پیام فارس

آخرين مطالب

پیگیری ثبت جهانی حافظیه و سعدیه و خواجوی کرمانی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - در جلسه‌ی مشترک رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان میراث فرهنگی با پارسایی نماینده شیراز در مجلس، معاون گردشگری استانداری فارس و مسئولان میراث فرهنگی استان، پیگیری ثبت جهانی حافظیه و سعدیه و خواجوی کرمانی، در قالب یک پرونده مشترک مورد تاکید و تایید قرار گرفت.
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان فارس، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس در جلسه‌ با رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و برخی مسئولان اجرایی و حوزه گردشگری فارس، ضمن بر شمردن ظرفیت ‌ های قانونی موجود، برای حمایت از حوزه‌های مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بر لزوم جلوگیری از فعالیت اماکن اقامتی و مهمانسراهای تحت مدیریت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی و نظامی، اجرای دقیق و بلامنازع قوانین بازدارنده در خصوص تخریب اماکن تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و اعمال دقیق تعرفه‌های صنعتی حامل‌های انرژی (آب ، برق و گاز ) برای تأسیسات و موسسات گردشگری تاکید کرد.
وی با اشاره به ظرفیت ارزشمند آثار تاریخی به جا مانده از دوره زندیه نظیر ارگ کریمخان، موزه پارس، حمام وکیل، مسجد وکیل، بازار وکیل، عمارت دیوانخانه و آب انبار وکیل، بر ضرورت ثبت این محور در فهرست آثار جهانی یونسکو تاکید کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه پیشنهاد کاهش مالیات برارزش افزوده را برای حمایت از تأسیسات و موسسات گردشگری مطرح و تاکید کرد که از طریق کاهش هزینه ‌ های تورگردانی در ابعاد مختلف اقامتی، دفاتر، خوراک و نوشیدنی و حمل ونقل، می‌توان شاهد ارتقاء جایگاه گردشگری داخلی و تقویت رقابت پذیری در بین مقاصد گردشگری بین المللی باشیم .
پارسایی در ادامه موضوع بیمه صنعتگران و راهنمایان گردشگری را مطرح و بر ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن فعالان این حوزه تاکید کرد.
وی همچنین با بیان موضوع اداره کردن اماکن گردشگری استان فارس و سایر نقاط کشور به صورت هیئت امنایی، اجرای این طرح را به منظور توسعه و تخصیص بودجه مناسب به این اماکن مهم ارزیابی کرد.
نماینده مردم شیراز در این جلسه، برگزاری نمایشگاه ها را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت ‌ ها و توانمندی‌های حوزه‌های مختلف گردشگری دانست و خواستار مشارکت و تخصیص بودجه مورد نیاز برای حضور موثر در نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی شد.
پارسایی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع حفظ و حراست از آثار تاریخی- فرهنگی، پیشنهاد افزایش تعداد نیروی یگان حفاظت یا پیش بینی ردیف بودجه، برای الکترونیکی کردن حفاظت از این بناها را مطرح کرد و در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و رشد و پویای اقتصاد کشور، ایجاد شبکه تلویزیونی گردشگری را مطرح کرد.
صدور مجوز برگزاری مراسم‌های فرهنگی و آیینی در اماکن گردشگری با هدف جذب بیشتر گردشگر، وضع قوانین بازدارنده برای جلوگیری از دخالت‌های سلیقه ای و تضعیف صنعت گردشگری و ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی از دیگر پیشنهادات نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بود.
حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، قول پیگیری موارد مطرح شده از طریق کمیسیون فرهنگى و مساعدت برای اجرایی شدن آنها را داد و گفت: پیشنهاداتی که برای اجرایی شدن نیازمند تامین اعتبار است در بودجه امسال مد نظر قرار گرفته و بخشى که نیاز به اصلاح یا وضع قانون جدید دارد با مشاوره فعالان و متخصصین حوزه گردشگرى، در قالب طرح به صحن مجلس ارائه شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی تصریح کرد: تمرکز اصلی ما در این باره بیمه زنان سرپرست خانوار است و موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی را نیز پیگیری می کنیم .
علی اصغر مونسان درباره نحوه مرمت بافت تاریخی شیراز نیز گفت: در این باره قوانین بازدارنده خوبی مصوب شده که اگر به خوبی اجرا شوند می تواند جلوی تخریب بافت تاریخی را در این کلانشهر و دیگر شهرها بگیرد .
مونسان همچنین درباره مرمت بخشی از دیوار بازار وکیل نیز گفت: بر اساس قانون در مرمت بازار، بخشی از اعتبار را دولت و بخشی را نیز بازاریان تأمین می کنند که در صوت تأمین یک سوم بودجه مرمت این بنا از سوی بازاریان، دولت بیش از سهم خود در این خصوص اعتبار تخصیص خواهد داد .
معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اهمیت صیانت هرچه بیشتر از آثار فرهنگی تاریخی در خصوص افزایش و تقویت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز گفت: در این خصوص طرحی را با فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی دنبال می کنیم که صیانت از آثار، بناها و سایت های فرهنگی تاریخی به صورت الکترونیک انجام شود و اماکن و سایت های ما به سیتم های الکترونیک حفاظت تجهیز شوند که البته این موضوع نیاز به اعتبار زیادی دارد .
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حضور در نمایشگاه های بین المللی نیز گفت: در این خصوص، سازمان میراث فرهنگی، کمک ها و حمایت های لازم را دارد با این حال برای این مهم نیازمند اختصاص ردیف بودجه فنی و اعتباری توسط نمایندگان مجلس هستیم .
مونسان در ادامه و درباره تعرفه بالای آب و برق هتل ها نیز افزود: به نظر من اگر هتلی میزان مصرف آب یا برق آن افزایش یافته است نشان از ضریب اشغال بالای آن است و این هتل حتی باید مورد تشویق قرار گیرد و برای حل این مشکل، رایزنی های اولیه با وزارت نیرو صورت گرفته است .
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی باید از طریق شهرداری این شهر پیگیری شود اما به پیشنهاد معاون میراث فرهنگی می‌توان مجموعه‌های "حافظیه، سعدی و خواجوی کرمانی" را در قالب یک پرونده مشترک به ثبت جهانی رساند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران با موشک باران اسرائیل باعث رسوایی این رژیم غاصب و هم پیمانانش شد

بیانیه امام جمعه اهل سنت سرسوره در پی حمله قهرمانانه موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

تعطیلی مدارس این شهرها و استان ها فردا سه شنبه 28 فروردین

انتقال 400 هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

اعلام آموزش غیرحضوری مدارس برخی از شهرستانهای فارس

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

نبود امکانات عامل کاهش استقبال ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه شیراز است

مدارس هرمزگان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس غیر حضوری شدند

هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است

برخی مدارس فارس، فردا غیر حضوری شدند

مدارس هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس سه شنبه غیر حضوری شدند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد

صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس

مردم استان‌های جنوبی برای احتمال وقوع سیل آماده باشند

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود

اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

هشدار سطح نارنجی برای ترددهای دریایی در خلیج فارس صادر شد

لزوم توجه مراجع تقلید به آموزش طلاب

تشدید بارش‌ها در 6 استان کشور تا پایان هفته

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بازدید رایگان از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی در روز اول اردیبهشت

اهدای 2 هزار و 87 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد فارس

اولین اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری

پشت پرده برخی از رستوران های معروف شیراز

شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت کاهش «فوری» تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد

دین عقلانی، جذاب، فراگیر و فطرت‌پذیر است

قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه پاسداران به رژیم غاصب صهیونیستی

کشف 195 کیلو تریاک از یک خودرو سواری در ورودی شیراز

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ویژه برنامه‌های روز ارتش در استان فارس اعلام شد

4 فوتی در تصادف جاده جهرم به قیروکارزین

مدارس شهرستان مهر فردا غیرحضوری است

ورود سامانه پر بارش به فارس

خبر‌های ورزشی 27 فروردین فارس

باخت باورنکردنی پویا دادمرز در فینال مقابل حریف کره‌ای با شکست 9 بر صفر

دعوت از فرهنگیان فارس برای شرکت در رویداد ملی الف‌تا

وداع با پیکر زنده‌یاد پروفسور هاشم شرقی در شیراز

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب