پیام فارس

آخرين مطالب

واکاوی ضعف برخی هیات های ورزشی فارس در المپیاد ورزشی پسران ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- استان فارس پس از تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز، مازندران و یزد هفتم شده است و اگر تهران را از این صف جدا کنیم استان های بالادستی قابل قیاس با ورزشکاران فارس نیستند و سقوط از رده دوم در سال 1387 به رده هفتم در سال 97 موید کارنامه ضعیف برخی هیات های ورزشی است.
واکاوی عملکرد کاروان ورزشی پسران فارس در این المپیاد نشان می دهد زمان برگزاری نامناسب این رقابت ها در دی ماه و همزمانی آن با امتحانات ورزشکاران منجر به این شد تا برخی از رشته های مورد نظر وزارت ورزش و جوانان برگزار نشود و شاید این امر یکی از دلایل کسب نتایج ضعیف توسط ورزشکاران فارس باشد، اگرچه این زمان برای همه استان ها وجود داشته است.
اما این زمان نامناسب، متولی برگزار کننده این رقابت ها را بر آن داشت دومین دوره در سال 98 تغییر یابد تا ورزشکاران بدون دغدغه راهی این آزمون بزرگ ورزشی شوند.
پشتوانه سازی و شناسایی نخبگان ورزشی ایران در رده سنی 12 تا 15 سال برای حضور ورزشکاران ایران در رقابت های المپیک 2022 نوجوانان و جوانان که قرار است در کشور سنگال برگزار شود، فلسفه شکل گیری این المپیاد از سوی وزارت ورزش و جوانان بوده که شامل 39 رشته برای پسران و 29 رشته برای دختران است و تا زمان المپیک همه ساله برگزار می شود.
هم اینک که زیر ساخت های ورزشی در اکثر نقاط فارس فراهم شده و کارها به صورت جهادی صورت گرفته و رشته هایی که در این رقابت ها حضورداشتند، به جز قایقرانی، بقیه رشته ها دارای سالن و یا محل اختصاصی تمرین هستند و از بابت اجاره سالن ها و زمین های چمن ورزشی منبع درآمدی خوبی هم برای خود دارند دیگر هیچ بهانه ای برای هیات های کم کار و بدون نتیجه، نیست چرا که آنها کمک های مالی هم از اداره کل ورزش و جوانان دریافت می کنند.
جالب اینکه هیات ها بهترین ساعات سالن و یا زمین ورزشی را در اختیار تیم های خصوصی قرار می دهند و بدترین ساعات را هم برای رشته های تحت امرشان اختصاص داده اند و نتیجه این " سیاست غلط " عملکرد تیم های شرکت کننده در المپیاد نخبگان از فارس را زیرسئوال می برد و این شائبه مطرح می شود که برخی هیات های ورزشی به جای پیاده کردن سیاست های وزارت ورزش و جوانان، درآمدزایی را در اولویت قرار داده اند.

** هیات های ورزشی فارس نیاز به تحول بنیادین دارند و باید جهادی عمل کنند
پر واضح است که رهاورد این رقابت ها، همه توان ورزش فارس نیست و باید دست به خانه تکانی اساسی و بنیادین در هیات ها زده شود تا نخبگان فارس فدای رفاقت ها و تعارفات نشوند چرا که در استانی به مانند فارس دیگر جای آزمون و خطا نیست و در ورزش پایه ها هم به مانند ساخت و سازها باید جهادی عمل شود.
تیر و کمان، کبدی، اسکیت، بدمینتون، ژیمناستیک، تیراندازی ،شنا، شیرجه، واتر پلو،شطرنج، هاکی، والیبال، بسکتبال، پینگ پنگ و قایقرانی رشته هایی از فارس در رده پسران هستند که در این المپیاد نتوانستند مقامی کسب کنند.
نگرفتن مدال توسط شناگران با توجه به سابقه درخشان گذشته، همچنین پینگ پنگ و بدمینتون و کبدی قابل تامل است و این رشته ها بیشتر نیاز به واکاوی دارند.
سال هاست که ژیمناستیک فارس روی حمیدرضا کیخا مانور می دهد و بنظر می رسد که دیگر هیچ کیخایی در پایه ها شکل نگرفته و استعداد یابی در نطفه خفه شده و در رشته کبدی هم که رئیسش هیچ سنخیتی با این رشته ندارد و تخصص در کاراته دارد روی سعیده جعفری تبلیغ می شود در حالی که جعفری ها در فارس زیاد هستند و باید بصیرت داشت.
اگر نگاهی گذرا به مشابه چنین رویدادی که در سال 1387 و در دومین دوره المپیاد ایران برگزار شد، داشته باشیم، نوجوانان دختر و پسر شرکت کننده از فارس 43 طلا، 31 نقره و هشت برنز کسب کردند و در مجموع پس ازتهران بر سکوی دوم کشور ایستادند و هم اینک در این المپیاد ،21 طلا، 22 نقره و 35 برنز بدست آوردند و هفتم شدند.
در آن زمان از دل رقابت های المپیاد ایرانیان، امیدنوروزی بیرون آمد که مدال طلای المپیک 2012 لندن را برای نخستین بار برای فارس به ارمغان آورد، پس درنگ جایز نیست در فارس نوروزی ها در تمام رشته ها زیاد هستند.
هم اینک استان فارس در بین 32 استان شرکت کننده در رده هفتم قرار گرفته که نشان از غفلت هیات های ورزشی در بی توجهی به پایه ها بوده و می طلبد که نقش نظارتی اداره کل ورزش و جوانان فارس بیشتر شود و در این راه ازکارشناسان خبره تری که بتوانند هیات های کم کار را به چالش بکشند،استفاده کند.


** در گروه های سنی پایه، غفلت کرده ایم
معاون توسعه ورزش قهرمانی با بیان اینکه در گروه های سنی پایه غفلت کرده ایم،گفت: برخی از هیات ها در این بازی ها نمره قبولی گرفتند اما مطلوب نیست و باید تحول اساسی صورت گیرد.
محسن سالاری در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: پس از پایان رقابت های المپیاد استعداد های برتر چندین نشست برای بررسی عملکرد تیم های فارس برگزار کردیم و بر این باوریم که در این رده سنی حساس غفلت شده است.
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان حوزه توسعه ورزش قهرمانی باید از نظر آشنایی با رشته های ورزشی، چند گام جلوتر از هیات ها باشند، افزود: این گونه افراد برای اینکه بتوانند هیات های ضعیف را به چالش بکشند باید سلسله مراتب را طی کنند و افرادی قوی باشند تا به نتیجه مطلوب برسیم.
سالاری بیان داشت: ضروری است کارشناسان ورزش نظارت بیشتری بر کار هیات های تحت امرشان داشته باشند و محوریت اداره کل ورزش و جوانان حفظ شود.
معاون توسعه ورزش با بیان اینکه ساختارسازی برای هیات ها بر اساس برنامه انجام شده است، اظهار داشت : به کمیته های مختلف در هیات ها که باید قوی ترین افراد از نظر آشنا به رشته خود باشند، تکلیف شده است و آنها بایداز فرصتی که در اختیارشان گذاشته نهایت استفاده را ببرند و همگام با سیاست های وزارت ورزش به نخبه پروری و قهرمان سازی بپردازند.
او گفت: 15 رشته ورزشی را که می توانند در المپیک ها، رقابت های جهانی و آسیایی مدال کسب کنند نیز شناسایی کرده ایم و آنها را حمایت خواهیم کرد تا نخبگان در پایگاه قهرمانی با مدرنترین آموزش ها و دستگاه های بدنسازی کارشان را دنبال کنند و طی تمرین هم تیم هیات پزشکی ورزشی فارس هم از آنها مواظبت می کند.
سالاری ادامه داد: با اجرای این طرح، این امیدواری وجود دارد تا 12 ورزشکار از استان فارس در المپیک 2020 هم بتوانند سهمیه کسب کنند و هم بتوانند مدال بگیرند.
وی گفت: هیات هایی که همسو با برنامه اداره کل ورزش و جوانان گام بردارند و قوی عمل کنند به آن 15 هیات اضافه خواهند شد و یا بر عکس اگر هیات های مورد نظر نتوانستند جوابگو باشند آنها جایشان را به هیات دیگری می دهند.
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس افزود: به استعداد یابی و قهرمان پروری باور داریم چرا که خروجی کار ما داشتن ورزشکارانی است که بتوانند سرود مقدس کشورمان را در میدان های خارجی طنین انداز کنند.

** ورزش بانوان فارس باید حمایت بیشتری شود
سالاری با اشاره به اینکه بانوان ورزشکار فارس سهم زیادی در موفقیت های ورزش این استان دارند، اظهار داشت : باید از آنها حمایت بیشتری کنیم چرا که نقش زیادی در کسب مدال برای فارس دارند.
وی اضافه کرد: اشرف قریشی معاون پیشین ورزش بانوان فارس زحمات زیادی برای توسعه ورزش بانوان کشید و موفقیت های خوبی هم کسب کرد که سپاسگزاریم و اینکه ورزش بانوان فارس باید حمایت بیشتری شود در آن شکی نداریم.
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس گفت: در سال 98 اولویت واگذاری امکانات و سالن های ورزشی فارس به هیات های دارای برنامه و قوی است.

** ساختار ورزش فارس جوان شود
سالاری با اشاره به اینکه هرگاه به جوان ها اعتماد کردیم جواب خوبی گرفتیم ،افزود: ورزش فارس هم باید به سمت جوانگرایی پیش برود و از تجربه پیشکسوتان برای توسعه ورزش استفاده شود.
وی بیان کرد: سهم ورزش فارس در مدیریت کلان کشور صفر است و باید در این زمینه کار کنیم تا از استان فارس که شایستگی دارد چندین نفر ریاست فدراسیون های مختلف را بر عهده بگیرند.

** اساسنامه هیات های ورزشی باید تغییر کند
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس گفت: اینکه رئیس مجمع هر هیاتی در استان ها، رئیس فدراسیون باشد به هیچ عنوان درست نیست و این امر قرار است در هیات وزیران تغییر کند و مدیران کل که به استانشان اشراف دارند رئیس مجمع شوند و رئیس فدراسیون هم در جایگاه خودش یک رای داشته باشد.
براساس این گزارش،کسب 21 طلا، 22 نقره و 35 برنز توسط دختران و پسران فارس در المپیاد ورزشی استعداد های برتر ایران از مجموع 2 هزار و 142 مدال توزیع شده نشان از عملکرد نامطلوب هیات های ورزشی فارس است که سهمی سه و نیم در صدی در کسب مدال های توزیع شده دارند.
20 هزار نفر ورزشکار پسر و دختر از سراسر ایران در نخستین دوره این رقابت ها در دی 97 شرکت داشتند که سهم فارس در این بین 479 نفر بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/73862/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور