پیام فارس

آخرين مطالب

همت مشترک 2 استان برای بهسازی حرم خواجوی کرمانی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- گلایه هایی در مورد وضعیت آرامگاه خواجوی کرمانی که در دامنه باباکوهی قرار دارد در بین فعالان فرهنگی شیراز و کرمان وجود دارد تا جایی که پیشتر طرح انتقال آن به کرمان مطرح شد اما گویا شهرداری های این 2 شهر برای ساماندهی وضعیت این مکان به تفاهم جدیدی رسیده اند.
به گزارش ایرنا به گفته بسیاری از فعالان فرهنگی، به دلیل قرار گرفتن آرامگاه خواجوی کرمانی در شهری که مقبره حافظ و سعدی در آن قرار دارد، ضلع سوم مثلث ادبی در شیراز کمتر مورد توجه قرار گرفته و آرامگاه این شاعر بلند آوازه به حاشیه رانده شده است.
این گلایه ها در حالی از دهه‌های گذشته تا کنون همواره از سوی فعالان فرهنگی استان های فارس و کرمان بیان می شود که حتی در یک مورد به گفته حسین مرعشی استاندار پیشین کرمان، طرح انتقال آرامگاه خواجوی کرمانی به دیار مادری‌اش در سال 69 نیز دنبال شده است.
به گفته مرعشی، طرح موضوع انتقال باعث شد مسئولان وقت استان فارس و شیراز در این باره همتی از خود نشان دهند و آرامگاه خواجوی کرمانی را مرمت و بازسازی و سنگ تراشی از شمایل این شاعر بلند آوازه را در این محل نصب کنند.
اما گویا این اقدام ها هنوز انتظارات فعالان فرهنگی 2 استان را در مورد ساماندهی محوطه آرامگاه خواجوی کرمانی را برآورده نکرده است.
یکی از شهروندان شیراز به ایرنا اظهار داشت: آرامگاه خواجوی کرمانی در دامنه کوه و مشرف به دروازه قرآن واقع شده و دسترسی به این محل در گذشته بسیار دشوار بود زیرا باید کوه پیمایی برای آن صورت می گرفت.
سعید بهرامی افزود: زمانی که در دهه هفتاد، بنایی سنگی در این محل ساخته و پله هایی برای دسترسی به آرامگاه خواجوی کرمانی احداث شد، دسترسی گردشگران داخلی و خارجی به این محل میسر شد اما همچنان تا رسیدن به کنار مقبره خواجو آسان نیست زیرا پله های زیادی برای این هدف باید طی شود.
او ادامه داد: برای گردشگران سالمندی مانند من رفتن به کنار آرامگاه خواجو سخت است و ضروری است که پله برقی برای این کار اختصاص یابد.
یکی از تورگردان های استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محلی که آرامگاه خواجوی کرمانی و دروازه قرآن قرار دارد در ورودی شهر شیراز از سمت مرودشت واقع شده که دارای شیب است و خودروهای ورودی به شیراز در این مسیر از سرعت بالایی برخوردارند و به دلیل شیب موجود، کنترل وسایل نقلیه نیز سخت است.
مریم اسلامی افزود: ضروری است که پل عابر پیاده ای در این محل نصب شود تا گردشگران داخلی و خارجی برای دسترسی به مقبره خواجو با مشکلاتی که اکنون با آن مواجه اند، روبه رو نباشند.
وی اضافه کرد: هم اینک گردشگران برای عبور از این بولوار با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
نوزدهم دی ماه 97 آیین بزرگداشت خواجوی کرمانی برای نخستین بار در شیراز و در کنار آرامگاه این شاعر بلند آوازه برگزار شد که مشقی برای بهتر برگزار شدن این رویداد فرهنگی در سطح ملی و بین المللی برای سال های آینده بود.
یکی از شرکت کنندگان در این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: آرامگاه خواجوی کرمانی در فضایی باز قرار دارد و به همین دلیل مناسب برگزاری رویداد بزرگداشت این شاعر نیست و بهتر است با تملک زمین های اطراف این محوطه برای سال های آینده، بنایی مسقف در کنار این آرامگاه احداث تا روز بزرگداشت این شاعر نامی و همچنین سایر آیین های فرهنگی در آن برپا شود.
سینا جوکار بیان داشت: آرامگاه خواجو در دامنه کوه واقع شده و در فصل سرد سال و روز بزرگداشت این شاعر که 17دی ماه است حضور در این محل دشواری هایی را به همراه دارد که در شان و جایگاه این شاعر پُر آوازه نیست.
پس از برگزاری نخستین آیین بزرگداشت این شاعر پارسی در شیراز که نوزدهم دی ماه 97در شیراز برگزارشد، برای ساماندهی و بهسازی آرامگاه خواجوی کرمانی و همچنین انجام اقدامات مشترک فرهنگی بیشتر، تفاهم نامه ای بین شهرداران کرمان و شیراز منعقد شده است.
**تفاهم نامه فرهنگی بین شهرداران شیراز و کرمان
پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز در گزارش روز پنجشنبه خود اعلام کرد: تفاهم نامه فرهنگی میان حیدر اسکندر پور شهردار شیراز و سید مهران عالم زاده شهردار کرمان برای مدت 2 سال امضا شد.
این تفاهم نامه همکاری با هدف توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی در چهار بند به امضا رسیده و در آن مقرر شده است که طرفین با هدف فراهم آوردن شرایط مناسب برای آشنایی بیشتر شهروندان خود با آداب و رسوم، آیین ها، فرهنگ، هنر و صنایع دستی طرف مقابل نسبت به برگزاری و حمایت از رویدادهای مشترک فرهنگی و هنری اقدام کنند.
همچنین در یکی دیگر از بندهای این تفاهم نامه آمده است: با توجه به برخورداری از ظرفیت های بی بدیل گردشگری، طرفین برنامه ریزی لازم را برای تبادلات گردشگری انجام خواهند داد.
بر اساس این تفاهم نامه و با توجه به اهمیت جایگاه خواجوی کرمانی، شاعر بزرگ ایران زمین و ضرورت طراحی و ساخت آرامگاهی در خور شان این شاعر گرانقدر، شهرداری شیراز و شهرداری کرمان توافق کردند که اقدامات لازم برای
طراحی و ساخت این بنا را با مشارکت مالی و معنوی یکدیگر انجام دهند.
در آیین امضای تفاهم نامه شهرداری شیراز و شهرداری کرمان، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و کرمان، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان حضور داشتند.
کمال الدین ابوالعطا محمود مرشدی کرمانی معروف به خواجوی کرمانی که در سده هشتم هجری می زیست از بزرگترین شاعران عصر درخشان شعر پارسی و هم دوره سعدی و حافظ بود.
خواجوی کرمانی به تصریح خودش در سال 689هجری قمری در کرمان متولد شد و گفته می شود که در سال 750 هجری قمری در شیراز وفات یافت و در همین شهر نیز در محل سکونتش واقع در تنگ الله اکبر و در مجاور دروازه قرآن و در دامنه باباکوهی دفن شد.
مقبره خواجو کرمانی در سیزدهم خرداد 51 خورشیدی با شماره 916 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
9873 /6118

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/73656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

لاغری در عرض دو هفته

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

کمک 23 میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان

مادر و دختر قاچاقچی ارز در شیراز، نقره داغ شدند

مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد

سرقت طلا و قتل شهروند آباده‌ای

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

قتل خانم 82 ساله در آباده و سرقت طلاجات او

موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

کی بود کی بود من نبودم؟!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد