پیام فارس

آخرين مطالب

20 آذر، یادروز شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب معلم اخلاق فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - بیستم آذر ماه هر سال کوچه پس کوچه های محله گود عربان شیراز رنگ و بویی دیگر می گیرد ، 37 سال پیش صدای رعد آسای انفجاری تروریستی آرامش کبوتران حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را در این کوچه ها بهم ریخت و خون پاک سیدی از سلاله زهرا (س) سنگفرش کوچه های تنگ و باریک را گلگون ساخت .
37 سال پیش پیکر چاک چاک آیت الله سید عبدالحسین دستغیب نماینده امام (ره) و امام جمعه شیراز در یک اقدام تروریستی به خاک افتاد و سندی از اسناد ایستادگی ملت سربلند و نستوه ایران زمین را برای همیشه در کتاب تاریخ مظلومیت این سرزمین به ثبت رساند.
آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در 1292 خورشیدی در شیراز چشم به جهان گشود و با بهره های معنوی و کسب فیض از محضر علمای بزرگ زمانه به چنان درجه ای از دانش و اخلاق دست یافت که از جمله بهترین الگوهای اخلاقی تهذیب نفس و سیر و سلوک معنوی شد. این عارف پرهیزگار به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در استان فارس، عضو مجلس خبرگان و رییس حوزه علمیه، نقش پررنگی در پیشبرد اهداف انقلاب داشت. او بارها زندان و تبعید را به جان خرید اما هرگز دست از تبلیغ دین و حمایت از انقلاب اسلامی برنداشت.
تمام فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم پهلوی در استان فارس با هدایت این روحانی بزرگوار انجام می‌شد. اندیشه های ناب اخلاقی، انسانی و ولایی آیت الله دستغیب به اندازه ای نافذ بود که پس از 37 سال از شهادت او، همچنان پاسخگوی مناسب نیازهای معنوی نسل امروز است.
از جمله تالیفات وی که تحت تاثیر اندیشه ولایی و اخلاقی او به شمار می رود می توان به " گناهان کبیره در 2جلد، قلب سلیم، حقایقی از قرآن، معراج، ماه خدا، صدیقه کبری، کتاب داستانهای شگفت، هشتاد و دو پرسش، سوره نجم، سیدالشهدا علیه السلام، معاد، صلوه الخاشعین و قلب قرآن" اشاره کرد.
این عالم ربانی سرانجام در20 آذر 1360 خورشیدی در مسیر مسجد برای اقامه نماز جمعه شیراز به وسیله منافقان به شهادت رسید و به سومین شهید محراب ملقب شد.
***زندگی سیاسی- اجتماعی آیت الله دستغیب
وی از شاگردان آیت الله قاضی طباطبایی بود که به عنوان یک فقیه عالیقدر نه تنها در عرفان که در بیشتر زمینه های اخلاقی به تربیت انسان های خودساخته، اهل مطالعه و متفکر همت می گماشت. این روحانی مبارز نوعی جریان خودسازی اخلاقی را پس از کودتای 28 مرداد شروع و در 1332 خورشیدی با آغاز بحث های کلامی، سطح بزرگی از فرهیختگی را در فارس ایجاد کرد. ارایه مباحثی در اسلام کلامی و استدلالی و بحث های علمی، فکری و معرفتی از مهم ترین کارهای او بود. بنابراین در استان فارس به ویژه در سه شهر مهم شیراز، کازرون و جهرم، راه و روش این عالم بزرگ فراگیر شد و مردم پیرو اندیشه های وی شدند، مکتبی که شامل خودسازی و تزکیه نفس به همراه مطالب علمی و فکری ناظر به بحث های روز به شمار می رفت.
این روحانی نستوه ، سیره پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار داده بود و با حضور در میان مردم به وضعیت آنان رسیدگی می کرد. از مهم ترین سجایای اخلاقی او می توان به مردمی بودن و سیمای گشوده داشتن اشاره داشت و شادابی، لبخند و مهربانی او زبانزد همگان بود، رفتاری که جامعه آن روزگار را به شدت به این مبارز راه حق علاقه مند کرده بود. به دلیل همین رفتارها، بسیاری از افراد مسایل خود را از وی می پرسیدند و آن شهید بزرگوار با استنتاج های اسلامی به مسایل آنها پاسخ می داد. بحث های علمی، اخلاقی و دینی آیت الله دستغیب، جنبه واقع گرایانه داشت که ناظر بر اوضاع جامعه به شمار می رفت و برهمین پایه اهالی فارس او را به عنوان مرجع قبول داشتند.
***مروری بر اندیشه های اخلاقی آیت الله دستغیب
اندیشه آیت الله دستغیب به عنوان یک متفکر اسلامی که مبانی اخلاقی را به طور استدلالی و اقناعی بیان می کرد، دور از افراطی گری بود و با جلوگیری از راه های انحرافی به کنترل خشونت و حفاظت از جامعه می پرداخت. این عالم خود ساخته تاثیر بسیاری بر فارس گذاشت و این استان را از نظر فکری دگرگون ساخت. اینک نیز می توان با توجه بیشتر به روش و تفکر وی جامعه را در مسیر رشد و شکوفایی قرار داد.
*** ارایه مفاهیم اخلاقی به صورت نظام مند
آیت الله دستغیب ارایه مفاهیم اخلاقی را به شکل طبقه بندی شده پیش می برد. به عنوان مثال در ارتباط با سیدالشهدا (ع) 30 جلسه درس را به صورت کلاسیک مطرح کرد که مساله مهم و پیچیده ای به شمار می رفت. تسلط بر مسایل اسلامی، تفسیرهای قرآن، احادیث و بحث های کلامی و سپس بازگو کردن مسایل و بحث های عمیق، به زبان روز برای مردم از ویژگی های برجسته اندیشه های آیت الله دستغیب محسوب می شد که این خودسازی نفسانی، عمل به خوانده های خویش و ارایه بحث به بیان ساده، بسیار قابل تامل است که یک انسان چگونه می تواند به چنین مقامی دست یابد. چگونگی بازتولید ساختار فکری و اندیشه های اخلاقی وی می تواند در حوزه های علمیه بررسی شود، هرچند که این مساله به شکل بنیادی در حال پیگیری است.
***نقش اندیشه های شهید دستغیب در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
تاثیر این شهید بزرگوار در تحول های انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است، به گونه ای که از 11 شهر مهم ایران که حکومت نظامی در آن اعلام شده بود، سه شهر در استان فارس قرار داشت. در عمل، یک چهارم انقلاب اسلامی در استان فارس رخ داد که از تاثیر این روحانی متفکر سرچشمه می گرفت. در دوران جنگ نیز با لباس رزم در میان رزمندگان و سربازان حضور می یافت.
***کارکرد موثر تالیف های شهید دستغیب در جامعه
کتاب های این روحانی مبارز نیز همگی بر مبنای استدلال نوشته شده اند. کتاب " گناهان کبیره" نمونه کاملی از زهد و ترس از خدا است که توصیه به مطالعه آن در جامعه امروزی می تواند سبب اوج گرفتن عقلانیت در جامعه شود. وی با نگاشتن این اثر به تحولی شگرف پرداخت که تا به حال نظیر آن نوشته نشده است.
شهید دستغیب علاوه بر بُعد عقلانیت و فلسفه در نگارش کتاب، به داستان نویسی هم همت گمارد و "داستان های شگفت " را برای آشنایی مردم با داستان خلق کرد. مطالعه آثار وی انسان را متحول می سازد و به لحاظ محتوایی فرد را متعجب می کند. در واقع نگارش چنین کتاب هایی در دهه 30 خورشیدی نشان از برخورداری از رشد فکری ممتاز این عالم داشت. اینک حوزه های علمیه نیز باید داستان نویسی به شیوه شهید دستغیب را آغاز کنند زیرا این مبلغ بزرگ اسلامی، الگوی کامل تبلیغ اسلامی یعنی ناظر به مسایل روز و خودسازی محسوب می شود.
***پیام امام راحل
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) ،به مناسبت شهادت حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در پیامی یاد آور شدند : شهادت برای فرزندان اسلام و ذریه پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و اله و اولاد فاطمه علیها السلام و یادگاران حسین سلام الله علیه در راه هدف و اسلام عزیز و قرآن کریم چیزی غیرعادی و پدیده غیرمعهود نیست.
ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحرای افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پرارزش سرخ تشیع قربانیانی ارزشمند به اسلام عزیز تقدیم نموده و ایران شهادت طلب هم این پدیده سعادتمند مستثنی نیست و انقلاب اسلامی گوش و چشمش پر از این شهیدان حسین گونه است.
مطمئن هستیم که پیامبر بزرگ اسلام مباهات می کند بر امم دیگر به سبب فداکاری این عزیزان در جبهه و پشت جبهه و این عزیزان محراب و منبر و در صف جماعات و در داخل مسجدها و بیمارستانها مباهات می فرماید و چه بهتر و گواراتر که با شهادت این فرزندان اسلام و ذریه طاهره بر افتخارات آن بزرگوار در روز عرضه اعمال هر چه بیشتر بیفزاییم. عزیزان و نورچشمان ما در جبهه های جنوب و غرب هر روز با سرکوبی اشرار امریکایی و عقب سازی و به جهنم فرستادن جنود شیطان سربلندی و عظمت برای اسلام خلق می نمایند؛ به طوری که تاب تحمل این پیروزی ها را ازامریکاییان خارج و داخل، منافق و منحرف سلب نموده و بر جنون و و حشی گریهای آنان افزوده است.
امروز روز جمعه و نماز و عبادت، با دست جنایتکار امریکاییان، یک شخصیت ارزشمند که مربی بسزا و عالمی عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند ، حضرت حجه الاسلام و المسلمین شهید حاج سید عبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و ابر جنایتکار زمان ایفا کردند، به گمان آنکه به ملت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنان را در راه اهداف به سستی بکشند. این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصم تر و حاضرتر در صحنه می شوند.
***سخنان اندیشمندان و نخبگان فارس پیرامون شخصیت والای شهید دستغیب
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله شهید دستغیب عنوان کرد: شهید محراب آیت الله دستغیب با آثاری که در زمینه حفظ و ادامه انقلاب اسلامی داشت، شخصیتی ملی به شمار می‌رود.
آیت الله لطف الله دژکام بیان کرد: نقش شهید دستغیب در هدایت جریان انقلاب اسلامی در شهرستان شیراز بیشتر معنا می یابد.
وی اضافه کرد: باید دبیرخانه ای دائمی برای برگزاری این گرامیداشت ایجاد شود.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) نیز با تبیین شخصیت رحمانی شهید دستغیب بیان داشت : این شهید بزرگوار در عرصه های علم، تقوا، جهاد گام های استوار و بلندی را برداشته بود که مایه افتخار برای جامعه است.
آیت الله دستغیب با بیان اینکه شهدا عند ربهم یرزقون هستند گفت: شهادت مقام قرب الهی است و مقام شهدا در دنیا و آخرت بلند مرتبه و شایسته است.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله دستغیب امام جمعه شهید شیراز، افزود: شهید دستغیب مجاهد در راه خدا بود به طوری که اخلاق، کردار و منش، روابط وی با مردم و تفسیر وی تاثیرگذار و گواه و شاهد راه او بود.
وی ادامه داد: کلام و گفتار این شهید عالی قدر در دل تمام مردم نفوذ می کرد که امروز کلام شهید دستغیب ثبت و ضبط شده و قابل دسترس برای عموم مردم و نسل های آینده است.
تولیت آستان مقدس احمدی محمدی اضافه کرد: شهید دستغیب معلم اخلاق و مهذب نفوس بود و مردم را به سوی خداوند دعوت می کرد به طوری که دل های مردم شهر شیراز و استان فارس با گفتار این شهید منور می شد.
وی با بیان اینکه نفس چنین علما و بزرگانی از جمله شهید دستغیب همراه انقلاب بود گفت: شهید دستغیب تمام عمر خود را در راه مبارزه بر علیه کفر و نفاق گذراند به طوری که در قبل از نهضت امام خمینی(ره) در راه تبیین امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه علیه کشف حجاب مبارزه کرد.
مرحوم آیت الله اسد الله ایمانی امام جمعه فقید شیراز نیز همواره شهید دستغیب را تکریم می کرد و از او به عنون شهیدی که مردم را دوران خود به خوبی در مسیر خداوند و ولی فقیه هدایت می کرد یاد کرده است .
در سخنان مرحوم آیت الله ایمانی در باره شخصیت آیت الله دستغیب می خوانیم : شهید دستغیب با تقوا، علم و اخلاق راه رسیدن به خدا را طی کرده و در دوران خفقان در جهت تربیت مردم و ترویج و گسترش دین الهی در جامعه گام برداشت که یاد، راه و فکر شهید دستغیب باید زنده نگه داشته شود.
در دوران طاغوت برنامه با هدف دین گریزی برای شهر شیراز تدارک دیده شده بود که شهید آیت الله دستغیب با بصیرت و اخلاق حرکت های دینی را در جامعه دنبال می کرد.انقلاب اسلامی ایران مدیون شخصیت سیاسی، اجتماعی و مذهبی بزرگانی از جمله شهید محراب، آیت الله دستغیب است.
شهید دستغیب از چهره های بلند و ارزشمند کشور و استان فارس است که بایستی چهره ها و بزرگان استان فارغ از جناح بندی ها و بازی های سیاسی و هوا و هوس ها حرمت گذاشته شود زیرا این ها سرمایه های ملت، کشور و استان هستند.
آیین بزرگداشت سی و هفتمین سال شهادت شهید محراب آیت الله دستغیب امسال با حضور اصحاب اندیشه، صاحبنظران و روحانیت استان فارس در شیراز برگزار می شود.
6113 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68616/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟