پیام فارس

آخرين مطالب

/ایسنا در آغاز دومین دهه‌ی فعالیت/ تلاش برای صداقت، امانتداری و شفافیت اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به حتم 2 دهه قبل و روزی که ابوالفتح فاتح با همراهی جمعی از نخبگان دانشجویی و دانشگاهی، بنیان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) را با حمایت جهاددانشگاهی، پایه ریزی کرد، آینده‌ای درخشان پیش روی این خبرگزاری ترسیم کرده بود.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، امروز و در آغاز دومین دهه از فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران، همانگونه که در ابتدای حرکت، آغازگر تحولی شگرف در حوزه خبر و تغییراتی بنیادی در شیوه نگارش و دسترسی به اخبار و به نوعی پایه گذار اطلاع رسانی در فضای سایبری در ایران بود، شاهد تداوم نوآوری و خلاقیت در این رسانه هستیم.
ایسنا، اگرچه دوران پرفراز و فرود را تجربه کرده است؛ اما تمام تلاش خود را برای پایبندی به اصول پایه‌ای که بنیان را بر آن نهاده بود، معطوف داشته و دارد؛ در این راه، با تاکید بر انعکاس اخبار امیدبخش، محوریت کار اخلاق رسانه‌ای بوده تا قبل از سرعت در انتشار خبر، دقت برای صحت و امانتداری در اطلاع رسانی، ملاک قرار داشته است.
به اذعان بسیاری از مخاطبان خبرگزاری ایسنا امروز در بیستیمن سال تاسیس، بدون جانبداری و همواره با شفافیت و صداقت در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به جامعه فعالیت کرده است .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن تبریک سالروز تاسیس ایسنا، گفت: شفافیت و صداقت خبرگزاری دانشجویان ایران، همواره مورد تایید همگان خصوصا اهالی قلم و فرهنگ بوده است.
صابر سهرابی در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس، گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران، طی سال‌های فعالیت، بدون جانبداری و همواره با شفافیت و صداقت در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به جامعه فرهنگی هنری و ادبی استان فارس فعالیت کرده است.
او با اشاره به اینکه حضور و فعالیت دانشجویان، شاکله‌ی اصلی این خبرگزاری معتبر است، اظهار کرد: این روز عزیز را به دانشجویانی که بدون هیچ چشم‌داشت و انتظاری تلاش و فعالیت می‌کنند، تبریک می گویم .
سهرابی با بیان اینکه ایسنا در انجام رسالت خود طی سال‌های گذشته با جدیت و صداقت تلاش کرده است و امسال شاهد برگزاری بیستمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری هستیم، گفت: اطلاع‌رسانی درست در جامعه و همچنین واکاوی ضعف‌ها و بیان نقاط قوت از جمله رسالت‌های یک رسانه بوده و همچنین رسانه‌ها در راستای حل مسائل فرهنگی جامعه نیز نقش موثری بر عهده دارند .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید بر فعالیت بروز، تاثیر گزاری و انعکاس بموقع و حرفه‌ای خبرگزاری ایسنا در این استان، اظهار امیدواری کرد: تمام رسانه‌ها به ویژه این خبرگزاری که مورد وثوق مردم و مسئولان فارس است در راستای انجام رسالت‌های خود نقش موثر و فعالی را ایفا کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس در گفت‌وگو با ایسنا با تصریح بر اینکه عملکرد این خبرگزاری مصداق واقعی اعتماد به جوانان است، گفت: شاید زمانی که (ایسنا) به عنوان یک خبرگزاری نوپا وارد عرصه رسانه‌های کشور شد کمتر کسی گمان می‌کرد تعدادی جوان و دانشجوی جویای نام می‌توانند نهالی بنشاند که امروز به درختی تناور و رسانه قابل اعتماد در کشور تبدیل شود .
حیدرعلی کامیاب ضمن تبریک به مناسبت ورود این خبرگزاری به دهه دوم حیات خود، اعتماد به جوانان در تمام حوزه‌ها را کلید حل مشکلات جامعه دانست و خاطرنشان کرد: مدیران جهاد دانشگاهی در زمان آغاز به کار خبرگزاری دانشجویان ایران با فراهم ساختن شرایط حضور جوانان در این خبرگزاری باعث شدند تا تلفیق انگیزه، خلاقیت و پشتکار با دانش روز در حوزه رسانه از (ایسنا) یک رسانه پیشرو با دامنه گسترده مخاطب بسازد.
وی بهره‌گیری از جوانان خلاق و نوآور را عامل به خودباوری رسیدن خبرنگاران و فعالان خبری (ایسنا) دانست و گفت: ثمره آن اعتماد در دو دهه پیش پرورش یک نسل از خبرنگاران، دبیران سرویس، عکاسان خبری و سردبیران متعهد و متخصص است.
دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان فارس با بیان اینکه (ایسنای فارس) نیز یک برش موفق محلی از چارچوب تعیین شده در خبرگزاری دانشجویان ایران است، گفت: اساس و پایه (ایسنا) در فارس چنان خوب و محکم گذاشته شده است که اکنون و با گذشت دو دهه که از عمر آن می‌گذرد این خبرگزاری به یکی از منابع مهم دریافت خبر برای مردم و علاقمندان به حوزه خبر تبدیل شده است .
نماینده مردم شهرستان فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ایسنا یکی از مبناها برای تصمیم گیری است، گفت: ضمن احترام به تمام رسانه‌های خبری نسبت به خبرگزاری ایسنا توجه بیشتری دارم و آنچه که در این خبرگزاری دنبال کرده‌ام در تصمیم و قضاوتم نقش بسیار بالایی داشته و دارد .
کوروش کرمپور تاکید کرد: اگر به اهداف تعریف شده و جهانی رسانه‌ها که از استاندارد‌های خاصی برخوردارند، توجه بیشتری کنیم در این صورت می‌توان امید داشت که شایعه و اخبار کذب نقشی در تصمیمات مردم ندارد .
وی تصریح کرد: هر زمان که رسانه‌ها به خوبی عمل نکرده‌اند شایعه و اخبار کذب توانسته است در دل مردم یأس، دودلی و نا امیدی ایجاد کند .
نماینده مردم شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون اقدامات خوبی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: عملکرد رسانه‌های خبری با در نظر گرفتن هزینه و توجهی که در سطوح مختلف انجام شده بسیار موفق بوده‌اند؛ امروز رسانه‌ها موفق‌تر از انچه که شرایط برایشان ایجاد کرده، عمل کرده‌اند .
کرمپور با تاکید بر اینکه مسئولان به ویژه مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر باید از اطلاعات کافی برای تصمیم گیری برخوردار باشند، گفت: لازمه موفقیت مسئولان تصمیم ساز ارتباط درست و به روز با رسانه‌های خبری است .
وی در پاسخ به ارزیابی از عملکرد رسانه‌های محلی در مواقع بحران نیز خاطرنشان کرد: ترجیح می‌دهم صفات مثبت هر موضوع را ببینم، صفت زنبور عسل را ترجیح میدهم به صفت مگس که فقط بدی‌ها را می‌بیند؛ خوبی‌های زیادی از اصحاب رسانه دیده‌ام و از آنان به ویژه ایسنایی‌ها تشکر می‌کنم .
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا منطقه فارس با بیان اینکه این خبرگزاری نقش رسانه‌ای خود را به خوبی ایفا کرده است، خاطرنشان کرد: ایسنا سرعت و دقت را سرلوحه کار خود قرار داده است. این مهم نشان می‌دهد خبرگزاری ایسنا در انتخاب خبرنگاران خود ژرف‌گونه دقت کرده که جادارد از خبرنگاران این خبرگزاری نیز تشکر کرد .
سهراب شرفی به عملکرد ایسنا در این استان هم اشاره و با بیان اینکه فارس پهنه‌ای دانشگاهی دارد، گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران در استان فارس در اطلاع رسانی بدون محافظه کاری، شفافیت کامل، شجاعت وسرعت عمل تاکنون انجام وظیفه کرده است .
رئیس اداره اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل آموزش و پرورش فارس نیز مدعی است که ایسنا در شرایط فعلی در کنار دیگر خبرگزاری‌هایی که مخاطبین عام‌تری دارند باید در ابعاد فرهنگی جامعه بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کند .
حمیدرضا شعبانی ضمن تبریک فرا رسیدن روز دانشجو و سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) یکی از مؤلفه های مهم توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای را سرمایه‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: به نظر می‌رسد ایسنا به دلیل وجود مخاطب خاص که عموما اقشار جوان و دانشجو است باید تلاش کند تا مخاطبینش که همان سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند را توسعه فکری و فرهنگی دهد .
وی همچنین تمرکز بر امور دانشجویان را وجه تمایز ایسنا با سایر خیرگزاری‌ها عنوان کرد و افزود: به دلیل فاصله کم بین دانشجو و آموزش و پرورش، لذا باید یک ارتباط پیوسته‌‌ای از سوی این خبرگزاری با آموزش و پرورش نیز ایجاد شود .
رئیس اداره اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: ایسنا طی سال‌های فعالیت بر روی نگاه نقادانه اجتماعی به خوبی عمل کرده است اما در کنار آن لازم است که فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود اجتماعی را هم نشان دهد .
شعبانی با تصریح بر اینکه از نقدهای این خبرگزاری در مجموعه آموزش و پرورش فارس استفاده زیادی شده است، از مجموعه ایسنا خواست تا وقت بیشتری را به آموزش و پرورش برای توسعه فرهنگی اختصاص دهد .
فرزاد صدری، معاون روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری شیراز و سردبیر سابق ایسنای فارس نیز در گفت‌ ‎‌ وگو با ایسنا منطقه فارس، بیان کرد: در تمام سال‌های حضور در ایسنا مهمترین موضوعی را که در تعامل با مدیران دنبال کردیم پرهیز از حاشیه و مچ گیری زرد مطبوعاتی و جلب اعتماد مدیران دستگاه‌های اجرایی و غیر دولتی بود .
وی افزود: در ایسنا هیچ معضلی را جز برای رفع معضل با نگاه علمی و دانشگاهی دنبال نکردیم و هرگز از رانت رسانه‌ای و یا اهرم فشار رسانه برای کسب امتیاز و ایجاد رانت استفاده نکردیم .
سردبیر سابق ایسنای فارس مدعی است که برگزاری میزگرد با مطالعات کارشناسی و حضور کارشناسان به ویژه استفاده از اصحاب علم و اندیشه برای آسیب شناسی و راه‌های برون رفت از آسیب‌ها و همچنین پوشش خوب و دقیق رسانه‌ای، ایسنا را به عنوان رسانه‌ای قابل باور و اعتماد در بین مدیران معرفی کرد که هدفش توسعه و شفاف سازی بود و هرگز تیتر فروشی نکرد .
صدری خاطرنشان کرد: صداقت رسانه‌ای به دور از حب و بغض‌های شخصی و حزبی و نیز پرهیز از هرزنویسی از جمله مهمترین محورهایی بود که باعث تعامل بیشتر ما با مدیران در ایسنا بود .
وی با بیان اینکه شیراز و فارس به لحاظ میراث فرهنگی و معنوی یکی از ثروتمندترین شهرها و استان‌های کشور است، گفت: نظارت دقیق و کارشناسی بر سرمایه‌های ملموس و ناملموس معنوی و فرهنگی و حساسیت بر حفظ میراث فرهنگی و نیز فرهنگ سازی در جهت حساسیت مردم در این حوزه از مهمترین محورهای گزارش‌هایمان در ایسنا بود .
سردبیر سابق ایسنای فارس ادامه داد: در ایسنا بیشترین سفر درون استانی را برای معرفی داشته‌های فرهنگی استان داشتیم و برای معرفی این داشته‌ها از جست‌وجوی اینترنتی استفاده نمی‌کردیم بلکه شهر به شهر سفر می‌کردیم و گزارش میدانی از این حوزه‌ها می‌گرفتیم .
صدری تاکید کرد که آگاهی بخشی عمومی و توسعه دانایی در جهت افزایش سطح فرهنگ عمومی از طریق وصل شدن جامعه به بدنه دانشگاهی مهمترین دغدغه ما در ایسنا بود .
به گفته وی، دسترسی آسان به اخبار با کمترین سانسور خبری و شفاف سازی از دغدغه‌های این خبرگزاری در طول فعالیت طی سال‌های گذشته بود .
سردبیر سابق ایسنای فارس اضافه کرد: انتقال نگرانی‌ها و خواسته‌های اقشار تاثیر گذار جامعه به تصمیم گیران و تصمیم سازان نیز از دیگر اهداف سال‌های فعالیت در ایسنا بود که نتایج خوبی هم داشت شاید مهمترین خروجی آن تقویت روحیه مطالبه گری در جامعه بود .
صدری ارتباط تنگاتنگ با مردم و برگزاری میزگرد با اقشار و صنوف مختلف مردمی و اجتماعی، اعتماد عمومی به ایسنا را تقویت می کند.مردم وقتی ببینند عکس و حرف آنها در رسانه فراگیری چون ایسنا منتشر شده خود را با او نزدیک می دانند و ترجیح می دهند خبر را از منبع رسمی آن دنبال کنند .
صدری خاطرنشان کرد: تهیه کلیپ‌های جذاب خبری از مباحث مورد علاقه مردم و بیان خواسته‌های آنان و پاسخگویی شفاف مسئوولین به خواسته‌ها افزایش اعتماد عمومی به این رسانه را به دنبال دارد .
وی با بیان اینکه رسانه باید زبان گویای خواسته‌های مردم باشد و با نهادینه کردن پاسخگویی و ایجاد شفافیت آنها را به سمت دروغ‌های شیرین سوق ندهد، تاکید کرد که ایسنا باید آئینه تمام نمای جامعه باشد، صراحت و شجاعت در بیان مطالبات اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی از مهمترین ویژگی‌های ایسنا بود که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر کمرنگ شده است .
سردبیر سابق ایسنای فارس تصریح کرد: انتشار اخبار امید بخش و دوری گرفتن از فضای یاس و ناامیدی و دوری گرفتن از حاشیه‌های کاذب همراه با شفاف سازی و صداقت رسانه‌ای، انتظاری است که هم جامعه از رسانه دانشگاهی خود دارد و هم نخبگان از او توقع دارند.
صدری عنوان کرد: سرعت انتشار اخبار در کنار دقت و پرهیز از دروغگویی برای جذب مخاطب بیشتر، ایسنا را به عنوان که رسانه امین و سریع معرفی می‌کند.ایسنا باید روایت تازه‌ای از رویدادها به مخاطب خود عرضه کند، روایتی که شبیه هیچکدام از رسانه‌های دیگر نباشد و در کوتاه ترین عبارت گویاترین مفهوم را داشته باشد .
خبرنگار سابق ایسنا نیز از تجربیات سال‌های حضور در این خبرگزاری اشاره و خاطرنشان کرد: از اولین گروه دانشجویان غیر تهرانی بودم که سال 78 به ایسنا پیوستم .
سعیدنظری افزود: شدت علاقه به فعالیت رسانه‌ای در آن سالها بین دانشجویان موج میزد و به جز نشریات دانشجویی که چند دهه نسخه منتشر می‌شدند، پایگاهی برای بروز و ظهور خلاقیت رسانه‌ای دانشجویان وجود نداشت .
وی با تصریح بر اینکه تولد ایسنا هم چتری برای فعالیت رسانه‌ای مبتنی بر ازاد اندیشی دانشجویان بود و هم فضای صلب و انحصاری رسانه‌های دولتی در قالب خبررسانی را شکست، عنوان کرد: همه مقدمات راه‌اندازی ایسنا ساده و دانشجویی برگزار شد اما دانشجویان همچون همیشه پیشگام بودند و خطوط مقدم خبررسانی را به تسخیر خود در آوردند .
خبرنگار سابق ایسنا که هم‌اینک مدیر روابط عمومی شورای شهر شیراز است، ادامه داد: امروز پس از گذشت دو دهه ایسنا، رسانه‌ای موفق است و توانسته چهره‌های بزرگ رسانه‌ای را در سراسر کشور تربیت کند که هر کدام برای خود پیشکسوتی هستند .
نظری اضافه کرد: ایسنا برای ادامه راه باید از مرزهای ایران عبور کند، نقش جدی در معادلات رسانه‌ای دنیا داشته باشد و اثرگذاری رسانه‌های غربی بر افکار عمومی خصوصا در موضوعات منطقه‌ای و جهان اسلام دنیا را تحت الشعاع فعالیت خود قرار دهد .
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: شاید ایجاد مرکز آموزشی در قالب دانشگاه ایسنا نیز بتواند سهم بیشتری به تربیت نیروی متخصص رسانه‌ای اختصاص دهد .
به گزارش ایسنا، امروز فعالان در این خبرگزاری امیدوار هستند که با حمایت و همفکری اقشار مختلف در بخش‌های مختلف رسانه‌ای کشور و همراهی بیش از پیش دانشجویان و دانشگاهیان، که هرچه بیشتر و مطلوبتر برای اعتلای اهداف نظام اسلامی و در مسیر تامین منافع ملی، تلاش کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68364/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار