پیام فارس

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد

تشکل‌های دانشجویی و راه‌های نرفته فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- هرساله با فرارسیدن 16 آذر روز دانشجو نقش و تاثیرگذاری جنبش‌های دانشجویی و عملکرد آنها به عنوان پرسشی اساسی مطرح می‌شود.
در این مناسبت که در پی شهادت مصطفی بزرگ ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی سه دانشجوی دانشگاه تهران در سال 1332 به نام روز دانشجو، نامگذاری شد، کارنامه جنبش دانشجویی بررسی می شود.
در حالی که برخی معتقد هستند جنبش‌های دانشجویی در یک دهه اخیر بیش از گذشته در معرض خطر انفعال قرار داشته اند، برخی تشکل های دانشجویی چنین باوری ندارند و در عین حال می کوشند که خلأ و فاصله میان خود و جامعه را بپوشانند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان فارس به مناسبت روز دانشجو میزبان نمایندگان برخی تشکل‌های دانشجویی اصلاح طلب و اصولگرای دانشگاه‌ شیراز بود.
در این میزگرد که با تبادل نظر صریح فعالان دانشجویی همراه بود، نمایندگان برخی تشکل‌ها به نبود تعامل لازم و کافی با مدیریت دانشگاه اشاره کردند. آنها با پذیرش تغییر ارزش‌ها و نبود ایده‌پردازی در سطح کلان در میان دانشجویان، جنبش‌های دانشجویی را جداشده از بدنه جامعه دانستند و راهکار پیشگامی دوباره و تعامل با جامعه را بازگشت به سوی مردم و پاسخگویی مسئولان در فضای دانشگاهی و نیز شفاف‌سازی درباره عملکرد 40 ساله انقلاب اسلامی عنوان کردند.
آنها بر اصل عدالتخواهی تاکید کردند و این موضوع را به عنوان خواسته اصلی غالب جامعه دانستند که بستر پاسخگویی به آن باید در دانشگاه فراهم شود.
** ترس از مشارکت جامعه مدنی فعالیت‌های دانشجویی را کوچک کرده است
دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در این میزگرد با تاکید بر اینکه فعالیت تشکل‌های دانشجویی نباید صرفاً سیاسی باشد، گفت: فضای امروز کشور به نحوی است که بخشی از هر فعالیتی، لاجرم سیاسی است؛ از فعالیت‌های اجتماعی و صنفی گرفته تا فعالیت‌های زیست محیطی، در هر صورت با پتک محکم سیاسی‌بودن مواجه خواهید شد؛ بنابراین ناخود آگاه به ذهن می‌رسد که فعالیت تشکل‌های دانشجویی باید سیاسی باشد.
شاهرخ شاهرضایی ترس از تشکل‌سازی، اتحادیه‌سازی و تصمیم‌گیرندگی جامعه مدنی را علت کوچک‌ترشدن فعالیت‌های دانشجویی دانست و ابراز داشت: این وضعیت بر عملکرد جنبش‌های دانشجویی نیز تاثیر گذاشته است.
وی افزود: وقتی اتحادیه کارگری معلمان با خواست‌های معمول، بدون تعدی از خطوط قرمز حاکمیت اعتراض می‌کند، شاهدیم که برخورد مطلوبی با آنها صورت نمی‌گیرد، همین مسائل باعث می‌شود هزینه فعالیت‌های دانشجویی افزایش یابد و تعداد کمتری از دانشجویان وارد این فضا شوند.
شاهرضایی با بیان اینکه به عملکرد دولت های گذشته در قبال دانشجویان نقد وارد است، افزود: در دوره‌ای سیاست افزایش دانشگاه‌ها و راه‌اندازی دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی و گسترش آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و امروز نیز نوع مدیریت ناآگاهانه نسبت به فعالیت های دانشجویی در برخی دانشگاه ها از نکات جالب توجه است.
این فعال دانشجویی اظهار داشت: امروز در مدیریت دانشگاه شیراز و علوم پزشکی از افرادی صرفا علمی استفاده شده است که به فضای سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌ها آگاه نیستند و این موضوع باعث شده فعالیت های دانشجویی عقب رانده شود؛ چراکه دانشجو مدام در گیر مسائل حاشیه‌ای و اداری شده و فعالیت‌هایش به برنامه‌های تفریحی سیاسی منتهی می‌شود.
** مسئولان باید پاسخگوی عملکردشان باشند
دبیر این تشکل اصلاح طلب دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه مسئولان باید پاسخگوی عملکردشان باشند، ادامه داد: دانشجویان در مسائلی همچون معضلات اقتصادی که اخیرا باعث افزایش قیمت سکه و ارز شد مطالبه‌گر هستند و خواهان روشن‌شدن ابعاد ماجرا و دلایل محاکمه برخی افراد و عدم محاکمه عده‌ای دیگرند؛ در حالیکه تاکنون قادر نبوده اند این موضوع را با دعوت از مسئولان و اقتصاددانان در فضای دانشگاه تحلیل کنند.
شاهرضایی برخی دخالت ها در دعوت از مسئولان و پاسخگویی به مسائل و دغدغه‌های روز را دلیل این موضوع دانست و گفت: ما به دنبال برنامه گفت و گوی ملی هستیم؛ اما اجازه دعوت از بسیاری چهره‌ها را نداریم و تنها برخی افراد که مشخص که ادبیات خاصی دارند و سخنانشان قابل پیش‌بینی است مجوز ورود به دانشگاه می‌گیرند؛ درحالیکه دانشگاه باید گره‌گشای مسائل باشد نه گره‌افکن.
او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که تاکنون با حضور بسیاری از چهره‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف ممانعت شده است و نام برخی از آن افراد نیز منتشر شده است؛ چراکه اگر کسی تصمیمی‌ می‌گیرد باید پای هزینه های آن بایستد و پاسخگو باشد.
دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز اظهار داشت: در چنین شرایطی، در 16 آذر سال گذشته استفاده از سلبریتی‌های سیاسی را کنار گذاشتیم و سه نفر را از سه گروه مختلف دعوت کردیم تا با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.
** امروز آزادی بیان دغدغه مردم نیست
وی عنوان کرد: امروز دیگر صحبت از آزادی بیان دغدغه مردم نیست، بلکه مردم به دنبال عدالت خواهی هستند و می‌خواهند بدانند فساد دامن‌گیر در همه زمینه‌ها چرا و چگونه رخ می‌دهد؛ از همین رو گفت و گوی غالب مردم به سمت عدالت‌طلبی سوق یافته است و دانشگاه نیز این موضوع را درک کرد و به سمت عدالت خواهی رفت.
** جامعه منتظر دانشگاه نمی‌ماند
شاهرضایی با اشاره به اتفاقات دی ماه گذشته گفت: با آنکه دانشگاه ضرورت عدالت‌خواهی را درک کرده بودیم، دیدیم که جامعه منتظر دانشگاه نمی‌ماند، از همین رو در اعتراضات دی ماه 96 همه تشکل‌های دانشگاه تا مدتی گنگ بودند و نمی‌دانستند که چه اتفاقی رخ داده است آیا این ماجراها از مشهد شروع شده، آیا جریانی در پی ضربه به دولت بود؛ در چنین شرایطی ما از جامعه عقب ماندیم و به جای پیشرو بودن بیانیه صادر کردیم.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه 40 سال است سعی می‌کنیم سیاست‌گذاری فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از بالا به پایین باشد، گفت: در این سال‌ها جلوی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها گرفته شد و حتی جریان عدالت‌خواهی را هم می‌خواهیم به صورت دستوری اجرا کنیم؛‌ درحالیکه باید فضا را بازتر بگذاریم که مردم خودشان تصمیم‌گیرنده باشند و خودشان اجرا کنند.
شاهرضایی در پاسخ به این انتقاد که فضای فعالیت‌های دانشجویی از رونق گذشته افتاده است، ابراز داشت: ما ناامید نیستیم، سرد نشده ایم و خواسته‌ها تغییر نکرده است، دانشجویانی امروز در دانشگاه‌های تحصیل می‌کنند، همانند همان دانشجویانی‌ هستند که در سال 76 و 84 رئیس جمهور انتخاب کردند؛ اما همین دو جریان سطح انتظارات دانشجو‌ها را تغییر داد و در این سال‌ها دو طرف بلایی بر سر جریان‌های دانشجویی آورده‌اند، که ماحصلش وضعیت امروز است.
دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز عنوان کرد: عین سه قوه با هم اتفاق نظر دارند که در برنامه‌های دانشجویی یکی حضور پیدا کند که چپ را زیر سوال ببرد و دیگری راست را و دانشجویان هم برایشان کف بزنند؛ اما در این چهار دهه یک بار مسئولان اجرایی کشور درباره تصمیم‌های خود در دانشگاه‌ها شفاف‌سازی نکرده‌اند و برای پاسخگویی به ابعاد مختلف تصمیمشان حاضر نشده‌اند.
او ادامه داد: امروز مردم با شخصیت‌های جنجال‌برانگیز چپ و راست درگیر نیستند؛ بلکه به دنبال چرایی در عملکرد سیاسی، اجتماعی، قضایی و یا سیاست خارجی‌اند و می‌خواهند ابعاد مختلف موضوعاتی را بدانند که با آنها درگیرند.
** برخی پاسخگو نیستند
شاهرضایی بیان کرد: در کشور با برخی مسئولان "غیر پاسخگو" در قوای مختلف مواجهیم که خود را پاسخگو نمی‌دانند و مانع تراشی هایی از سوی برخی دستگاه های امنیتی در این زمینه وجود دارد.
وی دلیل مسائل یاد شده را شجاع‌نبودن برخی مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت: برخی می‌خواهند دانشجو ناامید باشد و فقط نزدیک هر انتخابات آمپول هیجان تزریق می‌کنند؛ اما ما ناامید نیستم و خواسته‌هایمان نیز تغییر نکرده است.
دبیر این تشکل دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه شیراز اظهار داشت: ما در انتخابات از رئیس جمهور فعلی حمایت کردیم و پشت او ایستادیم؛ اما پشتمان خالی شد و پس زده شدیم؛ چراکه برخی در دانشگاه اجازه نمی دهند تصمیم‌گیرهای جدید و قدیم را استنطاق کنیم.
شاهرضایی بیان کرد: در یکی دو سال گذشته از فعالان دانشجویی گذشته پیگیر بودیم و صحیح و خطای کارمان را از آنها می‌پرسیدیم و با آنکه به فعالیت‌های آنها در برهه‌های خاصی نقد داشته‌ایم ارتباط خود را با آنها قطع نکرده‌ایم و بسیار برای آنها جالب بود که دانشجویان در این شرایط و با این وضعیت همچنان فعالیت می‌کنند.
وی به حضور نیافتن بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار و کلیدی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: برخی شخصیت‌ها تنها در زمان انتخابات در دانشگاه‌ها حاضر می‌شوند؛ برای مثال دو سال است که نمی‌توانیم با آقای عارف تماس بگیریم و با آنکه مشکلات را می‌دانند، حاضر به پاسخگویی نیستند.
دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با بیان اینکه دانشجویان باید سران اصلاح‌طلب را به نقد بکشند، عنوان کرد: آن‌ها باید پاسخ دهند که با به دست آوردن کرسی‌های ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر چه اقداماتی انجام داده‌اند یا زمان تغییر نوع تفکر فرا رسیده است یا اینکه دانشجویان باید تصمیم‌گیر باشند و دیگر دنباله‌رو هیچ حزبی نباشند.
** گفتمان اصلاحات با فعالیت پشت سر بزرگان سیاست از مردم فاصله گرفته است
شاهرضایی اظهار داشت: گفتمان اصلاحات قطعا به به روز شدن نیاز دارد؛ چراکه در این سال‌ها به دلیل فعالیت پشت بزرگان سیاست از گفتمان مردم فاصله گرفته‌ایم و این خود آسیبی بوده است که از دی ماه گذشته تا امروز دیده ایم و هر اتفاقی در کف جامعه رخ داده، بدون پیشگامی دانشجویان بوده است.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه سال‌هاست مردم ولی نعمت مسئولان نیستند، دیگر مجلس در راس امور و دانشگاه مبدا همه تغییر و تحولات نیست، گفت: بعد از برخی رویداد‌های سیاسی که مبدا آن را دقیقا نمی‌توان تعیین کرد، مسئولان به دنبال فاصله گرفتن از عموم مردم هستند، گویی می‌خواهند بارشان را ببندند و از جامعه فاصله بگیرند؛‌ اما باید دید خواست مردم چیست.
وی افزود: اولین قدم را باید فعالان دانشجویی بردارند و بدانند امروز کف خواسته مردم چیست. سال‌های سال است به دنبال آرمان‌شهریم و از همین رو مردم از دانشگاه فاصله گرفتند، دانشجویان نیز خود را به مسئولان وابسته کردند تا اینکه امروز شاهد آسیب‌های فعلی هستیم.
شاهرضایی تاکید کرد: دانشجویان دیگر نباید اجازه دهند که احزاب برای منافع خود از یک جریان دانشجویی استفاده کنند و آن را ابزار دست کنند.
** فاصله‌گرفتن از مردم، آفت فعالیت دانشجویی
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های دانشجویی از سال 1313 تا رویداد‌های 16 آذر 1332 و نیز نقش دانشجویان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی عنوان کرد:دانشجو در همه فعالیت‌هادر رأس جامعه است و جلوتر از بقیه اقشار حرکت می‌کند تا زمانی که سیاسی می‌شود، وارد احزاب می‌شود و فعالیتش‌ در حزب اهمیت می‌یابد و بعد که رسانه روی کار آمد، آینده خود را در رسانه‌ای شدن می‌بیند و این فاصله گرفتن از مردم آفت فعالیت دانشجویی است.
احسان زیارتی افزود: ما دانشجویان، خیلی خوب برای مردم حرف می‌زنیم و مردم هم بهتر حرف ما را می‌فهمند؛ اما فقط می‌توانیم برای آنها سخن بگوییم. ما هرگز حرف مردم را به صورت جدی نشنیده‌ایم و به معنای عام آن را بیان نکرده‌ایم.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های دانشجویی نه‌تنها در دانشگاه شیراز که در کل کشور کمرنگ شده است، یکی از دلایل آن را سیاست‌زده شدن جریان دانشجویی عنوان کرد و افزود: جریان دانشجویی زمانی موفق و استکبارستیز و عدالت‌خواه خواهد بود که سیاسی باشد؛ اما نباید سیاست‌زده باشد و در پی آن، اتفاقاتی رخ دهد که دانشگاه جولانگاه سیاسی برخی افراد شود.
زیارتی مسائل یاد شده را از دلایل رکود جنبش دانشجویی دانست و گفت: دانشجویان به دلیل عدم وابستگی، برخورداری از علم و دلسوز بودن می‌توانند تصمیم‌ساز باشند؛ همچنین دانشجو پس از فراغت از تحصیل و قرارگرفتن در جایگاه‌های مختلف اجتماعی باید تصمیم‌گیرنده باشد از همین رو جایگاه او در حال و آینده کشور بسیار مهم است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ابراز داشت: تشکل‌های مختلف دانشجویی در دانشگاه‌ها چندان نظم تشکیلاتی ندارند.
وی تاکید کرد: فضای دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه شیراز چنان اداری است که دانشجویان را بیش از پیش درگیر می‌کند و کمتر وقتی برای فعالیت‌ در عرصه‌های دیگر باقی می‌گذارد.
** سیاسی نبودن مدیران دانشگاه مثبت است
زیارتی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه شیراز تا سال‌های گذشته سیاسی بوده‌اند، ابراز داشت: در گذشته با تغییر وزرا، رئیس دانشگاه، معاونت‌‌ها و مدیران تغییر می‌کردند و این مساله باعث ضربه به دانشجویان می‌شد؛‌ اما امروز اینکه مدیران دانشگاه‌ها سیاسی نیستند نقطه‌ای مثبت به‌شمار می‌رود.
این فعال دانشجویی تشریح کرد: این بدان معنا نیست که مدیران دانشگاه نظر سیاسی ندارند، بلکه به این معناست که این نظرات را اعمال نمی‌کنند و پررنگ بودن جنبه فعالیت علمی آن‌ها همچون چتری است که می توان زیر آن جمع شد.
** از آرمان عدالت‌خواهی غافل شده‌ایم
وی با اشاره به گسترش توجه دانشجویان و جامعه به شعار عدالتخواهی، عنوان کرد: عدالت از آرمان های اصلی انقلاب است که در این 40 سال بسیار از آن غافل شده‌ایم؛ چراکه می‌بایست به گفتمان تبدیل شود و درصورتی که این شعار سیاسی، حزبی و مختص جریان خاصی باشد به قهقرا کشیده می‌شود.
زیارتی اظهار داشت: برخی افراد از شعار عدالت‌خواهی استفاده سیاسی کردند؛ در حالیکه عدالت خواهی مختص به هیچ حزب و گروهی نیست و اصلا سیاسی نیست؛ درواقع سیاست یکی از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن به عدالت دست یافت؛ اما نباید آن را دستمایه قرار داد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: چنین نیست که دانشگاه مایل به اجرای برنامه‌ها و انجام فعالیت‌های دانشجویی باشد؛ گرچه گاه برخی اوقات گله‌مندیم از رفتار‌هایی خاص اما درست نیست که این رفتار‌ها را به همه بخش‌های دانشگاه تعمیم دهیم.
وی عنوان کرد: انجمن فرهنگ و سیاست برنامه‌‌هایی را اجرا کرده است که اگر مدیریت پیشین دانشگاه بود، اجازه برگزاری آن را نمی‌داد یا اینکه آن‌ها با افراد خاصی ملاقات کرده‌اند که هیچ دانشگاهی بدون اینکه استعلام کنند مجوز نمی دهند.
زیارتی ابراز داشت: مدیریت دانشگاه‌ها را وزیر علوم انتخاب می‌کند، وزیر را رئیس جمهوری انتخاب می‌کند که انجمن‌های همچون فرهنگ و سیاست و وفاق و توسعه برای او در دوران انتخابات تبلیغات کردند.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: معتقدم برخی افراد تا زمانی که از قطار انقلاب پیاده نشده‌اند باید مورد حمایت باشند اما نه اینکه بدانیم با روی کار آمدن آن فرد اتفاقات مشخصی خواهد افتاد اما باز از او به‌صورت صددرصدی حمایت کنیم.
وی با انتقاد از فعالیت‌های برخی تشکل‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: بعضی تشکل‌ها انتخاباتی شده‌اند و فعالیت‌های آن‌ها تنها به یک هفته قبل و بعد از انتخابات محدود می‌شود به گونه‌ای که نمونه واقعی کار تشکیلاتی را در دوره انتخابات می‌توان دید.
زیارتی اظهار داشت: برنامه‌ هایی در دانشگاه با استقبال حداکثری مواجه می‌شود که قرار است در آن شانتاژ سیاسی رخ دهد و هیجان انگیز باشد؛‌ اما از برنامه‌های خوب استقبال نمی‌شود و این موضوع نشان می دهد ما از اصل خود دور مانده ایم.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تشکل دانشجویی باید در امور اجتماعی پیشرو باشد، برای نمونه به فعالیت‌های بسیج دانشجویی در مناطق جنوب شهر شیراز و دیگر شهر‌های کشور اشاره کرد و از دیگر تشکل‌ها دعوت کرد که مباحث تئوریک و برنامه‌های اجتماعی دانشگاهی را به دل مردم ببرند و در بحث عملی نیز شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه در انگیزه و فضای ذهنی دانشجویان تغییراتی درمقایسه با دهه 70 و 80 به وجود آمده است، گفت: دانشجو متاثر از فضای جامعه است؛ اما فضای دانشگاه به گونه‌ای نیست که همه آرمان ها و ارزش‌ها را در خود بپروراند و دانشجو را در بستری قرار دهد که بتواند تاثیرگذار باشد.
** ایده‌پردازی در سطح کلان وجود ندارد
زیارتی ادامه داد: ایده پردازی‌های کوچک در میان دانشجویان دیده می‌شود؛ گرچه نسبت به دو دهه گذشته ایده‌ها تغییر کرده است؛ اما باید گفت در سطح کلان ایده‌پردازی وجود ندارد و تشکل‌ها و فضای دانشگاهی در برنامه جامع قوی نیستند.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید ابتدا دغدغه‌مند باشند تا بتوانند مطالبه‌گری کنند، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که در اتفاقات جامعه دانشجو همیشه پیشرو باشد؛ چراکه از مردم فاصله گرفته‌ایم و درد آنان را نمی‌دانیم.
** جنبش دانشجویی به معنای واقعی کلمه خوابیده است
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: جنبش دانشجویی به معنای واقعی کلمه خوابیده است؛ چراکه این جنبش باید پیش از کارگران هفت‌تپه به وضعیت موجود واکنش نشان می‌داد و این موضوع ثابت می‌کند که اولویت های فکری ما به حاشیه رفته است.
زیارتی با بیان اینکه دانشجوی امروز جرات و جسارت گذشته را ندارد، دلیل این تغییر روحیه را نه در مسائل امنیتی که در تغییر اولویت های ذهنی دانشجویان دانست و گفت: درس‌خواندن در این اولویت‌ها نیست؛‌ اما مطالبه‌گری هم نیست و از همین رو است که دانشجو جایگاه اساسی خود را ندارد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی، ابراز داشت: برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی ورای هیجانات جو دانشگاه است و این کرسی ها زمانی تاثیرگذار خواهد بود که از میان بین تشکل‌ها برخاسته شود.
این فعال دانشجویی دلیل حضور نیافتن برخی شخصیت‌ها را در دانشگاه‌ها بی‌توجهی آن‌ها به جنبش‌های دانشجویی عنوان کرد و بیان داشت: این افراد جنبش دانشجویی را در حدی نمی‌بینند که بخواهند به آن پاسخگو باشند و تا زمانی که ما منفعل باشیم، آن‌ها پاسخی نخواهند داد.
زیارتی ابراز داشت: هر جا جنبش دانشجویی موفق بوده، بر مسائلی تمرکز کرده که خواست همگان بوده است. بسیاری از مسائل گلوگاهی‌اند و اگر رفع نشود آرمان‌ها دچار چالش می‌شوند این مسائل گلوگاهی امروز مسائل اقتصادی و معیشتی است و ما نباید دچار بازی‌های سیاسی شویم.
او تاکید کرد: در چهل سالگی انقلاب باید بازگردیم و مسیر‌ها را بازبینی کنیم، اشتباهات، نقاط قوت و ضعف را ورای دیدگاه‌های سیاسی بررسی کنیم، هرچند هر دو جناح موافق و مخالف با یکدیگر بحث کنند؛ اما این مساله ضرورت امروز جامعه و مایه حیات جنبش‌های دانشجویی است.
**دانشجو باید مستقل و مطالبه گر باشد
دبیر کمیته تشکیلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز در ادامه این نشست گفت: ماهیت تشکل های دانشجوئی هویتی است که در وحله اول به استقلال این جنبش و در مرحله بعد به روحیه مطالبه گری و کمال پرستی این قشر متکی باشد.
علیرضا خاکپور افزود: خوشبختانه فعالیت های دانشجوئی در سالهای گذشته در دانشگاه شیراز گسترش پیدا کرده و روحیه پرسشگری دانشجویان این مرکز در زمینه های مختلف سیاسی،اجتماعی و فرهنگی به شدت تقویت شده است.
**بعضی نمی خواهند دانشجو مطالبه گر باشد
این فعال دانشجویی اصلاح طلب با اشاره به برخی انتقادات در خصوص وجود جو سرد حاکم بر فضای دانشگاه شیراز گفت: این جو بین دانشجویان حاکم نیست بلکه بعضی مسئولان این دانشگاه اینگونه می خواهند که نمونه های آن را می توان در دانشگاه به عینه دید، به عنوان مثال از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون هر مراسمی که سوی دانشجویان برنامه ریزی آن انجام شده سالن برگزاری، مملو از جمعیت بوده اما در مجموع بعضی ها نمی خواهند این فضا و روحیه در دانشگاه وجود داشته باشد و ترجیح می دهند جو آرام و دانشجو را از اینگونه مناسبات سیاسی دور نگه داشته شوند.
**لیست ممنوعه در دانشگاه شیراز
دبیر کمیته تشکیلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز ادامه داد: وزیر علوم در روزهای اخیر از عدم وجود هرگونه لیست افراد ممنوعه در دانشگاه ها خبر داد، در حالی که در دانشگاه شیراز اکنون ما شاهد این مساله هستیم که با حضور برخی افراد و یا سخنرانی آنها در دانشگاه مخالفت می شود و این تعارضی را نمایان می کند که سردی جو دانشگاه از سمت دانشجویان اعمال نمی شود بلکه مدیران دانشگاه ها اینگونه ترجیح می دهند.
وی در ادامه صحبتهای خود به سیاست زدگی جنبش های دانشجویی اشاره کرد و افزود: سرمنشاء اغلب رفتارها و مناسبات کشور ما به سیاست منتهی می شود و زمانی که مسائل متنوعی نظیر آسیب های اجتماعی،مشکلات اقتصادی و ... را دنبال می کنیم یک سر آن به سیاست ختم می شود و این آفت متاسفانه در بین فعالین دانشجویی نیز وجود دارد.
خاکپور اضافه کرد: فعالان دانشجویی تلاش دارند عدالت اجتماعی و آزادی بیان را دنبال کرده و به سمتی حرکت کنند که علاوه بر حفظ استقلال روحیه مطالبه گری را در جامعه توسعه دهند.
**تلاش هایی برای فاصله گرفتن دانشجویان از هویت خود
دبیر کمیته تشکیلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز با نگاه به تحولات تاریخی معتقد است که دانشجو و دانشگاه وظیفه هدایت تحولات اجتماعی را داشته و چشم مردم اغلب به دنبال حرکت های دانشجوئی بوده در حالی که اکنون تلاش هایی وجود دارد که این هویت اصلی دانشجویان را گرفته و سعی کنند که این جایگاه را تنزل دهند.
دبیر کمیته تشکیلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه فعالیت سیاسی باید در بین دانشجویان وجود داشته که بر محور عدالت خواهی و مطالبه گری استوار باشد،گفت: با نگاه به برنامه های تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز در یکسال گذشته خواستگاه مردمی و بیان مطالبات مردم وجه اشتراک تمام این مراسمات بوده که این می تواند نقطه عطفی برای بازگرداندن هویت اصلی تشکل های دانشجوئی قرار گیرد.
**چهرهای مطرح، ممنوع الورودان دانشگاه شیراز
این فعال دانشجویی اصلاح طلب ادامه داد: متاسفانه مسولان دانشگاه شیراز در حال حاضر مجوز حضور چهره های مطرح در این دانشگاه را نمی دهند که در پی این مساله این درخواست را داریم که مسئولان دانشگاه شیراز جهت شفافیت بیشتر دلیل این مساله را با فعالان دانشجویی این دانشگاه در میان بگذارند.
خاکپور اضافه کرد: اگر مسئولان این دانشگاه برای حضور چهره های مطرح در این دانشگاه تحت فشار ارگانهای خاصی بیرون از دانشگاه قرار دارند در جهت شفاف سازی این مساله را با فعالان دانشجویی در میان بگذارند که آنها نیز مطالبات خود را از این ارگانها پیگیری کنند.
وی افزود: افراد معروفی که در ماه های اخیر و حتی روزهای گذشته در دانشگاه های دیگر به سخنرانی پرداخته اند در صورتی که با حضور آنها در دانشگاه شیراز مخالفت می شود.
دبیر کمیته تشکیلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز گفت: در حالی با حضور برخی افراد در دانشگاه شیراز مخالفت می شود که بعضی از آنها اکنون نمایندگان مردم هستند به گونه ای که برای سخنرانی یکی از این اشخاص در روز دانشجو امسال درخواست دادیم که متاسفانه از سوی مدیران دانشگاه شیراز مورد مخالفت قرار گرفت و حتی در زمینه ملاقات با این فرد برای ما محدودیت ایجاد کردند.
وی با بیان اینکه دانشجو آگاه است و شرایط را درک می کنند تاکید کرد: مسولان سعی نکنند دانشجویان را فریب داده و یا محدود کنند.
**دانشجو قدیم و جدید ندارد
این فعال دانشجویی اظهار داشت: دانشجو قدیم و جدید ندارد و این قشر در دوره کنونی نیز ماهیت خود را حفظ کرده اما سیاستهای حاکم بر دانشگاه ها شاید تفاوت کرده و دانشجو را به سمتی هدایت می کند که این قشر را غیر فعال جلوه دهد که دانشجو از مطالبات اجتماعی فاصله گرفته و صرفا به بعد علمی بپردازد.
وی با اشاره به اینکه جسارت اکنون در قشر دانشجو وجود دارد اما چون بیشتر فعالیت ها رسانه ای نمی شود شاید انعکاس زیادی نداشته باشد، گفت: دانشجویان دانشگاه شیراز اکنون در مواجهه با مشکلاتی نظیر لغو مجوز برنامه های تشکل ها ،رایزنی های گسترده ای را در قالب قانونمندی و حفظ شان تشکیلاتی دنبال می کنند.
دبیر کمیته تشکیلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز در ادامه صحبتهای خود، از لزوم انجام تغییراتی در گفتمان اصلاح طلبی سخن گفت و افزود: فعالان دانشجو سعی دارند با بازگرداندن فعالیت منسجم و هدفمند دانشجویی راه تغییر ساختار و اصلاحات درون اصلاحاتی را باز کنند که محدود کردن و گرفتن ماهیت تشکل های دانشجویی در برهه کنونی از جانب برخی باعث شده این هدف هنوز بطور کامل محقق نشود.
وی برنامه ریزی های انجمن فرهنگ و سیاست و انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز را در مسیر دستیابی به این هدف عنوان کرد و اظهار داشت: برای سرعت گرفتن و مثمر ثمر بودن فعالیت های دانشجویی باید هویت اصلی دانشجو بازگردانده و دانشجویان از فضای سیاسی دور نشود،اما اگر مسئولان مانع برگزاری برنامه های تشکل ها دانشجویی شوند قطعا این مساله نقش دانشجویان را کمرنگ خواهد کرد و نوآوری و نواندیشی در زمینه اصلاحات را نیز به تعویق می اندازد و دانشجو نمی تواند نقش تاثیر گذاری ایفا کند.
وی ادامه داد: لازم است سران اصلاحات که سکوت اختیار کرده اند در برهه کنونی که به نسبت سالهای گذشته بیشتر در قدرت سهیم هستند از فعالیت های دانشجویی به ویژه در زمینه عدالتخواهی حمایت کرده تا بتوان هویت جریان ساز و تصمیم ساز را به دانشجویان برگرداند.
خاکپور گفت: استقلال فکری دانشجو باید به دور از جناح بندی ها حفظ شود تا دانشجو در جامعه پیشگام و پیشرو بوده و در حل مشکلات جامعه کمک کند اما متاسفانه دانشجو در حال حاضر به جای پیگیری مطالبات مردم بیشتر توان خود را صرف مقابله با عناصر محدودکننده می کند.
این فعال دانشجویی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه دانشجو باید تصمیم ساز و تصمیم گیر برای جامعه باشد گفت: نزدیک شدن مطالبات دانشجویی به سمت مشکلات جامعه مساله مهمی است و این قشر باید زبان گویای مردم باشد و نباید تنها خود را به فعالیت در زمان انتخابات محدود کنند و ضروری است فاصله ای که اکنون در این زمینه ایجاد شده را جبران کنند.
آنچه در این میزگرد بیان شد، حاکی از امید فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز به آینده و ضرورت پیمودن راه های نرفته برای نقش آفرینی مطلوب جنبش دانشجویی بود.
دیدگاه های این سه عضو تشکل های فعال دانشجویی دانشگاه شیراز با وجود اختلاف نظر در برخی مسائل سیاسی، با یک مفهوم مشترک همراه بود و این که همگی بر تبدیل عدالتخواهی به گفتمان جامعه تاکید کردند و این که دانشجو باید خود مبدا حرکت باشد؛ با این انتظار از مسئولان دانشگاه و جامعه که بستر این حرکت هموار و فراهم باشد.
7375/ 9873/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68615/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس

بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند

سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران

حماس: تعداد اسیران فلسطینی را به ازای هر سرباز اسرائیلی از 500 به 50 کاهش دادیم

‌از بازگرداندن 100 میلیارد اراضی کشاورزی تا دستگیری سارقان کابل‌های مخابراتی در فارس

هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور

خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد + فیلم

اسیر بعدی اسرائیلی که نتانیاهو می‌کشد کیست؟

امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس

بارش رگباری باران در فارس

تردد روان در جاده‌های فارس

‌پلمب 3 منزل به‌دلیل فروش مواد مخدر در بافت قدیم شیراز

خدمتگذاری به محرومان و یتیمان از تعالیم امام خمینی(ره) نشأت گرفته است

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است

راه اندازی دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز

مسدود شدن کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز

فرماندار شیراز: هنوز نرخ کرایه تاکسی کورسی 6000 تومان در شیراز قابلیت اجرایی ندارد

‌پلمب 3 منزل به دلیل فروش مواد مخدر در بافت قدیم شیراز

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

خطیر: استقلال انشاالله برای قهرمانی سوم در آسیا آماده می‌شود

بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس

خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود

منبع حماس: 30 افسر شاباک اسیر حماس هستند

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود

علی خطیر: امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال بعد از قهرمانی آسیا رقم خورد

آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی

صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز