی برای توسعه آموزش و کاهش تعداد افراد بازمانده از تحصیل بوده و بالاترین سهم از بودجه‌های سالانه را به آموزش در مقطع عمومی، تخصیص می‌دهند، معاون آموزش و پرورش فارس اعتقاد دارد که باید به دنبال صرفه‌جویی در این هزینه‌ها بود.
غلامعلی حق‌شناس، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس در کارگاه آموزشی سامانه‌های مشارکت مردمی، گفت: با ایجاد یک مدرسه غیردولتی علاوه بر صرفه‌جویی مستقیم در این بخش در بخش‌های دیگری مثل فضاها و امکانات مورد نیاز مدارس نیز به کمک دولت آمده و برای بسیاری از افراد شرایط اشتغال فراهم خواهد شد که در نهایت شاهد رفع بسیاری از مسائل و مشکلات موجود خواهیم بود .
او اعتقاد دارد که آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت بخش اعظمی از یک سیستم را در بر می گیرد لذا دولت‌ها به تنهایی قادر به اداره کردن آن از لحاظ منابع و امکانات مالی و اعتباری و انسانی نیست!!
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس افزود: یکی از وظایف دولت فراهم کردن زیرساخت ‌ های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش با استفاده از راهکارهای مناسب و تصویب قوانین لازم در این خصوص است.
حق شناس گفت: نوع نگاه دولت و مسئولین آموزشی و پرورشی به مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش در تحقق اهداف تعلیم و تربیت کشور بسیار تاثیر گذار است و عدم همکاری با افرادی که قصد سرمایه گذاری و مشارکت در آموزش و پرورش دارند آسیبهای شدیدی را به آموزش و پرورش و حتی دولت می رساند .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 14 ونیم درصد از دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند گفت: با توجه به اعداد و رقم های موجود متوجه خواهیم شد که این مراکز کمک شایانی به دولت و خصوصا آموزش و پروش کشور دارند.
وی گفت: اگر خواستار توسعه و ارتقاء آموزش و پرورش هستیم باید با تمام توان بکوشیم برای مشارکت دادن هرچه بیشتر بخش خصوصی در حوزه آموزش و پرورش و فراهم کردن شرایط مشارکت افرادی که مایل به سرمایه گذاری در این حوزه هستند .
حق شناس یاد آور شد: در کنار فراهم کردن زیرساخت ‌ ها و راهکارهای مشارکت بخش خصوصی لازم است نظارتمان نیز در این بخش بیشتر شود و با حساسیت ویژه ای خصوصا در حوزه بکار گیری نیروهای انسانی و محتواها و سیستم های آموزشی بر فعالیت ‌ های این مدارس نظارت کامل داشته باشیم تا قوانین و مقررات در این مدارس به خوبی اجرا شوند تا اهداف تعلیم و تربیتی مد نظر محقق شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه راه دیگری نداریم مگر اینکه بخش خصوصی به کمک آموزش و پرورش بیاید، گفت: نگاه ها به حضور بخش خصوصی در آموزش و پرورش متفاوت است اما باید بدانیم هر کسی که نگاهش به این بخش منفی باشد مشکلات و ساختار آموزش و پرورش را به خوبی درک نکرده و به نوعی خیانت به آموزش و پرورش کرده است .
وی با اشاره به اینکه بطور کلی در 3 محور می توانیم آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دهیم گفت: اولین محور بحث بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش است که با توجه به گستردگی آموزش و پرورش متاسفانه اعتبارات و بودجه فعلی اصلا با نیازها و گستردگی آن سازگاری ندارد. لذا اگر خواستار توسعه آموزش و پرورش هستیم لازم است همچون کشورهای توسعه یافته حد اقل 16 درصد بودجه عمومی کشور را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم تا جوابگو باشد .
حق شناس همچنین از ساختار و تشکیلات سازمانی به عنوان دومین محور تاثیر گذار در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: هر سازمانی متناسب با شرح وظایفش یک ساختار تشکیلاتی دارد که باید به نحو احسن آن را مدیریت کند که متاسفانه در آموزش و پرورش این ساختار متناسب با شرح وظایف و نیازها نیست به نحوی که با ساختاری بزرگ و تنبل مواجه هستیم که نمی تواند خیلی از کارها را مدیریت کند و بعضا سیاستهایی وجود دارد که هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارند.
وی با اشاره به اینکه سیستم و محتوای آموزشی سومین محور در بررسی آموزش و پرورش است گفت: با توجه به پیشرفتهای علمی و گسترش فناوری های نوین شیوه های آموزشی و محتواهای آموزشی ما جوابگو نیستند و طرح هایی هم که اجرا می شود نمی تواند کاری از پیش ببرد لذا لازم است نوع نگاه ما به کتب و منابع ومحتواهای آموزشی عوض شود و متناسب با شرایط روز تغییر یابد .
حق‌شناس با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل امروز که تنها مشکل آموزش و پرورش هم نیست بحث اخلاق است، گفت: متاسفانه به علت توجه صرف به بحث آموزش شرایطی فراهم شده که آموزش و پرورش از اخلاق در حال فاصله گرفتن است؛ در گذشته معلم ارج و قرب زیادی داشت و حرف اول و آخر را معلم به عنوان یک مرجع مورد احترام می زد اما امروز چنین دیدگاهی در بین جامعه وجود ندارد و نگاه به جایگاه و شان معلم و آموزش و پرورش آنگونه که شایسته آنها باید باشد، نیست .
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توسعه جامعه قبل از منابع مالی و فناوری در گرو نیروی انسانی است

پروژه‌های بهداشتی درمانی فارس با حضور وزیر افتتاح می‌شود

برگزاری کنفرانس بین‌المللی الکترونیک قدرت در دانشگاه شیراز

اجتماعی شدن سلامت، کاهش نابرابری و تبعیض را در پی دارد

کینوا؛ گیاهی مغذی اما ناشناخته

شتاب شرکت های دانش بنیان درزمینه توسعه سلامت همراه ستودنی است

راهکارهای روانشناسانه در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای

راهکارهای روانشناسانه در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای

استفاده از انرژی های پاک در ایران اجرایی نشده است

ششمین کنفرانس سالیانه «انرژی پاک» برگزار می شود

در تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر عقب هستیم

تکذیب شایعه محدودیت ارایه خدمات در بیمارستان نمازی

سومین کنگره سلامت همراه "سبز" برگزار می‌شود

سومین کنگره سلامت همراه اول اسفند در شیراز آغاز می‌شود

اپلیکیش‌های سلامت باید متناسب با نیاز ایرانیان باشد

بیش از هزار کیلو رب گوجه در شیراز معدوم شد/ تعطیلی پانزده واحد تهیه و توزیع موادغذایی

طراحی فرمولاسیون جدید نانو آنتی‌اکسیدان در علوم پزشکی جهرم

نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی آموزشکده‌های فنی استهبان و نی‌ریز

سومین کنگره سلامت همراه در شیراز برگزار می شود

همایش ملی «ادبیات معاصر ایران»/حضورچهره‌های ادبیات داستانی و شعر

شایعه وجود زالو در آب چشمه دشت ارژن شیراز رد شد

سه برابر شدن تعداد آندوسکوپی و کولونوسکوپی در جهرم

شیراز میزبان سومین جشنواره شهود قدسی

شیراز میزبان سومین جشنواره شهود قدسی

امیدها برای درمان التهابات چشمی در شیراز افزایش یافت

برگزاری اختتامیه دومین جشنواره دانشجویی شعر باران در شیراز

کتاب شیراز در آیینه انقلاب منتشر شد

دیدار جهادگران دانشگاهی فارس با خانواده شهیدان خدیو

تحول در بهداشت و درمان دستاوردی مهم در چهل‌سالگی انقلاب

برگزاری دومین آزمون استخدام بخش خصوصی در شیراز

سرانه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باید افزایش یابد

بحرانی شدن ذخایر خونی گروه A مثبت و O منفی/ رشد 28 درصدی اهدای خون در فارس

آمادگی جهاددانشگاهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در فارس/ جهاددانشگاهی از مهمترین دستاوردهای انقلاب

افزایش ٤ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه پیام نور فارس

جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده در شیراز/ ارمغانی به پزشکی ایران

هیاهو در سکوت

شیراز میزبان سومین کنگره بین المللی سلامت همراه/ حضور اپلیکشن‌های برتر سلامت در شیراز

وظیفه نخبگان جامعه تبیین عملکرد و دستاوردهای نظام است

برگزاری اولین فستیوال انیمیشن کودک در جهاددانشگاهی فارس

تجدید میثاق جهادگران دانشگاهی فارس با شهدا/ برپایی نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی

آغاز نشست کانون‌های فرهنگی و هنری کشور در شیراز/ فعالیت 384 کانون در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور

پارک‌های علم و فناوری، مولود انقلاب

حدود یک صدم جمعیت ایران مبتلا به صرع هستند/ جراحی درمانی مناسب برای 70درصد موارد

5 کانون سلامت محلات در شیراز راه اندازی شد

رفع وابستگی به پروتزهای خاص دستاورد پزشکی فارس

طنین زنگ انقلاب در مدارس فارس

بیست و پنجمین همایش اپتیک و فوتونیک ایران در شیراز آغاز شد

تعطیلی 13 واحد متخلف تولیدکننده عرقیات سنتی در فارس

روش تشخیص شربت «زادیتن» تقلبی

آماده شدن بستر توسعه همکاری جهاددانشگاهی فارس و دانشگاه شیراز