پیام فارس

آخرين مطالب

نگین انگشتری شهر شیراز در میان انبوهی از مشکلات فرهنگي

نگین انگشتری شهر شیراز در میان انبوهی از مشکلات
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  حرم سوم اهل بیت(ع) از دیرباز محور شهرسازی بوده است و بافت تاریخی اطراف حرم مطهر در شیراز گواه خوبی بر این ادعاست. این ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر نشان از احترام و اهمیت مردم شیراز به حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی(ع) است، شرایطی که امروز نابسامانی آن حرفی برای گفتن ندارد.
مسئولیت دستگاه‌های مختلف نظیر شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی و ... سبب شده است نوعی موازی‌کاری و ناهماهنگی در ساماندهی این بافت ایجاد شده و پس از سال‌ها این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد. حضور معتادان متجاهر در محیط اطراف حرم، تجمع نخاله‌ و ضایعات در منازل مخروبه و خالی، رفت و امد اتباع همه و همه سبب شده است محیطی نازیبا و ناامن برای ساکنین محل و زوار حرم مطهر ایجاد شود.
نکته‌ای که ایت‌الله دژکام امام جمعه شیراز هم چندبار در مورد آن تذکر داده و خواستار هم‌افزایی دستگاه‌ها در جمع‌آوری معتادان متجاهر و همچنین ساماندهی مخروبه‌ها شده است.
نماینده ولی فقیه در فارس در یکی از خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه حرم شاهچراغ باید کانون گردشگری جنوب ایران باشد، گفت: زائر باید با دیدن محیط اطراف حرم لذت ببرد نه اینکه با ترس و لرز و با دیدن چهره‌ای نازیبا وارد این مکان مقدس و آرام‌بخش شود لذا لازم است تا شعاع دو کیلومتری حرم هرچه سریع‌تر ساماندهی شود.
وی همچنین از لزوم استقرار دستگاه‌های فرهنگی در اطراف جهت تاثیرگذاری حرم یاد کرد، خواسته ای که تا کنون به ان توجهی نشده است. تعیین زمان برای جمع‌آوری معتادان در این نقاط که به صورت واضح مشغول استعمال دخانیات هستند چندین بار مشخص شده اما کار به طور کامل انجام نشده است که دلایل مختلفی از جمله نقش داشتن چند دستگاه در این ماجرا مطرح می‌شود.
گرچه بحث جمع‌اوری معتادان متجاهر یک بحث بین‌دستگاهی است و لزوما وظیفه یک دستگاه نیست اما به نطر می‌رسد رسیدن به اجماع برای ریشه‌کن کردن این معضل بزرگ عزم و اراده‌ای جدی‌تر از سوی متولیان می‌طلبد.
از آنجایی که حرم مطهر یکی از محورهای اصلی گردشگری در شهر شیراز و استان فارس است و مردم تردد زیادی به حرم مطهر دارند باید این محیط ناامن سریع‌تر سامان یابد و این آسیب جدی برطرف شود. وجود ضایعاتی‌ها و خانه‌های مخروبه در این محیط آسیب جدی دیگری است که گلایه مردم ساکن در این مناطق را درپی دارد، اهالی این منطقه می‌گویند برخی خانه‌ها در این محیط بسیار خراب شده و آسیب دیده و محل مناسبی برای جمع شدن سگ‌ها و همچنین بیماری سالک است که بسیاری از مردم ازجمله کودکان را درگیر کرده است، بیماری که آسیب‌های جسمی و روحی آن تا پایان عمد باقی خواهد ماند.
یکی از ساکنین محله می‌گوید: صبح زود که فرزندمان می‌خواهد به مدرسه برود از ترس سگ‌ها نمی‌توانیم از خانه بیرون بیاییم. فرد دیگری از شیوع بیماری سالک گلایه دارد
و یکی دیگر درباره فرو ریختن سقف خانه‌اش می‌گوید که نه خودش اجازه مرمت دارد و نه دستگاه‌های متولی مسئولیت را می‌پذیرند و او سالهاست میان دو دستگاه شهرداری و میراث فرهنگی در حال رفت و امد است! یکی از نکات قابل توجه مکان فیزیکی شورای شهر شیراز در بین‌الحرمین و در مجاورت حرم مطهر است و اعضای شورا روزانه در این محل تردد دارند، از آنجا که یکی از مهم‌ترین شعارهای شورای ششم شهر شیراز "محرومیت‌زدایی" است، این سوال مطرح می‌شود که آیا زدودن گرد محرومیت و ساماندهی بافت و محیط اطراف حرم مطهر مصداق بارز محرومیت‌زدایی نیست؟! این‌ها سوالات و مسائلی است که عموم مردم خواستار رفع آنها هستند، مسائلی که سبب شد برنامه چهارشنبه شب گذشته بازتاب به آن اختصاص پیدا کند.
معاون شهردار منطقه تاریخی فرهنگی مهمان این برنامه بود که درباره اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری این منطقه سخن گفت‌. حسینی با اشاره به پلمب 14 ضایعاتی و مرمت خانه‌هایی که شهرداری مجوز داشته است از تشکیل شورای بافت از دو ماه پیش خبر داد و گفت: تشکیل شورای بافت با عضویت دستگاه‌های مختلف سبب شد دستگاه‌ها در حریان جزئیات کار قرار گیرند و کار بهتر و سریع‌تر پیش رود.
وی همچنین از کارکردها و ارزشمندی‌های بتفت تاریخی هم سخنانی گفت و افزود: شورای شهر شیراز امسال بودجه 510 میلیارد تومانی را برای بافت تاریخی شیراز مصوب کرد که بالاترین میزان بودجه در مناطق است و لذا تلاش می کنیم بحث ساماندهی بافت را تا جایی که اختیارات ما اجازه می‌دهد انجام دهیم.
وی تاکید کرد: برخی خانه‌های مخروبه که محل جمع‌آوری ضایعات و تجمع معتادان شده است، خانه‌های میراثی است که تعداد آن 153 مورد است و ما اجازه دست زدن به آنها را نداریم.
در این راستا این پرسش از معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس پرسیده شد و قلعه‌نویی پاسخ داد: خانه‌هایی که به ثبت ملی رسیده‌اند باید حفظ شوند و خانه‌های مخروبه نیز باید مورد مرمت قرار گیرند.
خبرگزاری فارس، پیگیر پاسخ شفاف این پرسش و دلیل معطلی مردم در این موضوع از مدیرکل میراث فرهنگی فارس خواهد بود و ماجرای ساماندهی اطراف حرم مطهر از دستگاه‌های متولی مطالبه خواهد شد.
پایان پیام/ن

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/757944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هم میهن: متهم کیست؟

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

سفر سرنوشت‌ساز گروسی به تهران

مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل زانو

سکون بازار خودرو

رتبه اول اصفهان در میزان جاده‌های دو بانده/ جذب قیر منوط به عملکرد بافت فرسوده است

کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران

پرونده‌ای که باز است

همنشینی اصولگرایانه با طعم ریاست

فرقه ایتا؛ بررسی مواضع سیاسی تندروها در یک شبکه اجتماعی داخلی

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت

گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی

مشارکت 9 هزار دانش آموز دارابی در «چهارشنبه‌های امام رضایی»

مشارکت 9 هزار دانش‌آموز دارابی در «چهارشنبه‌های امام رضایی(ع)»

تیم ستارگان خورلارستان به لیگ دسته یک هندبال بانوان کشور صعود کرد

تأثیر تغییرات هورمونی بر ساییدگی زانو

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

13 پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد

ساماندهی 5200 گروه جهادی در فارس

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی شیراز/ هیچ‌کس به کما نرفته/ مسمومیت با «متانول» نبوده است

ادامه بارش های بهاری امروز و فردا در برخی مناطق فارس

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

علائم فشار خون بالا را بشناسید

فقر در 7 نما

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

جسدی بعد از 25 روز در نی‌ریز کشف شد

2 کشته و 2 مجروح در برخورد زانتیا با پژو در فارس

تجلیل از استاد برتر دانشگاه شیراز

مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد

سند جامع سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود

دانشگاه شیراز آماده جذب دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا

دومین دور مناظرات شنبه 15 اردیبهشت روی آنتن شبکه خاوران

رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز

غضروف خاصیت بازسازی دارد؟

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

تجلیل از مقام معلمان در بوانات

ستارگان خور لارستان، قهرمان لیگ دسته دو کشور و نماینده فارس در لیگ دسته اول شد

دومین مانور انتخابات الکترونیک در شیراز برگزار شد

اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است

فراشبند همچنان صدر نشین ثبت بارش های بهاری

«مهر» در «فرانچایز ایران»

مدیرکل جدید پست استان فارس معارفه شد

(ویدئو) استفاده از کایت برای پیدا کردن یسنا دختربچه اهل کلاله

هشدار زرد هواشناسی به این مناطق و استان‌ها