پیام فارس

آخرين مطالب

راهکارهای هم افزایی خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بررسی شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- دومین نشست هم‌افزایی خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس سه شنبه به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شیراز برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اوقاف و امور خیریه، حج و زیارت، کتابخانه های عمومی و رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس شکل گرفت، ظرفیت های پنج عضو اصلی خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان تبیین شد.
تبادل نظر درباره راهکارهای تقویت همکاری و هم افزایی ظرفیت های درون خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین دستور کار این هم‌اندیشی بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه نشست‌های هم‌اندیشی دستگاه‌های خانواده وزارت ارشاد در 11 استان کشور آغاز شده است، هدف از برگزاری این نشست‌ها را بهره گیری مطلوب از ظرفیت‌های این دستگاه‌ها و تعامل برای حل مشکلات و نیز ارتقای حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرد.
صابر سهرابی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه فرهنگ‌سازی را در جامعه دارد و با وجود ادارات کل در تمامی استان‌ها به این ماموریت می‌پردازد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به استقرار ادارات زیرمجموعه این اداره کل در 20 شهرستان استان و برخورداری از 42 مجتمع فرهنگی و هنری در استان گفت: افزون بر اداره ارشاد، دفتری مختص نهاد کتابخانه‌ها در این مراکز فعالیت می‌کند.
سهرابی اصلی ترین ماموریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس را ایجاد فضای نشاط، شادی و امید برای جامعه دانست و گفت: تمام ظرفیت های این اداره کل با هدف یادشده در اختیار سازمان‌های هم خانواده قرار می‌گیرد.
** تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در دستور کار است
در ادامه، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان فارس اظهار داشت: 14هزار موقوفه و 160 هزار رقبه در فارس تحت پوشش این اداره کل است.
حجت‌الاسلام سید عباس موسوی افزود: همه مردم فارس در شیراز و در دیگر شهرستان‌ها از ظرفیت‌های اوقاف و موقوفه‌ها در زمینه‌هایی همچون بهداشت و درمان و نیز فرهنگ بهره‌مند هستند.
وی با اشاره به خدمات رسانی موقوفاتی همچون بیمارستان نمازی، بیمارستان خلیلی، درمانگاه پوستچی، درمانگاه امام رضا (ع) و درمانگاه آیت الله مطهری در حوزه سلامت به مردم شیراز و دیگر نقاط کشور افزود: سالانه حدود 50 هزار نفر از امکانات درمانی این مراکز درمانی بهره‌مند می‌شوند.
موسوی با بیان اینکه بقاع متبرکه شاخصی در مباحث فرهنگی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: براساس اقلیم فارس می‌توان در تمام فصول سال از امکانات این بقاع بهره برد؛ چنانکه در سال‌های گذشته با توجه به منویات رهبری درراستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، این مهم در فارس نیز صورت گرفت.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس نیز در همین زمینه در طول سال و نیز در مناسبت‌های مختلف فعالیت‌های مطلوبی را به انجام رسانده است و جز در ایام محرم و صفر، در عید نوروز نیز با اعزام روحانیون متخصص و آشنا با چندین زبان از جمله انگلیسی و آلمانی از 28 اسفند تا 15 فروردین‌ماه در بقاع، مکان‌های میراثی و فرهنگی به وظیفه خود در راستای فرهنگ‌سازی عمل می‌کند.
** اداره کل کتابخانه‌های عمومی از ایجاد سالن‌های مطالعه حمایت می‌کند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه براساس مصوبه مجلس از سال 1382 اداره کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد غیردولتی زیرنظر وزارت ارشاد فعالیت‌های خود را آغاز کرد.
روح‌الله منوچهری با بیان اینکه اولین کتابخانه عمومی فارس در سال 1329 با عنوان کتابخانه ملی پارس تاسیس شد که امروز به کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب تغییر نام داده است، افزود: در دهه 1340 نیز افزون بر کتابخانه حافظیه شهرستان‌هایی همچون لارستان، اوز، آباده و خرامه نیز از خدمات کتابخانه‌های عمومی بهره مند شدند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اظهار داشت: امروز 234 کتابخانه عمومی توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی و با یاری خیرین در استان فارس فعالیت می‌کند که 50 کتابخانه آن در روستاها قرار دارد و تجهیز و خدمات‌رسانی به آن‌ها توسط این اداره کل صورت می‌گیرد.
منوچهری خدمات کتابخانه‌های عمومی را جست‌وجو، بازیابی سند، بهره‌گیری از نشریات به روز، عضویت سراسری و استفاده از اینترنت بیسیم رایگان عنوان کرد.
وی ادامه داد: طرح برخورداری کتابخانه‌های عمومی از اینترنت بیسیم رایگان در 10 درصد کتابخانه های استان اجرایی شده است و درصدد ارتقای آن به 40 درصد هستیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین از ارائه خدمات به نابینایان و ناشنوایان نیز اشاره کرد و از بخش ویژه کودک و نوجوان نیز یاد کرد که تعداد آن‌ها تاکنون به 135 بخش رسیده است و 3 کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز در کل استان فارس وجود دارد.
منوچهری اعلام کرد: این اداره کل از کسانی که تمایل به ایجاد سالن مطالعه در نقاط مختلف شهر دارند، حمایت می‌کند و مجوز و خدمات لازم را به آن‌ها اراده می‌دهد.
** سهم فارس از سفر به اماکن مقدس
مدیرکل سازمان حج و زیارت استان فارس نیز در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به اینکه این سازمان دولتی به صورت مستقل و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است، گفت: مسئولیت اجرا، نظارت و برنامه‌ریزی برای سفرهای زیارتی، حج تمتع، عمره و مفرده، عتبات عالیات و سوریه بر عهده این سازمان است.
علیرضا زینلی خاطرنشان کرد: در فارس 145 دفتر و شرکت زیارتی در سطح استان فارس مشغول خدمت هستند و بیش از 99 درصد فعالیت‌های این سازمان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: 3450 کارگزار تحت عنوان کارگزاران خادم در حج و زیارت در اداره ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند.
مدیرکل سازمان حج و زیارت استان فارس با بیان اینکه سهمیه حج تمتع کشور بیش از 85هزار نفر در سال است، گفت: سهم فارس از این رقم، نزدیک به چهار هزار نفر است.
زینلی اظهار داشت: تاکنون بیش از 850هزار نفر در کل کشور به عمره مفرده اعزام شده‌اند که سهم استان فارس سالانه نزدیک به 42هزار نفر بوده است؛ همچنین در اعزام به عتبات عالیات نیز با احتساب زائران اربعین بیش از 3 میلیون نفر سالانه در کاروان اربعین و کاروان‌های عادی اعزام شده‌اند.
** هم افزایی، زمینه ساز خلق فرصت های جدید
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان فارس نیز در سخنانی شکل گیری نشست های هم افزایی در خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را زمینه ساز خلق فرصت های جدید برای خدمت به مردم استان و کشور دانست.
سید احمد نجفی با اشاره به قدمت حدود 85 ساله خبرگزاری جمهوری اسلامی، به تبیین عملکرد و دستاوردهای مرکز ایرنا در فارس در بخش های تولید خبر، عکس و فیلم، پژوهش، نظرسنجی و برگزاری میزگردهای تخصصی پرداخت.
وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی ایرنا گفت: بر اساس این برنامه، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افق های فراملی را تعقیب می کند.
رئیس خبرگزاری ایرنا در فارس همچنین با اشاره به در پیش رو بودن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آمادگی خبرگزاری ایرنا برای انعکاس دستاوردهای انقلاب در چهار دهه گذشته را اعلام و از تدارک این رسانه دولت – ملت برای گرامیداشت فجر چهلم سخن گفت.
مدیران کل خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس در بخش دوم این نشست به تبیین برنامه های طرح ریزی شده برای گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند و مهمترین دستاوردهای اداره های کل تحت مدیریت را در این دوره زمانی تشریح کردند.
7375/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/73979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 30 فروردین

استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

برادرکشی در فسا؛ قاتل خود را تسلیم قانون کرد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه

سامانه جدید بارشی از جمعه وارد فارس می‌شود

بارش شدید باران و آب‌گرفتگی سبب فوت کودک دارابی شد

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

یک کشته و یک مجروح در پی درگیری در فروشگاه لباس در شیراز

کشف 190 کیلوگرم تریاک در فسا

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین