پیام فارس

آخرين مطالب

تعطیلات آخر هفته کجا برویم؟

لذت گردشگری در یخ و برف/ به بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان سفر کنید فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - بارش برف باعث می‌شود که گردشگری زمستانه در نقاط برف خیز نیز جانی دوباره بگیرد. سپیدان استان فارس که در خود کوه‌های مملو از برف را جا داده آماده میزبانی از گردشگران با چاشنی یخ و برف است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سپیدان در شمال غربی استان فارس از شمال و شمال شرق به شهرستان‌های اقلید و مرودشت، از شمال غرب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب به شیراز محدود است.
از نظر آب و هوایی دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی با تابستان‌های معتدل و خنک و زمستان‌های سرد و یخبندان است که جاذبه‌های متعددی را برای گردشگری به‌خصوص در فصل زمستان در خود جا داده و همواره مردم را از استان‌های هم‌جوار به این شهرستان می‌کشاند.

آبشار مارگون، برم فیروز، آبشار چیکون، تنگ تیزآب و.. تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی سپیدان به شمار می‌رود .
مارگون زیباترین آبشار خاورمیانه
آبشار مارگون را یکی از زیباترین آبشارهای خاورمیانه می‌دانند. این آبشار در شهرستان سپیدان و هم‌مرز با استان کهگیلویه و بویراحمد واقع‌شده است. در فصل زمستان که این آبشار یخ می‌بندد، بر جاذبه‌های بصری این منطقه بکر می‌افزاید.

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه نیز هیچ رودخانه‌ای قرار ندارد بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزارچشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون می‌ریزد. از این حیث این آبشار هم بزرگ‌ترین و هم مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان است.
ارتفاع آبشار بیش از 120 متر و عرض آن حدود 400 متر تخمین زده می‌شود.آبشار چشمه، ابعاد مشخصی ندارد زیرا هر روز چشمه‌ای جدید در حاشیه آبشار ایجاد شده و گاه نیز چشمه‌ای آبش کم یا قطع می‌شود.
اسکی و برف‌بازی در ارتفاعات سپیدان
سپیدان برای آن‌هایی که به ورزش‌های زمستانی علاقه دارند، فضایی آماده محسوب می‌شود که در ارتفاعات آن خانواده‌ها می‌توانند برف‌بازی کنند و آن‌هایی که علاقه‌مند به ورزش هستند در پیست اسکی آن از ورزش زمستانی لذت ببرند.

پیست اسکی در کیلومتر 15 جاده سپیدان- مارگون واقع‌شده که به علت بارش بی‌نظیر برف هر ساله در فصل زمستان محیطی زیبا برای دوستداران ورزش اسکی و برف‌بازی به وجود می‌آورد. همچنین پیست اسکی تربیت‌بدنی دیگر نقطه‌ای است که علاقه‌مندان بسیاری را جذب کرده و مسافران حتی از شهرهای مختلف به این منطقه سفر می‌کنند .

اگر گردشگری در برف و یخ ارتفاعات سپیدان برای شما لذت‌بخش بود و زمان را به فراموشی سپردید، در همین ارتفاعات اقامتگاه‌های مختلفی از جمله هتل نیز وجود دارد که می‌تواند پذیرای شما باشد و لذت حضور در ارتفاعات در طول ساعات شب همچنان ادامه داشته باشد. مناظر سفیدپوش می‌تواند جلوه‌های زیبایی را پیش چشمتان نمایش دهد .
برم فیروز
در شمال شرقی شکرک، کیلومتر 15 جاده سپیدان-کمهر و در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا، دریاچه‌ای زیبا و خدادادی موسوم به «برم فیروز» وجود دارد که این دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است .
عکس از اسماعیل کشتکار
بی‌هیچ اغراقی می‌توان گفت «برم فیروز» چهره‌ای کم‌نظیر دارد و جالب‌توجه برای گردشگران داخلی و خارجی است. این دریاچه به دلیل عدم دسترسی به جاده مختص کوهنوردی است .
تنگ تیز آب
تنگ تیز آب در فاصله 28 کیلومتری شمال غربی سپیدان و حدفاصل سپیدان- یاسوج قرار دارد و گذرگاه یکی از شعبه‌های رودخانه آبشار است که از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد .

این رودخانه دائمی آبی شیرین دارد و گونه‌های مختلف ماهیان بومی در آن دیده می‌شود، از پوشش جنگلی و گیاهی مناسبی برخوردار است و درختان آن را بیشتر بادام، بنه و بلوط تشکیل می‌دهند و گیاهان دارویی فراوانی در این منطقه نیز یافت می‌شوند. این تنگه تابستان‌های خنک و خوش آب‌وهوا و زمستان‌های سرد دارد .
چله گاه
منطقه نمونه گردشگری «چله گاه» که مأمنی خوش برای مسافران و گردشگران بوده، دارای پوشش گیاهی جنگلی و رودخانه‌ای مناسب است و در کیلومتر 5 جاده سپیدان- یاسوج واقع شده است.
از دیگر جاذبه‌های این سرزمین، رودخانه و چشمه «شش پیر» است که پر آب و سرکش از کوه رنج سرچشمه گرفته و به دریاچه برم شش پیر می‌رسد که دریاچه‌ای زیبا و هدیه کننده شکوه سبز طبیعت است و دستاوردش شادی جان و راحتی روح هم‌وطنان، گردشگران و مسافران است. این دریاچه خدادادی در جنوب شرقی شهر اردکان و کیلومتر 5 جاده برشنه واقع شده است.
«کهکران» جاذبه مهم سپیدان
منطقه کهکران و ساران در فاصله 45 کیلومتری شهر اردکان و 120 کیلومتری شهر شیراز در دهستان شش پیر از بخش همایجان شهرستان سپیدان قرار گرفته است.وجود چشمه‌های پر آب و درختان کهن‌سال و چشم‌اندازهای بدیع زیبایی خاصی به این منطقه داده است.
منطقه در دره‌ای سرسبز و پرآب در نزدیکی کوه رنج و کوه‌های بلند زاگرس جنوبی قرار گرفته است و دارای آب‌وهوایی سردسیری و کوهستانی و پوشیده از جنگل‌های بلوط ، بادام‌کوهی، بنه، کتیرا، گَون،اَفرا، کاج وحشی در ارتفاعات و همچنین گیاهانی مانند جاشیر و پیلر و انواع گیاهان دارویی و کمیاب است.
جریان آب این دره به سمت شمال و به‌سوی دشت ساران است تا از طریق تنگه گنبیل، راهی رودخانه کر شود. محیط روستا و پیرامون آن برای گردشگری و کوه‌های منطقه برای کوهنوردی بسیار مناسب است.
صنایع‌دستی
از حرکت دست‌وپنجه و پویایی اندیشه مردمان این شهرستان و برگرفته از طبیعت زیبای آن صنایع‌دستی ماندگار همچون قالی و قالیچه، گلیم، جاجیم، نمد، گبه، سیاه‌چادر، هنرها و رودوزی‌های سنتی، معرق‌کاری، ملکی دوزی و... خلق می‌شود.
از جمله سوغات محلی شهرستان، گردو، بادام، عسل، روغن حیوانی، حلوا سیاه، کشک و... را می‌توان نام برد.
اقامتگاه‌های بوم گردی در اولویت گردشگری سپیدان قرار گرفت
مدیرکل میراث فرهنگی فارس در این رابطه با اشاره به فرصت‌های موجود گردشگری در شهرستان سپیدان به خبرنگار مهر گفت: سپیدان برای گردشگری زمستانی ظرفیت‌های بی‌شماری دارد که می‌تواند در بهبود گردشگری منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.

مصیب امیری بیان کرد: ارتفاعات سپیدان برای گردشگری و انجام ورزش‌های زمستانی بسیار مناسب است و در این راستا همه‌ساله گردشگرانی نه‌تنها از فارس بلکه استان‌های همسایه نیز به این منطقه سفر می‌کنند.
وی همچنین درباره اقامتگاه‌های بوم گردی به‌عنوان یکی از ضرورت‌های گردشگری منطقه هم گفت: اقامتگاه بوم گردی در محیط بومی و طبیعی و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی به‌نحوی‌که با بافت تاریخی و معماری بومی و منظر طبیعی منطقه همخوانی داشته باشند تأسیس می‌شوند و تعامل زیادی با اجتماع محلی دارند. در این نوع اقامتگاه‌ها اقلیم منطقه توجه ویژه‌ای می‌شود.
وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان سپیدان و وجود 32 جاذبه طبیعی ثبت‌شده در این شهرستان، اقامتگاه‌های بوم گردی بیش از سایر تأسیسات گردشگری موردتوجه است.

این مسئول آماری از اقامتگاه‌های بوم گردی شهرستان داد و گفت: شهرستان سپیدان دارای 10 اقامتگاه بوم گردی فعال و 15 اقامتگاه آماده افتتاح است. همچنین 95 متقاضی روند قانونی پرونده خود را پیگیری می‌کنند.
امیری به وجود 32 جاذبه طبیعی همچون آبشار مارگون و چیکان، تنگ بغدیون، چله گاه، تنگ تیزاب، برم فیروز و... نیز اشاره کرد و ادامه داد: به‌طورمعمول در تعطیلات آخر هفته شاهد حضور چشمگیر حدود 200 هزار مسافر و گردشگر در شهرستان سپیدان هستیم که لازم است نظارت بر روی تأسیسات گردشگری انجام شود تا خدمات به نحو مطلوب به گردشگران ارائه شود.
گردشگری خوراک و ورزش در شهرستان سپیدان توسعه می‌یابد
ورزش و خوراک دو ظرفیت عمده این شهرستان به‌حساب می‌آید که می‌تواند برای گردشگری سپیدان مؤثر واقع شود.
سید مؤید محسن نژاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های سپیدان در حوزه گردشگری گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان چهارفصل فارس، باید ضمن بررسی ظرفیت‌های شاخص هر شهرستان، در جهت تقویت بیش‌ازپیش این توانمندی‌ها و ایجاد اشتغال پایدار تلاش کرد.
وی ادامه داد: شهرستان سپیدان به جهت ممتاز بودن در حوزه طبیعت‌گردی موردتوجه ویژه بوده اما دارای ظرفیت‌های دیگری از جمله گردشگری خوراک و گردشگری ورزشی نیز است.
عکس از رامین رحمانی نژاد
این مسئول با تأکید بر اهمیت بخش خصوصی در توسعه گردشگری فارس اعلام کرد: ایجاد و تقویت زیرساخت‌های گردشگری در حوزه‌های خوراک و ورزش می‌تواند در توسعه مطلوب و هرچه بیشتر تورهای طبیعت‌گردی در سپیدان مؤثر واقع شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس خاطرنشان کرد: آموزش نیروهای شاغل در حوزه گردشگری و سایر عوامل اجرایی شهرستان و همچنین ارتقای سطح خدمات در این حوزه رضایتمندی گردشگران را در پی خواهد داشت.
بنابراین گزارش، فصل زمستان فرصت مناسبی برای گردشگرانی است که جاذبه‌های برفی علاقه دارند و شهرستان سپیدان هم منطقه مناسبی برای خانواده‌هایی ایجاد کرده که قصد دارند از ورزش‌های زمستانه لذت ببرند و ساعاتی را با برف‌بازی در دامان طبیعت بکر این شهرستان بگذرانند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/75237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توزیع بسته حمایتی تحصیلی میان دانش‌آموزان کم برخوردار فارس

10 تا از بهترین آزمایشگاه پاتوبیولوژی شیراز را بشناسید!

نجات فرد گمشده در کوه های آخ تنگ آباده

اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی

افزایش شاخص‌های زیست محیطی در ارتفاعات شیراز

تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در 110 شاخص عملیاتی

کمک 10 میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کمک 400 میلیون تومانی استانداری جهت بهسازی ساختمان انجمن سینمای جوان

تولید یک کاپشن گران قیمت با پوست تمساح توسط استاد کره‌ای (فیلم)

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بزرگداشت شهید حسین انتظاریان اردکانی در عقدا

پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت رزمنده دفاع مقدس

اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در فارس

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خودروی حامل دام قاچاق به مقصد نرسید

پیروزی و تساوی نمایندگان فوتبال فارس مقابل رقبا

رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها

بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی

قاچاقچیان دام زنده محکوم به پرداخت جزای نقدی شدند

ای اهل جهان وعده صادق این است

بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت

تلخ شدن کام قاچاقچی بادام

نسبت میان علم و فلسفه

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

رگبار شدید باران در 10 استان کشور و جزایر خلیج فارس

دانش آموزان 11 شهرستان فارس، امروز غیر حضوری آموزش می‌بینند

هواشناسی ایران1403/01/28؛بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی

فعالیت سامانه پر بارش، امروز در فارس

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه 28 فروردین

برپایی نمایشگاه دستاورد‌های هنرمندان بسیجی و دانش آموزان در آباده

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

باران شدید، مدارس 9 شهرستان فارس را غیرحضوری کرد

آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»

ایران با موشک باران اسرائیل باعث رسوایی این رژیم غاصب و هم پیمانانش شد

بیانیه امام جمعه اهل سنت سرسوره در پی حمله قهرمانانه موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

تعطیلی مدارس این شهرها و استان ها فردا سه شنبه 28 فروردین

انتقال 400 هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

اعلام آموزش غیرحضوری مدارس برخی از شهرستانهای فارس

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

نبود امکانات عامل کاهش استقبال ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه شیراز است