پیام فارس

آخرين مطالب

یلدا و جنگلانه در قرار سبز هفته اول دی ماه فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - فعالان محیط زیست در قرار سبز هفته نخست دی ماه فعالیت‌های مختلفی برای حفظ محیط زیست انجام دادند.

به گزارش خبرنگار مهر فعالان محیط زیست در قرار سبز هفته نخست دی ماه فعالیت‌های مختلفی برای حفظ محیط زیست انجام دادند.

در شهرستان زرند استان کرمان، از کارشناسان اداره آبیاری دعوت به عمل آمد تا در رابطه با بحران آب و همچنین فرو چاله ها در این شهرستان، ضمن نمایش کلیپ های آموزشی، صحبت های لازم را انجام دهند. کنجکاوی بچه ها بعد از تماشای این برنامه برای کمک کردن به عبور از بحران آب قابل لمس بود.

دانش آموزان مدرسه سبز سما در شهرستان لاهیجان استان گیلان، با دستان کوچک خود طبیعت را از مشکلات بزرگ پاک کردند. در این برنامه دانش آموزان با هدف حفاظت از محیط زیست، با همراهی مدیریت مدرسه، آموزگاران و مربیان خود بام سبز لاهیجان را از زباله ها پاک کردند.

گروه طنین پاکبانان شیروان استان خراسان شمالی، در هفتاد و دومین همایش خود، خیابان گلستان شیروان را از زباله پاکسازی کردند.

بیش از 40 نفر از اعضای انجمن کوهنورد صبا بادرود استان اصفهان، با همکاری هیات ورزش های همگانی، مسیر 8 کیلومتری از آستان مقدس آقاعلی عباس تا کویر ریگ زرد بادرود را بصورت رفت و برگشت پیاده روی و از زباله پاکسازی کردند. از نکات جالب این برنامه می‌توان به حضور دکتر حسنعلی محققی با 85 سال سن اشاره کرد.

در شهرستان رشت استان گیلان، انجمن بوم بانان گیل ودیلم، کارگاه آموزشی زیست محیطی را در دبستان کارا برگزار کردند. دانش آموزان در مرحله اول این کارگاه، ساخت تابلوی نقاشی پرتره با کشیدن نقاشی روی کاغذهای باطله را در قالب تیم های دو نفره انجام دادند. استفاده درست از کاغذهای یک رو سفید جهت ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آن و صرفه جویی در افزایش مصرف کاغذ هدف اصلی برگزاری این کارگاه بود.

در جشنواره کوجووار چیلله سی تبریز، که به همت همیاران اجتماعی یاشیل کوجووار و کانون سلامت این محله به مناسبت شب یلدا در دبستان فاطمه برگزار شد، نونهالان خواهان رسیدگی به وضعیت اسفناک آلودگی محیط زیست توسط شرکت های صنعتی تبریز شدند.

انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان در راستای طرح تسهیلگیری و پایش پسماند روستایی بخش کلاچای شهرستان رودسر، چهارمین مرحله از این طرح را به میزبانی دهیاری روستای بیجارگاه علیا در مسجد جامع این روستا برگزار کرد.

طرح ملی جنگلانه برای پنجمین سال پیاپی توسط اعضا و همیاران انجمن میراث ماندگار بختگان و با همکاری اداره منابع طبیعی وآبخیزداری نی ریز، شهرداری و شورای شهر، گروه های کوهنوردی آناهیتا، بختگان، فضل وهمچنین کانون فرهنگیان بازنشسته، درعرصه های طبیعی شهرستان نی ریز استان فارس برگزار شد. در این طرح که به منظور اشاعه فرهنگ مهربانی با طبیعت و حفاظت هر چه بیشتر از گونه های بومی برگزار شد، 125 نفر از علاقه‌مندان و دوستداران منابع طبیعی، بیش از 30 هزار دانه بادام کوهی را در سطحی معادل 13هکتار و درعرصه های مرتعی شمال روستای دولت آباد از بخش مرکزی شهرستان نی ریز، زیر کشت بردند.

با تلاش و پیگیری تشکل پاکسازان طبیعت سیوند، اهالی سیوند و با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان مرودشت، پروانه بهره برداری معدن سنگ لاشه باطل شد. همچنین به همت اهالی سیوند و با همکاری تشکل پاکسازان طبیعت سیوند، ورزشکاران باستانی، اعضا شورا و پرسنل منابع طبیعی شهرستان مرودشت، مسیر جاده دسترسی به این معدن، خاکریزی و بذر کاری شد.

کارگاه آموزش بهیافت و بازآفرینی با مواد دور ریز به منظور آشنایی روش ساخت محصولات کاربردی ویژه دانشجویان طراحی صنعتی، در دانشکده های هنر و معماری تهران غرب و تهران مرکز برگزار شد، در این کارگاه روشهای برش، اتصال، شکل دهی حرارتی و جوش پلاستیک بصورت عملی آموزش و دانشجویان نیز چند نمونه مدل با مواد دور ریز ساختند.

طرح ملی جنگلانه در سروستان استان فارس با همکاری تشکل عاشقان طبیعت سروستان و نیروهای منابع طبیعی و عشایر، در منطقه جنگل شدید اطراف چشمه های سرو و نخودی با کاشت بذر بنه، بادام کوهی، ارژن، چلال، کنار و گیاهان دارویی برگزار شد.

در شهر ارسنجان استان فارس نیز طرح ملی جنگلانه با هدف احیا و ترمیم رویشگاه های جنگلی و مرتعی، به همت گروه آفرود ارسنجان، تشکل همیاران و پاکسازان طبیعت ارسنجان، دامداران طرح فیجان و با همکاری اداره منابع طبیعی در ابتدای منطقه فیجان برگزار شد. در این روز به یادماندنی که بزرگترها ضمن آموزش و آشنا کردن بچه ها بذر محبت را به دل خاک سپردند، مردم و ارگان ها با حضور چشمگیر خود، حدوداً 10هکتار از عرصه های طبیعی ارسنجان را به زیر کشت دانه های جنگلی، بادام کوهی، ارژن، انغوزه، کما و سکاله بردند.

طرح ملی جنگلانه به همت انجمن زمین پاک دشتستان، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و با حضور جمعی از مسولین و سمن ها در دشتستان استان بوشهر برگزار گردید. در این مراسم که ششمین برنامه درختکاری انجمن زمین پاک در سال جاری بود، 300 نهال سدر (کُنار) کاشته شد تا مجموع نهال‌های کاشته شده این انجمن در سال جاری به عدد 1000 برسد.

در آخرین روز پاییز، انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید با همکاری ومساعدت دوستداران طبیعت ومنابع طبیعی، به عرصه های منابع طبیعی در ابتدای دره نباتی شهر اقلید پا گذاشتند و 12 هکتار از عرصه های منابع طبیعـی اقلید در این برنامه به زیر کشت دانه های جنگلـی، بادام کوهی، ارژن و بذر گیاهان مرتعـی، آنغوزه، کما و سکاله رفت. در این برنامه دانش آموزان، کارمندان، کشاورزان، بازاریان، ورزشکاران، مدد کاران شرکت داشتند و حضور نونهالان و بانوان در برنامه بذرکاری چشمگیر بود.

در این برنامه که به همت اداره منابع طبیعی و مشارکت انجمن های هواداران کارون زلال شوشتر و محیط زیست گتوند، با استقبال حداکثری جوامع محلی انجام گرفت، در راستای حمایت از گونه بومی منطقه تعداد 100 اصله نهال که عمدتاً از نوع کُنار بود، در شهر گتوند استان خوزستان کاشته شد.

طرح ملی جنگلانه به منظور مشارکت هرچه بیشتر در صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در منطقه صفرآباد طرح جنگلکاری پارسوماش شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد. در این برنامه که با مشارکت انجمن دیده بان دوستداران محیط زیست، دیگر انجمن ها، اداره حفاظت محیط زیست و اداره منابع طبیعی مسجد سلیمان بود، حدود 300 اصله نهال کُنار کشت شد.

جمعی از دوستداران محیط زیست و اعضای انجمن کوهنوردی پلدختر، شب یلدا را در کنار محیط بانان پاسگاه تنگ فتی و پرسنل اداره محیط زیست پلدختر سپری نمودند. در این برنامه فرهنگی که با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست پلدختر برگزار شد، جهت جلوگیری از فرسایش و ورود رسوبات به مخزن آبی تالابها و به مناسبت طرح ملی جنگلانه، در اطراف تالابها بذر گونه های بومی کاشته شد.

در بزگترین شب سال، فرهنگسرای انتظار و همیاران محیط زیست و حیوانات استان خراسان رضوی، یکی از برنامه های جشنواره بچه های مشهد را به فرهنگ صحیح استقبال از بهار اختصاص دادند. از آیتم های این برنامه میتوان به ساخت کاردستی اشاره کرد.

شب شعر یلدا و طبیعت به مناسبت پاسداشت آیین باستانی شب یلدا، با استقبال کم نظیر دوستداران ادبیات و طبیعت در مسجدسلیمان به همت اداره محیط زیست و مشارکت انجمن های مردم نهاد این شهرستان برگزار شد. خوانش ادبی شاعران، اجرای موسیقی سنتی و شعرخوانی کودکان با محوریت محیط زیست از جمله برنامه های این شب شعر محیط زیستی بود.

نشست هم اندیشی و خِرد ورزی ویژه شب یلدا در مسجدسلیمان به همت انجمن بانوان طبیعت دوست استان خوزستان برگزار شد. این نشست که با هدف بررسی تاریخچه و آیین پاسداشت یلدا در ایران باستان بود، با حضور فعالان محیط زیست، پژوهشگران و اندیشمندان در موزه باستان شناسی و مردم شناسی مسجدسلیمان برگزار شد.

به همت تشکل همیاران طبیعت آب باریک اقلید، کاشت بذر اتحاد و همدلی در دامنه کوه های این منطقه که روستایی با نماد وحدت و یکپارچگی می باشد، در واپسین ساعات آخرین آدینه پاییز97 صورت گرفت.

کاشت 1110 گلدان دو بذری بلوط در اجرای مرحله چهارم پویش زاگرسانه توسط انجمن سبز اندیشان جوان مهاباد در استان آذربایجان غربی انجام گرفت. زاگرسانه قرار است در چند مرحله و به منظور احیای جنگل های زاگرس با کاشت بذر های بومی این منطقه انجام شود.

اعضای انجمن ژینکو در ادامه پویش زاگرسانه اقدام به کاشت بادام کوهی در دامنه کوههای قلاتوک و رندوله اشنویه کردند.

در نشستی با حضور نماینده دادستان و اساتید گروه های حقوق و علوم محیط زیستی و فعالین محیط زیست زنجان، خلاهای قانونی در مباحث محیط زیستی و نیز مصداق های جرائم و تخلف های محیط زیستی در استان بررسی شد. در این نشست، عواملی که باعث ناکارآمدهایی در مدیریت محیط زیست استان شده است مورد بحث قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/70764/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان