پیام فارس

آخرين مطالب

در شیراز؛

نهمین نمایشگاه سالانه «سفر» آغاز شد/لزوم ایجاد بنیاد فرهنگی نیما فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- یکی از مهمترین رویدادهای هنرهای تجسمی شهر ادب و هنر با عنوان همیشگی «سفر» جمعه شب در نگارخانه دیرینه وصال کار خود را آغاز کرد.
 شاید رمز ماندگاری یادواره زنده نیما مرتضوی که 9 دوره است به همت خانواده این مهندس فقید برگزار شده، مستقل بودن و نگاه نیک اندیشانه ایست که مادر و پدری هنردوست و هنرمند به نقاشی و طراحی داشته اند.
رمز ماندگاری سفری که ابدی شد
در این نمایشگاه که در سه بخش طراحی، چاپ دستی و نقاشی برگزار شده، سالن های نگارخانه وصال شیراز پذیرای آثار جوانان و پیشکسوتانی است که فقط به صرف فراخوان این خانواده گردهم می آیند و بنابه آنچه دکتر محمود مرتضوی به خبرنگار مهر ، می گوید: رمز ماندگاری این یادواره نگاه ویژه هنرمندان به ویژه جوانان و پیشکسوتان است، زیرا ما تلاش کردیم در این نمایشگاه هنرمندان جوان بیشتر معرفی شوند و تجلیلی از هنرمندان پیشکسوت باشد.
وی ایده برگزاری این نمایشگاه سالانه را متعلق به سیما مشکسار، مادر نیما می داند که از هنرمندان بنام نقاشی در شیراز به شمار می رود و می افزاید: بلکه از این طریق بتوانیم هنرمندان را تشویق به خلق کارهای بهتر کنیم.
مرتضوی نهمین دوره نمایشگاه «سفر» را نسبت به دوره پیشین همراه با دگرگونی و روبه رشد دانسته و می گوید: هرسال این چنین بوده و امیدوارم تا روزی که زنده هستیم این مسیر را ادامه دهیم و در غیر این صورت کسانی که ما را همراهی می کنند این یادروز و نمایشگاه سفر را ادامه دهند، زیرا یکی از مهمترین رویدادهای هنری در شیراز و بلکه در جنوب کشور شده و هیچ گونه اجباری برای شرکت در آن وجود ندارد و همه داوطلبانه شرکت می کنند؛ چنانکه شب منتهی به برپایی نمایشگاه چندین نفر از هنرمندان جوان تا نیمه های شب برای آماده سازی نمایشگاه همکاری می کردند.
رویدادی غیررقابتی که سالهاست دوام آورده
مرتضوی دیگر راز ماندگاری این نمایشگاه سالانه را غیررقابتی بودن آن ارزیابی می کند و می افزاید: ما به هیچ گروه، دسته و هنرمند بخصوصی وابسته نیستیم و از کسی جانبداری نمی کنیم، حتی کسانی هستند که در این نمایشگاه حضور می یابند اما در هیچ یک از دیگر رویدادهای هنری شرکت نمی یابند.
این پزشک متخصص داخلی همراهی چهره هایی نظیر استاد غلامحسین صابر را تا دوره پیشین نمایشگاه مثال می زند و می گوید: در صورتی که این هنرمند پیشکسوت کمتر حضوری در نمایشگاه ها داشته و نه اینکه نگاه تجاری به چنین رویدادهایی دارد.
وی که با نگاهی خالصانه به همراه همسر خویش در مسیر ارتقا هنرهای تجسمی شیراز گام بر می دارند، عنوان می کند: هدف ما از برپایی این نمایشگاه معنوی است تا در فقدان نیما یادش همراه با تشویق جوانان باشد.
مرتضوی دیگر ویژگی این رویداد را معرفی هنرمندان به عرصه هنرهای تجسمی کشور دانسته و می گوید: ما خوشحالیم که توانستیم به یکی از هدف هایمان که معرفی و شناخته شدن جوانان هنرمند است نزدیک می شویم.
وی شیوه انتخاب آثار را هم توضیح می دهد و می گوید: در عین حالی که آثار انتخابی هستند؛ در سال های اولیه برپایی نمایشگاه حتی یک گروه داوری داشتیم، اما متاسفانه امسال ناچار شدیم از کسانی که می شناسیم دعوت به ارایه اثر کنند، زیرا فضا و امکانات نمایشگاه محدود است و اگر فضای بزرگتری در اختیارمان بود و شیراز امکان آن را داشت می توانستیم در ابعاد بزرگتری نمایشگاه یادروز نیما را برگزار کنیم.
هرچه زودتر ساخت موزه هنرهای معاصر فارس آغاز شود
مرتضوی استقبال جوانان را در مقابل امکانات محدود نگارخانه وصال کم نظیر دانسته و تصریح می کند: تعداد بسیاری از آثار به علت تنگنای مکان امکان نمایش نیافته و این را می طلبد که مسئولان فرهنگی بیشتر از نمایشگاه یادشده حمایت کنند و در ضمن اگر چنانچه مقدور باشد هرچه زودتر ساخت موزه هنرهای معاصر فارس آغاز شود.
این مجموعه دار شیرازی که در طول دوره های برپایی یادروز نیما مرتضوی آثاری را خریداری می کند، می گوید: سالهاست که نقشه ساخت موزه هنرهای معاصر تهیه شده و جانمایی آن انجام گرفته که چنانچه چنین موزه ای داشته باشیم می توانیم آثار بیشتری در فضای مناسب تری ارایه کنیم.
مرتضوی درخصوص حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از 9 دوره نمایشگاه سالانه «سفر» می گوید: در برپایی این نمایشگاه هیچ درخواستی در هیچ دوره ای از فرهنگ و ارشاد نکردیم و نمایشگاه یادروز نیما مرتضوی با عنوان «سفر» کاملا مستقل است و فقط تعدادی از هنرمندان به ما در برگزاری آن یاری می رسانند.
یادواره نیما مرتضوی رنگ و بوی رقابتی بگیرد
با این حال برخی هنرمندان تجسمی بر این باور هستند که شیوه برپایی یادواره نیما مرتضوی پس از 9 دوره نیاز به بازنگری دارد و باید رنگ و بوی رقابتی بگیرد تا از این شکل کلیشه ای رهایی یابد.
یکی از این هنرمندان که در راه اندازی موزه هنرهای معاصر شیراز هم تلاش بسیاری کرده و می کند، محسن نطنج است که معتقد است نمایشگاه «سفر» را می شود با تغییراتی در شیوه برپایی به فستیوالی ملی تبدیل کرد.
این معمار و طراح به خبرنگار مهر ، می گوید: می شود نمایشگاه سالانه نقاشی و طراحی نیما مرتضوی را به شکل یک جشنواره ملی تبدیل کرد تا ابعاد گسترده تری بیابد.
نطنج می افزاید: در این مسیر می توان جشنواره ای طراحی کرد که در دو بخش برگزار شود تا نیت برگزارکنندگان آن را که همانا حمایت از هنرمندان جوان است هم برآورده شود.
وی پیشنهاد می کند که این نمایشگاه در قالب جشنواره ای ملی در دو بخش هنرمندان استان و هنرمندان خارج از استان به رقابتی بینجامد که در نهایت به معرفی آثار برگزیده در قالب نمایشگاه سالانه منجر شود.
این در حالیست که مسئول نگارخانه وصال هم در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ماندگاری چنین رویدادی در شیراز، می گوید: به خاطر حسن سلوک خانم مشکسار و دکتر محمود مرتضوی و اعتمادی است که هنرمندان به این دو هنردوست دارند.
استادان توانسته اند هنرجویان باذوقی پرورش دهند
ابراهیم خضری که از اعضای انجمن تجسمی هم به شمار می رود درخصوص سطح کیفی آثار به نمایش درآمده، می افزاید: دربخشی از کارها شاهد افت هستیم اما در دیگر بخش ها آثار مناسبی دیده می شود؛ به نظر من بخش طراحی به مراتب بهتر از دوره های پیشین شده زیرا ما طرحان بسیار خوبی داریم و در زمینه این هنر استادان توانسته اند هنرجویان باذوقی پرورش دهند.
وی استقبال جوانان را بر اساس نظر برگزارکنندگان بسیار خوب ارزیابی کرده و می گوید: نقش جوانان در بخش طراحی و چاپ دستی بیشتر و پررنگ است.
خضری درخصوص بازنگری در شیوه برگزاری این نمایشگاه عنوان می کند: چند سال پیش پیشنهادی به دکتر مرتضوی دادم که این یادواره در قالب یک بنیاد فرهنگی قرار گیرد و آثار در قالب یک آلبوم و کتاب منتشر شود.
این هنرمند شیرازی درعین حال چنین رویکردی را نیازمند سرمایه گذاری کلان ارزیابی می کند و می افزاید: البته خانواده مرتضوی تاکنون توانسته اند با سرمایه شخصی خویش چنین گام بلندی را بردارند، بنابر این امیدوارم در آینده بنیاد فرهنگی با این نام تاسیس شود و شیراز صاحب موزه خاصی برای این کار گردد.
وی برگزاری یادروز نیما مرتضوی را در چند نگارخانه موجب عدم تمرکز این رویداد دانسته و می گوید: 350متر زیربنای نگارخانه وصال نیازهای چنین رویدادی را برآورده می سازد و فضای این نگارخانه پاسخگوی شیوه کنونی آن است.
130 یا بیشتر اثر به نمایشگاه «سفر» رسید
مسئول نگارخانه وصال با اعلام اینکه کم و 130 یا بیشتر اثر به نمایشگاه «سفر» رسید، می گوید: تعدادی از آثار منتخبی است که به نمایش در آمده و بخشی از آثار هم مانند آثاری از سعید غلامی، علیرضا عطروش، امید مشکسار و... دعوت شدند.
به گفته خضری حضور بانوان در این نمایشگاه مثال زدنی است و آثار هنرمندان زن استان نقش پررنگی در این رویداد سالانه دارد.
وی به حضور 32 اثر طراحی در نمایشگاه «سفر» اشاره کرده و ادامه می دهد: در بخش نقاشی از 30 هنرمند در این رویداد کار به روی دیوار رفته و در آثار رنگ روغن 56 نفر دارای اثر هستند.
  نمایشگاه یادروز مرحوم نیما مرتضوی با عنوان «سفر» تا 19 دی ماه جاری در نگارخانه وصال برپاست.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/72302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت