پیام فارس

آخرين مطالب

مترو و دوچرخه، فرمولی برای صیانت از هوای پاک شیراز اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - همزمان با 29 دی ماه روز ملی هوای پاک جمعی از مردم و مسئولان استان فارس روز شنبه با استفاده از قطار شهری، دوچرخه و وسایط نقلیه عمومی مانند قطار شهری به محل کار خود رفتند و از روز هوای پاک با شعار هوای پاک آسمان آبی استقبال کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در مراسمی که روز شنبه در محل ایستگاه احسان قطار شهری شیراز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و جمعی از مدیران برگزار شد به مناسبت 29 دی ماه از فعالان ناوگان قطار شهری و شهروندانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند در روز هوای پاک تقدیر به عمل آمد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در این مراسم با اهدای دسته های گل نرگس از شهروندان و مسافران مترو شیراز به خاطر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تاثیر در کاهش بار آلودگی هوای کلان شهر شیراز تقدیر کرد.
دکتر سعید محمودی با تاکید بر لزوم پاسداشت آموزه های زیست محیطی برای مراقبت از پاکی هوای شیراز اظهار داشت: استفاده از مترو به میزان قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا موثر است، شیراز در ردیف شهرهای پاک است که میزان هوای ناسالم در طول سال در این شهر کمتر از 10 روز است و همگان باید برای پاسداشت این ارزش زیست محیطی تلاش کنند.
وی با بیان اینکه صنعت مترو در دنیا پیشرفت چشمگیری داشته و مترو یک سرمایه بزرگ زیرساختی است، افزود: مترو جزو شاخص های زیرساختی توسعه یک کشور محسوب می شود که علاوه بر آسان کردن حمل و نقل شهروندی در رونق اقتصادی موثر بوده و با کاهش مصرف سوخت به حفظ شرایط پایدار محیط زیست منجر خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با استقبال از ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شیراز و اختصاص معابری برای عبور دوچرخه نیز تاکید کرد: استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی علاوه بر صرفه جویی در زمان و دسترسی آسان به تمام مناطق شهری به سلامت مردم در کلان شهر شیراز کمک شایانی خواهد کرد. ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و ایجاد شرایط برابر برای همه شهروندان در استفاده از دوچرخه و ایمن سازی مسیر های عبور دوچرخه یک اقدام قابل تحسین در پاسداشت ارزشهای زیست محیطی است.
وی اظهار امیدواری کرد که مردم کمتر از خودرو تک سرنشین استفاده کنند و مانند تمام کشورهای پیشرفته فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از اتوبوس های شهری و مترو نهادینه شود و گفت: بر اساس اعلام مسئولان شهرداری شیراز 22 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری تا دهه فجر امسال در شیراز سامان دهی می شود این اتفاق می تواند کمک شایانی به فرهنگ حفاظت از هوای پاک و ترویج استفاده از وسایط نقلیه پاک کند.
** 22 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز
شهردار شیراز پیشتر در بازدید از فاز نخست مسیر دوچرخه سواری شیراز از افتتاح 22 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در این شهر به مناسبت 22 بهمن و دهه فجر خبر داده بود و با اشاره به رویکرد انسان محوری مجموعه مدیریت شهری گفت: هم اکنون 8 کیلومتر از مسیر دوچرخه سواری کلانشهر شیراز در حال اجرا است و طبق برنامه ریزی های انجام شده 22 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری در دهه مبارک فجر افتتاح می شود.
حیدر اسکندرپور با تاکید بر لزوم حفظ هوای پاک در شیراز افزود: استفاده از دوچرخه به خصوص در شهرهای بزرگ یک ضرورت محسوب می شود و شهرداری شیراز نیز با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، زمینه استفاده شهروندان از دوچرخه را در سطح شهر فراهم می کند.
اسکندرپور با بیان اینکه ممکن است در روند اجرای مسیرهای ویژه دوچرخه سواری برخی از کسبه نسبت به از دست دادن جای پارک خودرو مقابل واحد تجاری شان معترض شوند، گفت: فضای عمومی مقابل مکان های تجاری مربوط به تمامی شهروندان و شهر است و نباید به عنوان پارکینگ های کناره در اختیار یک فرد یا مجموعه قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه شهر باید برای شهروندان ساخته شود و نه خودروها، اضافه کرد: خیابان ها و معابر مسیری برای استفاده شهروندان و روان سازی ترافیک است و ایجاد خیابان با هزینه بالا و سپس تبدیل آن به پارکینگ کناره یک ظلم به شهر محسوب می شود، لذا می توان با ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در کنار معابر فرصت حضور هر چه بیشتر شهروندان در سطح شهر را فراهم کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این باره گفته است: هم اکنون 60 کیلومتر از مسیر دوچرخه سواری شهر شیراز در راستای تحقق شعار شهر انسان محور مورد مطالعه قرار گرفته است که 22 کیلومتر از این مسیر به مناسبت دهه مبارک فجر به بهره برداری می رسد.
مجتبی زوربخش با اشاره به نصب دوربین های پلاک خوان در مسیر ویژه دوچرخه سواری افزود: خودروها و موتورسیکلت های متخلفی که وارد این مسیر شوند، قاطعانه جریمه خواهند شد.
وی اضافه کرد: به شهروندان این نوید را می دهم که در بوستان جنت پیست دوچرخه سواری حرفه ای به مساحت سه هزار مترمربع در حال احداث است و تلاش داریم این پیست در سال جدید به بهره برداری برسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه سیستم دوچرخه سواری سیستمی انسان محور و تامین کننده سلامت، نشاط اجتماعی و هوای پاک است، افزود: تلاش داریم شیراز به شهر نمونه دوچرخه سواری در سطح کشور تبدیل شود و با حمایت شهروندان بتوانیم فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل را نهادینه کنیم لذا از شهروندان تقاضا می کنم با انتخاب دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل و افزایش مشارکت و حضور در مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، نقشی مهم در کاهش تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین در سطح شهر داشته باشند.
*** پارک در مسیر دوچرخه سواری مساوی با جریمه
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیراز نیز اعلام کرد: با نصب دوربین های پلاک خوان در مسیر ویژه دوچرخه سواری، موتورسیکلت ها و خودروهایی که وارد این مسیر شوند، جریمه می شوند.
محمدعلی علویان مهر افزود: برای افزایش ایمنی دوچرخه سواران، دوربین های پلاک خوان در فاز نخست مسیر ویژه دوچرخه سواری نصب شده و وسائل نقلیه متخلف اعم از خودرو و موتورسیکلت که وارد این مسیر می شوند، مشمول جریمه خواهند شد.
وی با بیان اینکه هدف از نصب دوربین های پلاک خوان در سطح شهر، کنترل هوشمند و نرم افزاری ترافیک است، گفت: با توجه به رویکرد انسان محوری شهرداری شیراز، فراهم کردن زمینه افزایش ایمنی دوچرخه سواران و کاهش حضور خودروها در سطح شهر از جمله اهداف این مرکز است.
علویان مهر اضافه کرد: به منظور اطلاع رسانی و تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه، پیام هایی مرتبط با این موضوع بر تابلوهای متغیر خبری سطح شهر نقش بسته تا شاهد افزایش روزافزون استفاده از دوچرخه توسط شهروندان باشیم.
مسیرهای دوچرخه سواری کلانشهر شیراز بر اساس برنامه ریزی طی سه فاز در محدوده مرکزی شهر اجرا می شود و فاز نخست این مسیر حدفاصل پایانه اتوبوسرانی میدان نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت در حال اجراست و به زودی به بهره برداری می رسد.
*** دوچرخه سواری بانوان در مسیرهای تعیین شده همانند آقایان
خبر خوب برای بانوان این بود که بانوان هم می توانند از مسیرهای دوچرخه سواری شیراز استفاده کنند ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز دراین باره گفت: هیچگونه محدودیتی برای استفاده بانوان از مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد شده در این کلانشهر وجود ندارد و هیچ دستگاهی هم تاکنون چنین محدودیتی ایجاد نکرده است.
مجتبی زوربخش افزود: مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز با رویکردی عدالت محور ایجاد شده و عموم شهروندان چنانچه قوانین و چارچوب های لازم و همچنین نظم شهری را در این زمینه رعایت کنند می توانند از آن بهره گیرند.
وی اظهار داشت: زنان می توانند با رعایت چارچوب و ارزش‌های اسلامی از مسیرهای دوچرخه سواری سطح شهر شیراز استفاده کنند.
زوربخش گفت: همانگونه که زیرساخت ها در همه ناوگان های حمل و نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی برای استفاده زنان و مردان مهیا شده، چنانچه نظم اجتماعی و چارچوب‌های کلی معابر حفظ شود هیچگونه محدودیتی برای استفاده بانوان از دوچرخه و مسیرهای دوچرخه‌ سواری وجود ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: آژانس‌های کرایه دوچرخه نیز هیچگونه محدودیتی در اجاره دادن دوچرخه به بانوان ندارند، همانگونه که از قبل این کار در بوستان های شهر شیراز نیز انجام می شد.
زوربخش اظهار داشت: دوچرخه سواری و استفاده از این وسیله برای حمل و نقل، روشی کاملا پاک و سالم است و حفظ سلامت مردان با زنان نیز تفاوتی ندارد، حتی حفظ سلامت بانوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا سلامت جسمی زنان می تواند بخشی از سلامت جامعه و نسل های آینده را تضمین کند.
وی ادامه داد: ظرف یک ماه گذشته، عملیات احداث مسیرهای دوچرخه‌ سواری در شهر شیراز آغاز شده است و تاکنون حدود هشت کیلومتر از این مسیر ایجاد و تا دهه فجر 97 نیز این رقم به 22 کیلومتر افزایش می یابد و پیش بینی می شود در نیمه نخست سال 98 حدود 60 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز به بهره برداری برسد.
به گفته زوربخش، هم اینک مسیرهای دوچرخه سواری در کلانشهرهای دیگری نظیر تهران و اصفهان راه اندازی شده، هیچ محدودیتی برای استفاده شهروندان اعمال نشده است و همگان می توانند از این خدمات استفاده کنند.
** خودروهای فرسوده متهم ردیف اول آلودگی هوا
شیراز مانند شهرهای اراک ، تبریز ، اصفهان و اهواز صنعت کلان و چشمگیری ندارد ، چون از موهبت صنایع مادر محروم است باالطبع عوارض آلودگی صنعتی نیز ندارد ، هر چند صدماتی که ناشی از خلاء وجود صنایع مادر به پیکره شیراز وارد شده کم نیست و این شهر از نبود اشتغال صنعتی و عواید و درآمد صنعت بهره ای ندارد اما تنها موهبتی که از این محل به شیراز به صورت خدادادی می رسد همین هوای پاک است اما حفظ این موهبت همت جمعی می خواهد ، همین هوای پاک نیز اگر مراقبت نشود با عبور و مرور خودرهای فرسوده از دست خواهد رفت .
به گفته مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، اگر هوای شیراز به سمت آلودگی برود، عامل اصلی آلودگی هوای شهر شیراز تردد روزانه 400 هزار خودرو و عمدتا خودروهای مستهلک در این شهر است .
تردد خودروها یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای شیراز اعلام شده است، بر اساس آمارهای موجود روزانه 360 هزار خودرو در سطح شهر شیراز تردد می کند که با سایر خودروهای وارد شده به این شهر به 400 هزار خودرو نیز می رسد.
به گفته کارشناسان حفاظت محیط زیست فارس طی سال های اخیر 30 هزار خودرو فرسوده در شیراز از رده خارج شده است و از این رو، خودروهایی که هم اکنون در سطح شهر شیراز تردد دارند باید از حداقل استانداردها برخوردار باشند ضمن اینکه ارتقای کیفیت سوخت خودروهای تولیدی نیز ضروری است.
29 دی ماه روز ملی هوای پاک است و به همین مناسبت برنامه های نمادین استفاده از مترو و دوچرخه ، رایگان بودن استفاده از قطار شهری در یک روز ، به پرواز درامدن بادکنک های رنگی و تشویق کودکان به حفظ هوای پاک ، استفاده مدیران استان از وسایل حمل و نقل عمومی در شیراز پیش بینی شده است.
6113/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/75182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت