پیام فارس

آخرين مطالب

برگزاری بزرگداشت خواجوی کرمانی در شیراز فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - طی مراسمی با حضور مدیران شهرداری و اعضای شوراهای شهر شیراز و کرمان و جمعی از مدیران استان فارس، بزرگداشت خواجوی کرمانی برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی چهارشنبه 19 دیماه در محل آرامگاه و بوستان خواجو در شیراز و با حضور مدیران شهری و شوراهای اسلامی شهرهای شیراز و کرمان و جمعی از مسئولان استان فارس، برگزار شد.
شهردار شیراز در آیین نکوداشت خواجوی کرمانی گفت: برنامه های مجموعه مدیریت شهری بر این مبناست که دوباره این فرصت را برای شیراز فراهم کنیم تا بر قله فرهنگ و ادب ایران زمین بدرخشد .
اسکندرپور بازتعریف سرمایه های غنی ادبی، فرهنگی و هنری شیراز را در عرصه مدیریت شهری ضروری دانست و افزود: رویکرد مجموعه مدیریت شهری به شیراز مبتنی بر داشته های غنی ادبی، فرهنگی و هنری این شهر با تکیه بر شعار شیراز باید شبیه شیراز باشد است، چون معتقدیم آنچه شیراز را از سایر کلانشهرها متمایز می کند نه ساخته های فیزیکی بلکه فرهنگ و ادب این سرزمین است .
وی یکی از رویکردهای مجموعه مدیریت شهری را رویدادمحوری دانست و گفت: با برگزاری رویدادهای فرهنگی همچون آیین نکوداشت یادروز خواجوی کرمانی تلاش داریم شیراز را به شهر برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و گردشگری تبدیل و اقتصاد این کلانشهر را متحول کنیم. برنامه پنج ساله شیراز نیز بر این نقطه کانونی تمرکز دارد که شیراز به شهر برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی تبدیل شود .
اسکندرپور با بیان اینکه پرداختن و معرفی بیشتر بزرگان می تواند منجر به توسعه پایدار شهری و شکوفایی اقتصادی شود، خاطرنشان کرد: رویداد سازی و اقتصاد رویداد محور بستری برای معرفی بیشتر بزرگان شهر است لذا شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب ایران مفتخر است که آیین نکوداشت خواجوی کرمانی را برگزار کند و درصدد هستیم طی سال های آتی این آیین را به صورت گسترده تر و در سطح ملی و بین المللی برگزار کنیم .
شهردار شیراز با اشاره به حضور شهردار، اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران شهری کرمان در این آیین گفت: درصدد هستیم تفاهم نامه ای به منظور توسعه روابط فرهنگی شیراز و کرمان منعقد کنیم و روابط این دو کلانشهر را بیش از پیش بسط دهیم .
اسکندرپور خطاب به حاضرین در این آیین تاکید کرد: شیراز با توجه به ارزش های درونی و بیرونی، هم اکنون نیز یک هویت ملی برای ایران و یک نام بلند آوازه برای جهان است و به تمامی نیک اندیشانی که به فرهنگ، تاریخ، ادب و هنر عشق می ورزند، تعلق دارد .
شهردار شیراز اضافه کرد: خواجوی کرمانی دیگر مهمان شیراز نیست بلکه خود صاحبخانه است و جزء داشته های غنی این کلانشهر و سرمایه عظیم فرهنگی آن محسوب می شود. این شهر با خواجوی کرمانی دلپذیرتر شده و گنجمان، دیارمان و خاکمان را خواستنی تر کرده است .
محمدصادق بصیری، معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان در این مراسم، وجوه اشتراک دو استان فارس و کرمان را یادآور شد.
بصیری گفت: حکمت و فلسفه وجود، رشد حکمت نظر و منتهی شدن آن به علم اخلاق و موضعگیری علیه صوفیان ریاکار و استفاده از مضامین ریاستیزانه از جمله اشتراکات میان مکاتب فارس و کرمان بوده که خواجوی کرمانی نیز به خوبی در آثار خود به آنها پرداخته است.
وی یکی از نکات برجسته آثار خواجوی کرمانی را معرفی اهل بیت علیهم السلام به عنوان پارسایان واقعی دانست و گفت: تمام تلاش حکمایی همچون خواجوی کرمانی در تاریخ در جهت برجسته کردن مکتب های انسان ساز فارس و کرمان بوده است .
شهردار کرمان به عنوان دیگر سخنران این مراسم بر اهمیت مفاخر و نخبگان هر سرزمین به عنوان سرمایه های اصلی آن تاکید و با استقبال از پیشنهاد شهردار شیراز مبنی بر انعقاد تفاهم نامه فرهنگی میان دو شهر شیراز و کرمان اضافه کرد: وجه تمایز هر شهر هویت فرهنگی آن است نه ساخت و ساز که با توسعه همکاری های فرهنگی می توان در راستای تثبیت و توسعه این هویت اقدام های مناسبی انجام داد.
سید مهران عالم زاده به ظرفیت های مشترک فرهنگی شیراز و کرمان اشاره کرد و گفت: به دنبال تفاهمی با شهرداری شیراز هستیم تا بتوان با افزایش مراودات دو شهر نه تنها مراسم یادبود خواجوی کرمانی، بلکه آیین های بزرگداشت دو قله رفیع ادبیات ایران حافظ و سعدی را همزمان در هر دو شهر برگزار کنیم .
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز بزرگداشت خواجوی کرمانی را فرصتی برای ادای دین به این شاعر بزرگ دانست.
کوروش کمالی سروستانی گفت: رونق ادبی و فرهنگی شیراز در آن دوران و تساهل و تسامح موجود باعث شد تا این شاعر گرانقدر این شهر را در آن زمان مرکز ادب ایران بود برای زندگی برگزیند.
کمالی سروستانی حضور عبیدزاکانی و خواجوی کرمانی را همزمان با دوران جوانی و بالندگی حافظ در شیراز نشان دهنده اهمیت این شهر دانست و گفت: اگرچه سعدی پیش از این بزرگان مکتب شیراز را بنیان نهاد با این حال در همین دوران این مکتب به اوج پختگی خود رسید.
این پژوهشگر انتقال مزار این شاعر پس از دوران جنگ را یکی از خواسته های استاندار وقت کرمان ذکر کرد و گفت: با این حال مردم شیراز خواجو را نگه داشتند و مقبره ای در خور این شخصیت بزرگ ادب ایران بنا کردند. وی اظهار امیدواری کرد تا برپایی روزهای فرهنگی اینچنینی با گسترش روابط شیراز و کرمان بیشتر شود .
سیدحسین مرعشی دبیر فعلی حزب کارگزاران سازندگی که پس از جنگ نیز استاندار کرمان بود در این مراسم در سخنانی جایگاه حکما و ادیبان را در تاریخ ایران بسیار مهم برشمرد.
مرعشی گفت: اشتباه های حاکمان و سلاطین در مقاطع مختلف تاریخی ایران را به نقطه فاجعه و اشغال توسط بیگانگان برده است که این اتفاق ها که در طول تاریخ هم بسیار تکرار شده به خاطر غرور، اشتباههای بسیار، ندانم کاری، بدرفتاری با مردم و ناراحت کردن آنان پیش آمده در حالی که نخستین وظیفه یک حاکم حفظ تمامیت ارضی مُلک و مملکت است.
این فعال سیاسی ضربه خوردن های کشور از این ناحیه را یکی از زمینه های مهم برای تحقیق پژوهشگران دانست و گفت: در تاریخ همیشه کم کاری حاکمان را ادیبان و حکما با آثار خود جبران کرده و نخ تسبیح وحدت ملی شده اند.
مرعشی ادامه داد: فضلا و حکما هرچه حکام و سلاطین در تاریخ بر باد دادند را جبران کردند و امیدواریم این فجایع دیگر در تاریخ تکرار نشود.
دبیر حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار به این که به همراهی با اهالی شیراز افتخار می کنیم گفت: شیرازیان میزبان تنها حکومت تمام ایرانی و یکی از حکومتهای خوب ایران بودند اگرچه از آن دفاع نکردند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/73590/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر