پیام فارس

آخرين مطالب

سریال ادامه دار انتخاب شهردار جهرم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- عبدالحسین کرم ‌پور شهردار پیشنهادی جهرم که با رأی مثبت تمام هفت عضو شورای این شهر انتخاب شده بود، قبل از امضای حکم شهرداری‌ اش در استانداری فارس، استعفا داد.
پیش از کرم پور، حسین قائدی و عباس منزه نیز انصراف خود را از تصدی پست شهرداری جهرم اعلام کرده بودند.
به این ترتیب شورای پنجم شهر جهرم باید برای بار چهارم با هدف انتخاب شهردار این شهر به شور بنشیند که این یک رکورد محسوب می‌شود.
کرم پور متولد ١٣٥٥ بوشهر و دانش ‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه شهید بهشتی تهران و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بود و در کارنامه وی عضویت هیات علمی دانشگاه سمنان و دانشگاه صنعتی مالک اشتر دیده می‌شود.
وی طی سال های ٩٢تا٩٦ مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و در زمینه برنامه‌‌ریزی‌های کلان طرح‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صادرات و منابع انسانی فعالیت داشت.
کرم ‌پور، پس از عباس منزه به عنوان شهردار جهرم انتخاب شد.
عباس منزه، شهردار پیشین جهرم که اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی جهرم او را چهارم آبان 96 به عنوان شهردار این شهر انتخاب کردند، در یک ماه منتهی به مهر 97 چهار بار استعفای خود را به این شورا ارائه کرد و در نهایت شورای اسلامی جهرم، هجدهم مهر این سال با استعفای او موافقت کرد.
با پذیرش این استعفا، شورای شهر جهرم با رأی اکثریت اعضا، مسعود مومنی که معاون مالی و اداری، معاون خدمات شهری و ریاست سازمان آتش‌ نشانی شهرداری جهرم را در کارنامه خود داشت، به ‌عنوان سرپرست شهرداری جهرم معرفی کرد.

** اقتضائات و استعفا
کرم پور به دلیل آنچه وی «اقتضائات پیش‌آمده» نامید، به جهرم نیامده، استعفا کرد.
نامه استعفای شهردار منتخب جهرم 18 آذر ماه وصول شد و اندکی کمتر از یک هفته با این استعفا موافقت شد.
کرم ‌پور در استعفانامه خود به رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر جهرم نوشت:با توجه به مسائل و اقتضائات پیش‌آمده و به منظور تداوم یکدلی در بین مردم شهر جهرم و احترام به افکار عمومی و تأکید مردم و مسئولین شهر بر لزوم به کارگیری افراد بومی در حوزه شهرداری، ضمن عذرخواهی، انصراف خود را از تصدی پست شهرداری جهرم اعلام می کنم.

** شورای شهر جهرم: برای انتخاب شهردار، دقیق بودیم
پیش از این شورای اسلامی شهر جهرم طی بیانیه ‌ای درباره انتخاب شهردار اعلام کرده بود: پس از استعفای شهردار جهرم(عباس منزه)، شورای اسلامی شهر بلافاصله پس از تعیین سرپرستی، کار خود را در زمینه رایزنی با کلیه صاحب نظران ملی و استانی آغاز کرد.
شورای شهر جهرم افزود: جمع ‌آوری اسامی بیش از 20 نفر از شخصیت ها با ویژگی‌های مختلف با سطح تحصیلات متفاوت، تفکرات سیاسی و اجرایی مختلف و سوابق اجرایی متفاوت حاصل تلاش اعضای شورا در این مرحله بود که به مرور سوابق و مشخصات ایشان از مراکز مختلف استعلام و در جلسه شورا قرائت شد و پس از بحث و بررسی مقرر شد نامبردگان توسط نمایندگان شورای شهر دعوت شوند.
دربیانیه شورای شهر جهرم عنوان شده که متأسفانه به دلایلی تعدادی از کاندیداهای پیشنهادی در همان مراحل نخست انصراف خود را از حضور در این عرصه اعلام کردند که این امر در جای خود قابل بحث است و نکته قابل توجه در همه این مراحل اتفاق نظر اعضا بر پرهیز از موضع‌ گیری‌های سیاسی در گزینش افراد بود. حضور چهره‌هایی صرفاً اجرایی همچنین از بین نیروهایی بومی و غیربومی و حتی از بین بانوان، نشان ‌دهنده تلاش اعضا برای حفظ بی‌طرفی در گزینش نیرویی کارآمد برای سکانداری این جایگاه بود.
شورای اسلامی شهر جهرم افزوده است: متأسفانه برخی افراد عدم اطلاع ‌رسانی در زمینه چگونگی رایزنی‌ها و حضور چهره‌های متعدد در جمع شورا را به رکود و بی ‌تحرکی تعبیر نموده‌اند، لیکن باید اذعان نمود که انتخاب شهردار در این دوره یکی از پر ‌تلاش‌ ترین و دقیق ‌ترین مراحل خود را با توجه به تجارب دوره‌های گذشته پشت سر گذاشته است و ان‌ شاءالله با دعای همه شهروندان، یکی از بهترین انتخاب‌های خود را از بین گزینه‌های متخصص، متعهد و آشنا به مسائل شهر و شهرداری و صاحب نظر، شاهد باشیم.

** دلسوزان شهر
پس از انتخاب عبدالحسین کرم‌ پور به عنوان شهردار جهرم، نامه ای با امضای «جمعی از دلسوزان شهر مظلوم جهرم» به امام جمعه و فرماندار جهرم نوشته شد که با حدیثی از علی بن ابیطالب(ع) آغاز شده و از قول ایشان پوزش خواهی مکرر نشانه منافق دانسته شده و آمده است: شورای شهر جهرم برای بار سوم در انتخاب بهترین گزینه موجود برای نشستن بر منصب شهرداری کهن شهرِ جهرم مردود شد.
در این نامه افزوده شده است: در فاصله‌ استعفای شهردار پیشین تاکنون و با وجود تاکیدات محترم و مدبرانه‌ امام جمعه عالی‌قدر شهر، توصیه‌ خیرخواهانه‌ فرماندار محترم و رهنمودهای همه‌ بزرگان و دلسوزان شهر در اظهارنظرها مبنی بر انتخاب بهترین گزینه و ترجیحا گزینه‌ بومی توانمند در انتخاب شهردار، متاسفانه و با رویکرد لجبازانه و خودمحورانه‌‌ شورای شهر، گزینه‌ای غیربومی و بدون سابقه‌ اجرایی موفق از جعبه‌ جادویی شورا خارج و به عنوان شهردار جهرم اعلام شد.
در این نامه پرسیده شده است:آیا اعضای شورای شهر جهرم، نماینده‌ شهروندانی غیر از شهروندان جهرم هستند؟ آیا جهرم از بسیاری از شهر‌های دیگر کشور که در سالیان اخیر در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته‌اند چیزی کم دارد که منصب قفل‌شده و بدهکار شهرداری، باید همچنان در انسداد باقی بماند؟ آیا جهرم شایسته‌ یک شورای شفاف و تخصص محور نیست که خروجی آن فردی شایسته و متخصص باشد؟ چرا در میان گزینه‌های نهایی تعیین شهردار یکی از مهم‌ترین شهرهای نیمه‌ جنوبی کشور، نباید سهم نیروهای بومی توانمند بیش از سایرین باشد؟
نامه «جمعی از دلسوزان شهر مظلوم جهرم» از آنچه جولان خودسری‌های منفعت محور شورای شهر جهرم، تضعیف، تخریب و پسرفت شهر در کوتاه مدت و بلند مدت، استفاده غیرکارشناسانه شورا از موقعیت قانونی خود و بدون در نظر گرفتن مصالح شهر
سخن گفته شده است.

** انتخاب بر مبنای هیچ
پس از نامه جمعی از دلسوزان شهر، نامه‌ای سرگشاده‌ای با عنوان «انتخاب برای هیچ» نیز در فضای مجازی منسوب به یکی از فعالان سیاسی جهرم 21 آذر ماه منتشر شد که در آن آمده است:شورای پنجم نه تنها در انتخاب شهردار ناکام به نظر می‌رسد که حتی در درک اهمیت موضوع نیز ناتوان است.
در این نامه آمده است:انتخاب شهردار بر مبنای هیچ استوار است و شورای شهر از جسارت، شجاعت و قاطعیت لازم در انتخاب و دفاع از آن برخوردار نیست.اگر شورای شهر جهرم می‌خواهد در مدت باقی‌مانده، در برابر افکار عمومی پاسخ قانع‌ کننده‌ای برای اعتماد آسیب‌ دیده داشته باشد، باید در چهارمین تصمیم خود با انتخابی هوشیارانه و شجاعانه و فارغ از خط و خطوط‌ سیاسی، مافات را جبران کند.

** 15 شهردار در 40 سال
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 15 نفر به عنوان شهردار یا سرپرست برای مدت چند ماه تا چند سال بر کرسی شهرداری جهرم تکیه زدند و اگر کرم پور می ماند و استعفا نمی داد شانزدهمین شهردار جهرم می شد.
شهریور 97 بیش از چهارماه از تشکیل شورای شهر جهرم می‌گذشت که خبر رسید اعضای شورا پس از حرف و حدیث‌ها و اختلاف نظرات بر سر انتخاب شهردار، حسین قائدی، شهردار زرقان شیراز را با چهار رأی موافق و سه رأی مخالف به عنوان شهردار جهرم برگزیده‌اند.
این انتخاب با وجود آنکه گفته شد با بررسی‌ها و جلسات و مشورت‌های اعضای شورای شهر صورت گرفته به سرانجامی نرسید. پس از چندی در نامه ‌ای که از استانداری فارس به عنوان مرجع تأیید کننده حکم انتصاب شهردار جهرم به شورای این شهر ارسال شد،موضوع در پیچ و خم اداری افتاد.
در این نامه اعلام شد تا زمان رسیدگی و تعیین تکلیف حکم قطعی هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان استانداری فارس و واحدهای تابعه درباره حسین قائدی که در محکمه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری کشور مطرح است، امکان اظهار نظر قطعی در مورد شرایط احراز و صدور حکم انتصاب نامبرده مقدور نیست.
در این نامه از شورای شهر جهرم خواسته شده بود برای خروج از بلاتکلیفی ظرف مدت 48 ساعت فرد دیگری را برای تصدی این پست معرفی کنند.
مهلت 48ساعته دو ماه به درازا کشید تا مجدداً با همان اکثریت آرای چهار به سه اعضای شورای شهر جهرم، عباس منزه، ‌شهردار سابق نی‌ ریز فارس به عنوان شهرداری جهرم منصوب شود و همگان امیدوارانه چشم به هدایت منزه، فرهنگی باسابقه نی‌ریزی داشته باشند.
قصه انتخاب شهردار جهرم داشت به فراموشی سپرده می‌شد که خردادماه 1397 ماجرای دستگیری تعدادی از اعضای شورا و کارمندان شهرداری جهرم رسانه‌‌ای شد و رئیس کل دادگستری استان فارس آخر خرداد 97 در جمع خبرنگاران اعلام کرد: 11نفر از اعضای شورای اسلامی و شهرداری جهرم در یک پرونده تخلف مالی و فساد اداری تحت تعقیب هستند و این پرونده در حال رسیدگی است و اتهام متهمان اختلاس، اخذ رشوه، سندسازی، ایجاد فرایند صوری در معاملات و اعمال نفوذ بر خلاف قوانین است.
علی القاصی مهر گفت: تعدادی از مدیران و کارشناسان شهرداری جهرم و شماری از پیمانکاران و مراجعان به شهرداری در این پرونده به عنوان متهم تحت تعقیب قضایی قرار دارند.
وی افزود: برخی از مدیران مالی شهرداری جهرم و اعضای کمیسیون ماده 5 کارکنان اداره املاک شهرداری، کارپردازان و اعضای شورای اسلامی این شهر نیز از متهمان هستند.
وی اضافه کرد: یکی از افرادی که در این پرونده نقش اصلی داشته است اکنون در بازداشت موقت است و بقیه افراد با قرار وثیقه و تأمین آزاد هستند و پرونده در مرحله تحقیقات قضایی قرار دارد.
گذشته از این، بدهی سنگین بیش از 20میلیاردتومانی شهرداری جهرم به افراد حقیقی و حقوقی و خرابی کارخانه آسفالت جهرم و... نیز بیش از پیش بر حواشی‌های شهرداری جهرم دامن ‌زد.
یک ‌سال از شهردارشدن عباس منزه در جهرم ‌گذشت تا اینکه اواسط مهر 97 رئیس شورای شهر جهرم استعفای رسمی او را اعلام کرد.
به گفته حمید شاکری، عباس منزه چهار بار استعفای خود را در یک ماه اخیر به شورای اسلامی شهر جهرم ارسال و دلیل آن را مشکلات خانوادگی و بازنشستگی اعلام کرده بود.

** گفته های مسئولان جهرم
امام جمعه جهرم هفتم آبان 97 با اشاره به استعفای عباس منزه شهردار این شهر که هجدهم مهر ماه 97 از سوی شورای اسلامی جهرم پذیرفته شد، گفت: این شورا باید در انتخاب شهردار دقت کند و سرعت عمل بیشتری در این زمینه داشته باشد تا در امور شهر خللی ایجاد نشود.
حجت‌ الاسلام محمدحسین مدبر، در نشست هم‌اندیشی که با حضور مسئولان شهرستان جهرم برگزار شد، افزود: شورای اسلامی این شهر باید فردی با تجربه و آشنا به قوانین را انتخاب کند که سابقه مدیریتی داشته باشد چرا که فرصت ریسک مجدد نداریم و مردم را هم نباید بیش از این منتظر بگذاریم.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم هم در این نشست گفت: با توجه به اینکه یکی از مهمترین وظایف شورای اسلامی شهرها، انتخاب شهردار است، انتظار داریم اعضای شورای شهر جهرم هر چه زودتر برای انتخاب شهرداری با تجربه و با پیشینه ای موفق اقدام کنند.
علیرضا صحراییان، بر هم افزایی شهردار آینده با مردم و پرسنل شهرداری تاکید و بیان کرد: آبادانی شهر جهرم در گرو وحدت و همدلی بین اعضای شورای شهر، مسئولان و مدیران اجرایی این شهرستان است.
فرماندار ویژه شهرستان جهرم اظهار داشت: شورای اسلامی شهر جهرم باید اختیارات اجرایی را به شهردار تفویض و با دقت بر عملکرد او نظارت کند.
شهرستان جهرم در 193کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68916/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

حریق گسترده انبار کالا در میدان مهارت + فیلم

آتش سوزی گسترده در انبار کالا در شیراز

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس

(تصاویر) اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف آباد شیراز

آماده باش کامل گروه های عملیاتی و سیمبانان در فارس

آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در میدان مهارت شیراز