پیام فارس

آخرين مطالب

تاثیر هدفمندی یارانه ها بر شهرداری ها اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - هفته نامه سپهر فارس از نشریات شهرستان های لامرد و مُهر در شماره 39 مطلبی با عنوان "تاثیر هدفمندسازی یارانه ها بر عملکرد مالی شهرداری های جنوب فارس" منتشر کرده است.
در این مقاله به قلم فرضعلی سالاری آمده است: شهرها و روستاها به عنوان کانون زندگی بشری در عصر جدید همواره در حال تغییر و تحول اند. این تحول از دو بُعد سخت افزاری و نرم افزاری است.
از بُعد سخت افزاری جمعیت و بناهای مسکونی، تجاری و صنعتی دائما در حال تغییر و گسترش اند. شهرداریها و دهیاریها به عنوان نهادهای متولی مدیریت، یکی از عاملین اصلی تغییرات سخت افزاری در شهرها و روستاها هستند. محیط های شهری و روستایی محیط های دینامیک و پویایی هستند و هر نوع تغییری در بخشی از شهر یا روستا بر سایر بخش ها تاثیر می گذارد.
به این ترتیب هر نوع کنشی که منجر به ایجاد تغییر در ساختار شهر و روستا شود، دارای پیامدهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی خواهد بود و همچنین هر پروژهای باید الزامات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را در نظر داشته باشد.
بررسی جایگاه و نقش دولت در نظام اقتصاد شهری به ویژه اثرات یارانه و جایگاه آن در اقتصاد شهری و آثار اقتصادی پرداخت یارانه بر توسعه شهری ضرورتی اساسی در برنامه ریزی، مدیریت و راهبردهای توسعه شهرها است.
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هدفمندسازی یارانه ها بر عملکرد مالی شهرداری ها (مطالعه موردی شهرداری های جنوب استان فارس)در سال 94 است.
پژوهش حاضر از بُعد هدف کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، شهرداریها (11 شهرداری/ شهرداری های جنوب استان فارس شامل شهرداریهای: لامرد، مُهر، اشکنان، اهل، علامرودشت، وراوی، گلهدار، بیرم، گراش، لار و خنج) هستند.
در این مطالعه با برررسی عوارض چهارگانه ساختمانی، نوسازی، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متمرکز داده های بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از نرم افـزارها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است.
همچنین در سطح دوم تاثیر هدفمند سازی یارانه ها بر عملکرد مالی، درآمد های مستمر، درآمد های متمرکز، هزینه های جاری و عمرانی شهرداری های جنوب فارس مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته شده است.
نتایج تفصیلی این پژوهش نشان می دهد که درآمدهای شهرداری های جنوب فارس از طریق عوارض ساختمانی (6/16 درصد)، زیر یک میلیارد ریال(7/36 درصد)، بین یک تا دو میلیارد ریال، (7/36 درصد) بین دو تا سه میلیارد ریال و (10 درصد)، بالاتر از سه میلیارد ریال است.
نتایج جدول2 نشان می دهد که عوارض نوسازی (60 درصد)، زیر یک میلیارد ریال و (40 درصد) بین یک تا دو میلیارد ریال می باشند و عوارض مالیات بر ارزش افزوده (13 درصد)، زیر یک میلیارد ریال، (10 درصد) بین یک تا دو میلیارد ریال، (70 درصد) بین دو تا سه میلیارد ریال و (7 درصد)، بالاتر از سه میلیارد ریال است.
همچنین عوارض متمرکز (30 درصد) بین یک تا دو میلیارد ریال، (44 درصد) بین دو تا سه میلیارد ریال و (26 درصد)، بالاتر از سه میلیارد ریال می باشند.
بررسی فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون - تک نمونه ای میتوان نتیجه گرفت که هدفمند سازی یارانه ها بر عملکرد مالی، درآمدهای مستمر، درآمدهای متمرکز، هزینه های جاری و هزینه های عمرانی شهرداری های جنوب استان فارس شهرداری های جنوب استان فارس تاثیر مثبت و معنی داری داشته است.
آزمون سوال تاثیر هدفمند سازی یارانه ها بر هزینه های عمرانی شهرداری های جنوب استان فارس با استفاده از آزمون تک نمونه ای بدین گونه است: از آنجا که مقدار سطح معنی داری کمتر از 0.05 به دست آمده است، فرض صفر را رد می کنیم.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها بر قیمت تمام شده و بحث جاری هزینه های شهرداریها تاثیرگذار است و در هزینه های مستمر و نگهداشت شهر، کار شهرداری را سنگین تر می کند.
هدفمندی یارانه ها باعث اختصاص دادن بودجه کمتر برای هزینه های جاری شهرداری می شود و این باعث سنگین شدن کار شهرداری و در نهایت موجب ناتمام یا دست نخورده ماندن بسیاری از فعالیتهای شهرداری ها می شود.
نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که تاثیراث مستقیم هدفمندسازی یارانه ها بر هزینه های جاری به ویژه هزینه انرژی مصرفی قابل توجه بوده و شهرداری های مناطق جنوب استان فارس نتوانسته اند این تاثیر را کنترل کنند.
این موضوع بیانگر اهمیت توجه به رعایت الگوی مصرف انرژی در شهرداری ها است همچنین در بخش درآمدها نیز افزایش قابل توجه درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده، حاصل شده است. اما در بخش تاثیرات غیر مستقیم و در بخش درآمدها، شهرداری دچار نوسانات شدید ماهانه درآمدی شده است. بخشی از این نوسان ناشی از عدم اطمینان در بازار مسکن و تغییرات بازارهای مالی در دوران هدفمندی یارانه ها بوده است.
منبع: هفته نامه سپهر فارس
7375/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/73538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت