پیام فارس

آخرين مطالب

امام جمعه شیراز:

دانشجو بصیر است و بصیرت افزا سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - امام جمعه شیراز با تبریک روز دانشجو و اشاره به ویژگی‌های دانشجویی، تاکید کرد که بصیر بودن و بصیرت افزایی از ویژگی‌های بارز و لازم دانشجویی محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه‌‌‌ی شیراز، گفت: امروز شانزده آذرماه، روز دانشجو نامگذاری شده و شایسته است که نسبت به مقام ارزشمند و مقدس دانشجویی، تجلیل و تکریم شود.
آیت‌الله دژکام گفت: بنده تعمد دارم که کار دانشجویی را مقدس بنامم، زیرا آموزه‌های دینی ما برای آموختن علم قداست قائل است. گرامی‌داشت روز دانشجو هم به خاطر احترام مقام دانش است.
او ادامه داد: اگر خدای ناکرده دانشجو از این حیثیت جوینده دانش بودن خارج شود، چیزی باقی نمی‌ماند؛ اینکه فردی همه فعالیت‌های یک دانشجو را انجام دهد الا علم آموختن.
وی گفت: جامعه مخارجی را تحمل می‌کند که یک نفر به دنبال دانش رفته و دانشجو باشد؛ این هزینه‌ها برای آنست که دانشجو فردا با علمش به داد جامعه برسد؛ دانشجویی که درس نمی‌خواند و به دنبال علم نیست حق ندارد در دانشگاه بماند.
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه اولین ویژگی دانشجو درس خواندن است؛ گفت: دانش‌هایی که در مراکز آموزش عالی تدریس می‌شود، دو قسم است، بعضی آموزش‌های آلی و بعضی آموزش‌های اصالی است و اصالت دارد. در دانش آلی می‌خوانیم که طبیعت را تسخیر کنیم، اما آموزش اصالی خودش مطلوبیت دارد.
آیت‌الله دژکام، در بیان مثال این آموزش‌ها فیزیک و شیمی و ریاضی و ... را از آموزش‌های آلی و خداشناسی را از آموزش‌های اصالی دانست و تاکید کرد که دانشجو باید از ابتدا جنبه کابردی علومی را که می‌آموزد، بداند تا بتواند از آنها برای آینده جامعه استفاده مطلوب داشته باشد.
او همچنین با تاکید بر لزوم اطلاع دانشجو از هدف علم آموزی و حرکت در این مسیر، گفت: دانشجو یک نقش اجتماعی دارد، چشم دیگران است، بصیرت دارد و بصیرت می‌افزاید، روز شانزده آذر به این جهت روز دانشجوست که عده‌ای از دانشجویان جان فدا کردند که کشور جلو برود. کار علمی و دانش‌افزایی اگر با نگاه عمیق باشد، بصیرت خواهد شد؛ باید دانشجویان بصیر تشویق شوند.
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه حرکت‌های دانشجویی برمبنای بصیرت تاثیرگذار و ماندگار است، گفت: جوانان دانشجو که امید آینده کشور هستند و دیر یا زود کشور را اداره خواهند کرد باید جهتگیری کشور و ملت را در راستای اهداف اصیل علمی و دانشجویی خود تبیین کرده، یاد بگیرند و به دیگران یاد بدهند.
امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد که حرکت دانشجویی ضد سلطه و استکبار و استبداد و طالب استقلال کشور است و گفت: مخالفت حرکت دانشجویی با استبداد یک نکته دینی محسوب می‌شود زیرا اسلام هم با استبداد مخالف است.
آیت‌الله دژکام تاکید کرد که امروز اگرچه در کشور ما شکل و ساختار استبدادی کوبیده شده و از بین رفته است اما امکان دارد روحیه استبدادی وجود داشته باشد و دانشجویان باید مراقب این موضوع باشند.
وی با اشاره به در پیش بودن سال روز شهادت حضرت آیت‌الله شهید سید عبدالحسین دستغیب، اولین امام جمعه شیراز در دوران بعد از انقلاب، لزوم پاسداشت مقام این شهید را یادآور شد و تاکید کرد که بدن تکه تکه این شهید مهراب، حجت قاطع برحق بودن انقلاب اسلامی است.
او همچنین لزوم توجه نمایندگان مجلس و دستگاه قانونگذاری در تدوین قوانین و دقت در ابعاد مختلف یک قانون و تاثیرات آن را یادآور شد و تاکید کرد که نباید هر نکته‌ای که افراد تذکر می‌دهند را سیاسی جلوه داد.
به گزارش ایسنا، امام جمعه شیراز در بخشی از خطبه‌های نماز در ادامه مباحث هفته‌های گذشته پیرامون عدالت، ضمن یادآوری اینکه تلاش همه از مسئولین و مردم باید فراگیر شدن عدالت در تمام ارکان جامعه باشد، تاکید کرد که عدالت فقهی، عدالت اخلاقی و عدالت اجتماعی از اقسام و ابعاد عدالت است.
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه خداوند در قرآن کریم تاکید دارد که حتی با دشمنان خود هم به عدالت رفتار کنید، گفت: یکی از جنبه‌های عدالت، عدالت فقهی است، یعنی همانگونه که در رساله مراجع می‌خوانیم، کارهایی که تنها یک انسان عادل می‌تواند انجام دهد، امام جماعت، قاضی، شاهد و ... باید عادل باشند.
او با بیان اینکه عدالت فقهی آنست که انسان ظاهر الصلاح باشد؛ نوع دیگر عدالت را عدالت اخلاقی، دانست و گفت: علمای اخلاق نگاه به درون انسان می‌کنند، انسان عادل باید اخلاق متعادلی داشته باشد، نه به جانب افراط نه به جانب تفریط، متمایل نشود.
آیت‌الله دژکام شکل سوم عدالت که خیلی اهمیت دارد را عدالت اجتماعی دانست و با اشاره به سوره مبارکه مائده و سوره مبارکه بقره گفت: عدالت اجتماعی یعنی در رفتار با دیگر انسان‌ها عادلانه عمل کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟