پیام فارس

آخرين مطالب

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس:

پرداخت عوارض آلودگی ناشی از صنایع عسلویه به فارس مصوب شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد: پرداخت عوارض آلودگی ناشی از صنایع نفتی مستقر در منطقه عسلویه به فارس به میزان 25 درصد مصوب شده که از امسال اجرایی می شود.
سعید محمودی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شیراز اظهار داشت: سالها این آلودگی بر شهرستان های مُهر و لامرد در جنوب فارس تاثیر منفی می گذاشت و اکنون برای نسختین بار در کشور عوارض زیست محیطی بین استانی تقسیم می شود و شهرستان های یاد شده از مبلغ خسارتی که بابت این عوارض پرداخت خواهد شد بهره مند می شوند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه هنوز مبلغی برای اختصاص به شهرستان های مُهر و لامرد تعیین نشده است گفت: محیط زیست شدت اثرعوارض زیست محیطی را مشخص می کند و در این زمینه مصوب شده است که 25 درصد از عوارض به استان فارس تعلق گیرد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی جامعه که اختصاص بودجه و گرفتن اعتبارات به سختی ممکن است اختصاص 25 درصد از عوارض عسلویه به فارس کاری بزرگ قلمداد می شود.
محمودی گفت: این تصمیم با پیگیری نماینده مردم مهر و لامرد در مجلس و مطالبه محیط زیست فارس و موافقت حفاظت محیط زیست کشور گرفته شد.
** کارخانه پشم شیشه اراده ای برای خروج از شیراز ندارد
محمودی در ادامه با بیان اینکه سه کارخانه سیمان فارس، ریشمک و پشم شیشه باید شیراز را ترک کنند و در خارج از شهر فعالیت اقتصادی داشته باشند گفت: کارخانه سیمان فارس در محل جدید 40 درصد پیشرفت کار دارد ، ریشمک هم مراحل پایانی انتقال را گذرانده اما ظاهرا کارخانه پشم شیشه اراده ای برای خروج از شیراز ندارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد : سال 98 افق نهایی برای خروج کارخانه های یاد شده است ولی متاسفانه تا کنون گزارشی مبنی بر پیشرفت کار در کارخانه پشم شیشه شیراز برای خروج از این شهر به محیط زیست نرسیده است.
این مقام مسئول خواستار تمکین به قانون از سوی مسئولان این کارخانه شد و گفت: خروج کارخانه ها از شیراز یک مصوبه قانونی است و مدیران این شرکت و کارخانه باید پیشقدم در اجرای قانون باشند.
**وقفه در توزیع بنزین یورو 4 در شیراز خودزنی بزرگ است
محمودی با اشاره به توقف چند ماه توزیع بنزین یورو 4 در شیراز گفت: این توقف چند ماهه در صورت تکرار می تواند تمیزی هوای شیراز را نشانه رود و آن را مخدوش سازد، شورای ترافیک استان فارس که دراین زمینه تصمیم نهایی را می گیرد باید مقاومت بیشتر داشته باشد تا وقفه ای در توزیع بنزین یورو 4 در شیراز ایجاد نشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: وقفه در توزیع بنزین یورو 4 در شیراز خودزنی بزرگ است که نباید تکرار شود.
محمودی با بیان اینکه روزانه بیش از یک میلیون لیتر بنزین در شیراز مصرف می شود گفت: محیط زیست با جدیت مطالبه گری دارد که روند توزیع بنزین یورو 4 ادامه داشته باشد، شیراز و 7 کلان شهر دیگر بر اساس مصوبه کشوری باید یورو 4 دریافت کنند و محروم ساختن شیراز از آن شایسته نیست.
**احداث پالایشگاه جدید به نفع شیراز است
این مقام در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا پیرامون صدور مجوز توسعه پالایشگاه شیراز گفت: توسعه پالایشگاه در مقابل ارائه ارزیابی زیست محیطی است، در ارزیابی زیست محیطی ارائه شده به شرط خاموش شدن پالایشگاه قدیم، اجازه شروع به فعالیت تولیدی برای پالایشگاه جدید داده شده است، طرح توسعه پالایشگاه شیراز برای تولید بنزین با استاندارد یورو 5 است و در بلند مدت به نفع شیراز خواهد بود.
وی درباره محدودیت ظرفیت منطقه زرقان شیراز برای پذیرش صنایع جدید نفت و گاز گفت: در مجوزهای صادر شده تاکید شده که این پالایشگاه هیچ آلودگی برای زرقان نداشته باشد و به هیچ عنوان از منابع آب زیرزمینی بهره برداری نکند.
** بسیاری از طرح های فارس ارزیابی زیست محیطی ندارند
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه بسیاری از طرح های فارس ارزیابی زیست محیطی ندارند گفت : افتخار محیط زیست درسالهای گذشته این بوده که به این طرح ها مجوز نمی دهد اما آیا با ندادن مجوز جلو فعالیت این طرح ها گرفته شده است؟ طرح راه آهن شیراز - اصفهان ، آزاد راه شیراز - اصفهان ، سدهای سیوند ، تنگ سرخ و نرگسی هیچکدام ارزیابی زیست محیطی ندارند و محیط زیست هم برای اجرای آن ها مجوزی صادر نکرده است اما آیا با عدم صدور مجوز این طرح ها اجرا نشدند؟
محمودی گفت:عدم صدور مجوز به منزله کنار کشیدن محیط زیست است، محیط زیست نباید خود را در طرح های صنعتی کنار بکشد بلکه باید بایستد مجوز بدهد و حق و حقوق محیط زیست را هم بگیرد، ما در مورد توسعه پالایشگاه شیراز همین رویه را دنبال کردیم.
** تالاب های فارس همتراز با دریاچه ارومیه
محمودی در ادامه با بیان اینکه سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست کشور طرح های احیای بختگان و دیگر تالاب های فارس را همتراز با احیای دریاچه ارومیه دیده است گفت: این موضوعی بود که سالها مغفول مانده بود، با تخصیص موردی یکی دو میلیارد تومان مشکل تالاب های فارس حل نمی شود، در مطالعات کلان جدید که با مشارکت دانشگاه شیراز کلید خورده است بختگان همتراز با دریاچه ارومیه است، محیط زیست کشور 70 میلیارد ریال برای اجرای مطالعات احیای این دریچه و تالاب های فارس اختصاص داده است ، تاکید ما بر این است که مطالعات و مطالبات همتراز با احیای ارومیه باشد و دولت همان قدر که برای احیای ارومیه انرژی و اعتبار گذاشت برای احیای تالاب های فارس نیز بگذارد.
** هوای شیراز مانند هوای سوییس
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس وجود هوای پاک در بین کلان شهرهای کشور را موهبتی برای شیراز دانست و گفت: هوای شیراز همسان با هوای سوییس است، همه روزهایی که هوای شیراز در وضعیت ناسالم قرار گرفته از 10 روز در سال تجاوز نمی کند، مردم، مسئولان، تشکل های زیست محیطی باید برای حفظ این موهبت تلاش کنند و نگذارند که هوای شیراز آلوده شود.
محمودی ادامه داد : حفظ باغ های شیراز، نوسازی ناوگان اتوبوس شهری، مقاومت در برابر تغییر کاربری باغ ها، اعطای حقابه تالاب ها و کنترل کشاورزی بی رویه راهکارهایی است که برای حفاظت از آب و هوا در شیراز باید دنبال و به صورت مطالبه جدی مطرح شود.
**دفع نادرست زباله های کلینیکی در شیراز فاجعه بار است
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در باره دفع نادرست و ناقص زباله های کلینیک های خصوصی در شیراز گفت: این فاجعه است که یک هزار و 300 کیلینیک پزشکی در شیراز زباله های خود را بدون رعایت موازین بهداشتی رها می کنند، رها کردن آمپول، نمونه خون های گرفته شده، تیغ جراحی و پسماندهای خطر ناک بدون تمهیدات بهداشتی می تواند سلامت مردم را تهدید کند که متاسفانه برخی از کلینیک ها همانطور که نان خشک کنار خیابان رها می کنند این زباله ها را هم رها می کنند.
وی با بیان اینکه انتظار است سازمان های مسئول از جمله دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراین زمینه دخالت کنند گفت:ما از دانشگاه علوم پزشکی انتظار بیشتری داریم، این دانشگاه باید جلو این فاجعه زیست محیطی را بگیرد، کلینیک های پزشکی ارگان های بی پولی نیستند که نتوانند دستگاه اتوکلاو(سوخت و دفع زباله) تهیه کنند، این تهدید بزرگ با مشارکت بین دستگاهی باید در شیراز حل شود.
29 دی ماه در تقویم ملی، روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است و در این ارتباط طی یک هفته برنامه های نمادین در شیراز و شهرهای فارس برگزار می شود.
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/74040/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق

«فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

رشد 107 درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ 55 هوابرد برگزار شد

‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از 800 نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو