پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

خُردهای اعصاب خُردکن مقالات

خُردهای اعصاب خُردکن

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- صدای پول خُرد از اسکناس های درشت بیشتر است و این خُردها با نبودشان در دست مردم،همچنان وظیفه اختلاف افکنی و ایجاد جنگ اعصاب بین پیشه های مختلف از جمله مسافران و تاکسی داران را بر عهده دارند.
کل کل و درگیری راننده با مسافر بر سر کرایه تاکسی و نداشتن پول خرد سابقه ای به قدمت ورود تاکسی به ایران دارد،چالشی که انگار پایانی برای آن نیست و جالب اینکه مصوبات نهادهای ذیربط برای تعیین نرخ کرایه به گونه ای است که موضوع را تشدید می کند.
تعیین نرخ هایی مانند هر کورس 600 تومان برای تاکسی، گرانیگاه مشاجره را بر سر 100 تومانی می گذارد که مسافر و تاکسی دار باید هریک از خیر یا شر این پول خُرد بگذرند.
اغلب شهروندان مشاجره با رانندگان تاکسی و داد و فریادها به دلیل نداشتن پول خُرد را به یاد دارند و در زنیدگیشان رخ داده و حتی این کل کل ها در برخی موارد شدت یافته و به درگیری فیزیکی نیز منجر و خون هایی برای آن ریخته شده است و مشخص نیست این موضوع که به معضلی ده ها ساله در بسیاری از شهرهای کشور تبدیل شده چه روزی پایان خواهد یافت؟
** کیمیای خُرد
پیشنهاد شهرداری شیراز مبنی بر افزایش نرخ کرایه تاکسی های درون شهری شیراز حدود چهار ماه پیش به تصویب شورای این شهر رسید و بعد از رفع ایراداتی که فرمانداری شیراز بر آن وارد دانست در حدود یک ماه و نیم گذشته تائید و اجرایی شد.
براساس این مصوبه نرخ کرایه تاکسی های شیراز به ازای هر کورس از 500 تومان به 600 تومان افزایش پیدا کرده که این مساله در مدت زمان کوتاه حدود یکماهه ای که از اجرای آن می گذرد موجب بروز گلایه های بسیاری از جانب مسافران و رانندگان تاکسی شده است.
نرخ کنونی کرایه تاکسی های شیراز که اکنون به ازای هر کورس 600 تومان تعیین شده در صورتی که برای این واحد پول، اسکناس و سکه ای در کشور تولید نشده و پول خرد نیز حکم کیمیا دارد و در اغلب موارد مسافر و یا راننده تاکسی به اجبار باید از حق خود گذشت کند و یا بر سر کرایه مشاجره و دعوای فیزیکی به راه بیندازند.
** اتوبوس، گرانتر از تاکسی
تکنولوژی استفاده از سیستم هوشمند و کارت اعتباری برای پرداخت کرایه در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو به کار گرفته شده اما زیرساخت این فناوری در تاکسی ها وجود ندارد و این وضعیت موجب بروز مشکلات و نارضایتی های بسیاری شده است.
تاکسی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از سیستم های حمل و نقل عمومی لوکس محسوب می شود و این در حالی است که بنا به مصوبه شورای شهر شیراز نرخ نقدی کرایه اتوبوس درون شهری شیراز برای کسانی که تمایل به پرداخت از طریق وجه نقد داشته باشند در یکماه گذشته به هزار تومان افزایش پیدا کرده در صورتی که اکنون نرخ کرایه هر کورس تاکسی در این کلانشهر که آن هم نقدی باید پرداخت شود 600 تومان تعیین شده است.
** صد تومن خنده دار و دردسرساز
علی مختاری یکی از رانندگان تاکسی در شیراز به خبرنگار ایرنا می گوید: بعد از گذشت 9 ماه از سال 97 نرخ کرایه تاکسی های درون شهری شیراز با مصوبه شورای شهر شیراز از 500 تومان به 600 تومان افزایش پیدا کرد در صورتی که در سال جاری قیمت قطعات خودرو،مکانیکی و سایر مخارج زندگی دو تا سه برابر افزایش داشته است.
وی افزود: این افزایش 100 تومانی نرخ کرایه تاکسی که به گفته مسئولان مربوط برای کمک و حمایت از تاکسی داران شیرازی اعمال شده به دلیل نبود پول خرد اغلب دریافت و پرداخت نمی شود و عملا همان نرخ کرایه قبل که 500 تومان است ملاک شده است.
وی با اشاره به گرانی ماه های اخیر افزایش 100 تومانی کرایه تاکسی را خنده دار عنوان کرد و ادامه داد: برای حل مشکل پول خرد به ناچار در یکماه گذشته اقدام به نصب اپلیکیشنی اینترنتی برای پرداخت کرایه کرده ام در صورتی که اغلب شهروندان شیرازی در حال حاضر با این سیستم آشنایی ندارند و یا آن را بر روی تلفن های همراه خود نصب نکرده و یا اصلا اعتمادی به استفاده از آن نداشته اند و عملا این راه حل نیز مفید واقع نشده است.
** گذشت از سر ناچاری
این راننده تاکسی درون شهری شیراز ادامه داد: به نظرم در حال حاضر چالشی به نام پول خرد در کشور وجود دارد چون هم مسافران و هم رانندگان تاکسی از آن بی بهره هستند و بناچار با نرخ جدید یکی از این دو طرف باید از حق خود کوتاه بیاید.
مختاری گفت: در این شرایط خودروهای شخصی نیز بدون ایجاد هیچگونه مزاحمتی در شهر شیراز اقدام به جابه جایی مسافر می کنند و مشاهده کرده ام که تابلوهای کوچکی روی سقف بعضی خودرو های شخصی نصب شده که روی آن تاکسی شیراز درج شده است.
**مسافرکشی شاسی بلندها
او به شوخی و با کنایه می گوید که اکنون در شهر شیراز تنها وانت بارها و رانندگان کامیون اقدام به جابه جایی مسافر نمی کنند به گونه ای که حتی رانندگانی در این کلانشهر روزانه مشاهده می شود که با خودروهای شاسی بلند و چند صد میلیون تومانی خود در اسنپ مشغول مسافرکشی هستند که هدف آنها از این کار نیز جای بررسی دارد.
وی به برخی گفته های مسافرانش اشاره می کند و می گوید: در یکماه گذشته بسیاری از مسافران در شیراز به این نکته که جای سوال برای آنها دارد اشاره می کنند که چگونه نرخ نقدی کرایه اتوبوس به هزار تومان افزایش پیدا کرده و نرخ تاکسی ها 600 تومان تعیین شده و یا اینکه چرا برای پرداخت کرایه تاکسی مانند اتوبوس دستگاه های کارتخوان تعریف نشده است؟
** افزایس نرخ کرایه تاکسی های شیراز روی کاغذ
راننده تاکسی دیگری در شیراز گفت: این قشر به دلیل انجام سال‌ها کار طاقت فرسا و تحمل شرایط سختی نظیر سرما،گرما و ترافیک در معرض انواع بیماری ها قرار دارند و این در حالی است که بسیاری از رانندگان تاکسی در سالهای گذشته با مشکل بیمه ای مواجه شده اند و در پی آن از پس تامین هزینه های درمانی خود و خانواده بر نمی آیند.
محمد علی حسینی در مصاحبه با ایرنا افزود: قیمت لوازم یدکی مورد نیاز تاکسی و همچنین سایر اقلام و کالاها در ماه های گذشته تا سه برابر افزایش پیدا کرده در صورتی که نرخ کرایه تاکسی ها در یکماه گذشته تنها صد تومان افزایش پیدا کرده است.
او با اشاره به اینکه افزایش نرخ کرایه تاکسی های شیراز در سال 97 تنها روی کاغذ رخ داده،ادامه داد: در حال حاضر کرایه تاکسی 600 تومان است اما مسافران به دلیل نداشتن پول خرد همچنان 500 تومان پرداخت می کنند که عملا این افزایش نرخ اجرا نمی شود.
حسینی اظهار داشت: در یکسال گذشته که استفاده از تاکسی های اینترنتی در شهر شیراز رواج پیدا کرده بسیاری از رانندگان تاکسی عملا بیکار شده اند و حتی تاکسی های خود را واگذار کرده اند.
**مسول پول خرد مشخص شود
یکی از شهروندان شیرازی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: لازم است یکبار برای همیشه مسئولان مشخص کنند که به همراه داشتن پول خرد وظیفه راننده تاکسی و یا مسافر است.
فرهاد دهقان افزود: در یکماه گذشته کرایه تاکسی در شیراز از 500 تومان به 600 تومان افزایش یافته و این در حالی است که اکنون رانندگان تاکسی اغلب به بهانه نداشتن پول خرد به ازای هر کورس 700 یا هزار تومان کرایه دریافت می کنند و اگر اعتراضی هم از طرف مسافر بشود یا می گویند پول خرد بده و یا باید درگیری و مشاجره لفظی کرد.
دهقان اظهار داشت: مسئولانی که این افزایش نرخ ها را اعمال می کنند باید توجه داشته باشند که متناسب با امکانات این حوزه تصمیمات کارشناسی بگیرند و یا زیرساخت پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی را فراهم کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کرایه اتوبوس برای کسانی که قصد پرداخت نقدی داشته باشند در شیراز هزار تومان اما نرخ کرایه تاکسی 600 تومان است در صورتی که کرایه تاکسی همیشه گران تر از کرایه اتوبوس بوده است.
این شهروند شیرازی که می گوید مشکلی با افزایش کرایه تاکسی ها در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی و معیشت همه اقشار جامعه با مشکلاتی مواجه شده و بهای همه خدمات و کالاها بالا رفته ندارد، ادامه داد: باید نرخ کرایه هر کورس تاکسی با پول های رایج کشور سنخیت داشته باشد و مثلا هر کورس 600 تومان نباشد و یا درون تاکسی ها دستگاه کارتخوان نصب شود.
** در دستور کار است
رئیس کمیسیون عمران ،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر مشکلات ایجاد شده در حدود یکماه گذشته برای پرداخت کرایه تاکسی در شیرازگفت: پرداخت کرایه تاکسی ها در این شهر بصورت نقدی مشکلاتی را در پی داشته که در حال حاضر رفع این نقیصه در دستور کار کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر شیراز قرار دارد و تاکنون با دو تا شرکت طراح اپلیکیشن مذاکره شده که سامانه ای برای پرداخت کرایه تاکسی و حل مشکل همراه نداشتن پول خرد طراحی کنند.
نواب قائدی با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسی های شیراز کماکان برای هر کورس 600 تومان خواهد بود افزود: به دنبال این هستیم که از نظر سخت افزاری نیز مکانیزی مانند کارت بلیت اتوبوس ها برای تاکسی ها نیز طراحی شود.
استفاده از دستگاه های کارت خوان سیار در تاکسی ها می تواند مشکل کرایه ها و نبود پول خرد را رفع کند اما اگر شهرداری شیراز از پس تامین مخارج این سامانه هوشنمد یکپارچه بر نمی آید می تواند با تهیه اپلیکیشنی ایمن که نمونه هایی از آن نیز در جامعه رایج است و معرفی آن به جامعه، این مشکل تاریخی را رفع کند.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تجارتی جهانی در پستو

«جاروی پیش »، جلوه ای دیگر از سخاوت نخل

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

ضرورت احیای اقامتگاه های بوم‌گردی

پیچ مرگ در حاشیه جاده

مشتاقان غواصی؛ جای آموزش اینجاست

سرگذشت یک سنگ از ظهور تا سقوط

بزودی آبی زیر پوست شهر جهرم می‌دود

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی فارس تشکیل شد

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

کِشتی در خُشکی

حکایت شوربختی دومین دریاچه ایران

سرنوشت غم انگیز دو تالار در شیراز: یکی پیر شد، دیگری زاده نشد

وقت تَق‌سیمِ تَق‌صیر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

سایه سنگ بر دروازه قرآن شیراز

توهم پرآبی

روایت مطبوعات شیراز از مذاکره سیاسی تا رقابت های انتخاباتی

صدها جان نازنین لای این آهن پاره ها پرپر می شود

رد پای بیوه سیاه در مُهر

سوداگری دلالان و جیب نحیف مستاجران!

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

فرصتی برای آبادانی فارس یا تهدیدی برای گروه محدود

پرداختن به توسعه گردشگری از شعار تا عمل

رها شده در «قندیل»

حساسیت جامعه نسبت به موادمخدر زیاد نیست/ حرکت الگوی مصرف به سمت موادمخدر تلفیقی

بی آبی و گرما به هم سازند تا آسایش مردم شیراز براندازند

نیروهای جهادی سعدی نشینان راتنها نگذاشتند/ سیل توجه همه راجلب کرد

صنایع دستی جهرم در پستوی یادها و خاطره ها

کودکانی که مردانه کار می کنند

زندگی پلاستیکی؛ مرگ محیط زیست

ملخ بوستان خورد و مردم ملخ

ارائه الگوی عشق بیمار در برخی نمایش های شبکه خانگی

یادگار آیت الله شب زنده دار

آتش سوزی سینما بهمن شیراز، عمدی یا غیرعمدی

اصلاح رژیم غذایی در کنترل پرفشاری خون موثر است

دست‌هایی که از آن سوی میله‌ها دراز شده‌اند...

خط دوم آبرسانی به شیراز امسال به بهره برداری می رسد

گذرحافظ دربن بست رندان فال فروش است/ تعقیب وگریز دستفروش وگردشگر

نگاه عملگرایانه به اصل بهره‌ وری

سفرهای ارزان؛ تجربه‌ای دشوار اما دست یافتنی است

جایگاه مغفول حکمت در «شهرحکمت»/ شیرازی ها از ملاصدرا چه می دانند؟

هویت

نوید دوباره اداره هیات امنایی تخت جمشید

ایران وجوانان انقلابی

مبارزه با آفات کشاورزی، تضمینی برای امنیت غذایی

ضرب زخمه ناکوک بر گوش مدرسه