پیام فارس

آخرين مطالب

خواجوی مشترک دیار کریمان و شهرراز فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- بزرگداشت شاعر و عارف بلند آوازه دیار کریمان کرمان، کمال‌الدین ابوالعطا محمودابن علی بن محمود معروف به خواجوی کرمانی خفته در شیراز شهر راز، پایتخت فرهنگی ایران زمین چهارشنبه 19 دی ماه در شیراز برگزار شد.
به گزارش ایرنا، مراسم گرامیداشت یادروز خواجوی کرمانی در کنار آرامگاه این شاعر پرآوازه ایرانی با حضور فعالان فرهنگی و چهره های سیاسی کشوری و تنی چند از مسئولان دو استان کرمان و شیراز برگزار شد.
کمال الدین ابوالعطا محمود مرشدی کرمانی معروف به خواجوی کرمانی در قرن هشتم می زیسته واز بزرگترین شاعران عصر درخشان شعر پارسی و هم دوره سعدی و حافظ بشمار می رود.
خواجوی کرمانی به تصریح خودش در سال 689 هجری قمری در کرمان متولد شده و گفته می شود که در سال 750 در شیراز وفات یافته و در همین شهر نیز در محل سکونتش واقع در تنگ الله اکبر و در مجاور دروازه قرآن و در دامنه باباکوهی دفن شده است.
** ادیبان نخ تسبیح وحدت ملی
فعال سیاسی اصلاح‌ طلب چهارشنبه در آیین نکوداشت خواجوی کرمانی در شیراز گفت: بی کفایتی حکام و سلاطین در مقاطع مختلف ایران را به تصرف بیگانگان انداخت در صورتی که حفظ سرزمین از اولویت اصلی است اما به دلیل غرور و بی کفایتی و همچنین بدرفتاری با مردم و نارضایتی جامعه، این مساله بارها در طول تاریخ برای کشور ما اتفاق افتاده است.
سید حسین مرعشی افزود: بزرگان فرهنگ و ادب ایران در طول تاریخ و از فردوسی گرفته تا خواجوی کرمانی جای خالی حکام باکفایت را پر کرده و نخ تسبیح وحدت ملی و حافظ منافع ملی بوده اند.
استاندار اسبق کرمان ادامه داد: خواجو در کرمان متولد شد اما تمام نقاط ایران را در پی یافتن یک استاد دور زد و اکنون این ادیب برجسته متعلق به کرمان و شیراز نیست و در زمان خود مانند نخ تسبیح پیوند ایرانیان عمل کرده است.
وی یکی از گلایه های گذشته کرمانیان از مسئولان شیراز را عدم جایگاه مناسب و در خور نام خواجوی کرمانی بیان کرد و گفت: در اوایل دهه هفتاد که من استاندار کرمان بودم نامه ای به بنیانگذار جمهوری اسلامی نوشتم که ایشان مجوز انتقال قبر خواجوی کرمانی را به شهر کرمان بدهند که در آن دوران مسئولان وقت شیراز و استان فارس تعهد دادند که در قبال کوتاه آمدن از این خواسته جایگاهی در خور نام این شاعر بلند آوازه ایرانی احداث کنند که خوشبختانه این اقدام در سالهای بعد اتفاق افتاد.
**هم نشینی ادیبانه در عصر درخشان شعر پارسی
معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در آیین روز بزرگداشت خواجوی کرمانی در شیراز گفت: ارتباطات فرهنگی دو شهر تاریخی شیراز و کرمان از دیرباز باعث بروز رخدادهای خجسته ای شده است.
محمدصادق بصیری افزود: خواجوی کرمانی در جست و جوی حقیقتی بوده که این مساله او را در ده سال آخر عمر به شیراز کشانده و جوانی تازه پای به میدان سخن گذاشته به نام حافظ نیز او را دید و پسندید و این سرآغاز هم نشینی این دو ادیب بزرگ آن دوران بوده است.
بصیری با اشاره به اینکه حکمت اصیل اسلامی را می توان از میان آثار خواجوی کرمانی جویا شد،اظهار داشت: مکتب ادبی کرمان و فارس اشتراکات فراوانی با هم دارند.
وی این ادیب را بانی شکل گیری مکتب ادبی کرمان و فارس دانست و گفت: با برگزاری اینگونه مراسم به جز انجام وظیفه‌ای که ضروری است صورت گیرد باعث می شود جوانان با سابقه خود بیشتر آشنا و به آن دلبسته‌تر شوند.
**مبنای هر توسعه ای فرهنگ است
شهردار کرمان نیز در ادامه این آیین گفت:هر کشوری سرمایه های متعددی دارد که بزرگترین آن سرمایه اجتماعی و مردمی است.
مهران عالم زاده اظهار داشت: مفاخر و نخبگان هر سرزمینی باعث رشد و توسعه آن خطه خواهند بود.
عالم زاده وجه تمایز هر شهری را هویت فرهنگی آن شهر دانست و افزود: امروزه شهرداری ها در کنار ساخت و ساز مبتنی بر هویت ملی وظایف مهم دیگری نیز در حوزه فرهنگی دارند که باید بطور ویژه به آن توجه کنند.
وی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی دو شهر شیراز و کرمان، ادامه داد: این آمادگی در بین مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان وجود دارد که در زمینه توسعه و بالندگی ابعاد مختلف این دو شهر هرگونه همکاری را با دستگاه های شیراز داشته باشند به عنوان مثال می توان بزرگداشت خواجوی کرمانی را هر سال در یکی از شهرهای کرمان و شیراز برگزار کرد و این آیین را تداوم داد.
شهردار کرمان گفت: قطعا توسعه فرهنگی مبنا هر نوع توسعه دیگری خواهد بود.
**شیراز آن روزگاران
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در مراسم گرامیداشت یادروز خواجوی کرمانی گفت: به واقع شیراز آن روزگاران شهری دلنشین و پر کرشمه بوده است،شهری که عالمان ،مطربان و خراباتیان آن دوران در همزیستی بی بدیل شیراز را زیبا کرده بودند.
کوروش کمالی سروستانی افزود: عبید زاکانی از شمال و خواجوی کرمانی از جنوب ایران قدم به شیراز گذاشته و به همراه حافظ دوران درخشان ادبی را در این شهر ایجاد کردند.
وی ادامه داد: سعدی مکتب ادبی شیراز را پایه گذاری کرده و خواجوی کرمانی آن را به پختگی رساند و حافظ نیز این مکتب را به تعالی کشاند.
**ارتباط تاثیرگذار سه نابغه ادبی
استاد دانشگاه شیراز نیز در ادامه این آیین به ارتباط سعدی،حافظ و خواجو و تاثیر گذاری آن اشاره کرد و اظهار داشت: سعدی در سالهای بین 585 تا 606 هجری قمری به دنیا آمده که با توجه به نشانه های کلامی این شاعر ایرانی سال 606 معتبر دانسته شده و سال درگذشت او نیز حدودا در سال 691 هجری قمری است.
محمد حسین کرمی افزود: خوشبختانه تولد خواجوی کرمانی در اسناد بجامانده از این ادیب دقیق مشخص است و مصادف با 17 دی ماه و 20 ذی الحجه سال 689 هجری قمری است و سال وفات این ادیب و شاعر ایرانی نیز بین سال 750تا 753 ه-ق بوده است.
وی با اشاره به اینکه حافظ نیز حدودا بین سالهای 710 تا 720 ه-ق به دنیا آمد و 791 ه- ق نیز فوت کرد،گفت: سال اشتراک زندگی خواجوی کرمانی با سعدی حدودا سه تا چهار سال بوده اما خواجوی کرمانی 30 تا 40 سال با حافظ هم دوره بوده و از یکدیگر نیز زیاد تاثیر گرفته اند و زمانی که خواجو در سنین پختگی بوده حافظ در سنین جوانی به سر می برده است.
او ادامه داد: تقلید در میان شاعران امری بدیهی است و قطعا در اشعار هر شاعری رد پایی از شعرای قبلی دیده می شود و این مساله در میان سعدی ،خواجو و حافظ هم وجود دارد.
وی اضافه کرد:شباهت های بسیاری که میان شعرهای خواجوی کرمانی،سعدی و حافظ وجود دارد گواه بزرگی خواجو است.
این استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: نیاز است که شهرداری و سایر دستگاه های متولی شهری شیراز پلی برای عبور عابرین پیاده در بلوار مقابل آرامگاه خواجوی کرمانی همانند پل طبیعت تهران نصب کنند که هم جاذبه گردشگری داشته باشد و هم مشکلاتی که اکنون برای گردشگران آرامگاه خواجوی کرمانی ایجاد می شود برطرف شود.
** قله فرهنگ
شهردار شیراز در ابتدای این مراسم گفت: برنامه های مجموعه مدیریت شهری بر این مبناست که دوباره این فرصت را برای شیراز فراهم کنیم تا بر قله فرهنگ و ادب ایران زمین بدرخشد.
حیدر اسکندرپور بازتعریف سرمایه های غنی ادبی، فرهنگی و هنری شیراز را در عرصه مدیریت شهری ضروری دانست و افزود: رویکرد مجموعه مدیریت شهری به شیراز مبتنی بر داشته های غنی ادبی، فرهنگی و هنری این شهر با تکیه بر شعار شیراز باید شبیه شیراز باشد است، چون معتقدیم آنچه شیراز را از سایر کلانشهرها متمایز می کند نه ساخته های فیزیکی بلکه فرهنگ و ادب این سرزمین است.
شهردار شیراز یکی از رویکردهای مجموعه مدیریت شهری را رویدادمحوری دانست و گفت: با برگزاری رویدادهای فرهنگی همچون آیین نکوداشت یادروز خواجوی کرمانی تلاش داریم شیراز را به شهر برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و گردشگری تبدیل و اقتصاد این کلانشهر را متحول کنیم. برنامه پنج ساله شیراز نیز بر این نقطه کانونی تمرکز دارد که شیراز به شهر برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه پرداختن و معرفی بیشتر بزرگان می تواند منجر به توسعه پایدار شهری و شکوفایی اقتصادی شود، اضافه کرد: رویداد سازی و اقتصاد رویداد محور، زمینه ای برای معرفی بیشتر بزرگان شهر است لذا شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب ایران مفتخر است که آیین نکوداشت خواجوی کرمانی را برگزار کند و درصدد هستیم طی سال های آتی این آیین را به صورت گسترده تر و در سطح ملی و بین المللی برگزار کنیم.
شهردار شیراز با اشاره به حضور شهردار، اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران شهری کرمان در این آیین گفت: درصدد هستیم تفاهم نامه ای به منظور توسعه روابط فرهنگی شیراز و کرمان منعقد کنیم و روابط این دو کلانشهر را بیش از پیش بسط دهیم.
اسکندرپور گفت: شیراز با توجه به ارزش های درونی و بیرونی، هم اکنون نیز یک هویت ملی برای ایران و یک نام بلند آوازه برای جهان است و به تمام نیک اندیشانی که به فرهنگ، تاریخ، ادب و هنر عشق می ورزند، تعلق دارد.
شهردار شیراز ضمن تشکر از حضور فرهنگ‌دوستان و هنرمندان در آیین نکوداشت خواجوی کرمانی عنوان کرد: خواجوی کرمانی دیگر مهمان شیراز نیست بلکه خود صاحبخانه است و از داشته های غنی این کلانشهر و سرمایه عظیم فرهنگی آن محسوب می شود. این شهر با خواجوی کرمانی دلپذیرتر شده و گنجمان، دیارمان و خاکمان را خواستنی تر کرده است.
خواجو در زمان حیات خویش بیش از 40 هزار بیت در قالب های همچون مثنوی، غزل، قصیده، ابیاتی با مضامین عرفانی و عاشقانه سروده و دیوان خواجو، گل و نوروز، همای و همایون، کمال نامه و گوهر نامه از جمله آثار این شاعر گرانقدر پارسی گوی بشمار می رود.
برای پاسداشت مقام این شاعر و ادیب دانشمند و فرزانه، روز 17 دی در تقویم کشور به نام خواجوی کرمانی نامگذاری شده است.
در پایان این آیین از مهر یادبود خواجوی کرمانی رونمایی شد.
9873 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/73597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

8 کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب

8 کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر

هشدار شدید باران در 21 استان

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ 3 نفر در حادثه رانندگی در فارس

هشدار باران شدید در 21 استان

کشف بیش از 60 سکه‌های تاریخی در فسا

حمایت علمای اهل سنت خاش از عملیات تنبیهی وعده صادق

70 هکتار از اراضی ملی در استهبان رفع تصرف شد

نجات کودک‌ بازیگوش از سازه آسانسور در شیراز

روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون

فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

مهم‌ترین خبر‌های پلیس فارس در 24 ساعت گذشته

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس اعلام شد

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

زنگ خطر رکود غیرتورمی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز

راه‌های گسترش سرمایه‌گذاری در فارس بررسی شد

رفع تصرف 700 میلیارد ریال اراضی ملی در استهبان

محور خور و بیابانک به سمت اردستان و نائین مسدود شد

توقیف لودر 90 میلیارد ریالی در فراشبند

برپایی نمایشگاهی از دست سازه‌های دانش آموزان آباده ای

اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی