پیام فارس

آخرين مطالب

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

کمبود داروهای خاص در فارس وجود ندارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مدعی است که در حال حاضر کمبودی از بابت داروهای بیماران خاص در استان فارس وجود ندارد اگرچه گاه به صورت مقطعی امکان بروز کمبودهایی وجود داشته و دارد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، محمدجواد خشنود شنبه 17 آذر در یک کنفرانس خبری به وضعیت کنونی دارو و چگونگی توزیع آن در استان اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت‌های توزیع دارو براساس درخواست از سوی داروخانه‌ها میزان داروی مورد نیاز را وارد می‌کنند و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در میزان عرضه و تقاضا دخالتی ندارد.
وی با بیان اینکه در مقاطعی امکان بروز کمبود در برخی داروهای خاص وجود دارد، اجرای برنامه "کلید توزیع" را با هدف مدیریت این موضوع دانست و گفت: در این حالت سازمان غذا و دارو سهمیه استان‌ها را مشخص می‌کند. بنابراین توزیع داروهای کمیاب برساس سهمیه‌بندی این سازمان است .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بیان اینکه در حال حاضر شیرخشک کم نیست بلکه توزیع آن را مدیریت کرده‌ایم، گفت: تاکنون موردی بر کمبود شیرخشک و شیرهای خشک رژیمی گزارش نشده است.
خشنود ادامه داد: برای داروی بیماران هموفیلی کمبودی گزارش نشده است و برای بیماران تالاسمی نیز در بخش خوراکی هر دو نوع ایرانی و خارجی آن وجود دارد اما در نوع تزریقی، خود بیماران اصرار به استفاده از داروی خارجی دارند که تاکنون سازمان‌های بیمه گر حاضر به پرداخت مابه‌التفاوت داروی خارجی تزریقی بیماران تالاسمی نشده‌اند .
وی با بیان اینکه تمام داروهای ایرانی و خارجی بیماران پیوندی در حال حاضر موجود است، خاطرنشان کرد: داروهای بیماران متابولیک به نام خود آنها وارد و توزیع می‌شود، داروی بیماران ام اس نیز نوع داخلی آن را بیمه‌ها تقبل کرده‌اند اما برای مصرف خارجی آن بیمار باید هزینه بالاتری را بپردازد .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: داروی بیماران سرطانی نیز که شامل انواع داروهای نوترکیب است به صورت مقطعی ممکن است با کمبود مواجه شود اما در استان فارس کمبودی نداریم .
خشنود در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 700 داروخانه و 44 شرکت فعال توزیع دارو در فارس، گفت: 602 داروخانه از این تعداد تحت پوش بخش خصوصی قرار دارند و کاملا مجهز به سیستم مکانیزه هستند. مابقی تحت نظارت بخش دولتی، بیمارستانی و آموزشی قرار دارند.
وی با بیان اینکه بازرسی از داروخانه و انبارها به طور مرتب انجام می‌شود،‌ عنوان کرد که نوع بازررسی‌ها اداوری و فصلی است که داروخانه‌ها ماهانه و شرکت‌های پخش دارو فصلی بازرسی می‌شوند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و 381 مورد بازرسی از داورخانه‌هایی که تحت پوشش بخش خصوصی قرار دارند، انجام شده و همچنین طی این مدت 137 مورد بازرسی از شرکت‌های توزیع دارو ثبت شده است.
خشنود اظهار کرد: طی بازرسی‌های انجام شده از داورخانه‌های فعال از ابتدای امسال تاکنون 324 مورد عدم حضور مسئول فنی، 164 مرود نسخه پیچی، 167 مورد عدم نظارت کافی، 9 مورد وجود داروی خارجی از فهرست رسمی کشور و 88 مورد گرانفروشی گزارش شده است.
وی گفت: در این باره 323 مورد اخطار کتبی به مسئول داروخانه‌های متخلف داده شده و 6 مورد نیز به کمیسیون ماده 11 تعزیرات برای تععین تکلیف ارجاع داده شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارزش ریالی حجم داروها و مکمل‌های داوریی غیرمجاز کشف شده طی سال‌های 94 تا 95 را بالغ بر پنج میلیارد و 300 میلیون تومان، شش ماهه اول سال 96 را سه میلیارد تومان و از شش ماهه سال 96 15 اذرماه امسال را بالغ بر 10 میلیارد تومان اعلام کرد.
خشنود همچنین به تفکیک درصد داروها و مکمل‌های معدوم شده طی روزهای اخیر در شیراز اشاره و در این باره نیز خاطرنشان کرد: 50 درصد از داروهای کشف شده مکمل‌های لاغزی و چاقی، 2 درصد داروهای سقط جنین، 7 درصد داروهای هورمونی، 13 درصد داروهای افزایش قوای جنسی، 1 درصد داروی روانگردان، 2 درصد مسکن‌ها و مابقی متفرقه بوده است .
وی اضافه کرد: این میزان داروهای کشف و امحاء شده حاصل 723 مورد بازرسی از اصناف، انبارها و بازار سیاه بوده است که چهار مورد با ارجاع به مقام قضایی پلمب شدند و 500 مورد دیگر استعلام قضایی و انتظامی آنها انجام شده است .
خشنود تاکید کرد که داروخانه‌ها الزامی به داشتن انبار ندارند، اما بعضی از داروخانه‌ها ممکن است با داشتن فضای مناسب و کافی بخشی از واحد فروش داروی خود را به انبار اختصاص دهند که در این صورت ایراد قانونی ندارد اما اگر خارج از محیط داورخانه، یک داروساز حتی یک متر انبار نگهداری دارو داشته باشد، الزامی است که آن را در سامانه انبار دارویی ثبت کند .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین تاکید کرد که تا زمانی که داروخانه باز است و دارو به بیمار داده می‌شود الزامی است که پزشک داروساز حضور داشته باشد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

از وطن تا حرم؛ ذاتِ این خاک قهرمان‌پرور است

آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!

بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین

یک نفر در استان فارس بر اثر سیل درگذشت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

امداد رسانی به عشایر در آباده

دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

بازداشت کلاهبردار رسیدساز جعلی در شیراز

30 فروردین، بازدید از اماکن تاریخی فارس رایگان است

مراسم رژه روز ارتش، شیراز

رفع تصرف 2 هزار و 700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

آدم‌ربایی در محور ارسنجان-مرودشت نافرجام ماند

بارش شدید باران در کازرون

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است

قدردانی صداوسیمای فارس از فرمانده سپاه فجر فارس

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

اعزام 11 تیم امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد