پیام فارس

آخرين مطالب

مبارزه با فساد و احیای اعتماد در قالب همفکری و نظارت مردمی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- شرکت کنندگان در همایش مبارزه با فساد، احیای اعتماد که در شیراز برگزار شد روش های تحقق آن را به بحث گذاشتند و ماحصل سخنانشان این بود که هیچ چیز به اندازه فساد نمی تواند موجب بی اعتمادی مردم شود و باید برای مبارزه با فساد همه جناح ها همفکر باشند و از مردم کمک بگیرند.
به گزارش ایرنا، در این همایش که شامگاه چهارشنبه برگزار شد،محمود صادقی نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی، حسین راغفر اقتصاددان، احمد توکلی فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و بهاره آروین عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمینه راهکارهای مقابله با فساد در کشور به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.
** مبارزه با فساد را باید سیاست زدایی کنیم
دبیر حزب اتحاد ایرانیان شعبه استان فارس که یکی از برگزارکنندگان همایش بود گفت:امروز در شرایطی هستیم که دلایل متعددی از جمله بیکاری، خشکسالی و فساد زمینه ساز ایجاد بی اعتمادی، یاس و ناراحتی در مردم شده است.
محمد حسن گلرخیان افزود: هیچ یک از این دلایل به اندازه فساد در ایجاد این بی اعتمادی در مردم موثر نبوده و بر همین اساس، برگزار کنندگان این همایش این عنوان و موضوع را برای بحث و بررسی انتخاب کردند.
وی ادامه داد: فساد مشکلی است که همه ریشه های آن در مجموعه های خود ماست و به همین دلیل مردم هیچ دلیلی را برای وجود آن در هر سطحی نمی پذیرند.
او اظهار داشت: امروز به اشکال مختلف از جمله از طریق فضای مجازی شاهد افشاگری هایی در زمانی کوتاه در خصوص فساد هستیم اما می توان گفت که از این افشاگری ها چیزی عاید کشور نمی شود.
گلرخیان بیان کرد: ما در این همایش به دنبال این هستیم که یک پایه، اساس و مبانی را خارج از آن فضا با استفاده از صاحبنظران به بحث بگذاریم و موضوع فساد را سیاست زدایی کنیم.
وی افزود: سیاست زدگی فساد امروز به آفت مقابله با آن تبدیل شده و مفسدان در میان این سیاست زدگی ها و سیاست بازی ها مخفی می شوند.
او گفت: اگر بنا است با این مقوله برخورد جدی شود به یک عزم ملی و فراجناحی نیاز است و همه نیروهایی که به این راه اعتقاد دارند باید پای کار بیایند.
دبیر حزب اتحاد ایرانیان شعبه استان فارس ادامه داد: یاس و دلزدگی نباید بهانه دست روی دست گذاشتن باشد و نمی توان گفت که فساد آنقدر همه گیر شده که نمی شود کاری کرد و یا اگر می شود انجام این کار را باید به مقامات و مدیران ارشد کشور و نظام واگذار کرد.
وی افزود: تجربه داریم که دوستان در سطوح مختلف و با شناخت نسبت به فساد توانسته اند گام های خوبی برای مقابله با آن بردارند.
او گفت: بحث فساد یک بحث سیستمی است و مبارزه با آن هم باید به شکل جمعی و کلان و به شکل سیستمی انجام شود.
** مبارزه با فساد،ادبیات مشترک می خواهد
احمد توکلی فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه برای مبارزه با فساد نیازمند یک ادبیات مشترک هستیم گفت: اهمیت این مساله تا آنجاست که برای مقابله با آن ارزش دارد که وقت بگذاریم و این ادبیات مشترک را بسازیم.
وی گفت: برای نظام هیچ چیز بدتر از فساد مضر و آسیب رسان نیست و اگر فساد جمهوری اسلامی را دچار تزلزل کند، اسلام متهم می شود که برای اداره جامعه ناتوان بوده، همان اسلامی که امام حسین (ع) همه هستی خود، فرزندان، برادران، اصحاب، جان و مالش را برای اعتلای آن فدا کرد.
او اظهار داشت: به تایید عقاید دینی و به تایید علم اقتصادی سیاسی و تجربه هیچ چیز خطرناک تر از فساد نیست و عنوان این همایش هم بسیار دقیق است.
توکلی بیان کرد: وقتی که دستگاه های مسئول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی آلوده می شوند فساد وارد مرحله سیستمی می شود، فساد سیاسی نیز موجب انحراف در تخصیص منابع، ناکارایی اقتصادی است که کاهش تولید و افزایش بیکاری در پی دارد، فقر مطلق، فقر نسبی، فقر احساسی و شکاف طبقاتی را افزایش می دهد، ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند و به سلطه حلقه محدود صاحبان زر و زور و تزویر بر مقدرات مردم منجر می شود.
او افزود: همچنین فساد سیاسی، استقلال، تمامیت ارضی و کسب منافع در مناسبات خارجی را به خطر می اندازد و اخلاق و دین مردم را تضعیف و اعتقاد به مردم سالاری دینی را کمرنگ می کند.
این فعال سیاسی گفت: در یک نظرسنجی بیش از 150 مقام بلندپایه بخش عمومی و اعضای کلیدی جوامع مدنی از بیش از 60 کشور در حال توسعه، در پاسخ این پرسش که مهمترین مانع رشد و توسعه در کشورتان را چه می دانید؟، فساد را جدی ترین مانع برشمردند.
** فساد محصول نابسامانی های گسترده در جامعه است
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و اقتصاددان حوزه فقر و نابرابری، فساد را محصول نابسامانی های گسترده در جامعه دانست و گفت: در همه جوامع نابرابری ریشه اصلی فساد است و بستگی به تصمیمات دولت ها دارد.
حسین راغفر افزود:اینکه نرخ ارز چه میزان باشد، منابع کشور را به چه کسانی اختصاص دهیم، به چه کسانی تخفیف مالیاتی بدهم و از چه کسانی مالیات بگیریم همه تصمیمات کلان و مهمی هستند که در ساخت سیاسی کشور اتفاق می افتد و افرادی که در راس امور نشسته اند تصمیم می گیرند نه افراد عادی.
او افزود: اینکه گفته می شود ایرانی ها بیشترین مصرف بنزین را دارند درست نیست، ما سی امین مصرف کننده بنزین هستیم اما وقتی می خواهند قیمت بنزین را در کشور افزایش دهند اینگونه اظهار نظرها مطرح می شود که ایرانی ها بیشترین مصرف کننده بنزین هستند و باید چاره ای اندیشید.
وی، با اشاره روند خصوصی سازی در کشور اضافه کرد: سیاست های خصوصی سازی صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهوری بوده به این منوال که به نزدیکترین افراد و اطرافیان واگذار شود که یکی از موارد خصوصی سازی ایجاد بانک های خصوصی بود که به عقیده من بانک های خصوصی غده سرطانی اقتصاد کشور و منشاء بسیاری از نابرابری ها هستند.
او گفت: امرور تصمیماتی که گرفته می شود اعم از تخصیص هایی که به پتروشیمی ها، معادن، خودروسازان و بانک ها می دهند، همه مافیایی هستند که در اقتصاد کشور با کمک تصمیم سازان اصلی شکل گرفته اند.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) افزود: بخش قابل توجهی از منابع مردم در دست بانک ها است اما معلوم نیست کجاست و محاسبات ما نشان می دهد که بین 500 تا 600 هزار میلیارد تومان از وجوه مردم نزد بانک ها گم شده است.
راغفر ادامه داد: در اقتصاد دلالی و واسطه گری که ریشه تاریخی هم دارد از زمان مشروطه به این سو شاهد سلطه صاحبان سرمایه های تجاری بر نظام تصمیم گیری هستیم و آنها تصمیم می گیرند که چه کاری انجام شود و منافع آنها دیده می شود.
وی افزود: تمام تسهیلات بانکی که در طی این دوره خصوصی سازی داده شده به زیان تولید و کشاورزی و به نفع دلالی و سوداگری بخش مسکن بوده است.
راغفر گفت: جوان از بهترین دانشگاه کشور مدرک گرفته اما به عنوان نظافتچی استخدام شده است، این اقتصاد مهندس نمی خواهد به همین دلیل ما سومین صادر کننده مهندس به خارج هستیم بعد از هند و چین، در تجارت که نیاز به مهندس نیست و این اقتصاد چون با زد و بند کار می کند نیازی به دانش ندارد، کسانی که خود را بتوانند به قدرت نزدیک کنند می توانند از مواهب آن بهره مند شوند.
وی، اشتغال را یکی از اصلی ترین دغدغه های خانواده ها دانست و گفت: جوانی که شغل ندارد دچار افسردگی می شود، همه کسانی که قربانی این نظام تصمیم گیری هستند چه کسی را متهم می کنند؟ در چنین شرایطی آنچه که از بین می رود اعتماد مردم به خودشان و اعتماد مردم به مسئولان است و به همین دلیل ما شاهد یک جامعه به شدت آسیب دیده به لحاظ اخلاقی هستیم.
او افزود: اصلی ترین سرمایه هر نظام اعتماد مردم به آن نظام است و به همین دلیل است که فساد می تواند برای امنیت ملی، امنیت سیاسی و امنیت اجتماعی آسیب زا باشد.
راغفر گفت: ما بدون حضور مردم و نهادهای مدنی نمی توانیم این وضعیت را اصلاح کنیم، از کسانی که مسئول این نابسامانی ها هستند نمی توانیم بخواهیم که به اصلاح امور بپردازند هرچند در همه نهادهای ما هستند انسان های سالم و شریفی که می خواهند با فساد مبارزه کنند اما به دلیل سلطه فساد در بخش های مختلف اقتصاد کشور و نهادهای مختلف این افراد در اقلیت هستند.
او ادامه داد: این بدان معنا نیست که همه مجلس ما فاسد هستند، خیلی از نمایندگان ما موجب مباهات ما هستند.
**ضعف ساختار سیاسی از علل اصلی شکل گیری فساد در کشور است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ضعف ساختار سیاسی را یکی از علل اصلی شکل گیری فساد و عمق گیری آن در کشور دانست و گفت: ما در این نظام از مفاهیم مدرن مانند اصل تفکیک قوا بهره مند شدیم و اگر همین تفکیک نسبی قوا اجرا می شد نقش پیشگیرانه ساختاری در مقابل فساد داشت.
او ادامه داد: استقلال نهاد پارلمان مبتنی بر انتخاب آزاد و آرای مردم می تواند ضامن بسیاری از فواید از جمله سلامت در سیستم باشد و هر چه دایره سیاسی مردم به ویژه در انتخابات تنگ تر می شود عرصه برای شکل گیری فساد بیشتر می شود و وجود یک پارلمان که به رای مردم بیشتر نزدیک باشد آن انحصار را محدودتر می کند.
صادقی گفت: نظارت شورای نگهبان قانون اساسی بر انتخابات بنا بر آنچه که نویسندگان و اعضای قانون اساسی در نظر داشته اند باید ضامن آزادی و سلامت انتخاب باشد و معتقدیم که نظارت استصوابی اگر با این هدف که انتخابات سالم تر و آزادتر برگزار شود و آرای عمومی از صندوق بیرون آید اشکال ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:عملا نظام حاکم بر انتخابات باعث شده که دوره به دوره مجلس ضعیف تر شود و یکی از عوامل آن فقدان اراده سیاسی در نظام کلان تدبیر و اداره کشور بر ضرورت انتخابات آزاد و به نوعی مستقل بوده است و بنا بر ضرورت ها این دایره ها تنگ تر شده و خروجی آن این شده که 12 هزار نفر در انتخابات ثبت نام می کنند و 6 هزار نفر یا فاقد صلاحیت شناخته می شوند یا صلاحیت آنها احراز نمی شود و از بین همان 6 هزار نفر هم با انواع محدودیت ها این مجلس شکل می گیرد.
او ادامه داد: بزرگان ما باید به این مساله را به عنوان یک مساله ملی نگاه کنند و عملکرد خود را بازنگری کنند چرا که این یکی از عوامل بروز فساد است و مجلسی که باید به عنوان یکی از ارکان نظام نقش بایسته خود را بتواند ایفا کند گرفتار این چارچوب شده و نمی تواند نقش خود را بازی کند و در این فضا ما گرفتار بحث سیاسی شده ایم و سیطره سیاست بر بسیاری از مناسبات از جمله امر نظارت و مبارزه با فساد مشهود است.
وی افزود: ما در سال 95 بر اساس اطلاعاتی که در حوزه مفاسد در شهرداری تهران داشتیم تصمیم گرفیتم که تحقیق و تفحص از شهرداری تهران انجام دهیم که با واکنش بسیار سیاسی در کمیسیون های مجلس مواجه شدیم که کاملا پیداست که اینها با نگاهی کاملا سیاسی مانع ایفای نقش نظارتی مجلس شدند.
صادقی افزود: مفاسد یک طیف را می بینیم و یک طیف را نمی بینیم و این یعنی سیطره سیاست و این باعث شده که هر کس به سمت باند و جناح خود می کشد و فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب وجود ندارد.
**شفافیت، کارآمدترین راه مقابله با فساد است
عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز، شفافیت را کارآمدترین راه مقابله با فساد دانست و گفت: در شورای شهر تهران این راه حل را در دستور کار قرار داده ایم و سعی کرده ایم که ببینیم آیا می توان در عمل شفافیت را محقق کنیم و در یک دوره چهار ساله از حجم فساد و بی اعتمادی مردم به شهرداری بکاهیم.
بهاره آروین افزود: وقتی فساد سیستماتیک است یعنی نهادهای نظارتی ناتوان هستند و خودشان حلقه ای از زنجیره فساد شده اند، در چنین شرایطی نظارت عمومی راه حل است و اینکه داده ها شفاف شود تا خود مردم بتوانند تخلف را کشف کنند و فشار افکار عمومی آن تخلفات را پیگیری کند.
وی ادامه داد: در مجموع می توان گفت که شفافیت از فساد پیشگیری می کند و کسانی که می خواهند دست به تخلف بزنند را محتاط می کند چرا که نه فقط چشم های یک بازرس بلکه هزاران چشم مردم بر آن نظارت دارد.
آروین بیان کرد: بنابراین افراد به دلیل چشم هایی که مراقب آنها است بسیار محتاط می شوند و تجربه هم نشان داده که نظارت همگانی بهتر از نظارت دستگاه های نظارتی عمل می کند.
وی گفت: بر خلاف افشاگری که هیچ اعتمادی ایجاد نمی کند، شفافیت سیستماتیک در میان مردم اعتماد ایجاد می کند و اگر همه چیز را در معرض دید مردم بگذاریم مردم می دانند که همه چیز را می بینند و این حس اعتماد ایجاد می شود.
همایش مبارزه با فساد، احیای اعتماد به همت حزب ندای ایرانیان، اتحاد ملت ایران، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در تالار احسان شیراز برگزار شد.
6122 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/70281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟