پیام فارس

آخرين مطالب

وزیر راه و شهرسازی در شیراز اعلام کرد:

بناهای واجد ارزش در محلات هدف بازآفرینی حفظ شود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حفظ بناهای واجد ارزش در محلات هدف بازآفرینی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) و بافت‌ها و محله‌های مورد هدف بازآفرینی شهری در استان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما باید بحث رسیدگی و ساماندهی به مناطق پیرامونی حرم مطهر و بازآفرینی بافت مرکزی شهر شیراز را با تفکری مشخص و هماهنگ دنبال کنیم چرا که تا کنون بین طرح‌های اجرایی و آنچه نیاز واقعی مردم منظقه بوده است عدم تطابق‌هایی وجود داشته که باید مورد بررسی قرار گیرد.
اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ملاحظات و کاستی‌هایی وجود دارد تا بهره‌برداری لازم از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، پژوهشی و مذهبی در بافت پیرامون حرم مطهر اتفاق بیفتد گفت: ما باید کاری کنیم تا دسترسی مردم به حرم شاهچراغ(ع) نیز تسهیل شده و رفت و آمد در این منطقه با مشکل روبه رو نشود.
وی درخصوص بحث بازآفرینی بناهای تاریخی و واجد ارزش در این منطقه نیز بیان کرد: ما در این مسیر باید به حفظ بناهای واجد ارزش و احیای مناطق فرسوده بپردازیم، نکته‌ای که در این مرحله حائز اهمیت بوده آن است که از طریق یک منطق باززنده‌سازی به تمامی خدماتی که می‌توانند مکمل فضاهای فرهنگی، علمی، پژوهشی و مذهبی جوار حرم باشند دست پیدا کنیم.
اسلامی در این خصوص اضافه کرد: قطعا در فرآیند تهیه طرح به مواردی که باید در اولویت قرار گیرند توجه خواهیم کرد و در گام بعدی به تهیه طرح تفصیلی خواهیم پرداخت چراکه گاهی در این مناطق به اطلاعاتی کمتر از حد پلاک و طرح تفصیلی نیز نیاز داریم تا ما را در طول مسیر هدایت کرده و در نهایت نتیجه‌ای مؤثر برای رفاه حال مردم برجای گذارد.
این مقام مسئول با تأکید براینکه هم‌اکنون رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی و بازآفرینی مناطق هدف به استانداران ابلاغ شده است گفت: قصد داریم در این راه به حفظ تمدن، احیای مباحث فرهنگی و روابط حسنه موجود در این مناطق بپردازیم، روابطی که در همین محلات قدیمی به چشم خورده و مردم باید مجددا به این زندگی طیب بازگردند.
اسلامی در پایان درخصوص عملیات ساخت آزادراه شیراز – اصفهان نیز بیان کرد: این پروژه حجم بالا و مشخصات فنی بسیاری دارد و یکی از باکیفیت‌ترین و پرظرفیت‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود که خوشبختانه تاکنون پیشرفت خوبی داشته و اراده وزارت راه و شهرسازی است تا هرچه سریعتر آن را به نتیجه برساند.
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به شیراز همچنین ضمن حضور در مراسم سالگرد آیت الله دستغیب و زیارت حرم شاهچراغ(ع) گفت: خوشبختانه منابع خوبی پیش‌بینی شده است و امیدواریم بهسازی و نوسازی به صورت ترکیبی کمک کند تا هم‌افزایی مناسبی را در شیراز و بافت پیرامون حرم داشته باشیم .
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما هرچه داریم از این بزرگواران است و در عین حال، شانی جز خدمت نداریم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: انشاء الله با کمک خود آستان و همچنین استانداری و اهالی که گزارش خوبی ارایه کردند جریان بهسازی بافت حریم شاهچراغ(ع) و بافت پیرامون آن قوت بگیرد.
اسلامی افزود: این وظیفه قبلا در اختیار شرکت بازآفرینی بود که ما قدرت نفوذ، اجرایی و مداخله مقام های استانی را در آن پررنگ کردیم و با تمرکز زدایی کار را به استانداران واگذار کردیم.
او ادامه داد: آنچه بر اساس زندگی گذشته در این محدوده ها شکل گرفته سبب شده که امروز در این بافت ها شاهد وجود عدم انطباقهایی باشیم در حالیکه باید ضمن حفظ ملاک‌ها و معیارهای معماری و شهرسازی، مطلوبیت زندگی را در این محدوده ها به وجود آوریم و در حقیقت بازآفرینی واقعی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: به همین دلیل ما نگاه دوبعدی و هم جهت در این زمینه داریم که یک بعد این است که بافتی که دارای بناهای واجد ارزش است را بازآفرینی کنیم و بافت های فرسوده فاقد ارزش هم بر اساس ملاک ها و معیارهای معماری فاخر ایرانی و اسلامی به طور کلی نوسازی شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اینها به عنوان دو بال حرکتی ما هستند که تاکید داریم این اتفاق به ویژه در شهر شیراز روی دهد.
وی در عین حال با اعلام این مطلب که در مورد بافت اطراف حرم و همچنین احیای بافت‌های فرسوده طرح های خوبی ارایه شده است، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که زندگی باکیفیتی را برای مردم ایجاد کنیم و این کیفیت باید در بافت‌های شهری نیز نمود پیدا کند. به همین خاطر باید توجه کنیم که در بافت تاریخی باید بهسازی انجام شود و در بافت‌های فرسوده، اقدام به نوسازی نمود.
اسلامی یادآور شد: بهسازی و نوسازی بافت‌های واجد ارزش و بافت های فرسوده مورد حمایت وزرات راه و شهرسازی قرار دارد. با تاکید بر اینکه باید در استان مراقب باشید که در احیای بافت باید بارگذاری هایی که انجام می شود بارگذاری متناسب و هماهنگ با شان منطقه مرکزی شهر شیراز و به ویژه در جوار حرم مطهر باشد.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اعلام کرد: باید تلاش کنیم که این فعالیت تبدیل به ایجاد بافت ناهمگون اجتماعی نشود. بلکه باید بتواند ضمن توجه به تاریخ و سنت ها با تکنولوژی روز، ساخت و ساز مناسبی انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه منابع خوبی پیش بینی شده است و امیدواریم بهسازی و نوسازی به صورت ترکیبی کمک کند تا هم افزایی مناسبی را در شیراز و بافت پیرامون حرم داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت