پیام فارس

آخرين مطالب

اینترنت سال آینده گران می‌شود؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - این سئوال از سوی کاربران اینترنت مطرح شده که آیا سال آینده در صورت تغییر قیمت ارز نیمایی، قیمت اینترنت تغییری خواهد داشت یا خیر؟
اینترنت سال آینده گران می‌شود؟
تعرفه‌گذاری در حوزه ICT از طریق کمیسیونی با نام تنظیم مقررات ارتباطات انجام می‌گیرد و تعرفه‌های تعیین‌شده در چارچوب مصوبه‌های این کمیسیون، توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به ذی‌نفعان ابلاغ می‌شود.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نهاد مستقلی است که وظیفه سیاست‌گذاری، تدوین و تصویب مقررات را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده دارد. نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و حفظ حقوق مشترکین و کاربران براساس اصول محوری سازمان (یعنی رعایت عدالت، انصاف، اخلاق مداری، صراحت، شفافیت و ایجاد فضای رقابتی سالم ) نیز از دیگر وظایف آن است.
ازسوی دیگر، تهیه پهنای باند اینترنت از خارج از کشور و توزیع آن در داخل، وظیفه دولت و وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و به‌دنبال آن شرکت ارتباطات زیرساخت کشور است. سیاست شرکت ارتباطات زیرساخت همانطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است، ارائه پهنای باند اینترنت توسط شرکت زیرساخت به‌عنوان شرکتی دولتی است و در چند ماه اخیر نیز چند مرتبه قیمت اینترنت شرکت زیرساخت به اپراتورها کاهش پیدا کرده که این کاهش قیمت، رشد درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت را به همراه داشته و فرصت رقابتی را برای اپراتورها فراهم کرده است.
اما اخیرا مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره احتمال تغییر قیمت اینترنت در سال آینده گفته است که این شرکت برای تغییر نرخ اینترنت هیچ برنامه‌ای ندارد و قیمت اینترنت توسط شرکت زیرساخت در سال آینده گران نخواهد شد.
صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، با اشاره به احتمال افزایش قیمت مکالمات بین‌الملل تاکید کرده که صرفا افزایش قیمت درصورت تغییر قراردادها و افزایش و نوسانات قیمت ارزی که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان ارز نیمایی خریداری می‌شود، در بحث مکالمات بین‌الملل است که همواره به این شکل بوده و با قیمت نرخ اعلامی دولت تغییر دارد.
اما رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی چندی پیش با بیان این‌که طی چند ماه گذشته، با افزایش قیمت ارز، هزینه‌های خدمات اپراتورها نیز افزایش یافت اما در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف و کف برای قیمت‌ها تعیین شده است، تاکید کرده بود که اپراتورها مجازند بین سقف و کف و بر اساس تحلیلی که از بازار دارند، قیمت‌ها را اعلام کنند.
حسین فلاح جوشقانی این را هم گفت که اپراتورها در دو سال گذشته با توجه به شرایط بازار، تعرفه‌ها را در پایین‌ترین میزان اعلام می‌کردند، اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی تعرفه‌ها افزایش یافته است؛ به‌طوری که اینترنت 10 درصد و مکالمه‌ها با دو برابر افزایش قیمت مواجه هستند که این افزایش هم‌چنان طبق مقررات است. مخابرات با طرح هم‌کدسازی 70 درصد قیمت‌ها را کاهش داد، اما اکنون قیمت‌ها به سقف رسیده است و طبق جمع‌بندی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمتی خلاف قانون و بالاتر از سقف تعیین شده نداشتیم.
با این حال، در مدلی که شرکت ارتباطات زیرساخت به‌دنبال اجرای آن است، اپراتورها قرارداد خود برای مکالمات بین‌الملل را منعقد می‌کنند و هزینه و درآمد هم مربوط به خودشان می‌شود و صرفا باید هزینه انتقال ترافیک را به شرکت زیرساخت منتقل کنند که رشد بازار و کاهش هزینه اپراتورها با دریافت تخفیف از قراردادها را به دنبال دارد و شرکت زیرساخت نیز دیگر درگیری برای قرارداد با اپراتورهای داخلی و خارجی نخواهد داشت.
بر این اساس، بالغ بر 8 درصد از هزینه شرکت‌های اپراتور، بابت خدمات دریافتی از شرکت ارتباطات زیرساخت ایران است که این دسته از خدمات شامل تامین پهنای باند اینترنت، ترافیک بین‌الملل، فضا و امکانات زیرساختی و انتقال بین استانی است که به گفته کارشناسان، با کاهش قیمت سرویس‌ها ازسوی شرکت زیرساخت، اپراتورها فرصت رشد بیش‌تری دارند.
پیش از این، هزینه واگذاری پهنای باند اینترنت به اپراتورها بر اساس پیک مصرفی ماهانه محاسبه می‌شد، اما بر اساس مدل جدید، پنج درصد بالاترین پیک مصرفی حذف و پس از آن پیک باقی‌مانده 95 درصد حجم مصرفی دیتا، به‌صورت پلکانی، ملاک مصرف اپراتورها برای محاسبه هزینه پهنای باند آن‌ها خواهد بود. این شیوه محاسبه هزینه واگذاری، قیمت خدمت پهنای باند اینترنت را برای مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت که اپراتورها هستند، حدود 14 درصد کاهش خواهد داد.
اما در شیوه جدید، محاسبه به‌صورت تجمیع کشوری پهنای باند انجام خواهد شد؛ این روش به تمرکززدایی شبکه اپراتورها در راستای سیاست‌های شبکه ملی اطلاعات کمک می‌کند. به این ترتیب با روش محاسبه تجمیعی جدید، هزینه واگذاری این خدمات، حدود شش درصد دیگر کاهش خواهد یافت.
در این باره، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت پیش از این، با اشاره به کاهش حدود 20 درصدی قیمت در نتیجه اعمال شیوه جدید محاسبه پهنای باند، تصریح کرده بود که این کاهش قیمت با ایجاد فرصت رقابتی برای اپراتورها، زمینه افزایش رضایت کاربران نهایی را فراهم می‌کند.
درنهایت، طبق برنامه تدوین‌شده، سهم شرکت ارتباطات زیرساخت از درآمد اپراتورها تا پنج سال آینده به پنج درصد کاهش خواهد یافت که این به معنی آن است که بخش دولتی و حاکمیتی تلاش می‌کند نقش قابل توجهی در گسترش بازار و رونق کسب‌وکارهای نوین ICT کشور ایفا کند. البته نکته دیگری هم که در این زمینه وجود دارد، به آمادگی‌های بخش خصوصی بازمی‌گردد و این که آیا برای ورود بخش خصوصی به این موضوع، زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و مشخص است که باید پهنای باند را از چه کانالی و چه تعرفه‌ای خریداری کنند و آن را با چه تعرفه و ضوابطی در داخل کشور توزیع کنند و اصلا این‌که بسترهای لازم شرایط مناسب برای این شرکت‌ها تا چه میزانی ایجاد شده است؟
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/75167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در باکو جایی برای شیعیان نیست

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

وضعیت محور دروازه قرآن شیراز و آرامش در تردد خودروها + فیلم

تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی

گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها

تلاش شبانه روزی برای ساخت و بهره برداری از طرح‌های عمرانی کلانشهر شیراز

خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود

فرونشست زمین در جاده مزرعه عرب به حسن آباد بر اثر بارش‌های سیلابی+ فیلم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس

بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند

سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران

حماس: تعداد اسیران فلسطینی را به ازای هر سرباز اسرائیلی از 500 به 50 کاهش دادیم

‌از بازگرداندن 100 میلیارد اراضی کشاورزی تا دستگیری سارقان کابل‌های مخابراتی در فارس

هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور

خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد + فیلم

اسیر بعدی اسرائیلی که نتانیاهو می‌کشد کیست؟

امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس

بارش رگباری باران در فارس

تردد روان در جاده‌های فارس

‌پلمب 3 منزل به‌دلیل فروش مواد مخدر در بافت قدیم شیراز

خدمتگذاری به محرومان و یتیمان از تعالیم امام خمینی(ره) نشأت گرفته است

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است

راه اندازی دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز

مسدود شدن کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز