پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

صدای سوت قطار شنیدنی نیست/ خطوط ریلی فارس اقتصادی شود مقالات

صدای سوت قطار شنیدنی نیست/ خطوط ریلی فارس اقتصادی شود

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- صدای سوت قطار این روزها در فارس چندان شنیدنی نیست، مردم از کیفیت خطوط رضایت زیادی ندارند و مقاصد ریلی این استان هنوز اقتصادی نشده است.

 از روزی که صدای سوت قطار در فارس پیچید، سال ها گذشته است. مردم استان فارس که تصور می کردند قطار می تواند اوضاع حمل و نقل این استان را بهبود بخشد این روزها آرزوهای خود را از دست رفته می دانند.
کیفیت خطوط برای مردم چندان رضایت بخش نیست، مقاصد سفر متنوع نیست و خطوط نیز از جنبه های اقتصادی برای حمل بار به بنادر و بالعکس تعریف نشده تا مردم و تجار خیلی هم نتوانند از راه آهن استفاده مناسب ببرند.
خطوط ریلی فارس عقب مانده است
نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت خطوط ریلی در این استان بیان کرد : متاسفانه استان فارس در حوزه خطوط ریلی استانی عقب مانده است و تاکنون اقدام مناسبی برای توسعه این صنعت انجام نشده است .
اصغر مسعودی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط راه آهن شیراز - تهران و مشهد فعالیت دارد، گفت : متاسفانه این خطوط نیز با توجه به شرایطی که دارد تاکنون مورد استقبال مردم واقع نشده است .

وی ادامه داد: اینگونه نیست که مردم استان برای سفر به تهران برای مسافرت با قطار رغبتی نداشته باشند و زمانی که علت را جویا می شویم پی می بریم که وضعیت این خطوط مناسب نیست و مردم تمایلی برای سفر با قطار ندارد .
نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خطوط ریلی یکی از با صرفه ترین راه های سفر است، تاکید کرد : استان فارس در این حوزه همچنان عقب مانده است و تاکنون آنگونه که باید اقدام منسابی برای بهبود شرایط خطوط ریلی فارس انجام نشده است .
پیشرفت کم راه آهن قطروئیه- گل گهر - سیرجان
وی به خط راه آهن قطروئیه - گل گهر- سیرجان اشاره کرد و گفت: طی این مدت اقداماتی برای به سرانجام رسیدن این پروژه انجام شده اما تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است .
مسعودی با اشاره به اینکه فارس باید در صنعت ریلی پیشرفت کند، گفت: برای رسیدن به اهداف خود در این حوزه باید راه آهن به بنادر ومراکز تجاری وصل باشد که صرفه اقتصادی برای این استان داشته باشد .
وی افزود: در حال حاضر تنها کاری که در خط ریلی استان فارس انجام می شود جابه جایی مسافر است که در بعد اقتصادی هیچگونه صرفه ای برای توسعه استان فارس ندارد .
نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جابه جایی مسافر به تنهایی نمی تواند برای استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، ادامه داد: راه آهنی برای توسعه استان موثر است که به بنادر و مراکز تجاری متصل باشد از این رو ضروری است برای توسعه خطوط ریلی استان فارس اقدامات مناسبی انجام شود تا استان توسعه پیدا کند .
مسعودی با تاکید بر اینکه باید هرچه سریعتر خطوط ریلی فارس به بنادر متصل شود، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد به طور حتم تحول عظیمی در صنعت ریلی ایجاد می شود .
در این رهگذر نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان فارس در صنعت ریلی استانی عقب مانده، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در این سالها اقدامی برای توسعه استان در حوزه ریلی انجام نشده و می بینیم که این استان حتی از استانها کوچکتر از خودش هم عقب مانده تر است .
حسین افضلی با اشاره به انکه در حال حاضر سه پروژه ریلی در فارس در حال پیگیری است، گفت: یکی از این پروژه ها خطوط ریلی یزد - اقلید و کهگیلویه و بویراحمد است که در حال حاضر نیز پیشرفت خوبی داشته است .
وی ادامه داد: اعتبار این پروژه در سال 95 معادل 55 میلیارد تومان بود که با پیگیری های انجام شده در حال حاضر به 177 میلیارد تومان رسیده است .
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این پروژه از پروژه های اقتصاد مقاومتی است، افزود: هفته گذشته نیز 960 تن ریل در ایستگاه اقلید پیاده شد و به دنبال این هستیم همانگونه که این پروژه از سمت یزد پیگیری می شود از اقلید نیز ریل گذاری آن انجام شود .
وی با بیان اینکه این پروژه در عملیت زیرسازی تاکنون 94 درصد پیشرفت داشته، اظهار کرد: این پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته که بسیار مناسب است .
افضلی گفت: برای راه آهن یزد - اقلید چهار میلیون تن بار و 2.5 میلیون نفر مسافر پیش بینی شده که تاکنون از سمت یزد 94 کیلیومتر ریل گذاری شده است .
وی با اشاره به اینکه برای اتمام این پروژه 470 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: اگر اعتبار آن تخصیص یابد به طور حتم در حوزه تامین مصالح و از لحاظ فنی آمادگی کامل وجود دارد و تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد .

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پروژه مسیر را 311 کیلومتر و فاصله ساعتی را 4.5 ساعت کاهش می دهد، بیان کرد: این پروژه مسیر شمالی - جنوبی و شرقی - غربی را به هم متصل می کند و گام مهمی در توسعه خطوط ریلی استان به شمار می رود .
افضلی گفت: علاوه بر این دو پروژه دیگر نیز از جمله نی ریز - گل گهر و شیراز - بوشهر نیز در استان در حال پیگیری است که این دو پروژه طی چند مدت اخیر به دلیل مشکلات زیست محیطی و بانکی تعطیل شده بود .
وی ادامه داد: بر این اساس جلسه ای با حضور مسئولان کشوری در کمیسیون عمران برگزار و مقرر شد که مشکلات مربوط به این دو پروژه نیز مرتفع شود .
نماینده مردم اقلید تاکید کرد: طی دو سه سال گذشته اقدامات اساسی برای به سرانجام رسیدن پروژه های خطوط ریلی استان انجام شده است .
به گفته وی استان فارس در حوزه خطوط ریلی عقب مانده است و باید برای توسعه این صنعت اقدام اساسی انجام داد .
افضلی گفت: البته باید این موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که خطوط ریلی صرفه اقتصادی داشته باشد بدین گونه که به بنادر کشور متصل شود .





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

گردشگری به یاری رفع مشکل اعتیاد آمد/ جدایی معتادان از سنگ سیاه

الفبای شرارت

مساله

اردیبهشت شیراز؛ دلفریب و دلربا

سعدی شیراز یا شیراز سعدی

خاوران جلوه زیبای طبیعت/ همزیستی نخلستان ودرختان مرکبات را ببینید

مقدمات انتظار ظهور

بهترین جواب به آمریکا

شهرهای بی‌دفاع

پیامی که در سیل شیراز امیدبخش شد

نارسایی

مدرسه های سعدی، سیل را شکستند

ای کاش

سیل و یادآوری اهمیت سواد رسانه ای

می خنداند اما نمی خندد

چرا خرم دره جهنّم دره شد

آنچه را که نباید فراموش کنیم

موج اندوه و شکوه مهربانی در سیل شیراز

کازرون، نمادی از تاریخی کهن و طبیعتی چهار فصل

جلوه جدید گردشگری فارس در نوروز 98

دام هایی برای ثروت

نوروز، نماد زایش است نه مرگ جانداران در تنگ بلور

چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنید

عید آمد و ما قبا نداریم

اشکال در اشکال هندسی

نخستین واکنش `حامی` به حاشیه کنسرت شیراز

حیوان خانگی هم می‌تواند ناقل هاری باشد

میانبری کاذب تا پرده سینما

شهر صدرا بدون سامانه حمل و نقل؛ ترافیکش سهم شیراز

گنبد نمکی، جاذبه گردشگری بکر در جهرم

زمین را نگهبان باشیم

یادی از حمید برنا، خیّر سلامت و مدرسه‌ ساز جهرمی

شجاعانه به استقبال تغییرات برویم

`نه` به نگاه ویژه به زادگاه مدیران

زوج ها خوب شنیدن را یاد بگیرند/ لزوم پرهیز از ایده آل گرایی

آب پاکی 2 سرد‌‌‌ار روی د‌‌‌ست د‌‌‌لواپسان

دام های قاچاقچیان برای دامداران فارس

نورآباد ممسنی تکه‌ای از بهشت

قلعه تبر جهرم، تاریخی اما تک افتاده

داراب؛ شهرستان قصرها و آبشارها

چگونگی رفتار با کودکانی که مبتلا به صرع هستند

معماری سنتی هست چه نیازی به رومیان!

200 مقاله در ششمین کنفرانس سالیانه «انرژی پاک» ارائه می شود

تفاوت کنفرانس ورشو و کنفرانس گوادلپ

پاسدار امین

چشمه‌ای که برای پریشان جوشید/ باران حال تالاب را خوب می‌کند

نقص پلکانی

تلخ و شیرین های چهار دهه روزنامه نگاری

عناوین نخست مطبوعات 23 بهمن شیراز

نقش مردم فسا در پیروزی انقلاب اسلامی ایران