پیام فارس

آخرين مطالب

آسیب شناسی عملکرد نامطلوب دختران فارس در رقابت های ملی ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- تنها 26 مدال از یک هزار و 857 مدال توزیع شده نخستین دوره رقابت های ورزشی استعداد های برتر (نخبگان ) ایران سهم دختران فارس بود.
به گزارش شنبه خبرنگار ایرنا، این مدال ها حاصل تلاش ورزشکاران دختر فارس در این رقابت های ورزشی بود و پرواضح است که رهاورد این رقابت ها، همه توان ورزش فارس نیست و باید دست به خانه تکانی اساسی در هیات ها زده شود.
المپیاد استعدادهای برتر ایران در رده سنی نوجوانان و جوانان به منظور پشتوانه سازی و شناسایی نخبگان رشته های ورزشی برای حضور ورزشکاران ایران در رقابت های المپیک 2022 سنگال از سوی وزارت ورزش و جوانان برنامه ریزی شده است و همه ساله تا شروع المپیک در 29 رشته برای دختران و 39 رشته برای پسران برگزار می شود تا نخبگان شناسایی شوند.
برگزاری نخستین دوره این رقابت ها که در رده سنی 12 تا 15 سال طراحی شده است بهترین آزمون برای ارزیایی عملکرد هیات های ورزشی بود تا براساس آن هیات های ضعیف و بدون برنامه نیز معرفی شوند و بدون تعارف و قاطعانه برای آنها تصمیم گیری شود تا نخبگان ورزشی فارس که فراوان هستند، فدای رفاقت و ضعف دست اندرکاران برخی هیات ها نشوند.
ووشو، وزنه برداری، کونگ فو، اسکواش، دو ومیدانی، هندبال و دوچرخه سواری رشته هایی از فارس هستند که توانستند با کسب 6 طلا، 11 نقره و 9 برنز جور 21 رشته دیگر که موفق نبودند را بکشند که این تعداد مدال همه ظرفیت ورزش دختران فارس که مغفول مانده، نیست.
هم اینک که زیر ساخت های ورزشی دراکثر نقاط فارس فراهم شده و رشته هایی که دراین رقابت ها حضورداشتند، به جز قایقرانی، بقیه رشته ها دارای سالن و یا محل اختصاصی تمرین هستند و از بابت اجاره سالن ها و زمین های چمن ورزشی منبع درآمدی خوبی هم برای خود دارند و سالانه هم از اداره کل ورزش و جوانان استان فارس کمک های مالی دریافت می کنند، از این رو دیگرجای هیچ بهانه ای برای هیات های کم کار و بدون نتیجه، نیست.
جالب اینکه هیات ها بهترین ساعات سالن و یا زمین ورزشی را در اختیار تیم های خصوصی قرار می دهند و بدترین ساعات را هم برای رشته های تحت امرشان اختصاص داده اند و نتیجه این "سیاست غلط " عملکرد تیم های شرکت کننده در المپیاد نخبگان از فارس را زیرسئوال می برد و این شائبه مطرح می شود که برخی هیات های ورزشی به جای پیاده کردن سیاست های وزارت ورزش و جوانان، درآمدزایی را در اولویت قرار داده اند.
** انتظار بیشتری از تیم های شرکت کننده از فارس در المپیاد نخبگان داشتیم
معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود ظرفیت های فراوانی که در استان چهارفصل فارس که بهترین منطقه برای پیاده کردن طرح آمایش سرزمین در ورزش است، انتظار بیشتری داشتیم تا در المپیاد نخبگان ورزشی دختران ایران خود را بیشتر نشان دهند.
فریبا خالدی ادامه داد: برخی هیات های ورزشی به رقابت های استانی اهمیت نمی دهند و کمترین تمرین را برای ورزش قهرمانی به صورت مداوم، اختصاص می دهند و نگاهی هم به شهرستان ها که در آن استعداد های زیادی نهفته است، ندارند.
وی تاکید کرد: اداره کل ورزش و جوانان فارس نگاه عمیقی به ورزش قهرمانی که خروجی عملکرد این اداره است، دارد و از این رو برنامه ریزی کرده ایم تا نایب رئیسان هیات های ورزشی پاسخگوی عملکرد رشته تحت امرشان باشند و سپس تصمیم گیری خواهیم کرد تا هر چه سریعتر نسبت به بهبود رشته های کم کار اقدام شود و نگرش ها تغییر یابد.
خالدی اظهارداشت: اداره کل ورزش و جوانان فارس همه امکانات برای توسعه ورزش قهرمانی برای هیات های ورزشی فراهم کرده است اگر چه اکثرا نایب رئیسان اختیار تام در هیات های ورزشی خود ندارند که این امر می طلبد تا اسناسامنه هیات ها تغییر یابد و نفش بانوان نیزپر رنگ تر دیده شود.
** بانوان در انتخاب رئیس هیات رای ندارند
خالدی با بیان اینکه مسئول ورزش بانوان درانتخاب رئیس هیات ها هیچ رایی ندارند، بیان داشت: حق رای برای این بخش درتعیین سرنوشت رشته های ورزشی بانوان بسیارموثر است و این هم از اشکال های اساسنامه هیات هاست که باید اصلاح شود.
او افزود: به هیات ها برنامه می دهیم چرا که سیاست ما در المپیک جهانی نوجوانان و جوانان در سال 2022 سنگال که وقت زیادی هم نداریم، داشتن بیشترین سهمیه ورزشکاران شرکت کننده و کسب بیشترین مدال است و برای ورزش فارس که سابقه دیرینه بسیار خوبی در ورزش دارد و زیر ساخت ها هم فراهم شده دیگر جای آزمون و خطا نیست و به نتیجه فکر می کنیم.
این مسئول اضافه کرد: نایب رئیسان هیات ها باید اینقدر قوی باشند که بتوانند با فدراسیون های تحت امرشان تعامل داشته باشند وحق ورزشکاران را بگیرند که متاسفانه هم اینک اینگونه نیست و برخی نایب رئیسان هستند که فدراسیون آنها را نمی خواهد و مجبوریم عذرآنهایی که کم کار هستند را با احترام بخواهیم و برای توسعه ورزش بانوان فارس با هیچ کس تعارف نداریم.
خالدی گفت: نقش معاونت ورزش بانوان ستادی است، نه اجرایی و ما نیز برنامه می دهیم و انها باید اجرا کنند و پاسخگو باشند.
** ورزش بانوان کلانشهر شیراز عملکرد خوبی ندارد
معاون ورزش بانوان فارس در مورد ورزش کلانشهر شیراز هم گفت: ورزش بانوان در این کلان شهرکه بیشترین ورزشکاران را دردل خود جای داده است، عملکرد خوبی ندارد وانتظارات را برآورده نکرده است و باید دراین زمینه رویکردها را تغییردهیم.
وی اظهارداشت: برخی هیات ها نگرش قهرمانی ندارند و نقش اصلی خود را به خوبی ایفا نمی کنند و بیشتربه کارهای جانبی می پردازند.
اوبا بیان اینکه دختران فارس دراین رقابت ها در 28 رشته شرکت کردند، بیان داشت: دستاورد فارس دراین رقابت ها 6 طلا 11 نقره و 9 برنز بود که راضی کننده نیست و برنامه داریم تا درسال 98رتبه پنجمی تیمی امسال را تا رده دوم ارتقا دهیم چرا که فارس ظرفیت کسب جایگاه بالاتری دارد.
خالدی گفت: هم اینک ورزشگاه حجاب شیراز تنها مکان اختصاصی ورزش بانوان در فارس در حال تعمیر و تجهیزاست تا ورزش قهرمانی بانوان از این ورزشگاه چند منظوره بیشتر سود ببرد و جا دارد از مدیرکل ورزش و جوانان فارس و حوزه معاونت توسعه قهرمانی که برای ورزش بانوان اهمیت زیادی قایل هستند، تقدیر کنیم.
** فکر می کردند ورزش بانوان فقط پُرکردن یک فُرم است
معاون سابق ورزش بانوان فارس که سابقه زیادی در امر ورزش بانوان فارس دارد و موفقیت های درخشانی هم در این زمینه برای ورزش فارس به ارمغان آورده است،نیز گفت: از سال 83 قرار بود اساسنامه هیات های ورزشی در سازمان تربیت بدنی وقت مورد بازبینی قرارگیرد تا نقش نایب رئیسان بانوان که بیشترین موفقیت را در ورزش قهرمانی دارند را پُر رنگ ترکند.
اشرف قریشی افزود: اما این طرح مفید حدود 15 سال است که در حال خاک خوردن است و امیدوارم وزارت ورزش و جوانان آن را جدی بگیرد.
مسئول فرهنگی وامورتربیتی اداره کل ورزش و جوانان فارس با اشاره به اینکه هیات های ورزشی به فرایند تمرین به هیچ عنوان توجه ندارند، اظهارداشت: تیم هایی موفق هستند که مدام تمرین می کنند که این امرمهم درهیات های ورزشی فارس دیده نمی شود وآنها به وظایف اصلی خود که استعداد یابی است توجه ندارد وفقط به تیم بزرگسالان بها داده می شود و اعتبارات هم دراختیار بانوان قرارنمی دهند.
این کارشناس ورزش فارس با انتقاد از عدم توجه هیات های ورزشی به شهرستان ها گفت: برخی از این هیات ها حتی حاضر نیستند به شهرستان ها سربزنند و مسابقات استانی هم برگزار نمی کنند از این رو استعداد های نهفته در شهرستان، بخش ها و روستای فارس در نطفه خفه می شوند.
وی گفت: نایب رئیسان درهیات ها جایگاهی ندارند و شرح وظایف آنها باید مشخص شود تا با اختیار تام کارخود را دنبال کنند و بتوان براساس مسئولیتی که دارند آنها را به چالش کشید.
** مبلغ بودجه ورزش بانوان باید شفاف سازی شود
قریشی با بیان اینکه بودجه ورزش بانوان باید شفاف سازی و مشخص شود که چه مقدار است،افزود: دراین سال ها ما ندانستیم چه مقداربودجه برای بانوان اختصاص داده شده تا براساس آن بتوانیم برای حدود 6 هزار روستا، 29 شهرستان و بخش های تابعه استان فارس که جمعیتی افزون بر حدود پنج میلیون نفر که نیمی از آن را بانوان تشکیل می دهند، برنامه ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: نه وزارتخانه و نه اداره کل هیچ گاه رقم بودجه اختصاص یافته به بانوان فارس را اعلام نکردند و فکر می کنم این روند هم هنوز ادامه داشته باشد.
7368/ 2027
گزارش از حمیدرضا خلیقی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/72336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!